MotoGP Silly Season 2013.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Och jag tycker det e mer spännande att se motorcyklar som mer liknar gatuhojar....vi tycker alltså OLIKA!
I bästa SH-anda föreslår jag därför att vi spyr galla över varandra i några dagar framöver! :crash

För min del handlar det bara om att regin är kass, wsbk sabbar hela dan med sitt upphuggna upplägg. Svårt att både hinna titta och åka själv lixom.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nej, VisorDown hänvisar till samma franska sajt som Bike. Jag skrev felaktigt att det var en fransk tidning i mitt förra inlägg.
Det som står sist i texten på den franska sajten kan vara sånt som fäller avgörandet för Rossi. Men jag är osäker på hur sentimental/vidskeplig Rossi egentligen är...

”...number 46 on a machine of Gresini Racing, the Italian team that was rolling his best friend Marco Simoncelli...”
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det som talar emot att han hamnar i ett befintligt satellitteam är att de senare fick bort rookieregeln med motiveringen att de ville behålla sina befintliga sponsorer och personal. Rossi kommer knappast ensam så för hans del blir det nog isf ett helt nytt team.
 

MC Doktorn

Guest
Det som talar emot att han hamnar i ett befintligt satellitteam är att de senare fick bort rookieregeln med motiveringen att de ville behålla sina befintliga sponsorer och personal. Rossi kommer knappast ensam så för hans del blir det nog isf ett helt nytt team.

Är det något du påstår eller har läst någonstans och var finns logiken?

Du skriver angående Rossi
Det som talar emot att han hamnar i ett befintligt satellitteam är att de senare fick bort rookieregeln med motiveringen att de ville behålla sina befintliga sponsorer och personal.

Vad är det som talar emot att han kan bidra till ett ekonomiskt lyft i form av "sina" sponsorer, det måste väl vara ett dröm för varje team att kunna få en stark sponsor tillsammans med Rossi.

Som jag förstått av en artikel som Espeleta uttalade sig i är det snarast så att bristen på Sponsorer som är ett verkligt problem idag, tolkar man det har Rossi nog en ganska stor möjlighet att välja det han vill pga detta.

Du skriver även
Rossi kommer knappast ensam så för hans del blir det nog isf ett helt nytt team.

Vilket "nya" team skulle det vara då i så fall? Det finns bara plats för 4 prototyper från varje tillverkare och inga satellitteam vill ha nya sponsorer.

Egentligen återstår bara Yamaha fabriksstyrning eller vara kvar hos Ducati.

Personligen skulle jag tro att Spies inte kommer vara kvar och Zeelenberg uttrycker tydligt angående Lorenzos roll i ett Lorenzo/ Rossi team
Jorge is not the final decision maker but he is our number one driver and that’s what Yamaha has decided, obviously. Jorge is our future so as to not discuss this with him would not be smart and that’s the reality.

Låter inte så trevligt.

Kanske Audi-Ducati lyckas övertyga Rossi om att dom kan bygga en drömhoj.
Jag tror det...

http://topsportracing.com/audi-ducati-are-waiting-for-an-answer-from-rossi
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är det något du påstår eller har läst någonstans och var finns logiken?
Det är inget jag påstår, det är fakta.

Flera pålitliga källor har angivit att rookie-regeln försvann till 2013 på begäran av framförallt satellitteamen då de redan har inarbetade sponsorer och egen personal. Marquez hade inte kommit ensam till Gresini eller LCR och hans huvudsponsor, Repsol, är dessutom en konkurrent till en eller flera befintliga sponsorer i dessa team. Rossi kan garanterat ta med sig tunga sponsorer men han tar också med sig personal och den dag han slutar, tex efter säsongen 2014, står satellitteamen där utan huvudsponsorer och personal.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Det är inget jag påstår, det är fakta.

Flera pålitliga källor har angivit att rookie-regeln försvann till 2013 på begäran av framförallt satellitteamen då de redan har inarbetade sponsorer och egen personal. Marquez hade inte kommit ensam till Gresini eller LCR och hans huvudsponsor, Repsol, är dessutom en konkurrent till en eller flera befintliga sponsorer i dessa team. Rossi kan garanterat ta med sig tunga sponsorer men han tar också med sig personal och den dag han slutar, tex efter säsongen 2014, står satellitteamen där utan huvudsponsorer och personal.

Men vad har Rossi med Rookie regeln att göra och vilket "nytt team" skulle det vara ?

Som det ser ut nu med krav på max 4 prototyper från varje tillverkare så skulle då ett team försvinna om Rossi bildar ett nytt team.

Då känns det som snarare som ett hot mot satellit teamen om detta skulle ske.

Bortskaffandet av Rookie regeln verkar passande nog vara skapt för att Spanjorer ska kunna ingå med Repsol Hondorna.

