MotoGP Mugello 2012 också en positiv tråd!

Angående Laguna så lär inte Barbera köra. Han skadade benet (tror jag det var) i en träningsolycka och blir borta 4-6 veckor.

EDIT: Missade ett a.

Last edited:
Rossi har nästan dubbelt så många segrar som polepositions. Lorenzo och Stoner har lika många poles som segrar. Det säger väl en hel del om Rossi och hans racetänk? Att vinna så många lopp utan att vara "snabbast" tycker jag är en stor bedrift och mångsidig i den mån att Stoner aldrig lyckats med det.
Vinna utan att vara snabbast?

:va

Den som vinner har hållit högst genomsnittshastighet under racet, det är liksom en fysisk förutsättning för att kunna köra först över mållinjen. Och vad är det du menar att Stoner aldrig lyckas med, närmare bestämt?

Just nu ja. Historiskt är han sämst av de tre om vi gör en avstämning idag men sånt ska vi inte hålla på med längre ;)
History is bunk. Lorenzo är bäst i GP just nu och det ser inte ut som om det kommer ändras mycket de kommande åren heller.

Vinna utan att vara snabbast?

:va

Den som vinner har hållit högst genomsnittshastighet under racet, det är liksom en fysisk förutsättning för att kunna köra först över mållinjen. Och vad är det du menar att Stoner aldrig lyckas med, närmare bestämt?

Ibland undrar jag om du är dum eller om du låtsas missförstå för att du inte har nåt bra svar. När man sätter ett ord inom citationstecken innebär det att det är ett citat eller som i mitt fall, att man använder ordet utan att mena dess egentliga betydelse.

Rossi har vunnit 46 lopp utan att ha satt det snabbaste varvet på kvalet, alltså utan att stå i pole. Detta har inte Stoner lyckats med. Han har varit tvungen att i majoriteten av loppen stå först och ha haft de bästa förutsättningarna för att vinna. Rossi har alltså (jag skriver ut det helt så slipper du tänka överhuvudtaget), utan att ha materialet och dagsformen, lyckats framföra sin hoj på ett fördelaktigare vis än de andra och därmed vinna racet. Utan att stå i pole.

Stoner har 43 vinster och 42 poles. Rossi 105 vinster och 59 poles.

Förstår du nu? För att Stoner ska vinna, måste han vara snabbast i den bemärkelsen att han sätter de snabbaste varven. Rossi kör antingen jämnare eller så hittar han svagheter i de andras körning. Inte lika tydligt att Stoner besitter den kunskapen.

Så... Vilken del av mitt inlägg väljer du att misstolka nu?

EDIT: Retorisk fråga, den sista...

Ibland undrar jag om du är dum eller om du låtsas missförstå för att du inte har nåt bra svar. När man sätter ett ord inom citationstecken innebär det att det är ett citat eller som i mitt fall, att man använder ordet utan att mena dess egentliga betydelse.

Rossi har vunnit 46 lopp utan att ha satt det snabbaste varvet på kvalet, alltså utan att stå i pole. Detta har inte Stoner lyckats med. Han har varit tvungen att i majoriteten av loppen stå först och ha haft de bästa förutsättningarna för att vinna. Rossi har alltså (jag skriver ut det helt så slipper du tänka överhuvudtaget), utan att ha materialet och dagsformen, lyckats framföra sin hoj på ett fördelaktigare vis än de andra och därmed vinna racet. Utan att stå i pole.

Stoner har 43 vinster och 42 poles. Rossi 105 vinster och 59 poles.

Förstår du nu? För att Stoner ska vinna, måste han vara snabbast i den bemärkelsen att han sätter de snabbaste varven. Rossi kör antingen jämnare eller så hittar han svagheter i de andras körning. Inte lika tydligt att Stoner besitter den kunskapen.

Så... Vilken del av mitt inlägg väljer du att misstolka nu?

EDIT: Retorisk fråga, den sista...

Rossi kanske är sämre på att kvala än stoner? Men vad vet jag..

Rossi kanske är sämre på att kvala än stoner? Men vad vet jag..

Visst kan det vara så, jag bara spekulerar. Som alla andra. Nu spekulerade jag igen.

Statistik kan man ju läsa hur som helst, men 2008 tex hade Stoner snabbaste varvtiden på 9 race, och 5 utav de vann Rossi.
Rossi var snabbast 5 gånger och vann samtliga av dem. Han bröt alltså Stoners serve 5 av 9 gånger, för att tala tennis-termer.

