MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Last edited:
Nej, FBcorse hojen är BMWs nerlagda motogp projekt med annan lack i stort sett, redde vi inte ut detta förra veckan? ;)

Haha jo ;) men var osäker på om fbc skulle köra med den cykeln!
 
Dorna får väl sponsra ett team i år med så de inte tappar sin status...

Ja, hade FB haft en huvudsponsor hade man presenterat denne på den framflyttade presentationen och såvida de inte sitter på en hemlig finansiär lär det ju bli Dorna som får betala kalaset.
Problemet är ju då körtid, med cykeln "förhoppningsvis" körbar vid månadsskiftet så finns det inte så mycket bantid kvar för McCoy. Kör han utanför de officiella IRTA-testerna får han inte tävla.

Nej, FBcorse hojen är BMWs nerlagda motogp projekt med annan lack i stort sett, redde vi inte ut detta förra veckan? ;)

BMW minus 5kg. BMW:s halvautomatiska växelåda blev ju förbjuden och det har väll varit ett av de stora problemen för Mauro Forghieri (som utvecklar motorn).

Här är förresten cykelns specc:
SCHEDA TECNICA MOTORE:


Tipo 4 tempi, tre cilindri in linea
Cilindrata: 799cc
Potenza massima: oltre 200CV
Raffreddamento: a liquido
Distribuzione doppio albero a camme in testa con comando a cascata di ingranaggi; valvole di
aspirazione e scarico a comando pneumatico; contralbero di bilanciatura.
Valvole per cilindro: 4
Sistema di alimentazione
ed aspirazione:
corpo farfallato con 3 farfalle comandate da sistema elettronico drive by wire e
condotti di aspirazione a lunghezza variabile
Sistema di accensione
ed iniezione:
centralina ed elettronica MAGNETI MARELLI con gestione integrata di iniezione
ed accensione
Sistema di lubrificazione carter secco con serbatoio olio separato
Trasmissione: cambio estraibile a 6 marce, con comando semi automatico o tradizionale; frizione
multidisco a secco con dispositivo meccanico anti saltellamento. Trasmissione
finale a catena
Impianto elettrico: alternatore 25A tipo racing

SCHEDA TECNICA TELAIO

Tipo: struttura deltabox in alluminio
Passo: 1420÷1450 mm
Inclinazione asse sterzo: forcella OHLINS upside-down Ø48 mm, regolabile in compressione ed in
estensione
Sospensione posteriore: monoamortizzatore OHLINS con doppia regolazione; forcellone bi-braccio con
cinematismo progressivo
Ruote: cerchio anteriore da4.00”x16.5”
cerchio posteriore da 6.25” x 16.5”
Pneumatici: BRIDGESTONE
Impianto frenante: BREMBO, doppio disco anteriore in carbonio Ø320 mm con pinze a 4 pompanti;
mono disco posteriore in acciaio Ø218 mm con pinze a 2 pompanti
Peso (in ordine di marcia): 145 kg (versione con cambio tradizionale)
150 kg (versione con cambio semiautomatico)
Capacità serbatoio: 21 lt
 
Kanske inte så mycket Silly season 2010, men i alla fall,

MWZ, de som bytte sving och monterade en gammal Öhlinsgaffel på en Stiggy Honda och kallade den för MZ Moto2 har nu byggt färdigt sitt chassi. Tester ska köras på Valencia ons-fre kommande vecka.
Meningen med de tidigare testerna ska ha varit att man ville ta reda på vad i originalchassit som kunde förbättras. Om de lyckats återstår att se om några dagar.

Härlig östtysk stil på teamet om inte annat.
55ms95.jpg

2wh07pi.jpg
 
Snyggt chassie. Kul om det funkar bra för det ser som sagt redigt gammaldags ut hela konceptet.
 
Här är bilder på den hoj som Scott Redding kommer köra i Moto2 för Marc VDS Teamet, Suter chassie.

marcvds-moto2-1.jpg

marcvds-moto2-2.jpg
 
Här är bilder på den hoj som Scott Redding kommer köra i Moto2 för Marc VDS Teamet, Suter chassie.

Dock i försäsongsfärger och inte den slutgiltiga racelacken.