Spies och Edwards syn på det hela.
Spies vented his opinion via Twitter (@BenSpies11), mentioning fellow Texan Colin Edwards in his Tweet:

“Heard the rookie rule is being changed back again......@texastornado5 sometimes I guess we need a diff passport?” Spies followed that Tweet with another, saying: “Not hating on Marquez at all. The kid is fast. I'm just stating facts that no matter where ur from in shouldn't hinder or help u.”

http://www.motorcycle-usa.com/839/1...Silly-Season---MotoGP-Rookie-Rule-Repeal.aspx

Vad är en säker pålitlig källa för dig och kan du ange någon.
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Personligen skulle jag tro att Spies inte kommer vara kvar och Zeelenberg uttrycker tydligt angående Lorenzos roll i ett Lorenzo/ Rossi team
Jorge is not the final decision maker but he is our number one driver and that’s what Yamaha has decided, obviously. Jorge is our future so as to not discuss this with him would not be smart and that’s the reality.

Låter inte så trevligt.

Fast lyfter du med fler delar från artikeln så verkar de inte vara något problem från lorenzos sida sett:
"Yamaha factory rider,Jorge Lorenzo former Rossi’s team mate at Yamaha said that he will not be disturbed by the return potential of Valentino Rossi for the factory Yamaha squad MotoGP next 2013 season."

Wilco Zeelenberg, the Dutch team boss said that Lorenzo will not have problems in dealing with Rossi who returned to the opposite side of the factory Yamaha garage.

“I do not think it will worry about Jorge at all. They are not friends that’s for sure, but Jorge is also not responsible for fixing the second rider. He was a professional motorcycle rider and he has only one thing in mind and that’s to win . And no matter who the other person"
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad är en säker pålitlig källa för dig och kan du ange någon.
Duger Lucio Cecchinello?

"...the pressure to drop the rule also came from the satellite Honda teams themselves. As LCR boss Lucio Cecchinello explained to MotoMatters.com at Barcelona, maintaining the Rookie Rule would have caused massive problems for both the LCR and the Gresini Honda teams had they signed Marquez. The Spaniard has a very long-standing relationship with Repsol, and that relationship would have meant the teams losing their own oil sponsors, LCR with ELF and Gresini with Castrol. They would also have to lose staff to make way for the crew Marquez is currently working with. With Marquez almost certain to then leave for the Repsol Honda team the year afterwards, there would have been massive disruption to the long-term relationships the satellite Honda teams had already built up with sponsors and crew, with little prospect of being able to repair them afterwards."


http://www.motomatters.com/news/2012/06/17/rookie_rule_to_be_dropped_for_2013.html

BTW: Amerikanerna ska nog ligga lite lågt när det gäller vilket pass man ska ha. En stor anledning till att Spies kör i fabriksteamet är stödet från Yamaha USA och USA är en av Ducatis viktigaste marknader (Hayden).
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
BTW: Amerikanerna ska nog ligga lite lågt när det gäller vilket pass man ska ha. En stor anledning till att Spies kör i fabriksteamet är stödet från Yamaha USA och USA är en av Ducatis viktigaste marknader (Hayden).
Du tror inte resultaten räcker?
1. Lorenzo 185 p
6. Rossi 82 p
8. Nicky 74 p
10. Spies 66 p

Spies skulle nog må bra av ett byte, frågan är till vad i så fall?
 

MC Doktorn

Guest
Fast lyfter du med fler delar från artikeln så verkar de inte vara något problem från lorenzos sida sett:
"Yamaha factory rider,Jorge Lorenzo former Rossi’s team mate at Yamaha said that he will not be disturbed by the return potential of Valentino Rossi for the factory Yamaha squad MotoGP next 2013 season."

Wilco Zeelenberg, the Dutch team boss said that Lorenzo will not have problems in dealing with Rossi who returned to the opposite side of the factory Yamaha garage.

“I do not think it will worry about Jorge at all. They are not friends that’s for sure, but Jorge is also not responsible for fixing the second rider. He was a professional motorcycle rider and he has only one thing in mind and that’s to win . And no matter who the other person"

Jag kanske var lite otydlig :).

Men det som enligt min syn inte var så lockande var att komma tillbaks till ett team och nu få spela andrafiolen efter Lorenzo.

Duger Lucio Cecchinello?

"...the pressure to drop the rule also came from the satellite Honda teams themselves. As LCR boss Lucio Cecchinello explained to MotoMatters.com at Barcelona, maintaining the Rookie Rule would have caused massive problems for both the LCR and the Gresini Honda teams had they signed Marquez. The Spaniard has a very long-standing relationship with Repsol, and that relationship would have meant the teams losing their own oil sponsors, LCR with ELF and Gresini with Castrol. They would also have to lose staff to make way for the crew Marquez is currently working with. With Marquez almost certain to then leave for the Repsol Honda team the year afterwards, there would have been massive disruption to the long-term relationships the satellite Honda teams had already built up with sponsors and crew, with little prospect of being able to repair them afterwards."


http://www.motomatters.com/news/2012/06/17/rookie_rule_to_be_dropped_for_2013.html

BTW: Amerikanerna ska nog ligga lite lågt när det gäller vilket pass man ska ha. En stor anledning till att Spies kör i fabriksteamet är stödet från Yamaha USA och USA är en av Ducatis viktigaste marknader (Hayden).

