MotoGP oviktigt

Är det ingen annan som funderat på om BMW köper testerna ?
Själv kör jag hellre Fireblade på vägarna kring Västernorrland och då har jag inte bara provkört utan avverkat ca 800 mil på S1000RR och ca 1200 mil på Firebladen.
 
Är det ingen annan som funderat på om BMW köper testerna ?
Jo, en del tror att BMW träffar tidningarnas personal på ljusskygga ställen och överlämnar feta sedelbuntar i bruna kuvert.

- Här haru degen som vi kom överens om. Åkej?! Låvar ru nu att vi vinner testet?
- Jarå, ja låvar.
- Schysst polarn!
- Visst serru!

:tummenupp
 
BMW har väl liksom tex Yamaha konstruerat några hojar som många - inkl motorjournalister - tycker är bra.

Sedan tror jag att många överdriver betydelsen av hojen i GP - en riktigt duktig förare vinner med vad som helst (nästan) medan genomsnittet av fem-sex förare mycket väl kan sluta med att BMW vinner då den kanske är enklast att köra fort med, dvs lägstanivån är hög. Detta trots att Aprilia eller vad det nu är är tiondelen snabbare på bana i händerna på världens bästa förare.

Svennepäron gillar snällheten, körställningen, handtagsvärmarna, farthållaren och vardagskompetensen...
 
Meh BMW har ju byggt en sporthoj som körde ifrån konkurrenterna direkt när den lanserades ju. Och den vinner fortfarande över Yamahas helt nya R1. Utan att de har en GP-hoj!

Bmw lanserade en hoj med 190hk då alla andra tillverkare verkade ganska nöjda med att ha 160hk vilket gjorde att man så klart fick extra mkt uppmärksamhet. Nu har alla fått lov att öka prestandan pga av detta men tro inte att de inte kunde leverera en hoj med detta tidigare. För övrigt så använde bmw gsxr1000 K5:s motor som utgångspunkt i utvecklingen av S1000rr.

Sen förstår jag inte vad du menar med att den vinner över R1? Att journalister i tidningar osv tycker den är bäst bryr sig tillverkarna inte mkt om. Läser man dessa tidningar framgår det att de flesta inte skriver mkt negativt om någon tillverkare då de är beroende av deras välvilja eller tvärtom har väldigt bra relation till ett märke och dissar då resten mer.

De flesta tillverkare idag verkar koncentrera sig på att bygga en bra utgångspunkt för racing vilket automatiskt eftersätter andra gategenskaper. Bmw som inte prioriterar racing tittar således på andra egenskaper. Jag skulle vilja se när någon pitchade idén att 1299 eller rsv4 skulle ha handtagsvärmare till respektive fabrik.
 
För att vinna race så är kvalitativ dialog mellan förare och ingenjörer hyperviktig.
BMWs ingenjörer är bra på att utveckla teknik men knappast dialogen. Tror jag.
 
Hej...

Jag undrar om vad ni betalar för att se Motogp på tv lr dator?:)
 
Sopar banan med.... möjligen efter... M

2009 släpptes RSV4. 2010 vann de WSBK-vm, det är utveckling. S1000rr släpptes 2010. Donnington 2012. Jomenhejsan.
 
Sopar banan med.... möjligen efter... M

2009 släpptes RSV4. 2010 vann de WSBK-vm, det är utveckling. S1000rr släpptes 2010. Donnington 2012. Jomenhejsan.
 
Jag tror inte att folk är särskilt negativa till hojen, dock till påståendet att Motogp är oviktigt baserat på en dålig förlorares uttalande.

Hade själv valt Aprilia Rsv4 om jag skulle köpa en hoj i det segmentet.
Men Aprilia har ju inte heller varit med i MotoGP under tiden de utvecklade RSV4.

Kawasaki har inte varit med i MotoGP och för dem går det lysande i WSBK.

:yoparty
 

Bifogat

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    349.5 KB · Visningar: 29
Men Aprilia har ju inte heller varit med i MotoGP under tiden de utvecklade RSV4.

Kawasaki har inte varit med i MotoGP och för dem går det lysande i WSBK.

:yoparty

Fast nu är det BMW som har gjort uttalandena och faktumet att dom inte har lyckats i något världsmästerskap. Om inte målet endast var att delta dvs...:crash

Rör inte uttalandena om hur viktigt det är för marknaden snarare än teknologi?

Och jo, Kawasaki har visst kört GP :rofl
 
Men Aprilia har ju inte heller varit med i MotoGP under tiden de utvecklade RSV4.

Kawasaki har inte varit med i MotoGP och för dem går det lysande i WSBK.

:yoparty
Aprilia har ju funnits i GP sammanhang i evigheter men ffa i 250gp och 125. Kawwa har varit där med men det hör även till att deras budget och satsning i wsbk är större än alla andras.
Sen är det fortfarande så att ingen av de andra fabrikerna är seriöst inblandade i serien. Sist dom var med så tog Yamaha sin första crossplain r1 som inte vunnit mkt någonsin och gav den till en rookie som vann mästerskapet...
 
- - - Updated - - -

Men Aprilia har ju inte heller varit med i MotoGP under tiden de utvecklade RSV4.

