MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Även om jag inte kommer bli en kalenderbitare av din rang så kanske du missade det historiska faktumet att 2taktaren inte vart konkurranskraftiga i Mgp och förstår att det är extra bittert nu då Moto2 ersätter 250GP.


By 2003 no two-stroke machines remained in the MotoGP field

http://en.allexperts.com/e/g/gr/grand_prix_motorcycle_racing.htm

Den där formuleringen säger inget om när under 2003 som 2-taktarna försvann, bara att de försvann under 2003.

Jag kan ge dig en källa på att 2-taktare kördes i motogp under 2003 om du vill:
http://www.motomatters.com/interview/2009/11/12/peter_clifford_interview_wcm_blata_and_p.html

Well in 2002, end of 2002, Yamaha said that they weren't going to make enough M1s for everybody and we were going to be unlucky. At the same time, Red Bull decided that they were no longer going to continue either, so we were left with no sponsor and no machinery. It was a question of either basically stay home or go racing and my business partner Bob McLean and I decided that we wanted to go racing. Carmelo Ezpeleta said, "Look, Peter, you have to turn up with something, anything, because it's all going to get better, I'm going to get the Japanese to produce more motorcycles for everybody, so you've just got to survive through 2003 with whatever you can muster".

We were still a month away from having our own castings, so we summoned up our old 500s, our ROC Yamahas which we raced prior to the factory Yamaha days. One was in my place in New Zealand and one was at Bob's place at Jackson Hole, Wyoming, and we mixed them up with a Sabre Sport ROC 500 and produced a couple of bikes by mixing and matching all the bits, which the guys ran at Donington, Sachsenring and Brno.
 
Vad fint det hade varit om alla diskussioner gällande gamla klasser som 250 och 500 på VM-nivå kunde hållas i tvåtaktsforumet alternativt ett nytt underforum :tummenupp

Jag är på ingetvis oskyldig men jag tror det skulle ge ett bättre forum.
 
Vad fint det hade varit om alla diskussioner gällande gamla klasser som 250 och 500 på VM-nivå kunde hållas i tvåtaktsforumet alternativt ett nytt underforum :tummenupp

Jag är på ingetvis oskyldig men jag tror det skulle ge ett bättre forum.

Den stora skillnaden till nästa år är att Moto2 ersätter 250 klassen därför är det naturligt att det också är det största samtals ämnet och det som rör upp mest känslor.

250cc hojar är väl dessutom tilllåtna 2010 i Moto2?
 
Den där formuleringen säger inget om när under 2003 som 2-taktarna försvann, bara att de försvann under 2003.

Jag kan ge dig en källa på att 2-taktare kördes i motogp under 2003 om du vill:
http://www.motomatters.com/interview/2009/11/12/peter_clifford_interview_wcm_blata_and_p.html
:tummenupp
Absolut gillar jag att man kan visa fakta och bjuder på att jag trodde fel om att några enstaka hängde kvar vid tvåtaktarna 03 fast dom ville köra 990cc 4T.
Men att fokusera sig på detaljer som inte har med sammanhanget att 2T teknologin inte vart konkurrans kraftigt gentemot 4T känns naivt.
 
Last edited:
:tummenupp
Absolut gillar jag att man kan visa fakta och bjuder på att jag trodde fel om att några enstaka hängde kvar vid tvåtaktarna 03 fast dom ville köra 990cc 4T.
Men att fokusera sig på detaljer som inte har med sammanhanget att 2T teknologin inte vart konkurrans kraftigt gentemot 4T känns naivt.

Att säga att 2t är underlägsen när 4t hade dubbla cc beror väl inte enbart pga. 4t överlägsna teknologi.

Hade varit intressant att se resultatet med exakt samma förutsättningar,samma cc och bränslebegränsning,det hade gett ett hum om vilken teknologi som var överlägsen.

Henrik
 
andra har skrivit i tråden skulle tvåtaktare säkert vara lika snabba eller snabbare än dagens 800:or – om de hade åtnjutit fortsatt utveckling.

Vad i helvete, ur hatten strömmar konfetti i regnbågens alla färger .. :rolleyes:


Seriöst, jag personligen har mkt svårt att ta till mig den sortens resonemang!

Visst det vore tekniskt och emotionellt intressant att se hur förhållandena vore med en paralell utveckling av dagens 4t 800cc och den svart vita 2t 500cc men det är allt för långt från verkligheten att mitt intresse svalnar redan innan jag tänkt klart tanken :krama
 
Hade varit intressant att se resultatet med exakt samma förutsättningar,samma cc och bränslebegränsning,det hade gett ett hum om vilken teknologi som var överlägsen.

Henrik

Väldigt enkelt svar på det!
2 takt iom de har högre litereffekt.

Visst saknar man de gamla racerna, men va fan utbyte sker till bekostnad av annat.

