MotoGP: Motegi - Japan - 2011

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
De verkar inte nämnvärt oroliga. Känner både infödda och dit-flyttade svenskar.

Måste de verkligen det? Bq mäter radioaktivt sönderfall, beroende på ämne/strålning så försvinner det av sig själv. Eller rättare, det försvinner - det är bara frågan om tid och det beror på ämnet.

Det kom ju ner i Toronto häromdan och precis som du säger så försvinner det med tiden. Han säger detta i videon också att det går ner snabbt efteråt. Saken är den att det tar ca 1 vecka för radioaktiviteten att nå Kanada och då är den fortfarande mätbar. 20 000 cpm som han fick denna gången.

Problemet är ju också att även om radioaktiviteten försvinner med tiden så fortsätter ju Fukushima att spy ut mera hela tiden så det blir ju inget stop på det viset. [YOUTUBE-ID]PoSaw5VJxk8[/YOUTUBE-ID]

MOX som används i reaktorerna är ju inget som delas i vår livstid. Caesium 137 har ju 30 år och Caesium 134 ligger på 2 år så det är ju bättre. Vet ju inte vad för slags blandning av radioaktivitet som kom ner i Kanada förrän någon utför tester.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vistas framför allt inte på någon racebana i norrland där värderna fortfarande är aningen högre än normalt

:rolleyes:
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Tur de inte har några MotoGP-race i Kanada då, för då hade de säkert bojkottat det också.

Det har ju spridit sig ända hit. 24 Mars ca 2 veckor efter den första reaktorn blev härdsmälta så nådde det oss. Och det fortsätter ju ännu för dom lägger ju inte lock på reaktorerna.. ja eller ett tält ska dom försöka få upp nu..

Denna video visar lite hur det sprider sig, dom bryter där man börjar se det komma hit över. Men det finns ju flera videor som visar hela spridningen och då har vi ganska stora mängder över oss i norden.
[YOUTUBE-ID]C2ywsVdVxRU[/YOUTUBE-ID]
Och Gundersen förklarar detta bra hur dessa partiklar är svåra att upptäcka med geiger mätare.
[YOUTUBE-ID]RrC6EaItrQM[/YOUTUBE-ID]
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Det har ju spridit sig ända hit. 24 Mars ca 2 veckor efter den första reaktorn blev härdsmälta så nådde det oss. Och det fortsätter ju ännu för dom lägger ju inte lock på reaktorerna.. ja eller ett tält ska dom försöka få upp nu..

Denna video visar lite hur det sprider sig, dom bryter där man börjar se det komma hit över. Men det finns ju flera videor som visar hela spridningen och då har vi ganska stora mängder över oss i norden.
[YOUTUBE-ID]C2ywsVdVxRU[/YOUTUBE-ID]
Och Gundersen förklarar detta bra hur dessa partiklar är svåra att upptäcka med geiger mätare.
[YOUTUBE-ID]RrC6EaItrQM[/YOUTUBE-ID]

Gundersen nämner ju flera olika isotoper. T.ex. Co60 som är en betastrålare, men som även ger gammastrålning innan den blir Nickel, och som jag aldrig haft några problem att mäta med geiger mätare. Så det förstår jag inte riktigt. Cs137 är en betastrålare men även den avger gamma vet att den går att mäta med gammascanning. Vid sönderfall så bildar Cs137, Ba137 vilket är en gammastrålare. Om dessa partiklar ligger på marken eller i luftfilter som han nämner så ska det absolut inte vara några problem att mäta dom. Det är ju det som är grejen, radioaktivitet är så lätt att mäta så du kan mäta minsta skillnaden även om den inte är någon fara för allmänheten. Det är därför vi kan se höjda nivåer även i Sverige från denna olycka men det betyder ju inte att det är fara för allmänheten. Har kollegor som varit i Japan efter olyckan bara för att lugna oroliga (pga okunskap), och förklara vad det egentligen är som händer och hur man påverkas.
Har själv haft Co60 i mig några gånger.
Dock är ju helt klart några utav dom isotoperna han nämner svårare att mäta. Tycker inte dom mängderna han nämner är något att hetsa upp sig över, 10 heta partiklar per dag i april, känslan säger mig att det inte alls är mycket dock mätbart.
Jag tycker dom ska vara mer oroliga om dom ska köra nära ett kolkraftverk som inte bara spyr ut gifter vid olycka utan året runt varje dag.

I första videon så kan jag inte höra att man nämner något om strålningsnivåer utan bara att det sprider sig. Som sagt det är enkelt att mäta förhöjda nivåer men det är långt under gränsvärdena.

