MotoGP - Silly season 2014.

Men är det bra? Onödigt tungt och onödig ocentrerad vikt. Fattar inte!

På Honda Moto3 så är toppen vänd åt andra hållet än vad tex du har på din hoj. Så avgasröret går direkt bakåt från toppen där. Insuget sitter framåt isället. Så detta är ett ganska kort rör.

På Moto3:orna så har man med den tyngre 4-t-motorn fått bi-effekten att hojarna har lägre tyngdpunkt mot vad man hade på 125GP. För att kompencera så att att förarna får bättre kontroll över hojarna så har man höjt upp positionen var på dom sitter. Det ger bättre kontroll åt dom när dom ska svänga hojen. Men sämre när man sen vill byta håll snabbt åt andra hållet. Så avgasröret är inget man direkt vill sträva åt att ha lågt pga vikten. Gissar att detta avgasrör är under 1kg tungt. Våra Arrows till Moto3 väger 1,4kg och har "stor" ljuddämpare för att klara 115db-gränsen.

Avgasrör som går ut under kutsen har bättre aerodynamik då man får ett bättre luftsläpp och det ser ut att ligga bra skyddat med för krascher.

KTM kom också med ett avgasrör med 2 utsläpp till denna säsongen. Så det finns nog en anledning till denna dragningen. En smart grej är att det går runt stötdämparen bättre än mot vad många andra gjort med att sänka hela dämparen för att få plats med ett stort rör som ska ut där.

62333-426495820783273-324938102-n.jpg
 
Isaac Vinales hoppar av Gresini och går till Team Calvo.

Så ingen Ana i VM då.
 
Addidas som ny sponsor åt Yamaha och VR46-Moto3 teamet.
 
Skulle vara intressant om Jeremy Burgess gick till Pedrosa..

Men går rykten om Raúl Jara.
 
Men går rykten om Raúl Jara.

Raul är ju Dani's ständige hjälpreda och "hang around" och den som i praktiken gjort Alberto's jobb under de två sista säsongerna, så detta är ingen större skräll. I vilket fall som, Dani och Alberto skiljs som vänner och av anledningar som båda förstår och det är absolut inga "hard feelings" bakom detta beslut. Oavsett vad skvallerpressen försöker hitta på...
 
Court of Arbitration for Sport tog upp West fall av doping på Le Mans 2012 igår och West blev fälld med ett retroaktivt 18 månaders straff gällande från det Franska GP:t 2012. Så han förlorar alla sina intagna placeringar och poäng.

West hade druckit energidrycken Mesomorph och gav då utslag för methylhexaneamin.

http://www.news.com.au/sport/motor-...iled-doping-test/story-fnec58gr-1226766767621

Ganska löjligt faktiskt. Ja regler är regler men West hade garanterat ingen dopingeffekt av detta. Substansen är avsvällande i luftvägar men är långt ifrån lika starkt som vanlig astmamedicin han hade kunnat ta inom reglerna. Anledningen till förbudet är huvudsakligen att där har förekommit en del dödsfall inom bla marathon där folk har dragit i sig stora doser för att förbättra syresättningen men får istället hjärtproblem.
 
Lite från MotoGP.com av Scott Redding.

Do you get on well with new teammate Alvaro Bautista?

He seems alright but we’ve not really spoken much yet. Then again, I’m not there to make friends. I’m there for my own career and to do as well as possible.

What is the Scott Redding target for 2014?

To be the top Honda RCV1000R rider in every race. It won’t be easy, when you have guys like Nicky Hayden around you, but I will definitely be going for it.

Jag gillar Scott men jag tror nog han siktar lite högt. Eller? :)
 
Lite från MotoGP.com av Scott Redding.

Do you get on well with new teammate Alvaro Bautista?

He seems alright but we’ve not really spoken much yet. Then again, I’m not there to make friends. I’m there for my own career and to do as well as possible.

What is the Scott Redding target for 2014?

To be the top Honda RCV1000R rider in every race. It won’t be easy, when you have guys like Nicky Hayden around you, but I will definitely be going for it.

