MotoGP - Silly season 2014.

Om det blir Honda för team Aspar, syns att A. Espargaro lämnar. Nicky och Alex på Honda vore intressant/kul.
 
Hur stora kan chanserna vara att Stigefeldt promotar Backlund att komma till Caterham? Skulle han kunna få en plats om ekonomin var den rätta? Spännande att vi får en svensk teamchef i GP-depån igen iaf. Chanserna för Backis att komma till Moto2 lär ju inte bli mindre...
 
Hur stora kan chanserna vara att Stigefeldt promotar Backlund att komma till Caterham? Skulle han kunna få en plats om ekonomin var den rätta? Spännande att vi får en svensk teamchef i GP-depån igen iaf. Chanserna för Backis att komma till Moto2 lär ju inte bli mindre...
Spontant så tror jag att du behöver ha med dig en ganska stor påse pengar in i ett Moto2-team om du inte redan är en stjärna i Moto3 eller tex WSS.

Jag tycker att Backis ska satsa på en plats i BSB istället :)
 
Har väl varit uppe redan, men läste just detta på Motogp.com:

Decision of the Grand Prix Commission skrev:
TECHNICAL REGULATIONS

Moto3™ Class – Effective 2014

- Engine manufacturers will be required to make available six gearboxes, comprised of two specifications, and to allow teams to decide at the first event

MotoGP™ Class – Effective 2014

- The temperature of fuel, which may not be less than 15 degree Celsius below the ambient temperature, will now be checked in a separate container prior to the fuel tank being filled. This is due to the shapes of some fuel tanks making it impossible for a probe to measure temperature in all sections of the fuel tank. The fuel tank must be empty prior to filling from the separate container.

- For practical and cost reasons, wildcard entries in the MotoGP™ class will be free to use any ECU and software.

- MotoGP™ class wildcard entries will be permitted to use a maximum of three engines at each event.

Länk till reglerna här.
 
Last edited:
Om inte jag förstått det hela fel så får man en effektivare förbränning med kallare bränsle. Kan det stämma?
Kallare soppa kyler insugsluften mer än varm -> kallare luft får mindre volym -> mer syre in per volymsenhet -> man kan mata in mer soppa per liter luft.
Så funkar i alla fall förgasarmotorer, vet inte hur det faller ut med insprutning och begränsad bränslemängd.
 
Ska bli kul att se Hayden på den cykeln men även om han kanske ses som försteförare så är jag mkt tveksam till att han kan spöa Espargaro som jag ser som en framtida utmanare till MM!

Tror nog Hayden har en del att säga till om där. :)
Hur som så blir det en spännande match i matchen. :tummenupp
 

Bifogat

  • aspar_slideshow_169.jpg
    aspar_slideshow_169.jpg
    111.2 KB · Visningar: 55
Last edited:
så... Aleix Espargaro måste väl vara den enda föraren någonsin som betalat för att slippa köra en Honda i MotoGP... :D

Var det inte så att det kostade 400.000 EUR för att lösa ut honom från Aspar? Varav han betalade 100.000 EUR ur egen ficka, avstod nån bonus för att ha vunnit CRT klassen, och resten stod hans nya team för?

Sen bytte Aspar från ART till produktions Honda, och Espargaro hamnade hos NGM på en hybrid FTR med Yamaha motor?

Ironi...
 
Last edited:
så... Aleix Espargaro måste väl vara den enda föraren någonsin som betalat för att slippa köra en Honda i MotoGP... :D

Var det inte så att det kostade 400.000 EUR för att lösa ut honom från Aspar? Varav han betalade 100.000 EUR ur egen ficka, avstod nån bonus för att ha vunnit CRT klassen, och resten stod hans nya team för?

Sen bytte Aspar från ART till produktions Honda, och Espargaro hamnade hos NGM på en hybrid FTR med Yamaha motor?

Ironi...

De 100k han betalade själv ska ha bestått i att han avstår från bonusen. 300k ska komma från NGM.

De kommer inte köra med en FTR/Yamaha-hybrid, utan de kommer få en näst intill komplett hoj från Yamaha minus tank och kåpor. Eller - ja, det kan rent tekniskt sett bli en FTR/Yamaha-hybrid om FTR kommer tillverka tank och kåpor.

