MotoGP - Silly season 2014.

Tror jag kommit på varför Ducati så gärna ville ha Cal. Efter ett par racehelger med honom i sadeln kan de gå till Dorna och säga att de inte har fler hojar och slipper betala böter när de drar sig ur MotoGP.
 
Trist med Reas lårben @ Nürburgring. Hans chanser att få en RCV1000R hos LCR måste ju minska drastiskt om han inte återhämtar sig snabbt & visar att han fortf. är lika snabb som innan.
Om LCR skulle köpa loss en RCV1000R, vem utöver Nicky kan ses som potentiell förare?
 
Jack Miller till Red Bull KTM Ajo Motorsport.

Louis Salom och Maverick Viñales till Pons i Moto2.

Rabat klar för Marc VDS Racing.
 
Motomatters förutspår strömhopp från Honda till Mahindra.
Lite som någon här på SH varit inne på tidigare. :)

http://motomatters.com/news/2013/09/02/the_first_of_many_moto3_defections_ambro.html
Ibland får jag känslan av att det är amatörer som driver GP-cirkusen. Hur svårt kan det vara att låta ett gäng jurister, som är experter på området, läsa igenom reglerna för att täppa till hål?

Trist att KTM förstör klassen med de höga kostnaderna som innebär att många förare behöver ha stora sponsorer med sig in i teamen.
 
Vete fan om jurister är rätt personer för att läsa ett tekniskt reglemente och till skillna dmot Moto2 så är det ingen enhetsklass så då har du direkt konkurrens och det finns alltid någon som är villig att satsa mer än andra.
"Spirit of the rules" är ju BS i sammanhanget eftersom det handlar om tolkningar. HRCs tolkning var annorlunda och de får storstryk - tough shit.
Har också personligen svårt för att HRCs chef gråter ut i media om att KTM förstör klassen när de precis som HRC ser om sitt hus. HRC lägger inga fingrar eller pengar emellan för att vinna MotoGP, de har ju genom åren flera gånger agerat i egen vinning i den klassen där vi nu endast har två fabriker med chans till vinst, varav den ena till stor del för att de har Lorenzo som förare.
KTM gör samma sak men i en annan klass då det är ett viktigt fönster för KTM att marknadsföra sig som fabrik och tillverkare av prestandamaskiner.
Vidare kan man starkt ifrågasätta hur seriös HRCs satsning är när tex. Eskil Suter bygger bättre och mer framgånsrika chassien till HRCs egna motorer.
 
Ligger i sakens natur att man investerar för att få ut max ur reglementet, och om innovationen ligger i att hitta "luckor" så lär någon uppskattas för att han hittat dem.
 
Som jag ser det finns det bara två sätt att få (någorlunda) jämn racing.

1. Moto2-sättet där man till stor del kör samma-lika material och möjligheterna till skillnader är jämförelsevis små. Men vad tycker tex Yamma om att inte få göra motorer dit? :va

2. Moto3-sättet där reglementet måste sätta så pass hårda regler att man kan tävla på (hyfsat)lika villkor till ganska lika budget. Då måste som P€RRA säger, dörrar stängas för att det skall bli just "lika".
Brukar tendera till lapp-täcken av regler som tillslut gör det tråkigt/ointressant för tävlande såväl som åskådare.

Jag lutar nog åt att typ 2 blir bättre OM man får till regelverket.
Kan man räkna in tex Nascar och DTM här? :confused:

Sen finns ju prototyp-sättet som inte blir så jämnt alla gånger men j-ligt bra!!! :)
 
Tänk vad coolt om Lorre torskar titeln i år och tycker att Yamaha har en dålig hoj. Därför går han till Honda och får Marquez som kollega.

Pedrosa går till Yamaha 2015 och kör som teamkamrat med Rossi hans sista år.
 
Tänk vad coolt om Lorre torskar titeln i år och tycker att Yamaha har en dålig hoj. Därför går han till Honda och får Marquez som kollega.

Pedrosa går till Yamaha 2015 och kör som teamkamrat med Rossi hans sista år.

Inte särskilt troligt. Ska Lorenzo ha en chans att vinna titeln ska han vara försteförare och det kommer han inte bli hos HRC. Yamaha måste ha kvar Lorenzo med tanke på hur mycket bättre ha presterar och HRC har inga incitament för att signa Lorenzo när det finns fler yngre förare på väg upp (Rins, Marquez dy, Salom osv) som är intressanta när det är aktuellt med att börja ersätta Marquez.
 
Men Pedrosa till Yamaha vore kanske något? Han kommer inte vinna titeln på Hondan eller vara förste förare där. Men nog kan han trygga pensionen genom att låta Yamaha prestigevärva honom och hans insikter om att ha utvecklat Hondan. Han är yngre än Rossi, jämngammal med avgående Cal och bättre än Smith....
 
Last edited:
Det är mer troligt men kräver att Pedrosa och Lorenzo accepterar vem som är försteförare osv.
 
Att behålla Rossi före Lorenzo vore ungefär lika smart som att behålla sina gamla killingar med hål i och kasta dom nya fräscha! :) sen att dom gamla var favoriterna spelar ingen roll.. :)
In med det nya fräscha och ut med det gamla slitna! Det är det som får världen att snurra.. :)
Hade hellre sett en ny hungrig på m1:an.. Just nu tar han bara upp en plats för en ny framtida stjärna !

Det e min åsikt.. Sen har säkert sponsorerna en annan..
 
Du tänker på de gigantiska 38 poäng han ligger före Rossi?

Jag tror han tänker på att Lorenzo leder tidtagna pass med 64-12 den här säsongen :glömdet

PS. Skjut mig inte om siffran skulle vara +/- 1, snodde den från ett annat forum.
 
Last edited:
P€RRA;5883085 skrev:
Du tänker på de gigantiska 38 poäng han ligger före Rossi?
Du har sett racen och träningarna i år. Ingen tvekan för någon vem som är bästa föraren hos Yamaha. :krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top