MotoGP Premiär Grand Prix of Qatar

Nån som vet vad det är för typ av benbrott lorenzo har i handen? Hoppas det inte är båtbenet. Det har jag själv brutit och det är inte en lek. Tog ett par månader att bli bra, är fortfarande inte helt återställd.
 
OM det vore team som har realistisk chans till pallplatser och kan utmana så får de gärna vara så många att de måste kvala in till loppen i deltävlingar. Dock, när världens 17 bästa förare i toppserien bara kan producera 7 podiumkandidater så är det bara kanonmat att lägga till 10-20 förare till i fältet. De skulle bara kriga om att slippa komma sist.
Möjligen är det roligare för publiken live då förare kommer att passera hela tiden, fältet blir utspritt eftersom de inte kan hänga med - men mycket mer än så blir det inte.
Fast det är ju naturligt att alla inte kan aspirera på pallplatser. Någon måste vara sämre och även vara sist hur bra serie det än är. Finns ju ingen företeelse, sport eller annan, där alla som deltar är lika bra.
 
OM det vore team som har realistisk chans till pallplatser och kan utmana så får de gärna vara så många att de måste kvala in till loppen i deltävlingar. Dock, när världens 17 bästa förare i toppserien bara kan producera 7 podiumkandidater så är det bara kanonmat att lägga till 10-20 förare till i fältet. De skulle bara kriga om att slippa komma sist.
Möjligen är det roligare för publiken live då förare kommer att passera hela tiden, fältet blir utspritt eftersom de inte kan hänga med - men mycket mer än så blir det inte.

Det har även en viss betydelse för föraren själv och media mm hur många det är. "Kom du 8:a i VM? Jaha av hur många? Jasså du var näst sist!? eller "Oj då måste du vara bra!" blir nog oftast svaren om det är få eller några fler där..
 
Det har även en viss betydelse för föraren själv och media mm hur många det är. "Kom du 8:a i VM? Jaha av hur många? Jasså du var näst sist!? eller "Oj då måste du vara bra!" blir nog oftast svaren om det är få eller några fler där..

vem f... säger så:va om man ifrågasätter dom som ställer upp(får starta) i VM så säger det mer om den som frågar än något annat:D
 
Intressant race premiär....Kommentatorerna sitter och säger att Yamaha är bästa hojen...tror inte det...Rossi och Lorenzo gör den bra. Även Spies. Att Yamaha satellit teamet är högt upp är ju också att när säsongen startar har de samma hojar som fabriksteamet så att Spies är så nära Rossi och Lorenzo är ju inte överraskande. Tittar man på resultaten så tror jag att både Ducatin och Hondan är bättre än Yamaha hojen just nu. Det ser man på att Hayden och Dove är i toppen. Och dessa förare är ju inte direkt "fantastiska fyran". I dessa team (Ducati och Honda) så är det stor skillnad på fabrikshoj och satellit hoj.
Sedan så tror jag i och med nya reglerna så kommer mindre uppdateringar än normalt att ske under säsongen i och med motor restriktionerna så det blir också fördel för bla Spies.
Tror att Stoner tar hem mästerskapet i år. Han har ingen som "stjäl" poäng från honom dvs som Yamaha där varje gång som Rossi kommer före Lorenzo och tvärtom så tappar de ju poäng...sas..men jag tror inte någon annan Ducati kommer att placera sig före Stoner...om inte Stoner själv kastar bort det som i Qatar...Skall bli intressant att följa Pedrosa för om han kommer överens med Öhlins så slår han lätt Dove..och Dove visade ju att Hondan börjar gå bra igen..
 
Det har även en viss betydelse för föraren själv och media mm hur många det är. "Kom du 8:a i VM? Jaha av hur många? Jasså du var näst sist!? eller "Oj då måste du vara bra!" blir nog oftast svaren om det är få eller några fler där..

Jag har känslan av att bara en lokaltidning intervju:ar åttan i VM, allt ljus faller på ettan ändå. TV-sporten nämner enbart Rossi t.ex.