När Honda kom med sin NR750 och de snackade om att bygga en ny 500 efter fiaskot med den först NR500 så förbjöds den innan den hade hunnit tillverkas.
Dock var det nån som la fram förslaget om 250 med ovalkolvar och turbo skulle passa in i dåvarande 500 GP.
Det rann tyvärr ut i sanden.
Hade nog varit en rolig maskin att se.

Sen tillbaka till topic igen:
Rossi kommer att ta hem det 2010.
Spies kommer att plocka en hel del pallplatser.
Hoppas på nån överst.
 
Väldigt enkelt svar på det!
2 takt iom de har högre litereffekt.

Visst saknar man de gamla racerna, men va fan utbyte sker till bekostnad av annat.

När Honda kom med sin NR750 och de snackade om att bygga en ny 500 efter fiaskot med den först NR500 så förbjöds den innan den hade hunnit tillverkas.
Dock var det nån som la fram förslaget om 250 med ovalkolvar och turbo skulle passa in i dåvarande 500 GP.
Det rann tyvärr ut i sanden.
Hade nog varit en rolig maskin att se.

Sen tillbaka till topic igen:
Rossi kommer att ta hem det 2010.
Spies kommer att plocka en hel del pallplatser.
Hoppas på nån överst.

Jo,högre litereffekt men med samma förutsättningar som bränslebegränsning och hur länge motorn måste hålla blir väl resultatet kanse annorlunda.

Annars håller jag med,Rossi vinner och Spies blir en kraft att räkna med

Tyckte det syntes i Aus att Rossi blivit en taktiker och inte satsar av sig när han måste hålla sig på banan,skulle som jag såg det kunnat trycka sig förbi Stoner om det krävts.

Satsar nog på sin 10 titel nästa år,tar han den så gissar jag att Ducati får en ny förare till -11 om dom fortfarande vill.

Henrik
 
Är det kanske detta du menar? I så fall gör du ett antagande som det inte finns några belägg för; som andra har skrivit i tråden skulle tvåtaktare säkert vara lika snabba eller snabbare än dagens 800:or – om de hade åtnjutit fortsatt utveckling.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurrens

Jämför man race tider

Ta Philip Island 4445m där banan sett likadan ut sen 1951 man började köra gp500 1989 ?
Se race vinnarens tid 27 varv i samtliga fall.
Varför sjunker varvtiderna (däck, chassie, bromsar, förare, elektronik, effektkaraktär)?
Tror inte det enbart handlar om 2T vs 4T! därför kan man inte säga att en motorkonstruktion är bättre utan att väga in andra faktorer.
Men drygt en minut snabbare på 10 år genom utveckling.
2009-40.56
2008-40.56
2007-41.12
2006-wet race
2005-41.08
2004-41.25
2003-41.53
2002-42.02
2001-42.22
2000-42.29
1999-42.09
1998-42.42
1997-42.53
Saknar mer data men någon annan kalenderbitare kanske har siffror ? skulle vara intressant att se en ev trend när man extrapolerar racetime.

Okadas racetid 99 hade 10 år senare räckt till en 13 plats några sek efter Capirossi.
Helt klart tror jag att om man utvecklade GP500 med samma resurser som man satsar på Mgp hade dom varit konkurrans kraftiga !
Diskussionen fortsätter in eternum

http://www.yamaha-racing.com/Racing/motogp/
http://www.phillipislandcircuit.com.au/
http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/Statistics/winners
 
Last edited:
Jämför man race tider

Ta Philip Island 4445m där banan sett likadan ut sen 1951 man började köra gp500 1989 ?
Se race vinnarens tid 27 varv i samtliga fall.
Varför sjunker varvtiderna (däck, chassie, bromsar, förare, elektronik, effektkaraktär)?
Tror inte det enbart handlar om 2T vs 4T! därför kan man inte säga att en motorkonstruktion är bättre utan att väga in andra faktorer.
Men drygt en minut snabbare på 10 år genom utveckling.
2009-40.56
2008-40.56
2007-41.12
2006-wet race
2005-41.08
2004-41.25
2003-41.53
2002-42.02
2001-42.22
2000-42.29
1999-42.09
Saknar mer data men någon annan kalenderbitare kanske har siffror ? skulle vara intressant att se en ev trend när man extrapolerar racetime.
Men tror inte Okada 99 körde så mycket snabbare än Doohan-98 eller Criville-97 ?
Okadas racetid 99 hade 10 år senare räckt till en 13 plats några sek efter Capirossi.
Helt klart tror jag att om man utvecklade GP500 med samma resurser som man satsar på Mgp hade dom varit konkurrans kraftiga !
Diskussionen fortsätter in eternum

http://www.yamaha-racing.com/Racing/motogp/
http://www.phillipislandcircuit.com.au/
http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/Statistics/winners

1989 - 48:15.940
1990 - 47:45.053
1991 - 49:14.411
1992 - 46:04.276
1993 - 46:21.885
1994 - 44:37.026
1995 - 46:06.030
1996 - 45:47.858
1997 - 42:53.362
1998 - 42:42.511

Källa: wikipedia, börja på http://en.wikipedia.org/wiki/1989_Australian_motorcycle_Grand_Prix och stega fram årsvis sen.

