MotoGP Silly Season 2013.

Jag tycker det känns som att den input som JB/Rossi ger om vad som behöver åtgärdas bara genomförs halvhjärtat. Känslan är att Preziosis stolthet över sitt arbete med Desmosedicin gör att han inte accepterar villka ändringar som helst.
Håller helt med.

Och detta bekräftas ju av Rossis egen beskrivning av varför han inte kunde bestämma sig för Ducati 2013– eftersom han ännu inte hade fått veta vem/vilka som skulle bestämma. Alltså var det inte ekonomi eller tekniska resurser som skulle fälla avgörandet för Rossi, utan vem/vilka som skulle omplaceras. Rimligen borde Preziosi ersättas eller få mkt tydliga direktiv att göra det som Rossi och JB ber om. Då stannar säkert Rossi.

Det han avsåg med att han nu befinner sig i ett speciellt läge i sin karriär handlar förstås om att han vill avsluta den som den ende att bli mästare i största klassen på tre olika märken.

Som Oxley skrev:

”It must be very tempting, because if Rossi was able to win on the Ducati, his legend will be fully restored and polished to a golden gleam.”
 
Att gå ifrån L-konceptet är nog ännu värre prestigemässigt men det är nog vad som krävs för att ha en chans.
Inte bara prestige, utan även kompetensmässigt. Att börja om ifrån blankt papper ger andra problem, visst kan de få en kompaktare motor så de kan laborera med geometri - men kanske inte utan risker för motorn med avseende på andra parametrar som effekt, tillförlitlighet m.m.
 
Inte bara prestige, utan även kompetensmässigt. Att börja om ifrån blankt papper ger andra problem, visst kan de få en kompaktare motor så de kan laborera med geometri - men kanske inte utan risker för motorn med avseende på andra parametrar som effekt, tillförlitlighet m.m.

Lite som när Yamaha gick över till motroterande med assymetrisk tändföljd, balansaxel och hydrauliska ventiler?
 
I jämförelse med GP10 han började med är GP 12 radikalt annorlunda.
Ingen annan fabriks prototyp har förändrat så mycket på så kort tid.
Kanske ett tecken på att dom lyssnar men inte kan ?

Absolut har det gjorts stora ändringar. Dock får jag känslan av att Preziosi bara ändrar det han kan acceptera.

Jag får samma känsla som när jag jobbade parallellt med ett gäng utvecklare av felsökningsmjukvara för ett redig bunt år sedan. Användarna av mjukvaran berättade för dessa utvecklare att "vi behöver att mjukvaran gör a, b, c, d och e för att kunna göra vårt jobb". Svaret de fick var "ni kan få a, c och d". Ersätt nu användarna och utvecklarna med JB/Rossi och Preziosi.

Det jag läst var att de använde samma motorkonstruktion till nuvarande ram som till kolfiberramen i början av året. Den skulle bytas när den "körbara" motorn skulle komma, då konstruktionen var onödigt tung/otymplig pga förstärkningar gjorda för att den skulle användas som del av ramen. Har det hänt än? Har några större förändringar av motorn gjorts sedan JB/Rossi begärt dem? Vilka förändringar har gjorts? Mjukvara enbart?
 
De senaste uppdateringarna på motorn sägs att de har fått fler spridare i insprutet, tidigare hade de endast en per cylinder där alla andra har flera.
 
Lite som när Yamaha gick över till motroterande med assymetrisk tändföljd, balansaxel och hydrauliska ventiler?
Att göra något nyskapande är bra, men det krävs resurser bl.a. tid och kunnande. Vet inte hur länge Yamaha experimenterat med dessa parametrar.
Men jag gissar på att de på Ducati inte funderat så mycket på att göra något annat än L-konfiguration - och tid och kunnande saknar de för att Rossi ska leverera 2013.


Annars kan de ju köpa en CRT-motor och undersöka och kopiera... :)
 
De senaste uppdateringarna på motorn sägs att de har fått fler spridare i insprutet, tidigare hade de endast en per cylinder där alla andra har flera.

Vilket är ngt de borde kunna implementera utan att bryta motorförseglingen. Eller är jag ute och trampar på en gammal Monark?

Om det är en så pass "enkel" procedur att det går att fixa till på förseglade motorer, så blir det en lite knepig situation ur Ducatis/Preziosis synvinkel beroende på de två utfall som kan bli:

JB/Rossi blir nöjda med motorkaraktären
Frågan som uppstår då blir "varför i helvete har inte det här gjorts tidigare?"

Problemen med motorkaraktären kvarstår
Frågan som uppstår då blir "varför i helvete satsas det inte mer på att ta fram en lösning snabbt satan?"

I båda fallen tycker jag det får Preziosi att framstå som en som ogärna genomför förändringar som går emot hans designfilosofier (eller valfri annan anledning som har med hans stolthet att göra).
 
