MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Honda är inte glada för ändringen man gjorde i Portugal av bestraffningen om man använder fler motorer än begränsningen. Honda som har flest hojar i MotoGP har då mycket större chans att bli bestraffade än tex ett märke som Suzuki som bara har 2 hojar. Nu får förarna bara starta sist men märket förlorar 10 poäng i team och märkes VM om fler motorer används. Hondas race chef Shuhei Nakamoto har hotat med att dra in ett antal hojar från Honda till MotoGP om inte detta ändras.
 
I helgen som gick var det CEV på Catalunya. Snabbaste tiden som sattes med en Moto2 på en träningen var med Aleix Espargaro med 1.48:155 med en Harris Promo Racing. Det kan jämföras med Hector Barberas pole tid på denna banan i år med 1.46:749.

Snabbaste tiden satt under race satte Xavier Fores med en Suter Yamaha Moto2 med 1.47:743. Det kan jämföras med bästa racetid på årets race som Alvaro Bautista satte med 1.46:656.

Banrekordet i 250GP på denna banan är 1.45:925 satt av Alex deAngelis på racet 2007 och snabbaste tid satt på en träning har Jorge Lorenzo med 1.45:098 också 2007.
 
Kör Moto2 hojarna med Supersporttrimmade Honda 600-motorer?
De skulle väl inte få den "riktiga" motorn förrän strax innan säsongen börjar?
 
Kör Moto2 hojarna med Supersporttrimmade Honda 600-motorer?
De skulle väl inte få den "riktiga" motorn förrän strax innan säsongen börjar?

Nu blandar du nog ihop årets testklass i CEV men nästa års VM-klass.
 
Kör Moto2 hojarna med Supersporttrimmade Honda 600-motorer?
De skulle väl inte få den "riktiga" motorn förrän strax innan säsongen börjar?

En del kör med Yamaha då dom hann att bygga några hojar med sånna motorer innan dom visste att Honda tagit enhetsmotorer till klassen.

Spanska CEV-Moto2 har samma regler som Moto2 i VM kommer ha men med hälften av reglerna bortagna. Det för att det skulle bli billigare att bygga då dom kunde ta vad dom har. Så dom har inga varvbegränsningar eller begränsningar på insugsstorlek mm. Så mycket friare än det kommer vara i VM.

Både ja och nej. Jag tänkte att Honda kanske hade släppt några ex av sin motor för tester till teamen som kör Moto2 i CEV.

Nej HRC har byggt test-motorer som dom kört i bänk men dom har inte kommit upp i den effekten dom lovat och dom har problem med hållbarheten. Så dom beräknas vara färdiga först i mars 2010. Så inga utanför HRC har dom. Dessutom kommer dessa motorer endast att finnas i Moto2 VM. HRC har sagt att dom kommer inte finnas utanför VM. Dom motorerna man kör i CEV har teamen själva trimmat på befintliga 600 motorer.
 
Last edited:
I morse skrev en italiensk tidning att Marlboro och Fiat håller på och sy ihop ett deal som innebär att Rossi kommer att köra Ducati nästa år :)

Allt enligt MotoGP.com's kommentatorer ...
 
I morse skrev en italiensk tidning att Marlboro och Fiat håller på och sy ihop ett deal som innebär att Rossi kommer att köra Ducati nästa år :)

Allt enligt MotoGP.com's kommentatorer ...

Hur trovärdigt tror du den Italienska skvallerpressen är ?

Enligt ganska säkra källor så är det väl officiellt att han fortsätter med FIAT Yamaha 2010
 
Lorenzos team manager, Daniele Romagnoli, slutar efter säsongen pga situationen i FIAT Yamaha. Det skall tydligen vara Ramon Forcada som inte gillar Romagnolis sätt att styra. Till följd av detta har 1 tekniker och 2 mekaniker också tackat för sig, något som välkomnas hos HRC där de blivit erbjudna varsitt 2-årskontrakt. Något anmärknningsvärt då man normalt förlänger 1 år i taget...



Angående Rossi -> Ducati så ryktas det om 27-30 miljoner euro för att få loss Rossi. Marlboro skall tydligen vara ganska drivande i frågan.
 
Honda är inte glada för ändringen man gjorde i Portugal av bestraffningen om man använder fler motorer än begränsningen. Honda som har flest hojar i MotoGP har då mycket större chans att bli bestraffade än tex ett märke som Suzuki som bara har 2 hojar. Nu får förarna bara starta sist men märket förlorar 10 poäng i team och märkes VM om fler motorer används. Hondas race chef Shuhei Nakamoto har hotat med att dra in ett antal hojar från Honda till MotoGP om inte detta ändras.

Förklara gärna för mig om jag missförstått. Men är inte det helt rättvist eftersom teamen med fler hojar även har möjligheten att samla mer poäng i märkes-VM?
 
Förklara gärna för mig om jag missförstått. Men är inte det helt rättvist eftersom teamen med fler hojar även har möjligheten att samla mer poäng i märkes-VM?

Nej...

Det är bara de 2 (?) bästa resultaten som räknas så troligtvis är det bara fabrikstallet som drar in poäng till märkesVM medan satellitcyklarna riskerar att sinka en pga rasade motorer...
 
Rossi dementerade Ducatiryktena och sa att det inte blir av eftersom han dels har ett klart kontrakt med Yamaha samt att han inte vill.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top