MotoGP "polini grand prix of japan"

Vad glad jag blev! Att kvalet var inställt, eller, ja inte glad, men lättad. Hade satt det på inspelning men möttes av meddelandet: "Inspelningen misslyckades". Det hade blivit nåt tjall med mitt abbonnemang hos Viasat. Nappade på ett erbjudande att testa Viasat Sport gratis en månad fram till idag 25/4, och så gott som samtidigt beställde jag en HD-PVRbox med fullt utbud. På nåt vis blev min åtkomst till Viasat Sport borttagen! Det var tydligen nåt "datafel"...

Då har jag inte missat nåt! Skönt!
 
Men... Kommer det att vara torrt imorgon? :gnissla
Måste ju hinna tippa innan racet...

Yes! Ser ut som att det blir 21 C o sol (Y)(enligt SMHI)

Tippar följande.

Pos. Name Country
1 Valentino ROSSI ITA
2 Casey STONER AUS
3 Colin EDWARDS USA
4 Chris VERMEULEN AUS
5 Loris CAPIROSSI ITA
6 Jorge LORENZO SPA
7 Andrea DOVIZIOSO ITA
8 James TOSELAND GBR
9 Dani PEDROSA SPA
10 Sete GIBERNAU SPA
11 Nicky HAYDEN USA
12 Mika KALLIO FIN
13 Marco MELANDRI ITA
14 Alex DE ANGELIS RSM
15 Yuki TAKAHASHI JPN
 
1. Lorenzo
2. Rossi
3. Stoner
4. Capirossi
5. Edwards
 
MotoGP racet kommer bli det 700:de racet som hålls i den största GP-klassen.

Första gången man körde GP i Japan var 1963. Banan var Suzuka. Då körde man inte den största klassen där eftersom inga Japanska fabriker hade cyklar i den klassen som var 500GP då. 50cc, 125cc och 250cc körda man.

Året efter infördes 350cc till GP-serien och den klassen ingick i programmet på Suzuka 1964 ihop med 50cc, 125cc och 250cc.

1966 flyttade man Japans GP till banan Fisco. Där blev det första gången som Japanerna fick se en lokal förare vinna sitt hemma GP. Yoshimi Katayama vann i 50cc klassen på en Suzuki och Hiroshi Hasegawa vann i 250cc klassen med en Yamaha. På denna tiden var reglerna mycket mera fria och man körde 3-cyl 50cc, 5-cyl 125cc och 6-cyl 250cc.

1967 var sista året på Frisco. Dom Japanska märkena hade valt att göra sina satsningar på gatcyklar istället för att satsa på racing då dom Europeiska märkena hade gjorde stora framsteg på sina gatcyklar då. 1967 infördes det även nya regler av FIM att man max fick ha 6 växlar på cyklarna i alla klasserna. Detta blev sista året man körde GP i Japan på denna eran då dom Japanska fabrikerna inte längre hade något intresse av GP-racingen.

Efter 20 års uppehåll kom Japans GP tillbaka 1987. 250cc och 500cc körde man på Suzuka. Från 1989 återinfördes även 125cc till programmet på det Japanska racet. Man körde Japans GP på Suzuka varje år i rad mellan 1987-1998.

1999 körde man för första gången Japans GP på Twing Ring Motegi.

2000 till 2003 så körde man 2st GP per år i Japan. Japan Grand Prix på Suzuka och Pacific GP på Twing Ring Motegi. Men efter Daijiro Katoh´s krasch på Suzuka ansåg man den banan vara för farlig och den togs bort i kalendern.

Årets race på Twing Ring Motegi är 11:e gången som GP besöker den banan.
 
Last edited:
Tomas Luthi kör sitt 100:de GP till helgen. "Jag hoppas det kommer att bli många fler" sa han på en presskonferans i Japan.

Till Juni 2002 sökte han som 15-åring ett wildcard till Sachsenring för att prova på att köra i GP. Den wildcard-ansökan blev inte godkänt. Han slutade på en 3:dje plats i IDM125 det året. Året efter tog han en andra plats bakom Dani Pedrosa på Barcelonas GP som en ordinarie förare i 125GP serien.

Årets säsong är det 8:de året i GP för honnom. 99 GP, 695 VM-poäng, 5 segrar, 12 pallplatser och en VM-titel i 125GP har den nu 22-årige Schweiziska föraren tagit. Hans senaste seger på Le Mans 2006 är dessutom den senaste segern som en Honda vunnit i 125GP. Tom säger att hans 100:de GP kommer vara som vilket annat race som helst. Han har inga speciella känslor för det. Hans team-manager Terrell Thien kommenterar dock att på siffran 100 så skulle det vara en dröm för dom om man kunde stryka nollorna så att det blir Tom´s placering på söndagens race.


tluthi.jpg
 
Last edited:
Honda firar 50 år i GP i år och passar på att uppmärksamma detta nu när dom är på hemmaplan.

mgp_2009_04_24_Motegi_AllHondaRiders_2782.jpg


mgp_2009_04_24_Motegi_HondaRC142_2481.jpg


JAPON9.jpg


JAPON12.jpg


JAPON13.jpg


JAPON14.jpg
 
Yes! Ser ut som att det blir 21 C o sol (Y)(enligt SMHI)

Tippar följande.

Pos. Name Country
1 Valentino ROSSI ITA
2 Casey STONER AUS
3 Colin EDWARDS USA
4 Chris VERMEULEN AUS
5 Loris CAPIROSSI ITA
6 Jorge LORENZO SPA
7 Andrea DOVIZIOSO ITA
8 James TOSELAND GBR
9 Dani PEDROSA SPA
10 Sete GIBERNAU SPA
11 Nicky HAYDEN USA
12 Mika KALLIO FIN
13 Marco MELANDRI ITA
14 Alex DE ANGELIS RSM
15 Yuki TAKAHASHI JPN

Vad tänkte du på? :D Så här blir det ju:
1 Valentino ROSSI ITA
2 Casey STONER AUS
3 Jorge LORENZO SPA
4 Colin EDWARDS USA
5 Chris VERMEULEN AUS
6 Loris CAPIROSSI ITA
7 Andrea DOVIZIOSO ITA
8 Dani PEDROSA SPA
9 Marco MELANDRI ITA
10 Toni ELIAS SPA
11 Nicky HAYDEN USA
12 James TOSELAND GBR
13 Alex DE ANGELIS RSM
14 Sete GIBERNAU SPA
15 Yuki TAKAHASHI JPN
 
annars funkar justin.tv klockrent för mig fast då e d engelska kommentatorer

Om man bortser från franskan :va så är Eurosport via TVants mycket trevligare. Klockren bild jämfört med Justin. Hos mig hackar justin till då och då.
 
Om man bortser från franskan :va så är Eurosport via TVants mycket trevligare. Klockren bild jämfört med Justin. Hos mig hackar justin till då och då.

kan ju skilja lite man har inget hack just idag iallafall..

FUCK Takahachi :mad:
 
Last edited:
bara grejen att köra ikapp rossi är rätt kaxigt. go lorenzo!
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top