Enligt de mer insatta än jag så ska de kunna göra de förändringarna utan att behöva ta en ny motor.
 
Jag är för övrigt inte helt säker på att det är Preziosi som är stoppklossen. Stoner har ju sagt att det inte var Preziosi utan personer högre upp hos Ducati som han inte tyckte om och som han menade var hindrande i processen.

Pengaräknare? Har Preziosi strikta order att en Ducati har en V-motor med 90 grader mellan cylinderraderna? Det finns ju effektmässiga fördelar med en 90 graders motor och Ducatin är ju snabb på rakorna.
 
Målar fan på väggen och kastar yxan i sjön, DUMPA CRT!

Ge Hayden en Repsol, och Rossi en Yama, då blir det show igen! :fakta


Hålllerrr meeeed!!! Ut med CRT, fattar inte hur ellisson och övriga jumbos står ut.
Fast vi har CRT att tacka för Edwards senaste uttal som jag helt håller med. Åka jorden runt för att kämpa om att inte komma sist = inte kul
 
Jag är för övrigt inte helt säker på att det är Preziosi som är stoppklossen. Stoner har ju sagt att det inte var Preziosi utan personer högre upp hos Ducati som han inte tyckte om och som han menade var hindrande i processen.

Pengaräknare? Har Preziosi strikta order att en Ducati har en V-motor med 90 grader mellan cylinderraderna? Det finns ju effektmässiga fördelar med en 90 graders motor och Ducatin är ju snabb på rakorna.

Kan ju helt klart vara så. Jag har ju egentligen inga belägg för att det är Preziosi som är stoppklossen, utan går på magkänslan. Påståendet att han inte kunde förstå varför Rossi ville ha en motor med mindre effekt gör ju dock inte underverk för att ändra på bilden av att Preziosi är stoppklossen.
 
Hålllerrr meeeed!!! Ut med CRT, fattar inte hur ellisson och övriga jumbos står ut.
Fast vi har CRT att tacka för Edwards senaste uttal som jag helt håller med. Åka jorden runt för att kämpa om att inte komma sist = inte kul

Skulle det inte vara kul att åka jorden runt på gratis trackdays och låta andra kostnadsfritt reparera ens missbedömningar menar du?
Jag gör det gärna.
 
Skulle det inte vara kul att åka jorden runt på gratis trackdays och låta andra kostnadsfritt reparera ens missbedömningar menar du?
Jag gör det gärna.
Med tanke på hur ofta CRT-förarna kraschar när de kör över gränsen skulle jag inte vilja byta. I min bok är de hjältar allihop som orkar med skiten.
 
Påståendet att han inte kunde förstå varför Rossi ville ha en motor med mindre effekt gör ju dock inte underverk för att ändra på bilden av att Preziosi är stoppklossen.

Sa inte Honda samma sak när Doohan ville ha körbarhet snarare än effekt och de till slut utvecklade big bang motorn?
 
Sa inte Honda samma sak när Doohan ville ha körbarhet snarare än effekt och de till slut utvecklade big bang motorn?
Just Doohan gick tillbaka till screamern -97 då han bemästrade effekten bättre. Big Bang bytte han till tidigare för att han blev avkastad för ofta i sin ungdom :)
 
Rossi och hans tre alternativ

Rossi har ju nämnt att han har tre alternativ. Här kommer min analys...

1. Yamaha Factory Team
Fördelar: Yaman är just nu den bästa hojen och skulle garantera podium igen. Besegrar han Lorenzo så har han tystat kritikerna om vem som är bäst. Man är ju aldrig bättre än sitt senaste resultat.
Nackdelar: Att vara andra förare bakom Lorenzo samt risken att Lorenzo besegrar honom hela tiden.

2. Satellit Team med en fullspecad factory Honda (samma som Pedrosa & Marques) men utan direkt HRC support.
Fördelar: Ingen Lorenzo på samma material. Chansen att slå Hondas officiella fabriksteams förare i ett satellit team.
Nackdelar: Inget factory team. Jag tror även att Yamaha ligger lite före gällande själva hojen.

3. Stanna i Ducati
Fördelar: Här är han förste förare samt att skulle Ducati trolla fram en hoj som plötsligt kan vinna så är ju sagan om Rossi komplett.
Nackdelar: Ducati har ju inte lyckats att närma sig Honda och Yama under de senaste åren så jag tror inte de kommer att vara en vinnare hoj under de närmast kommande åren heller. Problemet som Ducati också har är ju att man inte är lika snabba (pga mindre budget) att komma med rejäla förbättringar som jappsarna är.

Alternativ 1 är ju det säkra alternativet och alternativ 2 en intressant utmaning.
Alternativ 3 är ju dödsdömt projekt från början på en Italiensk CRT hoj...

Min spåkula säger.....Alternativ 1.
Och Rossi har sagt att han skall bestämma sig innan nästa lopp. Sedan när det blir officiellt är ju en annan sak.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top