MotoGP oviktigt

Det du vägrar förstå är att OM mgp-fabrikerna ville ha framgång i wsbk så skulle de skaffa det...
Idag har du ett enda fabriksteam och det är Kawasaki.
BMW ville ha framgång i wsbk men kunde inte fixa det vilket är en stor skillnad.

Ducati och Honda har inte ens samma motorkonfiguration på GP-hojar som superbikes vilket kanske borde tala om hur mkt de bryr sig om wsbk.

Att sen tro att tillverkarna prioriterar supersporthojar är naivt då dom är dyra att utveckla och säljer i små volymer till halvdan vinst.
Honda säljer hellre en halv miljon cub och tittar på sina mgp-pokaler än utvecklar en ny dräpar blade.
Min enkla poäng är bara att man kan tillverka en ledande sporthoj utan att tävla i MotoGP. BMW S 1000 RR är bättre än CBR 1000 RR SP. Punckt.
 
Om det var så enkelt att topprestationer i MotoGP var centralt för att tillverka en vinnande sporthoj, då hade juh Hondas CBR 1000 RR varit så överlägsen att det hade räckt med stöd från fabriken för att prenumerera på WSBK-titeln. Istället är Honda ljusår från täten med sin helt uppdaterade SP2. Och Ducati har inte precis varit det dominerande fabrikatet i MotoGP, men lyckas mycket bättre än Honda i WSBK. Det finns juh ingen grund för påståendet att MotoGP-deltagande och WSBK-framgång hör ihop. Faktiskt inteh! Sen kan man såklart tycka att det är väldigt häftigt och seriöst med MotoGP, men de är ju en helt annan sak.

:fakta

Du verkade missa att honda har en hoj i sin lineup som kommer från motogp, och som är vassare än firebladen. När honda kastade in fabriksstall i WSBK så tog de titlar där. När Aprilia hade fabriksstall så tog de titlar, när nu Kawasaki kör fabriksstall där så tar de titlar.
Det gjorde inte BWM. Och när de nu får frågan om motogp så säger de att de kan vinna där, men väljer att inte göra det. :hihi

BMWn är säkert en ypperlig sporttourer, jag har fortfarande inte lagt mina skitiga labbar på en för att provköra så vet inte alls hur den är att köra. För gata så är den antagligen precis lika kompetent som allt annat i sportsegmentet. Tidningarna litar jag inte ett dyft på, de har inte alls samma smak som mig vad gäller hojar har jag märkt.
 
Du skrev: Rättså skönt tycker jag att läsa vad Stephan Schaller som är chef för BMW motorcyklar world wide säger om MotoGP.
”BMW has enough money to take part in this championship – but we do not want to spend it on two guys racing in MotoGP.”
Man kan tydligen bygga en sporthoj som sopar banan med konkurrenterna och som kör ifrån resten av fältet i WSBK utan att göra av med miljarder på GP-racing. Något för de japanska märkena att begrunda? Det är ju helt vansinniga belopp som Honda, Yamaha och Ducati gör av med för att avlöna sina GP-förare och utveckla prototyper."


Stör mig på BMW-mannens uttalande som har någon sunkig socialistisk underton i stil med att "vi avlönar inga överbetalda Motogp förare men lyckas bra ändå".
Varför tycker du att det är skönt att man inte satsar på racing? :va Hatar du mc-sport? Är du sosse och stör dig på att världens mest talangfulla sportsmän tjänar stora summor?
Vad vill vi att mc-tillverkarna lägger pengar på istället? Töntiga reklamkampanjer, eller är det bättre att mer pengar går till utdelning åt aktieägarna? Skänker BMW pengarna man inte satsar på racing till barnen i Afrika istället?

Men Aprilia har ju inte heller varit med i MotoGP under tiden de utvecklade RSV4.

Kawasaki har inte varit med i MotoGP och för dem går det lysande i WSBK.
:yoparty

Två skitdåliga exempel. Aprilia byggde hela sitt varumärke genom sina racingframgångar i gp-cirkusen, framförallt i de två mindre klasserna. Erfarenheterna från Gp-racing användes för att skapa RSV4 där ingen mindre än Gigi Dall'Igna hade stor del i projektet. (och inte att förglömma Max Biaggi, känd från Gp-racing med tre vM-titlar i 250 med Aprilia)

Kawasaki tävlade senast i gp-världen med ZX-RR mellan 2002-2009. Erfarenheterna därifrån användes när man utvecklade den fjärde generationens ZX10-R som presenterades 2011. Bland annat ska grunden till S-KTRC vara hämtat därifrån.
Även om jag tycker att det är tråkigt så har jag viss förståelse för att Kawasaki inte satsar på Motogp i nuläget. Man lyckades inte skapa en vinnare där sist men man lyckas faktiskt, till skillnad från BMW, "sopa mattan med konkurrenterna" i WSBK.
 
Varför tycker du att det är skönt att man inte satsar på racing? :va Hatar du mc-sport? Är du sosse och stör dig på att världens mest talangfulla sportsmän tjänar stora summor?
Vad vill vi att mc-tillverkarna lägger pengar på istället? Töntiga reklamkampanjer, eller är det bättre att mer pengar går till utdelning åt aktieägarna? Skänker BMW pengarna man inte satsar på racing till barnen i Afrika istället?

Lägg pengarna på Charlie Boorman! Eller nä just det, han kör ju Triumph nu :hihi
 
Äh, om jag skulle rösta på socialdemokraterna, vad har det med saken att göra?

:confused::brinnerup[/QUOTE

Haha träffade det rätt? :D Sossar är alltid avundsjuka på andras framgångar och försöker bortförklara dessa. Det första inlägget andas väldigt mycket socialism, både att det var fel att Motogp-förarna tjänar bra och även att de andra tillverkarnas tävlingsframgångar var oviktiga.
 
Lite tröttsamt att argumentera med någon har tunnelseende.

På vilka områden är BMWn ledande inom sporthoj segmentet? Tredje bäst på allt?
 
Kawasaki har inte varit med i MotoGP och för dem går det lysande i WSBK.

Att som enda märke deltaga i WSB med ett riktigt fabriksteam är som att USA skulle skicka Dream Team till Paralympics.

Hondan är svagast och har högst toppfart.

Och var tror du att Honda har lärt sig att få högsta möjliga toppfart ur en given effekt...? Genom att gömma sig hemma i garderoben...?
 
[FONT=&quot]Identified a new strain of [/FONT]Fact-Resistant-Humans (FRH)
[FONT=&quot]“While scientists have no clear understanding of the mechanisms that prevent the fact-resistant humans from absorbing data, they theorize that the strain may have developed the ability to intercept and discard information en route from the auditory nerve to the brain. “The normal functions of human consciousness have been completely nullified,””[/FONT]

TS verkar ha fått en släng av : Confirmation Bias eller på svenska bekräftelsefel/bias.

Allt som inte stödjer uppfattingen att BMW är bäst är FEL! :fakta

Jag var också sån tills jag sålde BMW:n och köpte en Ducati. Nu är det precis samma fast med Ducati förstås. :tungan
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top