De teamen som haft den riktiga presentationen (vad jag vet):

Technomag-CIP:
Suter
Shoya Tomizawa #48
Dominique Aegerter #77

2w4go4l.jpg

24dk4fd.jpg


Suter tycks ha byggt ett helt nytt chassi sedan förra året, då man åkte med Yamaha R6 motor i CEV.

Jack & Jones by A.Banderas
Harris-Promo
Joan Olive #5
Kenny Noyes #9

m8fafs.jpg


Intressant att det ursprungligen var Yamaha Spanien som betalade utvecklingen åt Promo. Numer är det Antonio Banderas.
Enligt motogp.com har Kenny Noyes bla. två svenskar med sig i teamet.

Caretta Technology Race Dept
Textra
Alex Baldolini #25
4lncyf.jpg

208wwpf.jpg

11ux0zc.jpg


Verkar inte finnas så mycket info kring Textran, teamet presenterades först som Textra Campatella och det pratades om att man använde ett BB-chassi. Nu har man bytt namn till Caretta och gjort klart att Textra inte är ett BB-chassi.
Seriens coolaste stöd i alla fall.

Edit:

Suters chassin tycks sälja bäst, undra varför:va

Kalex 150.000€
BQR 90.000€
Bimota 85.000€
Suter 75.000€
(TSR 39.000€)
 
Last edited:
D
Jack & Jones by A.Banderas
Harris-Promo
Joan Olive #5
Kenny Noyes #9

m8fafs.jpg


Intressant att det ursprungligen var Yamaha Spanien som betalade utvecklingen åt Promo. Numer är det Antonio Banderas.
Enligt motogp.com har Kenny Noyes bla. två svenskar med sig i teamet.

om det är två så har jag missat en, min polare Gustav Persson, ex Stiggy / Haslam data, är Crew chief för Noyes.
 
Last edited:
20101602_derosa_G.jpg

Raffaele De Rosa Tech 3

Testerna för 125Gp och Moto2 teamen fortsätter på Montmelo 17-19 februari.
Många team som deltar.

125cc
Team Bainet

Espargaró
Vázquez
Ajo Motorsport
Márquez
Cortese
Monlau
Márquez
Rins
Team Aspar
Terol
Smith
Team Andalucía
Moncayo
Aprilia Junior GP
Tonucci
Morciano
Pontone
Bonati

Moto2
Stop & Go
Wilairot
Faubel
G22
Fonsi
Guerra
Promoracing
Olivé
Noyes
Team Pons
Gadea
Pons
BQR
Rabat
Italtrans
Rolfo
Pietri
Team Aspar
Simón
Di Meglio
Forward Racing
Cluzel
Corti
CIP Moto
Shinazawa
Aegerter
Kiefer Racing
Bradl
Leonov
Motorsport 69
Debón
Tech 3
De Rosa
Takahashi
MVDS
Redding
Lonbois
 
Bradly Smith har kört några sedonger i 125 nu. Trodde man skulle se honom i 250 i år.
 
Bradly Smith har kört några sedonger i 125 nu. Trodde man skulle se honom i 250 i år.

Han fick erbjudande att köra Moto2 har jag för mig men han tackade nej.

Vilket team och vilken anledning vet jag tyvärr inte.. men de finns säkert flera här som vet och kan svara.. :)
 
om det är två så har jag missat en, min polare Gustav Persson, ex Stiggy / Haslam data, är Crew chief för Noyes.

Kan det vara Fred Kello? Han var ju också hos Stiggy/Haslam och har MotoGP erfarenhet!
 
Han fick erbjudande att köra Moto2 har jag för mig men han tackade nej.

Vilket team och vilken anledning vet jag tyvärr inte.. men de finns säkert flera här som vet och kan svara.. :)

Smith hade ett erbjudande att köra för Fausto Gresini i Moto2, med den lilla haken att Gresini krävde 500,000€ av Smith.
Därav valde han att stanna i 125GP, där han är en av de absoluta favoriterna till titeln. Målet är att gå upp till Moto2 2011 som regerande 125cc mästare.



Moriwaki Gresini med Toni Elias som förare är för övrigt inte med vid testerna på Montmelo, istället planerar man mer privata tester på Milano i nästa vecka - för att sedan sluta upp med de andra teamen i Jerez.

59tq47.jpg
 
Last edited:
hur går det med motorerna då? har HRC levererad specmotorerna eller kör man fortfarande med trimmade CBR600RR-spisar?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top