Fast det är ju naturligt att alla inte kan aspirera på pallplatser. Någon måste vara sämre och även vara sist hur bra serie det än är. Finns ju ingen företeelse, sport eller annan, där alla som deltar är lika bra.
Det finns sporter där fler än fyra kan vinna, främsta klassen i Road racing är det inte.

EDIT: Ett förtydligande. Jag ser självklart gärna ett bredare startfält i MotoGP, men det behövs fler konkurrenskraftiga förare - inte bara förare villkorslöst.
 
Last edited:
Frågan är väll snarare när börjar honda motorn Rasa?..... så mycket extra mos borde dom inte komma undan med:va
 
Jag tror att flera förare från Superbike VM skulle platsa i Motogp.
Problemet är väl att få ihop Pengar att köra där!

Men det vore ju också synd att förstöra Superbike där är det ju kvalite på racingen :yoparty

Ett annat problem verkar vara att varken Kawwa o Sukka har någon hoj att komma med, så det är nog bara att se dom fantastiska 5 i täten i fortsättningen också!
 
Att slå Rossi är det få eller ingen som gör, men det är det inte nu heller, han är ett underbarn/medelåldersunikum.
Det finns flera gubbar i Superbike som slår Edvard, Hajdon mfl....
Är vad jag tror iallafall :)
Många är de som försökt
 
Att slå Rossi är det få eller ingen som gör, men det är det inte nu heller, han är ett underbarn/medelåldersunikum.
Det finns flera gubbar i Superbike som slår Edvard, Hajdon mfl....
Är vad jag tror iallafall :)
Vilka i SBK-VM skulle gå in och kunna ta en femteplats i GP på regelbunden basis?
 
Att slå Rossi är det få eller ingen som gör, men det är det inte nu heller, han är ett underbarn/medelåldersunikum.
Det finns flera gubbar i Superbike som slår Edvard, Hajdon mfl....
Är vad jag tror iallafall :)
Tro är säkert bra.

Edwards var en dominant i WSBK när han körde där, endast utmanad av Bayliss. Den senare har också försökt sig på MotoGP med blandad framgång. Minns helst avslutningen.

I nuvarande WSBK line-up så finns t.ex. Haga, Biaggi, Checa, Guintoli, Toseland, Xaus och Pitt som alla provat på MotoGP. Hayden har lyckats bättre än dem där enbart Biaggi kan sägas ha tillhört toppen - men det var rätt länge sedan.
 
Att slå Rossi är det få eller ingen som gör, men det är det inte nu heller, han är ett underbarn/medelåldersunikum.
Det finns flera gubbar i Superbike som slår Edvard, Hajdon mfl....
Är vad jag tror iallafall :)
Lorenzo spöade Rossi på 30% av racen förra året, på samma hoj.
 
I nuvarande WSBK line-up så finns t.ex. Haga, Biaggi, Checa, Guintoli, Toseland, Xaus och Pitt som alla provat på MotoGP. Hayden har lyckats bättre än dem där enbart Biaggi kan sägas ha tillhört toppen - men det var rätt länge sedan.

Checa har 2 segrar och 23 pallplatser i 500/MotoGP, inte världsmästaraspirant men kunde slåss i täten om han hade material (och motivation) att göra det.
 
av top 10 i WSBK skulle säkert 4-5 stycken kunna vara snabbare än nuvarande MOTOGP-förare, många tackar nej då dom tror sig kunna få bättre placeringar i WSBK och de flesta får bättre betalt i WSBK:)

Det är inget snack om att Stoner är snabbare än Rossi ev. även Lorenzo...... men Stoner har inte nerver/taktik att köra safe för att säkra VM poäng:)
 
Det är inget snack om att Stoner är snabbare än Rossi ev. även Lorenzo...... men Stoner har inte nerver/taktik att köra safe för att säkra VM poäng:)

Roadracing handlar inte om att lägga snabba varv utan först över mållinjen vinner. Stoner styrka och svaghet ligger i att han kan och vill sätta många snabba varv för att skapa en lucka, han litar inte på att han kan vinna mot Rossi och Lorenzo i en tät uppgörelse, men lägger man många snabba varv varv så ligger man under stora delar av loppet på gränsen och då händer misstag som det i helgen.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top