MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Vill:) ? Tror inte han vågar.

Ska tydligen vara mera som militär diciplin och ordning hos Ducatis team vilket inte passar Rossi. Så större chans att han går till Honda om han skulle få för sig byta märke isf.
 
Vill:) ? Tror inte han vågar.

Vad skulle han ha att frukta?

Han har ju vänt Yamahas MotoGP satsning från "crap bike of the year" till att vara det som anses vara depåns bästa. Om intresse finns skulle han säkerligen kunna utveckla Ducatin till att bli lika snabb och användarvänlig som Yaman....
 
Vad skulle han ha att frukta?

Han har ju vänt Yamahas MotoGP satsning från "crap bike of the year" till att vara det som anses vara depåns bästa. Om intresse finns skulle han säkerligen kunna utveckla Ducatin till att bli lika snabb och användarvänlig som Yaman....

Jo men med tanke på att den verkar en smula svårkörd så tror jag att det hade varit en utmaning även för en i Rossis kaliber. Och hade han hunnit få den dit han vill innan karriären börjar dala och möjligheten att vinna VM är över?
 
tror inte denna vart uppe förr

[YOUTUBE-ID]KdEbSbS2kd4[/YOUTUBE-ID]
 
tror inte denna vart uppe förr
..

Lite förvirrad eller dåligt förberedd om sina kunskaper lät det som med Webb.. "We have chassie builders now including Bimota, Moriwaki, Harris.. and eeh, aah, ho! hum, FCC, eh-eh-eh, a number of chassie maker from number of countrys.."

Vad jag vet så är FCC ett företag som gör kopplingar till bilar/hojar och som var bl.a huvudsponsor till TSR som var en chassietillverkare som byggde hojar till 125/250/500GP tidigare. Många nämner TSR som en tillverkare för Moto2 men aldrig sett att det verkligen ska komma med något från dom. Han måste ha tänkt på TSR där men snurrat till det?


Tech3 har iaf visat sitt chassie idag. Påminner mycket om Yamaha´s MotoGP chassie och Moriwakis Moto2 chassie.

4018300662_841e05f152_o.jpg
 
Last edited:
Är det någon av tillverkarna som fått måtten på honda-motorn? Vikt etc.
Motorn är ju en rätt central punkt i chassit..
 
Är det någon av tillverkarna som fått måtten på honda-motorn? Vikt etc.
Motorn är ju en rätt central punkt i chassit..

Den ska ha samma mått som en CBR600 motor. Bygger på den motorn men blir väll att dom sandgjuter block, cylindrar mm istället och har NICASIL-behandlade cylindrar mm. Den ska få kassetväxellåda med enligt ryktena.
 
Var finns reglementet för Moto2 ?

CEV-Moto2 har tagit det senaste reglementet från MotoGP och sen strykit hälften för att passa dom. Det som är struket gäller för VM. Men räkna med att dom kommer ändra i detta reglementet ett par gånger. Senaste ändringarna om att man bara får ha en Honda-motor finns bara som en notis mm. Verkar fel på detta reglementet med fälgar med. Senaste är bara en storlek på fälgarna.

http://www.cevbuckler.com/en/info_r...buckler.com/moto2_en_2009/Moto2tecnicoENG.pdf
 
Last edited:
Till dom som tänkt köra CEV-Moto2 nästa år så har Honda Spain ett erbjudande att köpa deras osålda gathojar CBR600RR 2008:or för € 6767 + moms eller bara motorn för 4027,58 + moms...
 
Eftersom alla ska köra med samma motorer, så är det egentligen ointressant hur mycket eller hur lite de är trimmade. De kan likagärna köra standard CBR600R motorer. Ingen behöver byta, ingen behöver köpa mm mm. Med enhetsmotor så har man ändå "förstört" prototypracingen..

/JPS
 
Va nu inte sådär bakåtsträvande, det nya 2010 är ju att standard är prototyp :rolleyes:
 
Vad innebär sangjutet block i praktiken? Vad är skillnaderna mot andra sätt? VilkA andra tillvägagångssätt har man vid tillverkning av block? Många frågor men frågar man inte....
 
Vad innebär sangjutet block i praktiken? Vad är skillnaderna mot andra sätt? VilkA andra tillvägagångssätt har man vid tillverkning av block? Många frågor men frågar man inte....

