MotoGP - Silly season 2014.

Urklipp från Motomatters; It is ironic that Honda should be dominating MotoGP so thoroughly, while in the cheapest class, the KTMs are blowing them away. Moto3's cost-cutting formula may look good in theory, but in practice, KTM and Mahindra are selling factory-spec engines and chassis to the teams at a very high price, while Honda is sticking to the spirit of the rules and producing a bike down to a price.
 
Så i grund och botten är det så att Honda tjurar över att Dorna inte tillåter undantag från denna regel?

Nej, snarare över att KTM och Suter (Mahindra) tillåts göra undantag från denna regel, men inte Honda.
 
Verkar som om Cal Crutchlow får med sig Daniele Romagnoli som crewchef hos Ducati.
Nico Goyon komer bli Pols crewchef hos Tech 3, han är datatekniker för Cal nu.

Crutchlow_Romagnoli_skalier.jpg
 
Aprilia har tydligen lovat Aspar en helt ny motorcykel till nästa år, nytt chassie och ny motor med seamless växellåda.
 
Aprilia har tydligen lovat Aspar en helt ny motorcykel till nästa år, nytt chassie och ny motor med seamless växellåda.
Skulle vara intressant att veta vad de kommer att få betala för en sån och jämföra med vad Hondan och Yamahan kostar.

Motorn de har i dag är väl den bästa i CRT och den nya lär knappast vara sämre. Det i kombination med en seamless-låda låter bra :)
 
De5 blir intressant att se hur den nya aprilian står sig mot de nya yamaha och honda kitten
 
Skulle versionen som Honda kommer homologisera för Superbike-VM kunna få samma modellbeteckning? Har aldrig lyckats förstå logiken i Hondas sätt att använda och placera sina RC, V, R och VFR.
De skulle aldrig ha samma beteckning på olika motorcyklar. Det är ju numer inget som talar för att de kommer homologisera den här hojen för WSBK.
 
Har Honda verkligen sagt det?
Ja. Så vida Hondas VD inte är helt felciterad. Hoppas inte.

”Since its market introduction in 1987, the RC30 super sports bike has been loved by a large number of fans. With a goal to create a new history, passionate Honda engineers have gotten together and have begun development of a new super sports bike to which new technologies from MotoGP machines will be applied.”

“This new Moto GP bike for the road will seek to deliver the same passion and excitement that the RC30 super sports bike created when first introduced in 1987.”

Cool VD förresten. Här kör han Stoners hoj!

http://www.visordown.com/motorcycle...ogp-inspired-sports-bike-is-coming/21440.html
http://www.mcnews.com.au/NewsArchives/2012/September/Honda_RC30_Successor.htm
http://www.autotrader.co.uk/EDITORIAL/BIKES/news/Honda_confirms_a_new_supersports_bike.html

http://youtu.be/khdXOW2I-YU
 
Last edited:
Nuvarande kontrakt för 2014 ser ut enligt följande, (Uppd. 2013-08-30)

Repsol Honda Team
Dani Pedrosa
Marc Marquez

Yamaha Factory Racing
Jorge Lorenzo
Valentino Rossi

Ducati Team
Andrea Dovizioso
Cal Crutchlow

Monster Yamaha Tech 3
Pol Espargaro
Bradley Smith

LCR Honda MotoGP
Stefan Bradl
Nicky Hayden, ryktet säger en RCV1000R. Bekräftelse?

GO&FUN Honda Gresini
Alvaro Bautista
Scott Redding - RCV1000R

Cardion AB Motoracing - Honda RCV1000R
Karel Abraham

Avintia Blusens
Hiroshi Aoyama, inget kontrakt officiellt för 2014.
Hector Barbera

Pramac Racing Team
Andrea Iannone, inget kontrakt officiellt för 2014.
Ben Spies, inget kontrakt officiellt för 2014, endast med Ducati som kontraktet är skrivet.

Power Electronics Aspar - Rykten om en helt ny Aprilia
Aleix Espargaro, inget kontrakt officiellt för 2014.
Randy De Puniet, inget kontrakt officiellt för 2014.

Paul Bird Motorsport
Yonny Hernandez, inget kontrakt officiellt för 2014.
Michael Laverty, inget kontrakt officiellt för 2014.

Came IodaRacing Project
Danilo Petrucci, inget kontrakt officiellt för 2014.
Lukas Pesek, inget kontrakt officiellt för 2014.

NGM Mobile Forward Racing - Yamaha M1 motor + chassie
Colin Edwards, inget kontrakt officiellt för 2014.
Claudio Corti, inget kontrakt officiellt för 2014.

Något som är missat?
 
Last edited:
Ska bli ruskigt spännande att se vad RCV1000R kan prestera! :)

Sen blir det spännande att se team-kampen mellan Pol och Smith.
Efter alla skriverier hit och dit om Smith, blir det kul att se resultatet dem emellan.
(OM Pol får stryk kommer jag omedelbart att hävda "rookie-året" som skäl. ;) )
 
Hondan, och den Yamaha som NGM kommer ha, har ju flera fördelar som 24 liter bensin och de mjukare däcken som CRT hojarna får.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top