Men frågan rörde Rossi och hans övergång till ett nytt team eller bildandet av ett eget nytt team.

Amerikaner eller inte så var Spies den förste att drabbas av Rookie regeln, hans reaktion verkar relevant.
Om han hade varit Spanjor kanske regeln hade ändrats 2010 ? Hade Bradl varit Spanjor kanske regeln ändrats redan i år ?

Motogp styrs av ett spanskt företag som heter Dorna och äger rättigheten till Motogp.
År 2013 kommer 75% av de konkurrens kraftiga styrningarna innehas av Spanjorer.
Repsol är ett Spansk oljebolag som Sponsrar fabriksteamet.
Stoner lägger av och helt plötsligt tas Rookie regeln bort.

Starka aktörer som kan påverka att ett regelverk kan ändras ?

Talanger som Luthi, Bradl, Iannone får ta över det som finns kvar.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jag kanske var lite otydlig :).

Men det som enligt min syn inte var så lockande var att komma tillbaks till ett team och nu få spela andrafiolen efter Lorenzo.
Håller med, borde kännas bra surt för rossi att helt plötsligt vara andreförare efter typ 10 år som försteförare, o just bredvid lorre som tidigare va hans "Wingman".
Ja tror fortfarande vi ser rossi kvar i samma team nästa år fast de e dömt att misslyckas.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Håller med, borde kännas bra surt för rossi att helt plötsligt vara andreförare efter typ 10 år som försteförare...
Förstås. Men Rossi skulle ju aldrig gå till ett team om avtalet stipulerade att han skulle bli negativt särbehandlad materiellt sett. Det borde vara möjligt att ge Lorenzo och Rossi samma materiella förusättningar. Fast ändå inte. Under säsongen görs större och mindre justeringar av materialet och Yamaha måste då välja vilken förares input man ska lyssna på. Och då blir det förstås Lorenzos eftersom han är deras framtidsman. Å andra sidan kanske inte det gör så mycket eftersom (så vitt jag kan bedöma) Lorenzo och Rossi ser ut att ha stora liketer i körstil.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men frågan rörde Rossi och hans övergång till ett nytt team eller bildandet av ett eget nytt team.
Blev lite osäker på vad du menade men citera det jag skrivit så ska jag försöka svara :)

Amerikaner eller inte så var Spies den förste att drabbas av Rookie regeln, hans reaktion verkar relevant. Om han hade varit Spanjor kanske regeln hade ändrats 2010 ? Hade Bradl varit Spanjor kanske regeln ändrats redan i år ?
Det kan vi så klart spekulera om men jag menade bara att Edwards, Spies och Hayden har en klar fördel av att vara amerikaner och att de kanske ska ligga lågt med snacket om att de har fel pass. Jag tror att alla förare som inte kommer från stora marknader eller TV-länder har en klar nackdel.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Förstås. Men Rossi skulle ju aldrig gå till ett team om avtalet stipulerade att han skulle bli negativt särbehandlad materiellt sett. Det borde vara möjligt att ge Lorenzo och Rossi samma materiella förusättningar. Fast ändå inte. Under säsongen görs större och mindre justeringar av materialet och Yamaha måste då välja vilken förares input man ska lyssna på. Och då blir det förstås Lorenzos eftersom han är deras framtidsman. Å andra sidan kanske inte det gör så mycket eftersom (så vitt jag kan bedöma) Lorenzo och Rossi ser ut att ha stora liketer i körstil.
Men du skrev ju innan att det var helt osannolikt?

(Det är det mest osannolika utfallet. Mer troligt att se Rossi och Ellison som teamkompisar i ett nytt Kawasakiteam. Varken Lorenzo eller Rossi skulle gå med på att köra för samma team.)
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Kan det inte vara så att lorres nu mera positiva syn att dela garage med Vale beror på att yamman halkat efter hondan i utveckling sen Vale lämnade? För övrigt tror jag mest på att Vale stannar kvar hos ducce men vinner inget mer, två år till sen slutar han. Bittert och trist men det känns mest så just nu. Ingen skulle bli gladare än mig att se honom på en konkurenskraftigt båge nästa år!
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Kan det inte vara så att lorres nu mera positiva syn att dela garage med Vale beror på att yamman halkat efter hondan i utveckling sen Vale lämnade?
Hur menar du då? Yamman har alltid varit efter effektmässigt, och tagit igen på stabilitet och hög kurvhastighet... vad har ändrats sedan Rossi lämnade?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Men du skrev ju innan att det var helt osannolikt?
Jo, jag ser det egentligen som osannolikt att Rossi och Lorenzo blir teamkompisar. Det vore förstås kul att se och ett dreamteam utan like, men i praktiken tror jag inte det går att fixa.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top