MotoGP: Nya däckregler på gång???

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Enligt rykten och uttalanden så är majoriteten av tillverkarna,
förarna samt även Dorna inte nöjda med hur den nya däcksregeln
slagit ut. Racen blir alltför ojämna där antingen Michelin eller
som i de flesta racen Bridgestone dominerar totalt och att det
är vilket däck du har som avgör och inte förarens skicklighet eller
hojen.
Dornas chef skall nyligen ha haft samtal med både Michelin och Bridgestone
höjdare för att se över vad man kan göra för att få jämnare race.
En sak som ryktas om är att göra som i Superbike att endast använda
en leverantör. Man har sett i Superbike att majoriteten är nöjda med det.
och Dorna inser att de ojämna race som man sett i år ej är bra för
klassen.
Dessutom så anser tillverkarna att man lägger ner en stor summa
pengar (vissa ca 50 miljoner dollar) och det är bortkastade pengar
i vissa race om man har fel däcksleverantör.....

Vi får väl se vart det leder......men någon ändring blir det nog....
och man har fått enorma klagomål över hur tråkiga loppen är i
dagsläget....
 
Stackars fransmän som inte dominerar längre. Var bara kul så länge de hade övertaget. De nya reglerna var väl tänkta för att håla nere kostnaderna för däcksleverantörerna?

Vore tråkigt om bara hade ett märke. Hur utvecklas däcksteknologin då? Hur ska de förresten välja, när de samtliga tre märken är stora sponsorer? Låter kostsamt att tacka nej till två.
 
Fast förra året var michelins övertag heller inte särskilt stort, utan bridgestone var med och slogs på allvar på i stort sett alla banor. Dessutom rätt överlag bäst i regn redan då.
Om man vill komma åt michelins overnight tillverkning så hade det väl räckt med att säga att alla däck skulle vara inreggade redan på torsdag kväll, men inte sätta en begränsning på hur många däck man fick ha till varje team?
Även om michelin är de som misslyckats mest i år, så har ju pendeln slagit till deras nackdel också, med tråkigt race som följd iaf.
Lite sent att komma med enhetsdäck för nästa år nu, de flesta teamen har väl kontrakt redan.
 
Det var väl ganska eckzakkt så för bara ett par år sen. Rossi vann allt på Michelin = tråkiga race. Ungefär fem år i rad utan att nån skrek över däcken.
Eller det kanske får va tråkit bara Rossi vinner?
 
Det var väl ganska eckzakkt så för bara ett par år sen. Rossi vann allt på Michelin = tråkiga race. Ungefär fem år i rad utan att nån skrek över däcken.
Eller det kanske får va tråkit bara Rossi vinner?

Du kanske glömmer bort att bridgestone inte vart med så länge?
Innan var det "enhetsdäck" alla åkte michelin, för att det inte fanns någon annan fabrikant som tillverkade däck åt motogp/500.
Sen kom bridgestone in i samband med fyrtakten i ett par team, några läroår, och de har lärde sig snabbt, första racet vann de väl tillsammans med ducati 2003..

Det tråkiga återigen, är att däcksvalen redan på fredagen är en stor chansning, eftersom ingen vet temperatur och väder för helgen med säkerhet. Dessutom har de "nya" hojar för året, så det finns väldigt lite data hur de sliter däck på de flesta banorna eftersom inget team testar på alla banor innan årets säsong. Bridgestone har lyckats bäst dock, men de har ju också haft ett par bottennapp och de var tråkiga race det med..
 
Det där med marknadsekonomi är inte den starkaste sidan hos dem som varmast förespråkar den...
Sådana här regleringar brukar förr eller senare leda till jäkligt trixiga situationer. Varför inte släppa fältet helt fritt i MotoGP där budget-sidan ändå hindrar Kalle Svensson från att delta? Åsså kräva gat-godkända däck i alla klasser där småteam och amatörer kan förväntas delta? Så skulle man få en rejäl materialutveckling på köpet...
 
Låt teamen köpa sina däck själva!
Då kan de prova alla fabrikat för en viss bana och är inte bundna till att använda "sitt" märke.
Det är ju att de är uppbundna av ett märke som gör att det blir så stor skillnad från bana till bana och för olika väder.
 
Även om michelin är de som misslyckats mest i år, så har ju pendeln slagit till deras nackdel också, med tråkigt race som följd iaf.
Hur menar du? :confused:

Det tråkiga återigen, är att däcksvalen redan på fredagen är en stor chansning, eftersom ingen vet temperatur och väder för helgen med säkerhet.
Reglerna är lika för både Bridgestone och Michelin. Man kan ju tänka sig att det leder till utveckling av i hur brett temperatur-intervall som däcken presterar på.
Även när de flög in däck över natten kan de inte gärna veta EXAKT vilken temperatur som banan skulle ha kl 14 på söndagen.

