MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

... utan kunskap om hur gaffeln fungerar i stort, vad som påverkar vad och kännedom om vad man kan ändra på en gaffel så skulle det bli en jäkla gissningslek för mekanikerna.

Tycker det där låter som stenåldern.... Föraren leker knappast tekniker... sen lång tid tillbaka använder man telemetri och föraren klagar på sin höjd på att den under/över-styr.... dåligt grepp i kurva x m.m. stötdämparinställningar är något man ställer in efter avläst telemetri.
 
Om man läser lite om varför folk runt Rossi anser att han är så oerhört bra är ju just det att han ger extremt bra feedback till mekanikerna. Han kan särskilja vad det är som skapar problemen, däck eller fjädring tex. Att han sedan inte säger exakt hur de ska ställa in gaffeln är en sak men hans kunskap om hur en mototcykel fungerar, hur fjädring fungerar etc. är såklrt en fördel kontra att som det ryktas att Teemu Länsivouri gjorde när han kom in i depån. "Bike good" eller "Bike not good" var det han sägs ha sagt.

Kunskapen om hur en motorcykel fungerar både i teori och praktik kan ju aldrig vara en nackdel för en förare.
 
Kunskapen om hur en motorcykel fungerar både i teori och praktik kan ju aldrig vara en nackdel för en förare.
Självklart är det en fördel, men inte till den nivån att slipa insugningskanalerna. Enhetsmotorer i Moto2 är för mig ingen inskränkning av det som är utslagsgivande för duktiga förare med vinnarskalle.
 
Om man läser lite om varför folk runt Rossi anser att han är så oerhört bra är ju just det att han ger extremt bra feedback till mekanikerna. Han kan särskilja vad det är som skapar problemen, däck eller fjädring tex. Att han sedan inte säger exakt hur de ska ställa in gaffeln är en sak men hans kunskap om hur en mototcykel fungerar, hur fjädring fungerar etc. är såklrt en fördel kontra att som det ryktas att Teemu Länsivouri gjorde när han kom in i depån. "Bike good" eller "Bike not good" var det han sägs ha sagt.

Kunskapen om hur en motorcykel fungerar både i teori och praktik kan ju aldrig vara en nackdel för en förare.

Det Rossi är känd för, är att vara extremt kräsen för få ut det sissta ur hojen... sen om det innebär att han är duktig på att veta vad han vill ha för att köra snabbt är inte samma sak som att han talar om för teknikerna hur dom ska skruva på hojen:)
 
Det Rossi är känd för, är att vara extremt kräsen för få ut det sissta ur hojen... sen om det innebär att han är duktig på att veta vad han vill ha för att köra snabbt är inte samma sak som att han talar om för teknikerna hur dom ska skruva på hojen:)
Skrev jag det då? Jag skrev att han är extremt kunnig och extremt duktig på att ge bra feedback på vad som är problem, att han särskilja saker i hög fart.
 
Om man läser lite om varför folk runt Rossi anser att han är så oerhört bra är ju just det att han ger extremt bra feedback till mekanikerna. Han kan särskilja vad det är som skapar problemen, däck eller fjädring tex. Att han sedan inte säger exakt hur de ska ställa in gaffeln är en sak men hans kunskap om hur en mototcykel fungerar, hur fjädring fungerar etc. är såklrt en fördel kontra att som det ryktas att Teemu Länsivouri gjorde när han kom in i depån. "Bike good" eller "Bike not good" var det han sägs ha sagt.

Kunskapen om hur en motorcykel fungerar både i teori och praktik kan ju aldrig vara en nackdel för en förare.

Nja Gustav, det där vill inte så många här höra ... det totalsmular ju deras chanser att bli konkurrenskraftiga förare eller ens få tävla mot sina samtida världsmästare. Då är det bättre att få leva lugnt i sin föreställning att bara man har köpt rätt däcksvärmare och har en stor husbil så kommer resultaten av sig självt ... :)
Teuvo Länsivuori var inte alls kass på att meka. Snarare lite kass på engelska. Saarinen hjälpte honom en del, men Teuvo var själv duktig. Det var ju först när han fick fabrikshjälp som han inte mekade själv.
För att kvalificera dig som fabriksförare så fick du först bevisa som privatförare att du faktiskt kunde hävda dig i konkurrensen. Materialet som stod till buds var en produktionsracer som var framtagen av Yamaha, iaf för 125, 250 och 350-klasserna. Varje land fick några sådana varje år och om generalagenten tyckte du var duktig nog så kunde du köpa en sådan. Så fort man kom hem med den så rev man den i molekyler för att trimma och förbättra, annars hängde de inte med fjolårscyklarna som hade utvecklats och trimmats under en hel säsong.
De som fick sina hojar att gå fort och som var duktiga förare blev fabriksförare eller fick via andra sponsorer hjälp att finansiera de delar man behövde för att experimentera fram bättre trim, plus att det alltid satt nya delar i hojarna.
Men, man behövde inte vara stenrik eller komma från företagspolitiskt rätt land för att lyckas. Det räckte med att vara duktig mekaniker och förare.
Det var inte till nackdel för sporten ...
 
