MotoGP Philip Island

RG500-Johannes skrev:
På tal om underhållande... Man ser alls inte lika mycket hjulspinn idag som man såg för bara något/några år sen. Bättre däck, annan körstil eller vad?

/J
Tractioncontrol är en faktor, en annan är att det inte går snabbt om man spinner för mkt. Om de vill kan de köra på fetingbredställ ut ur varenda kurva med blårök... men de går inte fort.
Samma sak med inbromsningarna, nästan bara hayden som kommer på bredställ in i svängarna, Rossi kan, men försöker undvika det då det inte går snabbare bara för att de ser coolt ut....
 
Chris Ash skrev:
Anledningen till att det inte går på bredden in i böjarna längre är förmodligen slirkopplingarna.
Att de blivit bättre eller? slikoppling har de haft länge väl...
& Hayden går som sagt fortfarande på bredställ, det är hans körstil. Medan rossi sällan har bredställ, däremot kan han köra med bredställ om han så vill...

edit: de e just slirkopplingen som framkallar bredställen istället för bakhjulsstuds...
 
fezt skrev:
Att de blivit bättre eller? slikoppling har de haft länge väl...
& Hayden går som sagt fortfarande på bredställ, det är hans körstil. Medan rossi sällan har bredställ, däremot kan han köra med bredställ om han så vill...

edit: de e just slirkopplingen som framkallar bredställen istället för bakhjulsstuds...

Precis, i början var de inte speciellt bra och i princip alla klagade på dem. Man såg också säsongen 2002 att fyrtaktsförarna gick på långa bredställ in i kurvorna (mycket värre än vad Hayden gör nu). Nu är dock slirkopplingarna ruskigt effektiva och medger mer 250-körstil eftersom motorbromsen har minskat betydligt.
 
Det här med att ställa ut bakänden i inbromsningarna har jag funderat en del på. Har exempelvis Hayden sin slirkoppling inställd så att bakdäcket precis "glider" över asfalten vid inbromsningarna, eller använder han bakbroms också? Doohan med flera använde ju ett tumreglage för bakbromsen, används sådant idag? Såvitt jag vet användes väl bakbromsen för att balansera hojen i kurvorna på 500:ornas tid, men det förkommer väl inte numera med fyrtaktarna?
Please enlighten me.
 
valmers skrev:
Det här med att ställa ut bakänden i inbromsningarna har jag funderat en del på. Har exempelvis Hayden sin slirkoppling inställd så att bakdäcket precis "glider" över asfalten vid inbromsningarna, eller använder han bakbroms också? Doohan med flera använde ju ett tumreglage för bakbromsen, används sådant idag? Såvitt jag vet användes väl bakbromsen för att balansera hojen i kurvorna på 500:ornas tid, men det förkommer väl inte numera med fyrtaktarna?
Please enlighten me.

Eric Bostrom har beskrivit hur han går in i en böj(väldigt likt Nicky Hayden) och det innefattar ingen bakbroms.I "Thunder from down under" beskriver Doohan att han använde bakbromsen för att tajta till spåret mitt i böjen.
 
valmers skrev:
Det här med att ställa ut bakänden i inbromsningarna har jag funderat en del på. Har exempelvis Hayden sin slirkoppling inställd så att bakdäcket precis "glider" över asfalten vid inbromsningarna, eller använder han bakbroms också? Doohan med flera använde ju ett tumreglage för bakbromsen, används sådant idag? Såvitt jag vet användes väl bakbromsen för att balansera hojen i kurvorna på 500:ornas tid, men det förkommer väl inte numera med fyrtaktarna?
Please enlighten me.

Man ställer in motorbromsen efter förarnas önskemål, en del vill ha mer andra ha mindre. Sen sladdar ju inte Hayden ut den i varje kurva heller, mer på vissa ställen, inget på andra. Vill han ha ut den mer kan han ju använda bromsen till det, den är ju iaf mycket mer förarstyrd än elektroniken som styr motorbromsen.
Balansera 500'orna med bromsen? Du menar som Fredde, full gas och styra hjulspinnet med bakbromsen?
 
Jag tror inte att hayden använder särskilt mycket bakbroms även om den säkerligen används ibland för att kontrollera sladdandet utan hans slirkoppling är säkerligen lite hårdare ställd så att den tillåter mer motorbroms.

Tumbroms verkar vara på väg ut igen åtminstone i GP då jag inte kan påminna mig att jag har sett det på några fytagna foton samt Shakey klagade på att det inte fanns på hondan vilket gjorde det svårare för honom att köra den. (kan iof vara en dålig ursäkt vad vet jag).

Jag tror också att behovet av att ha bakbroms för att balansera cykeln mitt i kurvan har minskat drastisk då fyrtaktaren inte är lika stendöd midcorner utan där är hela tiden driv på vilket stadgar cykeln.

Edit: Fan vad folk skall svara snabbt här då :huvet
 
Last edited:
news177.jpg

:banana
 
Såhär kunde det se ut om man försökte för hårt med en 500, även om man var Wayne Gardner....
 

Bifogat

  • Gardner.jpg
    Gardner.jpg
    4.2 KB · Visningar: 152
Chris Ash skrev:
Såhär kunde det se ut om man försökte för hårt med en 500, även om man var Wayne Gardner....

Ja, det är tur att utvecklingen går framåt så att hojarna nu är mer lättkörda och snabbare. Eller?
 
oFFkeFF skrev:
Man ställer in motorbromsen efter förarnas önskemål, en del vill ha mer andra ha mindre. Sen sladdar ju inte Hayden ut den i varje kurva heller, mer på vissa ställen, inget på andra. Vill han ha ut den mer kan han ju använda bromsen till det, den är ju iaf mycket mer förarstyrd än elektroniken som styr motorbromsen.
Balansera 500'orna med bromsen? Du menar som Fredde, full gas och styra hjulspinnet med bakbromsen?
Ja, man balanserade/ändrade väl cykelns tyngdpunkt genom att använda bakbromsen i kurvorna, som jag fattade det? Kanske för att kontrollera hjulspinn också?

Stod och tittade på MotoGP på Brno sist, vid bromspunkten på nedförsrakan innan banan vänder tillbaka ned i sin lägsta punkt. Där hade Hayden fetsladd i 150 meter under inbromsningen, varv på varv. Med total kontroll, såg hur mjukt ut som helst. Helt otroligt, med tanke på att man bromsar stenhårt samtidigt. Kan det vara möjligt att kontrollera detta med bakbromsen, eller är det som Bostrom säger helt utan broms? Om nu slirbromsen ställs lite hårdare, så att bakänden "flyter", hur fan kontrollerar karln sladden så perfekt?
Många frågor, kanske skulle mejla Nicky och fråga....
 
valmers skrev:
Många frågor, kanske skulle mejla Nicky och fråga....
Eller så mailar du Vermeulen, hans ställ efter rakan i sista WSBK-racet såg tamejfan trickfilmat ut.
Hela hojen gled i sidled under inbromsning :)
 
Carlos Checa fyllde 33 på lördagen. På söndagen satte han helgens snabbaste toppfart med 333km/h, hade fajt med Melandri #33 och kom 3:a i racet. :)
 
sandstream skrev:
Jag hävdar fortfarnade att det är trickfilmat :hihi
:)

Det är det också på sätt och vis. Ett teleobjektiv som komprimerar djupet i bilden förstärker nog effekten till viss del. Men det är en grym manöver hursomhelst. Han trodde kanske att han var på Surfers Paradise :)
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top