MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.


Jag kan hitta minst lika många artiklar, texter och citat som talar för att Kawasaki -09 inte är en häck.


Men vad vet jag? Vad vet du? Vad vet Rossi?

Det är i alla fall uttryckt med väldigt klara ord vad Rossi och de delar utav hans team som följde med honom från Honda ansåg om Yamahan.

Att det sedan praktiskt taget var en helt annan Yamaha som visades upp våren 2004 gör det ju också ganska tydligt att fjolårs M1:an (dvs. -03:an) var mer eller mindre en häck.


För övrigt tycker jag det bevisats flera gånger i år att alla fabrikat i 2009 års MotoGP har potential att vinna. Inte i kombination med alla förare och alla race, men effekt- och chassimässigt finns det inget fabrikat som är långt efter.
 
För övrigt tycker jag det bevisats flera gånger i år att alla fabrikat i 2009 års MotoGP har potential att vinna. Inte i kombination med alla förare och alla race, men effekt- och chassimässigt finns det inget fabrikat som är långt efter.
Kanske inte långt efter men Suzukin ser inte ut att vara någon raket iaf.
 
För övrigt tycker jag det bevisats flera gånger i år att alla fabrikat i 2009 års MotoGP har potential att vinna. Inte i kombination med alla förare och alla race, men effekt- och chassimässigt finns det inget fabrikat som är långt efter.

mm sant sant, men de kan nog ha mycket med att göra att vi bara kört 800 i 2,5 år, och att steget mellan mycket utveckling och lite inte är så stor. Kolla bara på hayete eller va den nu heter..
 
mm sant sant, men de kan nog ha mycket med att göra att vi bara kört 800 i 2,5 år, och att steget mellan mycket utveckling och lite inte är så stor. Kolla bara på hayete eller va den nu heter..
Hojen är en Kawasaki. Teamet heter Hayate. :)
Fast jag hålle rinte med om att alla hojar i GP har potenial att vinna. Suzuki och Kawasaki är inte vinnarhojar om inte yttre förutsättningar, läs regnrace, spelar dem i händerna. Yamaha är bästa hojen och sedan är det Honda och Ducati.
 
För övrigt tycker jag det bevisats flera gånger i år att alla fabrikat i 2009 års MotoGP har potential att vinna. Inte i kombination med alla förare och alla race, men effekt- och chassimässigt finns det inget fabrikat som är långt efter.

Jasså? När har det bevisats?
Jag kan köpa att det finns 3 fabrikat som har potential att vinna.
Men om en Suzuki eller Kawasaki ska stå högst upp på lådan så krävs det yttre påverkan. Typ konstigt torrt/regn/torrt/regn racde med massor av cykelbyten och en jäkla tur med besluten, eller att typ topp-7 vurpar bort sig. Men resonerar man så, så har ju alltid alla en chans att vinna....
 
Last edited:

Randy de Puniet will ride with LCR Honda again in the premier class next year - for the third consecutive season - with the support of HRC, who have renewed their cooperation with the team and manager Lucio Cecchinello for a fifth successive year.

Cecchinello commented, “We are very happy to work with Randy again next year. He still has a lot of potential and our aim was to continue the project we started together in MotoGP in 2008. I am very confident about what we can achieve in 2010. We will work with the same style and with the same determination to take a step forward in the quality of our organisation and our on-track performances.”

De Puniet added, “The 2010 season will be my fifth year in the MotoGP class. Honda are working hard to improve the machine and the LCR team is very professional. They are like a family to me. We have got the potential to get positive results and we will be trying our best again next year.”


Taget från GP-sidan..
 
Några bilder på FBcorse MotoGP-hoj.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg
 
Hojen är en Kawasaki. Teamet heter Hayate. :)
Fast jag hålle rinte med om att alla hojar i GP har potenial att vinna. Suzuki och Kawasaki är inte vinnarhojar om inte yttre förutsättningar, läs regnrace, spelar dem i händerna. Yamaha är bästa hojen och sedan är det Honda och Ducati.

Alla cyklar har absolut potential till att vinna race.

Om vi tittar på hur det sett de senaste fyra tävlingarna i år:

Code:
[B]GP CINZANO DI SAN MARINO E RIVIERA DI RIMINI[/B]
YAM: 1'34.338
HON: 1'34.560 (+0.222)
DUC: 1'35.223 (+0.885)
SUZ: 1'35.561 (+1.223)
KAW: 1'35.785 (+1.447)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'37.091 (+2.753)


[B]RED BULL INDIANAPOLIS GRAND PRIX[/B]
HON: 1'39.730 
YAM: 1'40.236 (+0.506)
DUC: 1'41.067 (+1.337)
KAW: 1'41.530 (+1.800)
SUZ: 1'41.742 (+2.012)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'42.736 (+3.006)


[B]CARDION AB GRAND PRIX CESKE REPUBLIKY[/B]
YAM: 1'56.145
HON: 1'56.528 (+0.383)
DUC: 1'57.803 (+1.658)
SUZ: 1'57.811 (+1.666)
KAW: 1'58.477 (+2.332)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'58.749 (+2.604)


[B]BRITISH GRAND PRIX[/B]
YAM: 1'28.116
HON: 1'28.211 (+0.095)
DUC: 1'28.446 (+0.330)
KAW: 1'29.065 (+0.949)
SUZ: 1'30.098 (+1.982)
[I]Sämsta tid totalt:[/I]
HON: 1'31.193 (+3.077)

[I]Tiderna är från respektive tävlings QP. 
Källa: Dorna[/I]

Alltså: Det skiljer i snitt 2,141 sekunder mellan första och sista fabrikat. Hur mycket mindre tror du det skulle skilja om samtliga förare hade kört på samma cykel?