Kawasaki har inte varit med i MotoGP och för dem går det lysande i WSBK.

:yoparty

Aprilia har väl nästan alltid deltagit framgångsrikt i de mindre klasserna i MotoGP, dvs 125 och 250. När man gick över till enhetsmotorer från Honda gick de över till produktionsklassen(tror jag den heter) i motogp.

Kawasaki har fabriksteam i MotoGP.
 
Fast nu är det BMW som har gjort uttalandena och faktumet att dom inte har lyckats i något världsmästerskap.
Mäh! Tråden handlar inte om att vinna mästerskap, utan om att bygga den bästa sporthojen. Honda lyckas inte lika bra som BMW i det avseendet, trots att det är Honda som investerar massor i MotoGP och som väl borde ha den överlägset bästa sporthojen? Den ”nya” CBR 1000 RR har just testats mot alla de andra och den övertygar ju inte precis, utan står i skuggan av hojar som tillverkas av märken med en bråkdel av Hondas MotoGP- och utvecklingsbudget (till exempel BMW). Så varför är MotoGP viktigt för att kunna bygga den bästa och mest populära sporthojen? Hmm...

:va:crash
 
Last edited:
Mäh! Tråden handlar inte om att vinna mästerskap, utan om att bygga den bästa sporthojen. Honda lyckas inte lika bra som BMW i det avseendet, trots att det är Honda som investerar massor i MotoGP och som väl borde ha den överlägset bästa sporthojen? Den ”nya” CBR 1000 RR har just testats mot alla de andra och den övertygar ju inte precis, utan står i skuggan av hojar som tillverkas av märken med en bråkdel av Hondas MotoGP- och utvecklingsbudget (till exempel BMW). Så varför är MotoGP viktigt för att kunna bygga den bästa och mest populära sporthojen? Hmm...

:va:crash

Det beror väl lite på hur man definierar "bästa sporthojen". Att tycka att de ska vinna mästerskap är inte en helt malplacerad definition av "bästa sporthojen"...
Sedan så har ju hondan inte direkt fått skämmas i tidningarna trots att den är uråldrig. Inte kollat någon jämförelse mellan årets modeller så den kanske fått en skopa ovett där. RC213V-S brukar ju inte få skäll, och det är ju den som är hondas motogp-barn.
 
Men Hondan vinner ju varken WSBK eller tidningstester juh.

Nej, Hondan har väl åas inte en fabrik bakom sig i WSBK? Det är väl bara kawa som har, och det syns på kawas resultat där. BMWn är ju om möjligt ännu mer akterseglad i WSBK apropå det. :hihi
Och, den hondaskapelsen som faktiskt har arv från MotoGP är RC213V-S, den är en helt annorlunda best än CBR1000RR, och om de körde den i WSBK med fabriksstöd så hade det nog sett ganska annorlunda ut.
Den brukar dessutom få rätt goda vitsord av tidningarna.
 
Nej, Hondan har väl åas inte en fabrik bakom sig i WSBK?
Om det var så enkelt att topprestationer i MotoGP var centralt för att tillverka en vinnande sporthoj, då hade juh Hondas CBR 1000 RR varit så överlägsen att det hade räckt med stöd från fabriken för att prenumerera på WSBK-titeln. Istället är Honda ljusår från täten med sin helt uppdaterade SP2. Och Ducati har inte precis varit det dominerande fabrikatet i MotoGP, men lyckas mycket bättre än Honda i WSBK. Det finns juh ingen grund för påståendet att MotoGP-deltagande och WSBK-framgång hör ihop. Faktiskt inteh! Sen kan man såklart tycka att det är väldigt häftigt och seriöst med MotoGP, men de är ju en helt annan sak.

:fakta
 
Om det var så enkelt att topprestationer i MotoGP var centralt för att tillverka en vinnande sporthoj, då hade juh Hondas CBR 1000 RR varit så överlägsen att det hade räckt med stöd från fabriken för att prenumerera på WSBK-titeln. Istället är Honda ljusår från täten med sin helt uppdaterade SP2. Och Ducati har inte precis varit det dominerande fabrikatet i MotoGP, men lyckas mycket bättre än Honda i WSBK. Det finns juh ingen grund för påståendet att MotoGP-deltagande och WSBK-framgång hör ihop. Faktiskt inteh! Sen kan man såklart tycka att det är väldigt häftigt och seriöst med MotoGP, men de är ju en helt annan sak.

:fakta
Det du vägrar förstå är att OM mgp-fabrikerna ville ha framgång i wsbk så skulle de skaffa det...
Idag har du ett enda fabriksteam och det är Kawasaki.
BMW ville ha framgång i wsbk men kunde inte fixa det vilket är en stor skillnad.

Ducati och Honda har inte ens samma motorkonfiguration på GP-hojar som superbikes vilket kanske borde tala om hur mkt de bryr sig om wsbk.

Att sen tro att tillverkarna prioriterar supersporthojar är naivt då dom är dyra att utveckla och säljer i små volymer till halvdan vinst.
Honda säljer hellre en halv miljon cub och tittar på sina mgp-pokaler än utvecklar en ny dräpar blade.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top