MotoGP Philip Island

valmers skrev:
Då får vi se hur bra han lyckas då. Är han sämre än Vermuelen är det skrattretande, enligt blåtaktstalibanlogik.
Nja, har du läst mitt inlägg?

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1710622&postcount=180

Han är ju ingen ordinarie VM-förare längre utan testar däck för Bridgestone och tävlar i det japanska Superbikemästerskapet. Vermuelen som är runner up i WSBK har alla forutsättningar att köra i mål före dagens Itoh.
 
Nyteknik skrev:
Roberts, butter uppsyn, körde tvåtakts-500, 31 år.
Biaggi, diva, körde tvåtakts-500, 32 år.
Roberts är 32, Biaggi är 34. Åren går, och det märks.
sandstream skrev:
Gissar att NyTeknik och Chris Ash träffas ibland och lyssnar på gamla LP-skivor, poppar popcorn i kastrull, festar på läsk från SodaStreamern, spelar Space Invaders på Atarit och bläddrar i Bilsport från 83 för att kolla in den bästa bilen genom tiderna: Volvo 760.
760? Modern skit, varenda busschaufför kan ju köra fort med en sådan. Tacka vet jag besten 544, då krävdes det en Tom Trana för att bemästra bilen. Dessutom gick det ju fortare på den tiden, WRC eller vad det kallas nuförtiden är bara skit.
Nej, nu ska jag gå och skicka ett telex.
 
Last edited:
valmers skrev:
760? Modern skit, varenda busschaufför kan ju köra fort med en sådan. Tacka vet jag besten 544, då krävdes det en Tom Trana för att bemästra bilen. Dessutom gick det ju fortare på den tiden, WRC eller vad det kallas nuförtiden är bara skit.
Nej, nu ska jag gå och skicka ett telex.

Du anar inte hur rätt du har, dagens Grupp A-bilar är körskolebilar i jämförelse med Grupp B-monstrena som sladdade runt på 1980-talet i händerna på riktiga hjältar som Kankkunen, Auriol, Blomqvist och Alén.

Vem gillar inte synerna av en eldsprutande Peugeot 205 Turbo med gigantiska skärmar komma flygande över backkrönen? Eller Audi Quatro och Lancia Delta med mittmonterad motor.

600 hästar och under 1000 kilo i vikt....

Motorsport var betydligt elakare förr.....
 
sandstream skrev:
Gissar att NyTeknik och Chris Ash träffas ibland och lyssnar på gamla LP-skivor, poppar popcorn i kastrull, festar på läsk från SodaStreamern, spelar Space Invaders på Atarit och bläddrar i Bilsport från 83 för att kolla in den bästa bilen genom tiderna: Volvo 760.
SodaStream, Space Invaders och Atari är ju kännetecken för den som verkligen har koll på vad som är hett.
 
Hmm va intresasnt att höra människors olika ståndpunkter!

Själv håller jag med om att 500 racingen var roligare för publik.
Och om de fortsatt uveckla 2 taktare så hade de säkert varit värre en 4taktarna!
+ att svårkörda motorcyklar värkligen kräver sin man oberoende på vad som finns
under skalet.
Men faktiskt för miljöns skulle tycker jag det är bra att dem kör på 4taktare!
 
Nyteknik skrev:
SodaStream, Space Invaders och Atari är ju kännetecken för den som verkligen har koll på vad som är hett.
Tyvärr så har du nog rätt men det är nog bara kul en liten stund, sen tar man fram sitt Xbox och spelar Half-Life (eller vad spelen heter nu för tiden).

500:orna var monster jämfört med dagens MotoGP-hojar men det berodde ju på att man INTE kunde göra dem bättre.
För att få ut den extrema effekt man ville ha var man tvungen att ha ett register på ca 1500 varv som kan jämföras med dagens ca 10.000.

Själv är jag full av beundran för dagens förare och hur otroligt snabbt de kan köra och längtar inte tillbaka till 2-taktstiden.
 
sandstream skrev:
Tyvärr så har du nog rätt men det är nog bara kul en liten stund, sen tar man fram sitt Xbox och spelar Half-Life (eller vad spelen heter nu för tiden).

500:orna var monster jämfört med dagens MotoGP-hojar men det berodde ju på att man INTE kunde göra dem bättre.
För att få ut den extrema effekt man ville ha var man tvungen att ha ett register på ca 1500 varv som kan jämföras med dagens ca 10.000.

Själv är jag full av beundran för dagens förare och hur otroligt snabbt de kan köra och längtar inte tillbaka till 2-taktstiden.


500:orna var flera gånger roligare än dagens MotoGP-hojar.. Tur att filmen Faster finns så man kan få njuta av en svunnen tid..