Låt teamen köpa sina däck själva!
Då kan de prova alla fabrikat för en viss bana och är inte bundna till att använda "sitt" märke.
Det är ju att de är uppbundna av ett märke som gör att det blir så stor skillnad från bana till bana och för olika väder.
En utopi till. Du har säkert lagt märke till att många team har feta dekaler för "sitt" däcksmärke. Vem ska betala? Nästa steg är så klart att Ducati, Honda, Kawasaki etc. har en shop vid varje bana där varje förare/team kan köpa sin egen hoj för det race:t, den banan.
 
Last edited:
Det är ju inte Michelin som har klagat utan folk inom Dorna som har insett att det inte var den bästa lösningen för att få en så bra produkt som möjligt.
 
Det är ju inte Michelin som har klagat utan folk inom Dorna som har insett att det inte var den bästa lösningen för att få en så bra produkt som möjligt.
Säkert inte helt opåverkat av det långa samarbetet mellen Dorna och Michelin tidigare.
Var det inte däckstillverkarna som ville ha regeln ifrån början för att hålla nere kostnaderna? Även för att få jämnare fält då VIP-förare inte fick nya sulor gjorde under natten.
Det är bara lite konstigt att när det inte funkar för Michelin så är det ingen bra lösning. Oändligt antal däck, nya däck över natten för Europa-tävlingarna och specialdäck för affishnamnen är väl mest något som Michelin önskar - men är det verkligen för att få jämnare lopp eller för att få "rätt" namn på pallen?
Om Michelin har problem med att få fram däck får de väl lära sig ta fram konkurrenskraftiga däck, inte ändra regelverket så att det gynnar dem.
 
Last edited:

En utopi till. Du har säkert lagt märke till att många team har feta dekaler för "sitt" däcksmärke. Vem ska betala? Nästa steg är så klart att Ducati, Honda, Kawasaki etc. har en shop vid varje bana där varje förare/team kan köpa sin egen hoj för det race:t, den banan.

Det är väl ingen utopi?
Däcksfabrikanterna betalar, teamen väljer fritt bland däcken som finns i depån, när racet går så fäster respektive team med kardborrband fast däcksdekalen för det märke de använder under racet, både på hojens kåpa och på skinnstället.
Det skulle verkligen ge en ordentlig konkurrenssituation mellan däcksfabrikanterna. Alla vill ju synas på racet ...
Ev betalar däcksfabrikanterna också en slant till dem som använder deras däck/dekaler under racet.
 
Team Fiat Yamaha efter Brno..
Davide Brivio - Team Director
"It is very hard to find the right words to say about today! We had a very difficult race with Valentino and we tried our best with what we had."

maskin o däck räcker inte till idag hos Fiat Yamaha teamet.. Sen att Sylvan kvalar så bra som senast på Dunlop strax efter Valentino e samma mönster som Bridgestone innan dom räckte hela race, hemska tanke att d kommer ett till däcksfabrikat som utmanar Valentino, för d e väl d det hela handlar om.... nää inför enhetsdäck på en gång o kanske enhets cyklar oxå medan vi ändå e på G :rolleyes:
 
Om man vill komma åt michelins overnight tillverkning så hade det väl räckt med att säga att alla däck skulle vara inreggade redan på torsdag kväll, men inte sätta en begränsning på hur många däck man fick ha till varje team?
Säg att vi för enkelhetens skull har 20 förare till varje race och att reglerna även gäller Dunlop. Då har vi 20 x 31 däck som ska märkas upp på torsdagen = 620 däck.
Ge teamen möjlighet att välja hur många däck de vill till torsdagen och du har kanske det tiodubbla, dvs 6000 däck som någon ska märka upp. Låter ohållbart för mig.
Om Michelin har problem med att få fram däck får de väl lära sig ta fram konkurrenskraftiga däck, inte ändra regelverket så att det gynnar dem.
Kan Ducati fixa nya regler i WSBK kan nog Michelin göra det i MotoGP.
 

Skrev fel, pendeln har på vissa race slagit till bridgestones nackdel.



Reglerna är lika för både Bridgestone och Michelin. Man kan ju tänka sig att det leder till utveckling av i hur brett temperatur-intervall som däcken presterar på.
Även när de flög in däck över natten kan de inte gärna veta EXAKT vilken temperatur som banan skulle ha kl 14 på söndagen.

Även om reglerna är lika för alla innebär det inte med automatik att reglerna är bra
Visst skulle det kunna leda till däck som fungerar över ett bredare spektra, men de skulle ändå få tillverka däck specifikt för de olika banorna.
Självklart kan de inte veta tempen innan, men som det är nu när de har 17 bakdäck eller vad det nu är, så för att testa ett däck så måste man ha minst två av varje för att kunna ha det däcket till racet, så då måste man åka de andra passen med andra däck, som passar sämre, vad ger det?
Sen har tempen ändrat sig till söndagen så då kan de ändå inte åka med det däcket de tänkt sig, och sen blir det åter en större chansning, eller i värsta fall brände de de däck som hade passat på ett av de andra passen. Är
dessutom osäker på om regndäcken räknades in i de 17 bakdäcken?