Detta är så jävla OT och jag känner mig nördig att snacka statistik så nu lägger jag ner... Ville bara visa hur jag resonerade när jag sa att Rossi vann utan att sätta de snabbste varven.

Rossi har vunnit 46 lopp utan att ha satt det snabbaste varvet på kvalet, alltså utan att stå i pole. Detta har inte Stoner lyckats med.
Stoner 2007
Segrar: 10
Poles: 5

Rossi 2007
Segrar: 4
Poles: 4

Men bortsett att du har fel så slår du in öppna dörrar: att Rossi har mest erfarenhet och bäst taktiskt kunnande bland nu aktiva förare är vida känt. Däremot är han inte alls lika bra på att köra Ducati som Stoner, som dessutom vunnit en av sina två titlar på Honda. Det senare fick mig att hävda att Stoner är mer mångsidig; har lättare för att anpassa sig till olika motorcykeltyper.

Last edited:
Men bortsett att du har fel...
Du är som ett överbevisat barn som ändå ska försöka visa att någon annan har fel. Kan du inte bara ge dig för en gångs skull och inse att det Smagatusk skrev faktiskt stämmer oavsett vad det bevisar?

Fakta är att Rossi vunnit fler race än Stoner utan att ha pole hur du än vänder och vrider på det :fakta

Du är som ett överbevisat barn som ändå ska försöka visa att någon annan har fel. Kan du inte bara ge dig för en gångs skull och inse att det Smagatusk skrev faktiskt stämmer oavsett vad det bevisar?

Fakta är att Rossi vunnit fler race än Stoner utan att ha pole hur du än vänder och vrider på det :fakta
Ja, det är fakta som alla känner till. Men det var inte vad Smagatusk skrev.

Däremot skrev hen:

Rossi har alltså, utan att ha materialet och dagsformen, lyckats framföra sin hoj på ett fördelaktigare vis än de andra och därmed vinna racet.

”Fakta” som att Rossis karriär kännetecknas av att vinna på undermåligt material och sjuk/skadad är inte precis att bli ”överbevisad”.

Det faktum att Stoner a) vann 3 race (9 pallplatser) 2010 på den Ducati som Rossi inte begrep sig på överhuvudtaget och b) att Stoner gick direkt till Honda och vann en mycket övertygande titel på den totalt annorlunda RC213V avslöjar väl rimligen en (observera EN) tydlig skillnad mellan hans och Rossis talang? Jag kallar det för mångsidighet. Någon tyckte det var ett jätteskämt och reducerade Stoners talang till att bara kunna ”stå på stålet”. Tja, kanske blev jag överbevisad då med?

Observera för övrigt vem det är som går till personagrepp och vem som inte gör det... :)

Last edited:
Ja, det är fakta som alla känner till. Men det var inte vad Smagatusk skrev.

Däremot skrev hen:

”Fakta” som att Rossis karriär kännetecknas av att vinna på undermåligt material och sjuk/skadad är inte precis att bli ”överbevisad”.

Observera för övrigt vem det är som går till personagrepp och vem som inte gör det... :)

Du läser ju inlägg som fan läser bibeln, inte lönt att diskutera med dig. :sisyfos

Du läser ju inlägg som fan läser bibeln, inte lönt att diskutera med dig. :sisyfos
Jag läser vad du skriver och håller inte med dig.

Att inte starta från pole är inte samma sak som att sakna ”materialet och dagsformen”, som du skriver. I så fall skulle bara en förare i varje race ha ”materialet och dagsformen”. Och enligt samma logik vore det konstigt om någon annan än den föraren vann. Så är det inte.

Frågan är vad du egentligen vill ha sagt. Att Rossi är bättre på att köra race än på att kvala? Ja, men hur är det relevant när vi jämför Rossis och Stoners förmåga att vinna på olika slags hojar?

Frågan är vad du egentligen vill ha sagt. Att Rossi är bättre på att köra race än på att kvala? Ja, men hur är det relevant när vi jämför Rossis och Stoners förmåga att vinna på olika slags hojar?

Hur många olika hojar har Stoner världsmästartitel på? Hur många har Rossi? Case closed eller kan du argumentera bort det också?

MATA TROLLET!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...