Jag gillar Scott men jag tror nog han siktar lite högt. Eller? :)

Jag tycker att det är ett rimligt mål. Detta tror jag för att Haydens glansdagar är förbi, han är gammal... givetvis kommer han vara snabbare på Hondan än på Duccen, men tror att det är där det stannar.

Scott Redding är work in progress och ett orimligt mål för honom hade varit att hänga med fabrikshondorna tycker jag....

Man ska ju sikta lite högt och Hayden är rimligt.
 
Jag tycker att det är ett rimligt mål. Detta tror jag för att Haydens glansdagar är förbi, han är gammal... givetvis kommer han vara snabbare på Hondan än på Duccen, men tror att det är där det stannar.

Scott Redding är work in progress och ett orimligt mål för honom hade varit att hänga med fabrikshondorna tycker jag....

Man ska ju sikta lite högt och Hayden är rimligt.

Håller med om att sätta mål är bra.
Och jag gillar ju som sagt Scott, men jag tror att "gubben" Hayden ändå har en del bra race kvar i kroppen. :)
 
Puig verkar ha fått sparken som Pedrosas manager och ska vara talangscout åt Honda istället.

http://motomatters.com/news/2013/12/03/new_role_for_alberto_puig_no_longer_pedr.html

"Alberto Puig is to take on a new role inside Honda. Brought into HRC as advisor to Dani Pedrosa, the former 500cc race winner is to focus his efforts more on talent development for Honda, starting with the Asia Talent Cup."

"The career switch for Puig means that he will no longer be at Dani Pedrosa's side at every race, bringing to an end a long period of collaboration. But as Pedrosa gained more experience each year, he had less need of Puig."
 
Puig verkar ha fått sparken som Pedrosas manager...
Mjo, gthyni skrev det några inlägg tidigare:) Knappast oväntat, att bjuda in världspressen i garaget för att peka ut ett felkonstruerat TC-kablage är knappast det smartaste man kan göra i HRC-depån? Frågan är väl vad som hänt om Honda förlorat konstruktörstiteln på grund av den fadäsen?

Nåja, ingen stor förändring för Dovi, dom lär ju också vara kompisar fortsättningsvis och Dani kan nog behöva en nytändning i depåboxen han också.
 
Mjo, gthyni skrev det några inlägg tidigare:) Knappast oväntat, att bjuda in världspressen i garaget för att peka ut ett felkonstruerat TC-kablage är knappast det smartaste man kan göra i HRC-depån? Frågan är väl vad som hänt om Honda förlorat konstruktörstiteln på grund av den fadäsen?

Nåja, ingen stor förändring för Dovi, dom lär ju också vara kompisar fortsättningsvis och Dani kan nog behöva en nytändning i depåboxen han också.

I mina ögon förlorade de konstruktörstiteln med just den "fadäsen".
 
Bra att man rör om i gamla arrangemang!
Puig och Burgess ut - om det blir större framgångar pga av detta är osäkert men den gamla ordningen funkade bevisligen inte längre.
 
Mjo, gthyni skrev det några inlägg tidigare:) Knappast oväntat, att bjuda in världspressen i garaget för att peka ut ett felkonstruerat TC-kablage är knappast det smartaste man kan göra i HRC-depån? Frågan är väl vad som hänt om Honda förlorat konstruktörstiteln på grund av den fadäsen?

Nåja, ingen stor förändring för Dovi, dom lär ju också vara kompisar fortsättningsvis och Dani kan nog behöva en nytändning i depåboxen han också.

Ops, jag orkade inte gå tillbaka längre än toppen på sidan eftersom MM-artikeln var publicerad den 3/12 :)
 
Ops, jag orkade inte gå tillbaka längre än toppen på sidan eftersom MM-artikeln var publicerad den 3/12 :)

det scoopades av Solo Moto redan i fredags. Puig hyllade Pedrosa efter uppbrottet.
Bara att gratulera roadracingen för Alberto Puig är sjuherrans talangscout som kan göra mycket gott för sporten i sina nygamla roll.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top