Jag hade inte tvekat en sekund på att köra racet. Men det är ju jag det :)
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tycker dom ska vara mer oroliga om dom ska köra nära ett kolkraftverk som inte bara spyr ut gifter vid olycka utan året runt varje dag.
Helt riktigt, för att inte tala om Simon-i-källaren. Såg ni så nära han låg Lorenzos avgasrör nu senast på Brno? Lorres maskin går på race-bränsle och saknar katalysator. Tänk så många cancerogena partiklar som han andades in där. Det är kanske dags att bojkotta hela racingformen och köra en och en på banan istället? :rolleyes:
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt riktigt, för att inte tala om Simon-i-källaren. Såg ni så nära han Lorenzos avgasrör nu i Brno? Lorres maskin går på race-bränsle och saknar katalysator. Tänk så många cancerogena partiklar som han andades in där. Det är kanske dags att bojkotta hela racingformen och köra en och en på banan istället? :rolleyes:
Vore perfekt för Stacey och Grin-Jörgen.

Stacey slipper åka runt och irritera sig på alla som är i vägen.
Jörgen slipper springa till chefen om en teamkompis kör om.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Gundersen nämner ju flera olika isotoper. T.ex. Co60 som är en betastrålare, men som även ger gammastrålning innan den blir Nickel, och som jag aldrig haft några problem att mäta med geiger mätare. Så det förstår jag inte riktigt. Cs137 är en betastrålare men även den avger gamma vet att den går att mäta med gammascanning. Vid sönderfall så bildar Cs137, Ba137 vilket är en gammastrålare. Om dessa partiklar ligger på marken eller i luftfilter som han nämner så ska det absolut inte vara några problem att mäta dom. Det är ju det som är grejen, radioaktivitet är så lätt att mäta så du kan mäta minsta skillnaden även om den inte är någon fara för allmänheten. Det är därför vi kan se höjda nivåer även i Sverige från denna olycka men det betyder ju inte att det är fara för allmänheten. Har kollegor som varit i Japan efter olyckan bara för att lugna oroliga (pga okunskap), och förklara vad det egentligen är som händer och hur man påverkas.
Har själv haft Co60 i mig några gånger.
Dock är ju helt klart några utav dom isotoperna han nämner svårare att mäta. Tycker inte dom mängderna han nämner är något att hetsa upp sig över, 10 heta partiklar per dag i april, känslan säger mig att det inte alls är mycket dock mätbart.
Jag tycker dom ska vara mer oroliga om dom ska köra nära ett kolkraftverk som inte bara spyr ut gifter vid olycka utan året runt varje dag.

I första videon så kan jag inte höra att man nämner något om strålningsnivåer utan bara att det sprider sig. Som sagt det är enkelt att mäta förhöjda nivåer men det är långt under gränsvärdena.

Jag hade inte tvekat en sekund på att köra racet. Men det är ju jag det :)


Jag är ingen expert på geiger mätare, men är dom inte kalibrerade lite olika? Beroende på vilken isotop man vill få utslag från då. Det vad det som jag förstod av han i Toronto videon. Om man kalibrerar mot Cs137 vad blir det då? Hittade att Cs137 ger ifrån 661.64 KeV gamma energi. Men Co60 runt 1332.5 KeV.

Så blir det då inte svårare att upptäcka tex Cs137 om det finns flera isotoper runtom som ger ut högre strålning.

Jag uppskattar ditt svar. Roligt med någon man kan prata med.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jag är ingen expert på geiger mätare, men är dom inte kalibrerade lite olika? Beroende på vilken isotop man vill få utslag från då. Det vad det som jag förstod av han i Toronto videon. Om man kalibrerar mot Cs137 vad blir det då? Hittade att Cs137 ger ifrån 661.64 KeV gamma energi. Men Co60 runt 1332.5 KeV.

Så blir det då inte svårare att upptäcka tex Cs137 om det finns flera isotoper runtom som ger ut högre strålning.

Jag uppskattar ditt svar. Roligt med någon man kan prata med.

Jag är absolut ingen expert heller. Jobbar i branschen men det var ganska länge sen jag jobbade med instrument (mina åsikter här är dock helt personliga).
Helt klart så mäter olika instrument med GM-rör inom olika energinivåer men inom ett spann. Vissa typer är bättre i de lägre nivåerna och andra i högre. Så ligger isotopen inom spannet så ska du få utslag. Vilket innebär att du kan mäta flera isotoper men du kan inte avgöra vilken isotop du har mätt. Finns dock instrument som klarar att bestämma vilken isotop det är också men används nog inte så mycket och absolut inte på "privata" marknaden.

Allt alpha och beta sönderfall följs av gammastrålning. Vissa isotoper "väntar" dock med att "släppa" ut gammastrålningen, vilket kan göra dom svårare att mäta, men jag tror inte några av dessa isotoper som frigjorts väntar med att släppa ut gamma (inte helt säker på detta).

Är alltid roligt att diskutera detta ämne och det är viktigt att man tar all info på nätet från denna typ av olyckor med en nypa salt eller iaf är kritisk. Det finns många "experter" och jag kräver absolut inte att man ska "tro" på mig. Samtidigt är det det som är roligt med ett ämne som många har åsikter om och det är det som driver utvecklingen framåt.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Är alltid roligt att diskutera detta ämne och det är viktigt att man tar all info på nätet från denna typ av olyckor med en nypa salt eller iaf är kritisk. Det finns många "experter" och jag kräver absolut inte att man ska "tro" på mig. Samtidigt är det det som är roligt med ett ämne som många har åsikter om och det är det som driver utvecklingen framåt.