Glöm inte att det som Yamaha levererar är i stort sett samma paket som Tech3 använder idag, medans Hondas räser är en simplare modell jämfört med RC213V.
 
”I think the combination of Honda's MotoGP Production Racer and Nicky Hayden is going to be a very successful one.”

Det tror jag med och att Hayden kommer vara ett allvarligt hot mot Rossi (och förstås Crutchlow, Bradl och Bautista) nästa år.
Det tror inte jag. Dem du nämner sitter på fabriks- eller satellithojar och produktionsräsern (RCV1000R) kommer inte att han en chans mot dem. Skulle de ens komma i närheten har Honda gjort valet lätt för dem som bestämmer om de ska betala ca 5 miljoner Euro för en satellithoj säsongen 2015.

Men det ska onekligen bli intressant att se vad de kan prestera :)
 
De kommer inte köra med en FTR/Yamaha-hybrid, utan de kommer få en näst intill komplett hoj från Yamaha minus tank och kåpor. Eller - ja, det kan rent tekniskt sett bli en FTR/Yamaha-hybrid om FTR kommer tillverka tank och kåpor.

...och ECU.

Fördelen dock, med att inte leasa en komplett hoj, är ju förståss att dom får använda dom mjukare "CRT-däcken", mera soppa, och fler motorer...
 
P€RRA;5907446 skrev:
Det tror inte jag. Dem du nämner sitter på fabriks- eller satellithojar och produktionsräsern (RCV1000R) kommer inte att han en chans mot dem. Skulle de ens komma i närheten har Honda gjort valet lätt för dem som bestämmer om de ska betala ca 5 miljoner Euro för en satellithoj säsongen 2015.

Men det ska onekligen bli intressant att se vad de kan prestera :)

Tror att dom här produktions räserna (både Yamahan och Hondan) kan bli rätt farliga. I och med att dom använder Dornas ECU, så får dom mera soppa, tillgång till dom mjukare "crt-däcken", och flera motorer per säsong.

Hondas produktionsräser verkar ju vara en MotoGP hoj, minus pneumatiska ventilerna, ECU'n, och "seamless" växellådan. Alla verkar ju bara rätt överrens om att den där växellådan inte gör sådär fantastikst mycket för varvtiderna, och nackdelen med att köra mekaniska ventiler och std. ECU'n kanske vägs upp en hel del av dom mjukare däcken och den ökade bränslemängden....

Tror nog dom kan hota en och annan satelithoj, och så fabriksduccarna såklart...
 
Tror att dom här produktions räserna (både Yamahan och Hondan) kan bli rätt farliga. I och med att dom använder Dornas ECU, så får dom mera soppa, tillgång till dom mjukare "crt-däcken", och flera motorer per säsong.

Hondas produktionsräser verkar ju vara en MotoGP hoj, minus pneumatiska ventilerna, ECU'n, och "seamless" växellådan. Alla verkar ju bara rätt överrens om att den där växellådan inte gör sådär fantastikst mycket för varvtiderna, och nackdelen med att köra mekaniska ventiler och std. ECU'n kanske vägs upp en hel del av dom mjukare däcken och den ökade bränslemängden....

Tror nog dom kan hota en och annan satelithoj, och så fabriksduccarna såklart...
Bara för att vara extra tydlig här, så ingen missförstår, så köra ALLA hojar med ECU:n från Magnetti Marelli nästa år. Skillnaden mellan fabriksteam och icke-fabriksteam är att de först nämnda skriver sin egen mjukvara.

Jag är rätt övertygad om att Honda och de andra tillverkarna vill ha det så eftersom det ger dem en fördel. Det spelar ju ingen roll om du har 300 Hk, 37 liter bensin och 18 motorer per år om du inte får ner den optimala effekten i backen.

Med tanke på hur extremt små marginaler det är i toppen rent tidsmässigt så tror iaf jag att ett par tiondelar per varv är värt väldigt mycket och det i kombination med bättre förare på de bästa hojarna gör att icke-fabriksteamen får svårt att hävda sig. Men jag har haft fel förut, dock inte så ofta :)

EDIT: Såg nu att de kommer att kalla icke-fabriksteamen för "Open".
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top