MotoGP - Monster Energy Grand Prix de France

FP2

Danilo Petrucci is absent due to a broken wrist at Jerez, with his planned Ioda replacement Luca Scassa then breaking a femur in testing at Mugello...

1. Marc Marquez ESPRepsol Honda Team (RC213V) 1m33.452s [Lap 14/20]305km/h (Top Speed)
2. Andrea Iannone ITAPramac Racing (Desmosedici) 1m33.459s +0.007s[17/22]306km/h
3. Alvaro Bautista ESPGo&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 33.668s +0.216s[17/21]308km/h
4. Bradley Smith GBRMonster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 33.920s +0.468s[17/20]306km/h
5. Dani Pedrosa ESPRepsol Honda Team (RC213V) 1m33.942s +0.490s[17/22]307km/h
6. Stefan Bradl GERLCR Honda MotoGP (RC213V) 1m34.040s +0.588s[20/21]308km/h
7. Jorge Lorenzo ESPMovistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 34.054s +0.602s[7/21]307km/h
8. Andrea Dovizioso ITADucati Team (Desmosedici) 1m34.117s +0.665s[6/19]306km/h
9. Aleix Espargaro ESPNGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m34.134s +0.682s[16/16]300km/h
10. Valentino Rossi ITAMovistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 34.498s +1.046s[21/21]304km/h
11. Pol Espargaro ESPMonster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 34.506s +1.054s[22/23]306km/h
12. Yonny Hernandez COLPramac Racing (Desmosedici) 1m 34.877s +1.425s[15/18]299km/h
13. Cal Crutchlow GBRDucati Team (Desmosedici) 1m34.907s +1.455s[7/19]306km/h
14. Nicky Hayden USADrive M7 Aspar (RCV1000R) 1m34.961s +1.509s[7/19]291km/h
15. Colin Edwards USANGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m35.089s +1.637s[17/17]298km/h
16. Hiroshi Aoyama JPNDrive M7 Aspar (RCV1000R) 1m35.229s +1.777s[7/19]297km/h
17. Scott Redding GBRGo&Fun Honda Gresini (RCV1000R)* 1m 35.424s +1.972s[11/18]290km/h
18. Karel Abraham CZECardion AB Motoracing (RCV1000R) 1m 35.818s +2.366s[19/19]295km/h
19. Hector Barbera ESPAvintia Racing (Avintia) 1m36.418s +2.966s[13/20]294km/h
20. Mike Di Meglio FRAAvintia Racing (Avintia)* 1m36.612s +3.160s[16/18]292km/h
21. Michael Laverty GBRPaul Bird Motorsport (PBM-ART) 1m 36.742s +3.290s[16/19]293km/h
22. Broc Parkes AUSPaul Bird Motorsport (PBM-ART)* 1m 37.136s +3.684s[11/11]285km/h
 
Tänk han som Repsolförare nästa år! Det hade varit intressant.

Man vet aldrig vad stollarna som håller i stålarna till slut hittar på, men mitt intryck är att Honda inte är särskilt intresserade av några andra förare än de man nu har. Jorge går bort på grund av att hans körstil förmodligen passar Hondan sämre. Valentino och Dovi har redan bränt sina kort då de redan varit där och lämnat för andra tillverkare. Och ingen annan har farten för att sitta på en fabriks-Honda.

En delikat nöt att knäcka - om man ska ersätta Dani, vem är då snabbare...? Och framförallt, vem är då en bättre testförare...?
 
...Valentino och Dovi har redan bränt sina kort då de redan varit där och lämnat för andra tillverkare. Och ingen annan har farten för att sitta på en fabriks-Honda.

En delikat nöt att knäcka - om man ska ersätta Dani, vem är då snabbare...? Och framförallt, vem är då en bättre testförare...?
Nej, Med MM har Repsol sin vinnarskalle, om man är krass. Kan DP utmana är det väl inget hinder, men inte heller någon nödvändighet. Kapaciteten att sno poäng från Yamahaförarna har DP bevisat många gånger, senast sista rejset. Det teamet har ju alla chanser att ro hem de två första platserna i totalen 2014, en inte alltför vanlig händelse. Varför ändra på det?

Dovi har haft sina 3 säsonger hos Repsol utan att glänsa. Har åren hos Ducati gjort honom vassare? Tror inte det... Rossi vill så det värker, vill stanna kvar i fadershuset, får han sparken lägger han väl av eller går till Suzuki.

Iannone är väl den som utmanat MM och SB i Moto2 då och då, dessutom har han aldrig fått visa vad han går för annat än på Duccen. Redding eller Iannone vore väl därför de mest logiska förarna på Bradl resp Bautistas maskiner om de nu skulle hamna i kylan? Men någon fri fabriksstyrning i Honda inom de närmaste åren förefaller minst sagt osannolik.

JLo i Honda vore riskabelt inte minst för honom själv. Ska han slå MM på en maskin som utvecklats för att passa MM och DP? Ska han kunna övertyga HRC att ändra konceptet för att passa honom? Knappast. Lär bli blåvitt även fortsättningsvis, att hålla dörren uppe för en Ducatistyrning är förmodligen förhandlingstaktik. Byter han till Ducati må det vara för pengarna, en maskin som inte styr in och inte vill svänga är väl knappast egenskaper som matchar hans körstil eller förbättrar hans titelchanser?