Citaten gällande Länsivouri var just från hans tid som fabriksförare och berodde som på påekar på språkförbistring och inte hans bristande kunskaper om motorcykeln. Hans brist på sätt att förmedla bör ju dock varit ett hinder för honom.

Nej det gjorde du väll inte :krama
:pannkyss

Döp om tråden till Silly Sporthoj 2009.
Det är långt kvar till nästa säsong och det är väl bara ett rykte kvar att lösa, eller två, så då kryper det in lite ångest och käbbel. :)
 
Last edited:
Precis som FireSalle skriver är det säkert ingen nackdel att veta massor om hojen men hela diskussionen startade ju med att Axxexs befarade att det skulle komma sämre förare till MotoGP-klassen, när prototypmotorerna försvann, utan att kunna förklara varför. Elwe har hängt på med ett resonemang baserat på tidigt 70-tal så än så länge köper jag inte att Moto2 skulle innebära några problem för framtiden.
Döp om tråden till Silly Sporthoj 2009.
Eller kanske Silly Sporthoj 1972.
 
Precis som FireSalle skriver är det säkert ingen nackdel att veta massor om hojen men hela diskussionen startade ju med att Axxexs befarade att det skulle komma sämre förare till MotoGP-klassen, när prototypmotorerna försvann, utan att kunna förklara varför.

Har du testat att läsa det som Axxexs skrev?
 
Jomenvisst har jag gjort det :)

Någon förklaring har dock inte kommit ännu, men det blev kanske lite jobbigt, vad vet jag...

Reglerna är inte väl helt färdiga. Men vissa grejjer får 250 ha innom vissa mått mellan Moto2 kommer endast få ha ett mått. Så det är mera fritt på chassiet i alla nuvarande GP-klasser än det blir i Moto2. Fälgar är ett exempel. 250GP och MotoGP kör man tex med olika bredder på fälgarna på olika banor beroende på förare och annat runt om kring.

En liten video från starten i helgens Nationella Japanska 250GP race där Moriwaki deltog med sin Moto2 hoj (deltog utom tävlan i klassen). På detta racet så körde Moriwaki med ram nummer #10 men med svingen ifrån chassiet nummer #9. Det för att man inte hade hunnit testa den nyare versionen av sving innan och inte vågade köra då man inte hade någon tidigare data på inställningar med den. Detta var det andra racet som dom var med och körde ihop med den Japanska 250GP klassen. Förra racet körde dom med ram #7.

[YOUTUBE-ID]e4-5BiTQYug[/YOUTUBE-ID]

Bästa tiden på racet satte Moriwakin med 1.54:786 och snabbaste 250GP körde där på 1.55:619. Kan jämföras med 250GP VM tiderna där Bautista har banrekordet från 2008 med 1.51:412 och innoficiella banrekordet satt på kvalet 2007 har Shuhei Aoyama med 1.51:327.
 
Reglerna är inte väl helt färdiga. Men vissa grejjer får 250 ha innom vissa mått mellan Moto2 kommer endast få ha ett mått. Så det är mera fritt på chassiet i alla nuvarande GP-klasser än det blir i Moto2. Fälgar är ett exempel. 250GP och MotoGP kör man tex med olika bredder på fälgarna på olika banor beroende på förare och annat runt om kring.
Och det kommer medföra att förarna som kommer upp till MotoGP från Moto2 kommer att klara sig sämre än föregångarna som kom från 250?
 
....
Men, man behövde inte vara stenrik eller komma från företagspolitiskt rätt land för att lyckas. Det räckte med att vara duktig mekaniker och förare.
Det var inte till nackdel för sporten ...


Helt klart var detta enklare och säkert därför kunde därför gatåkaren och kvinnotjusaren "göken" K Andersson bli världsmästare 73 och 74.

Det Rossi är känd för, är att vara extremt kräsen för få ut det sissta ur hojen... sen om det innebär att han är duktig på att veta vad han vill ha för att köra snabbt är inte samma sak som att han talar om för teknikerna hur dom ska skruva på hojen:)

Det är det som driver utvecklingen som inte alla klarar. Under kvaldäcks eran var han inte alltid snabbast utan fokuserade mera på race setup.

Idag verkar Mgp vara produkter som byggs runt föraren och inte tvärtom, skulle vara intressant att se om Stoner och Rossi bytte hojar och se hur dom rasade i listorna.
 
Last edited:
TSR AC60 kommer ha premiär på nästa Japanska Nationella Mästerskap den 1 nov.

p6.jpg


p5.jpg


image1_l.jpg


image1_l.jpg


image1_l.jpg


image2_l.jpg


image1_l.jpg


image2_l.jpg
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top