Precis som det låter blocket är gjutet i en form av packad sand istället för pressgjutning. Jag är inte metallurg men jag har fått berättat för mig att fördelen ligger i att vissa legleringar som är de man gärna använder för häftigare applikationer inte tål pressgjutning, nackdelen är att det är svårt att gjuta väldigt tunt och precist.

Det är vanligt på lågserieproduktioner då varje form iof kostar pengar men de är billigare än enorma pressgjutningsinstallationer...
 
Kul att Dorna blickat framåt och vågar göra förändringar. Målet med Moto2 är ju enligt dem själva att ta fram de bästa förarna så därför ska villkoren vara så lika som möjligt.

Visst finns det fördelar med ren prototypracing men det är knappast något som gynnat publiken genom åren. Att bara ett fåtal ekipage kan vinna pga en bättre konstruktion är ju bara kul för den tillverkaren.
 
Precis som det låter blocket är gjutet i en form av packad sand istället för pressgjutning. Jag är inte metallurg men jag har fått berättat för mig att fördelen ligger i att vissa legleringar som är de man gärna använder för häftigare applikationer inte tål pressgjutning, nackdelen är att det är svårt att gjuta väldigt tunt och precist.

Det är vanligt på lågserieproduktioner då varje form iof kostar pengar men de är billigare än enorma pressgjutningsinstallationer...

Kalas! Tack för det!
 
Precis som det låter blocket är gjutet i en form av packad sand istället för pressgjutning. Jag är inte metallurg men jag har fått berättat för mig att fördelen ligger i att vissa legleringar som är de man gärna använder för häftigare applikationer inte tål pressgjutning, nackdelen är att det är svårt att gjuta väldigt tunt och precist.

Det är vanligt på lågserieproduktioner då varje form iof kostar pengar men de är billigare än enorma pressgjutningsinstallationer...

Nja, det beror lite på vad man menar med "häftiga applikationer". Vid pressgjutning har man tillverkat en form som ska ge fördelar vid lite större serier. Till fördelarna hör att man konstruerar så man får så lite efterbearbetning som möjligt, helst ingen alls. Specifikt för ett motorblock så klarar man sig inte utan bearbetning av lagerlägen och andra funktionsytor, men en del fästöron och liknande klarar man direkt i gjutningen. Lite beroende på hur man kan kyla och hur stora detaljerna är så hamnar på en precision på 50 - ~200 µm. Man kan också, som du nämner, tillverka ganska tunna sektioner. Ofta använder man material vid pressgjutning (aluminium eller zink) som inte i första hand är avsett för höghållfasta applikationer utan som används för dess flytegenskaper i formen.

Sandgjutning kräver mycket mer bearbetning, men för mindre serier eller för funktionsmodeller och prototyper är det lämpligt att använda sandgjutning eller grafitformar.
Man har inte alls så bra kontroll på kylningen och formfyllnaden vid sandgjutning. Därför kan man heller inte göra tunna sektioner, alldeles oavsett vilka material man använder. Det är svårt att hamna närmare än 0.5 - 1 mm i precision när man sandgjuter.
Ett bra alternativ är vaxursmältningsmetoden. Den är dyrare än sandgjutningen, men ger ett mycket bra resultat.

Enhetsmotorer från Honda är ju kalas ... då kan de ju börja vinna lite race igen med sina motorer ... :)
 
Last edited:
Visst finns det fördelar med ren prototypracing men det är knappast något som gynnat publiken genom åren. Att bara ett fåtal ekipage kan vinna pga en bättre konstruktion är ju bara kul för den tillverkaren.

Ja då kan ju framåtsträvande Dorna införa standardmotorer i MGP med, så blir det som Indycar.. För nu är det ju väldigt många ekipage som kan vinna i kungaklassen. En ducati, två yamaha och en honda när allt stämmer. Skitkul!

/JPS
 
Tech3 har iaf visat sitt chassie idag. Påminner mycket om Yamaha´s MotoGP chassie och Moriwakis Moto2 chassie.

4018300662_841e05f152_o.jpg

Är motorn så jäkla bred att det inte går att lägga ner hojen om motorn sitter i normalhöjd?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top