Det är iaf en förbättring på 5½ minuter på 10 år.
 
Att säga att 2t är underlägsen när 4t hade dubbla cc beror väl inte enbart pga. 4t överlägsna teknologi.

Hade varit intressant att se resultatet med exakt samma förutsättningar,samma cc och bränslebegränsning,det hade gett ett hum om vilken teknologi som var överlägsen.

Henrik

Som sagt pga att tillverkarna inte var intresserade av att utveckla tvåtaktarna och istället gick över till Mgp så var det inte frågan vilken teknologi som var överlägsen utan vilket som hade mest kommersiellt värde.
Det är vad jag tror och har läst.
 
2T teknologin inte vart konkurrans kraftigt gentemot 4T

Var den raden jag kommenterade.

Som sagt pga att tillverkarna inte var intresserade av att utveckla tvåtaktarna och istället gick över till Mgp så var det inte frågan vilken teknologi som var överlägsen utan vilket som hade mest kommersiellt värde.
Det är vad jag tror och har läst.

Är jag med helt övertygad om,pengarna styr!

Henrik
 
Realistiskt ödmjuk Hayden om Spies inträde till MGP :tummenupp

American Hayden, who won the 2006 world title for Repsol Honda, told MCN: "Spies belongs in MotoGP, that's pretty clear. I think it's good to have all the best riders in the world here and he's certainly one of them.

"Certainly he belongs here. He's a big talent and he'll be tough to beat. Also for sport in America, another fast American with two races there is a good thing. I'm excited to see him here and see how he goes."
 
1989 - 48:15.940
1990 - 47:45.053
1991 - 49:14.411
1992 - 46:04.276
1993 - 46:21.885
1994 - 44:37.026
1995 - 46:06.030
1996 - 45:47.858
1997 - 42:53.362
1998 - 42:42.511

Källa: wikipedia, börja på http://en.wikipedia.org/wiki/1989_Australian_motorcycle_Grand_Prix och stega fram årsvis sen.

Det är iaf en förbättring på 5½ minuter på 10 år.

Intressant som fan. Då kan vi avsluta den här tröttsamma diskusionen och konstatera att det inte hade att göra med att tvåtaktarna inte utvecklades längre.
 
Vad fint det hade varit om alla diskussioner gällande gamla klasser som 250 och 500 på VM-nivå kunde hållas i tvåtaktsforumet alternativt ett nytt underforum :tummenupp

Jag är på ingetvis oskyldig men jag tror det skulle ge ett bättre forum.
Hoppsan Kerstin. Mr OT aka "Detta är ett diskussionsforum vill du inte debattera så gå någon annanstans" ska helt plötsligt censurera andra. Var kom det ifrån?
 
Däckens utveckling är av större betydelse än någon utveckling av hojen under alla år. Trist men sant. Det är klart att hojarnas utveckling går framåt med stormsteg och dom blir snabbare och snabbare men det beror inte på om det är 2t eller 4t. Däcken har utvecklats helt otroligt senaste 20 åren så att bara yra om prestanda i olika hojars motorkonfigurationer är både dumt och på gränsen till lite korkat!

Hela paketet måste fungera, Inte bara motorn....


Edit: Den inte helt okända F1-föraren Schmacher sa att dom kunde fila på inställningarna en hel helg och kapa 0,2sek per varv, men sen kom Bridgestone med ett nytt däck och så kapade man 2sek på första flygande!
 
Last edited:
Det här med 2takt vs fyrtakt är ju bara kvalificerat skitsnack. Det är inte motorutveckling, inte däck, inte chassi som styr vad som är snabbast utan det TEKNISKA REGLEMENTET. Punkt.
Du kan ha hur mycket utveckling du vill på tvåtaktarna, vill regelmakarna inte ha det så kan de straffa bort det.
Michelin kan bygga hur bra däck dom vill, men vill regelmakarna ha enhetsdäck är det bridgestone som vinner.
Hade man tillåtit kompressormatade 4t parallellt med 2t och samma cc hade de säkert vunnit.
Osv.
Så länge diskussionen handlar om vad som är bäst i racing är den totalt ointressant eftersom tekniska reglementet styr vad som får vara snabbast, och alla som vill vinna måste ha just det.
I F1 har det ju blivit helt bissart när tekniska reglementet nu är mer eller mindre en bygganvisning. Alla bygger samma sak så inte ens förarna kan se skillnad på bilarna utan lack. Och den som hittar ett kryphål (Honda) vinner säsongen.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top