Jag svär inte över regeln för att rossi eller michelin förlorar, utan för att ena eller andra rejset har det ena eller andra däckmärket inte en suck för att man valt fel sorts däck, eller inte haft rätt däck tillgängliga, skittråkigt helt enkelt.

Säg att vi för enkelhetens skull har 20 förare till varje race och att reglerna även gäller Dunlop. Då har vi 20 x 31 däck som ska märkas upp på torsdagen = 620 däck.
Ge teamen möjlighet att välja hur många däck de vill till torsdagen och du har kanske det tiodubbla, dvs 6000 däck som någon ska märka upp. Låter ohållbart för mig.

Skitsimpelt, ett rfid i varje däck och sen går man bara med en avläsare genom varje trailer, efter teamen talat om vilka rfid'n som ska finnas där.
Finns modern teknik serru, och de som är inblandade i motogp har rätt bra koll på logistik ;)
 
Last edited:
exakt! vilken däckföretagare skulle riskera att stå med lång näsa inför ett race efter att ha lagt ner mkt pengar o energi på att ta fram ett bra däck.. då behöver man ju igentligen inte va knuten till en specifik cykel/fjädring/chassi heller utan välja en som passar perfekt just inför nästa race..nää jag tror verkligen inte på den idén :)

Kan Ducati fixa nya regler i WSBK kan nog Michelin göra det i MotoGP.

d fixar dom säkert snabbt över en mugg latte :tungan
 
Last edited:
Skitsimpelt, ett rfid i varje däck och sen går man bara med en avläsare genom varje trailer, efter teamen talat om vilka rfid'n som ska finnas där. Finns modern teknik serru, och de som är inblandade i motogp har rätt bra koll på logistik ;)
Rackarns, tänkte inte på RFID. Har läst om det då och då en jäkla massa år (nyhetsbrev om teknik) men det verkar aldrig riktigt slå igenom. Inom MotoGP är nog inte kostnaden något större problem så det skulle säkert fungera.

En fråga angående Bridgestone: Tillverkas deras däck enbart i Japan?
Vad hindrar dem från att smacka upp en fabrik i Europa så att de också kan tillverka däck på kvällar/nätter och levererar till de europeiska banorna?
 
Även om reglerna är lika för alla innebär det inte med automatik att reglerna är bra
Är dessutom osäker på om regndäcken räknades in i de 17 bakdäcken?
Nej, regeln är inte per automatik bra, men ser inte att den är sämre än den tidigare regeln heller.
Är rätt så säker på att regndäck är fria. Kan man tydligt se en skillnaden som regelvärket :) utgör då kanske?

Det är väl ingen utopi?
Däcksfabrikanterna betalar, teamen väljer fritt bland däcken som finns i depån, när racet går så fäster respektive team med kardborrband fast däcksdekalen för det märke de använder under racet, både på hojens kåpa och på skinnstället.
Det skulle verkligen ge en ordentlig konkurrenssituation mellan däcksfabrikanterna. Alla vill ju synas på racet ...
Ev betalar däcksfabrikanterna också en slant till dem som använder deras däck/dekaler under racet.
Michelin dyker flyger 2000 däck till Malaysia och fick inte "sälja" ett enda...
Team:en har troligen närmare sammarbete med "sin" leverantör, både tekniskt och ekonomiskt, än vad din tanke om en däckshop i depån antyder.
Ska även tv-reklam och tidningsreklam ha dina kardborrband och klistra in denna veckans Michelingubbar? :va

Kan Ducati fixa nya regler i WSBK kan nog Michelin göra det i MotoGP.
Det var min personliga åsikt, inte att jag hävdade att världen helt igenom är rättvis ;)
 
Last edited:
..
En fråga angående Bridgestone: Tillverkas deras däck enbart i Japan?
Vad hindrar dem från att smacka upp en fabrik i Europa så att de också kan tillverka däck på kvällar/nätter och levererar till de europeiska banorna?

En liten lustig sak angående det är att Dunlop har fabriker i England och Japan. Slicksen från Japan är kända för att vara bättre dock. Man har försökt flera gånger med att kopiera allt man kan för att göra exakt likadant på båda fabrikerna. Men trotts det så gillar förare däcken från Japan bäst och säger att det finns en skillnad mellan dom. :)

Har för mig att man inte flyger hur som helst med däcken till GP. Man är rädd för att det annorlunda lufttrycket på hög höjd kan förändra däckens karaktär. Kanske att dom flyger med plan som inte flyger så högt isf.
 
Last edited:
Har för mig att man inte flyger hur som helst med däcken till GP. Man är rädd för att det annorlunda lufttrycket på hög höjd kan förändra däckens karaktär. Kanske att dom flyger med plan som inte flyger så högt isf.
Ojoj, flög mycket med MUK Air innan, man ska inte flyga på låg höjd - det är gropigt värre!
Däremot kan man ju tänka sig tryckkabin för att hålla lufttrycket :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top