/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
500:orna var flera gånger roligare än dagens MotoGP-hojar.. Tur att filmen Faster finns så man kan få njuta av en svunnen tid..
De kanske var spektakulärare att titta på med alla krascher men som du själv skriver är det en svunnen tid och utvecklingen går framåt, dvs snabbare och mer lättkörda hojar.
 
sandstream skrev:
Tyvärr så har du nog rätt men det är nog bara kul en liten stund, sen tar man fram sitt Xbox och spelar Half-Life (eller vad spelen heter nu för tiden).
Visst är dagens spel roligare. Gran Turismo har förstört mången nattsömn för mig.


sandstream skrev:
500:orna var monster jämfört med dagens MotoGP-hojar...

Själv är jag full av beundran för dagens förare och hur otroligt snabbt de kan köra...
Hur får du ihop detta?
:va
 
Själv är jag full av beundran för dagens förare och hur otroligt snabbt de kan köra och längtar inte tillbaka till 2-taktstiden.

Det som har satt sig kvar på näthinnan är Kevin Swantz
körning genom macoas gator jag får fortfarande rysningar
när jag tänker på detta så nog så finns där en viss saknad
både efter svunna tiders förare samt 500 racern i sig
är glad att man fick uppleva liten bit av den tiden :banana
 
Nyteknik skrev:


OOh, du förstod min ironi! Fan va skönt.
De borde kanske ha en regel som säger
att det får vara lika stora 2takts motorer med om
de håller sig innom samma miljömärkning som 4taktarna.
(Som inte finns idag men man får ju skapa det då)
(tex max släppa ut et antal kg oxider per rejs)

Vore inte det underbar utveckling : )?
 
ReDan skrev:
OOh, du förstod min ironi! Fan va skönt.
De borde kanske ha en regel som säger
att det får vara lika stora 2takts motorer med om
de håller sig innom samma miljömärkning som 4taktarna.
(Som inte finns idag men man får ju skapa det då)
(tex max släppa ut et antal kg oxider per rejs)

Vore inte det underbar utveckling : )?
Tvåtaktarna är döda, begravda och förbjudna. Ungefär som asbest. Nu går vi vidare.
 
Nyteknik skrev:
Visst är dagens spel roligare. Gran Turismo har förstört mången nattsömn för mig.
Fick ett Xbox, körde Colin McRay i en månad, nu står konsolen och dammar.
Nyteknik skrev:
Hur får du ihop detta? :va
Jag menar inte att stjärnorna från förr var sämre på att köra på något sätt men de hade ju garanterat kört fortare på en av dagens 4-taktare (om det nu gick att skicka tillbaka en sån i tiden).

Men nu finns det ingen tvåtakt längre i högsta klassen så jämförelserna är rätt irrelevanta.
 
Borsiin JR skrev:
Varför skulle säkerheten vara bättre i motogp förutom möjligen att banorna blir bättre.
Det är ju snarare tvärt om

*Högre hastigheter
*Större risk för oljespill
*Mer lättkorda motorer gör att en oerfaren förare kan köra snabbare

Nä fram för mer svårkörda hojar som gör åkningen mer utslagsgivande vi vill inte ha Formel1 liknande utveckling där elektroniken styr cyekln mer än föraren.
Intervju med Sito Pons

"My personal opinion is when we changed to the four-strokes that the safety actually increased for our riders," said Pons. "If you check the statistics there have been less crashes with the four-strokes than the two-strokes. The four-strokes are easier to control and more predictable although of course they are faster.

Men du kanske vet bättre
 
Slappa skrev:
Fuck jag missade dagens lopp, nån som har det sparat/inspelat på burken o har lust att skicka över racet ?

Kanske tom Torrent?
//D

Finns på Sporthojs DC hub samt torrent:
http://thepiratebay.org/details.php?id=3397686

250:
http://thepiratebay.org/details.php?id=3398352

Bara att söka på Piratebay, de ligger där någon dag efter racet.

Btw, såklart det var roligare att se galna 500 2-taktsmonster där förarna klänger sig fast längst fram när de ur utgången på kurvorna får feta powerwheelies. Analogin med galna turbo-rallybilar är träffande. Bland det häftigaste jag sett var någon mysko tävling i Frankrike där de körde rally och formel-liknande bilar på i princip vanliga vägar...

På tal om underhållande... Man ser alls inte lika mycket hjulspinn idag som man såg för bara något/några år sen. Bättre däck, annan körstil eller vad?

/J
 
RG500-Johannes skrev:
På tal om underhållande... Man ser alls inte lika mycket hjulspinn idag som man såg för bara något/några år sen. Bättre däck, annan körstil eller vad?

/J

Traction control, bättre däck, snällare effektkurvor är nog några av anledningarna.

Lite ballare att titta på Wayne Gardner och Randy Mamola 1987 när de spräcker kåpglas med hjälmen....
 
Back
Top