Tror du att gapet mellan exempelvis Suzuki och Honda i USA skulle varit mindre om Rossi eller Lorenzo kört Suzukin?


Som sagt, inget fabrikat är så långt efter effekt- och chassimässigt att vinster (oavsett förhållanden) vore orimliga.

Att det är Yamaha och Honda som ligger i topp, Ducati i mitten och Kawasaki samt Suzuki i botten beror, enligt mig, huvudsakligen på förarna, alternativt förarna i kombination med fabrikatet. Se Talmacsi som, trots "det näst bästa fabrikatet), har haft sämsta tiden i samtliga utav mina exempel här ovanför.
 
Alla cyklar har absolut potential till att vinna race.

Om vi tittar på hur det sett de senaste fyra tävlingarna i år:
:
Tiderna är från respektive tävlings QP.
Källa: Dorna
[/CODE]

Alltså: Det skiljer i snitt 2,141 sekunder mellan första och sista fabrikat. Hur mycket mindre tror du det skulle skilja om samtliga förare hade kört på samma cykel?

Tror du att gapet mellan exempelvis Suzuki och Honda i USA skulle varit mindre om Rossi eller Lorenzo kört Suzukin?
Som sagt, inget fabrikat är så långt efter effekt- och chassimässigt att vinster (oavsett förhållanden) vore orimliga.
Att det är Yamaha och Honda som ligger i topp, Ducati i mitten och Kawasaki samt Suzuki i botten beror, enligt mig, huvudsakligen på förarna, alternativt förarna i kombination med fabrikatet.
Jag tycker det är stor skillnad på bästa varvtid i qualify och ha en cykel som presterar över ett helt race. Att vara 1-2s efter innebär att man är drygt ett halvt varv efter i mål och har inget med pallen att göra.
De klarar inte hänga med ens i suget, än mindra komma om. En Suzuki eller Haywaki/Kawasate är inte i närheten av en racevinst.
Sätt Rossi eller Lorenzo på en och det gör jobbet för den andra väldigt lätt. Betänk att skillnaden i varvtid (ett QP varv) som du talar om är fullt jämförbar med den totala skillnaden mellan ettan och tvåan över ett helt race på drygt 25 varv. Det är en avsevärd skillnad.
 
Jag håller med Salle. Tycker tiderna visar tydligt att både Kawasaki och Suzuki är klart efter. Melandri och Capirossi är inte de bästa förarna men i min lilla bok är de absolut topp 10 och på bättre hojar skulle de kunna vara med och slåss om pallen. Tror varken Rossi eller Lorenzo skulle kunna vinna på en Suzuki tex, den är helt enkelt för dålig.
 
Jag håller också med och tycker inte de tider som visats bevisar mer än att Suzuki och Kawasaki konsekvent är långsammare än de andra.
Förarna spelar en gigantisk roll i sammanhanget men det är inte hela förklaringen - hojarna är olika bra helt enkelt.
 
Att jämföra race går ju naturligtvis också. Men jag anser att det finns för många faktorer som påverkar resultatet - för många "om och men". Som när Stoner vann titeln 2007, eller när Hayden vann titeln. Nästan vad man än jämför så finns det massa "om och men" - att jämföra bästa varvtid över ett 60 minuters fritt pass tycker jag ger en klarare bild.

Sen är det ju så att det väldigt sällan bara är en bra varvtid från varje förare, de allra flesta sätter bra tider kontinuerligt under många varv även på kvalen.


Men visst. Jag kan göra en jämförelse baserad på race tider och placering - det skulle visa att Suzuki, Honda, Yamaha, Ducati och Kawasaki allt som oftast kör större delar utav racet i en klunga en bit bakom ledargruppen. Ledargruppen som vanligtvis består utav samma förare.

Förarna spelar en gigantisk roll i sammanhanget men det är inte hela förklaringen - hojarna är olika bra helt enkelt.

Visst är hojarna säkert olika bra. Inte bara det, olika förare lär garanterat ranka hojarna olika.

Men att säga att något fabrikat är hopplöst efter, eller inte är bra nog för att vinna race är ren lögn.




Edit:
Grundlösa, uppkäftiga one-liners undanbedes
 
Last edited:
Men att säga att något fabrikat är hopplöst efter, eller inte är bra nog för att vinna race är ren lögn.
Som jag redan sagt så tror jag inte att Suzuki och Kawasaki är tillräckligt bra för att vinna race under "normala" omständigheter. Det räcker att titta på en racehelg för att konstatera det, tom Melandri har ju sagt det i ett flertal intervjuer. Precis som att förarna är oliak bra är hojarna olika bra. I all tävling presterar vissa sämre/bättre än andra, det är ju tingens ordning.
 
MotoGP Vintertester inför 2010 säsongen.

Valencia - Tisdag och onsdag efter sista racet 2009
Malaysia - 4 & 5 februari.
Malaysia - 21 & 22 februari
Qatar - 14 & 15 mars

fyra veckor senare...dax igen..
Noterbart är att IRTA testet i Spanien är borta samt att man heller
inte räknar med att tävla om BMW bilen vid sista testet heller. Allt
för att spara pengar.
 
Bättre förare som Simoncelli, Bautista, Barbera och (hoppas) eventuellt en Spies till MGP 2010 gör ju faktiskt en rejäl skillnad.

Jag tror på mer tight MGP race redan 2010 och att racevinnare med fabriks namn som Suzuki på kåporna kommer stå överst på pallen :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top