Dom senaste 5 dagarna har strålningen söder om Tokyo nu fördubblats. Dom har gjort mätningar nu runt om och högsta var 919,100 Bq / m2.

Som referens hade Tjernobyl dessa riktlinjer.
1,480,000 Bq/m2 (Zone 1) Omedelbar Evakuerings Nivå: Tvingad och omedelbar evakuering.
555,000 Bq/m2 (Zone 2) Tillfällig Omflyttnings Nivå: Obligatorisk omflyttning.
185,000 Bq/m2 (Zone 3) Önskad Omflyttnings Nivå: Invånarna ges rätten att förflytta sig.
37,000 Bq/m2 (Zone 4) Strålskydds Område: Definierat för att förhindra onödig kontamination.

Japanerna har lite annan syn på saken. Dessa mätningar var gjorda Juni - Juli. Den högsta 17 Juli.
attachment.php


Tittar man på kartan så är ju det väldigt ojämt fördelat. Och jag tror att detta gör det mycket svårare att upptäcka, speciellt när det gäller dessa hotspots. Det finns ju en grön punkt där intill den röda. Men skillnaden är ju enorm. Inte undra på att vissa kan visa symptom, medan andra i närheten inte alls mår dåligt.
attachment.php


Men det är klart jag håller nog med om att man ska ta saker med en nypa salt. Viktiga är ju att försöka hitta sanningen i det hela.

Tokyo Metropolitan Soil Testing (dokument på gjorda mätningar)
http://doc.radiationdefense.jp/dojyou1_en.pdf
 

Bifogat

  • tkkey.jpg
    tkkey.jpg
    7.5 KB · Visningar: 623
  • tkmap.jpg
    tkmap.jpg
    21.5 KB · Visningar: 618
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Dom senaste 5 dagarna har strålningen söder om Tokyo nu fördubblats. Dom har gjort mätningar nu runt om och högsta var 919,100 Bq / m2.

Som referens hade Tjernobyl dessa riktlinjer.
1,480,000 Bq/m2 (Zone 1) Omedelbar Evakuerings Nivå: Tvingad och omedelbar evakuering.
555,000 Bq/m2 (Zone 2) Tillfällig Omflyttnings Nivå: Obligatorisk omflyttning.
185,000 Bq/m2 (Zone 3) Önskad Omflyttnings Nivå: Invånarna ges rätten att förflytta sig.
37,000 Bq/m2 (Zone 4) Strålskydds Område: Definierat för att förhindra onödig kontamination.

Japanerna har lite annan syn på saken.
attachment.php


Tittar man på kartan så är ju det väldigt ojämt fördelat. Och jag tror att detta gör det mycket svårare att upptäcka, speciellt när det gäller dessa hotspots. Det finns ju en grön punkt där intill den röda. Men skillnaden är ju enorm. Inte undra på att vissa kan visa symptom, medan andra i närheten inte alls mår dåligt.
attachment.php


Men det är klart jag håller nog med om att man ska ta saker med en nypa salt. Viktiga är ju att försöka hitta sanningen i det hela.

Tokyo Metropolitan Soil Testing (dokument på gjorda mätningar)
http://doc.radiationdefense.jp/dojyou1_en.pdf

Ehhh .. Nu e jag benägen att hålla med NR:18 att det börjar bli lite overkill :D
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Ehhh .. Nu e jag benägen att hålla med NR:18 att det börjar bli lite overkill :D

Mjo, men tänkte eftersom vi har medlemmar med kunskap och kontakter i Japan så ville jag dela med mig av detta. Vad jag vet så har inga mätningar gjorts på Motegi banan. Så med tanke på det så är det också intressant att se spridningen norrut. Och lite fakta om att det finns vissa hotspots att se upp för.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Mjo, men tänkte eftersom vi har medlemmar med kunskap och kontakter i Japan så ville jag dela med mig av detta. Vad jag vet så har inga mätningar gjorts på Motegi banan. Så med tanke på det så är det också intressant att se spridningen norrut. Och lite fakta om att det finns vissa hotspots att se upp för.

no hard feelings!! inget jag störs av alls utan tvärtom helt rätt av dig/er att ge lite fördjupande kunskaper glömde bara att plocka ut ironi symbolen :tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nakamoto, högsta hönset på HRC, sa vid en intervju i samband med testerna på Brno att alla Honda-förare har eventuella straff inskrivna i sina kontrakt. Ett kan vara att kontraktet sägs upp bums.

Han tror själv att tävlingen kommer att bli av och att alla Honda-förare är med.

Suzuka är inte aktuellt då den är för osäker för FIM.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top