Jag ser inte heller någon självklar stjärna i Moto2 som skulle bli direktkvalificerad för en fabrikare?

Nog med Silly Season nu, men i dessa tider är det svårt att hålla isär trådarna... :)
 
Last edited:
Lär bli blåvitt även fortsättningsvis, att hålla dörren uppe för en Ducatistyrning är förmodligen förhandlingstaktik. Byter han till Ducati må det vara för pengarna, en maskin som inte styr in och inte vill svänga är väl knappast egenskaper som matchar hans körstil eller förbättrar hans titelchanser?

Jag har en känsla av att de egenskaper den röda motorcykeln blivit känd för under de sista säsongerna snart är ett minne blott. Och glöm inte vem som curlande Jorge genom hela dennes 125- och 250-karriär och var den mannen jobbar nu...
 
Har ett svagt hjärta för Luthi. :)
Han skulle kanske göra bra ifrån sig i MotoGP?
 
Jag har en känsla av att de egenskaper den röda motorcykeln blivit känd för under de sista säsongerna snart är ett minne blott. Och glöm inte vem som curlande Jorge genom hela dennes 125- och 250-karriär och var den mannen jobbar nu...
Nej visst, det kan förändra scenariot. Lite tänkvärt att Lorenzo fightades med Dovi de sista säsongerna i 250, med JLo som segrare i mästerskapsstriden.

Men ändå tror jag nog JLo vill se duktiga framsteg innan han hoppar på tåget, dokumenterade framsteg. Att något ändras med Ducati under säsongen är jag övertygad om, frågan är väl bara om team och fabrik är så kontanta att de matchar HRC och Yamaha?

Till syvende och sist var det ju en hyfsad säck pengar i utbyte för namnteckningen som nämndes i den spanska pressen, tillsammans med en vettig maskin säkert tillräckligt för ett byte av keps. Och som en liten bonus möjligheten att lyckas där en viss #46 gick bet... :)
 
Last edited:
Jag ser inte heller någon självklar stjärna i Moto2 som skulle bli direktkvalificerad för en fabrikare?

Om inte Viñales, Salom eller Folger lyckas med mirakel från och med nu så tror jag inte heller att det finns någon som kan anses självklar för en fabrikare nästa säsong. Själv hade jag lite hoppats på en toktaggad Nakagami som favorit för mästerskapet till Suzuki, men killen verkar ju helt ha tappat sin mojo :va
 
JLo vill verkligen vara med och leka.:hej
Pol, Bautista, Rossi är ju också skoj. :)
Ska vi äntligen få ett riktigt tight race?
 
1. MM, med, precis som senast, exakt det avstånd han själv väljer ner till resten.

2. Rossi, Om han kvalar och startar bra.
3. Pedrosa
4. Lorenzo

Rossi, beroende på hur kval och start går 1 eller 2 steg ner, startar dåligt men hinner upp i tid kommer han förbi men går det för många varv så blir han kvar bakom med lucka, kommer han iväg vettigt så är han före hela racet.

Åt MM finns Inget att göra.......Lorenzo har försökt och fick käka grus, Rossi har försökt och fick däng han med men det var i början, nu är det försent......

Resten då......ja jävlar, var det Fler i VM....... Nä, inga jag sett iaf.! :D
 
Lorenzo! :yoparty Gött att se! :yoparty

JLo vill verkligen vara med och leka.:hej
Pol, Bautista, Rossi är ju också skoj. :)
Ska vi äntligen få ett riktigt tight race?
Mmm, bra och lång andrastint men behöver hitta lite till, Marquez klockade en hel del mid-38:or, förvisso på kortare stints. Att det supermjuka nästan är i mjukaste laget för kval förvånar i alla fall mig. Rossi återhämtar sig något, Pedrosa fick i alla fall slita länge (med racesetup?) detta pass men fabriksteamen kommer förmodligen att göra bra ifrån sig i eftermiddag. CC undantagen, han får nog ännu ett jobbigt rejs och jag prognosticerar att det är styrhalvorna som har olika längd denna gång. Typ... :crash
 
Last edited:
Skulle verkligen ingen av de Svenska unga förarna matcha flera i moto3? eller handlar det som jag misstänker till sist om uteslutande stora pengar för en styrning där?
 
Skulle verkligen ingen av de Svenska unga förarna matcha flera i moto3? eller handlar det som jag misstänker till sist om uteslutande stora pengar för en styrning där?

En norrman körde ju för några år sedan - Sturla Fagerhaug. Han brukade slå svenskarna i SM. Han vann flera race i Red Bull Rookies cup. Men i VM125 var han i nedre mittfältet, oftast. Det kan ju iofs bero på att han aldrig körde en hel säsong, och därför inte kunde utvecklas stadigt. Kanske inte hade en hoj som räckte längre heller, jag vet inte mer än vad jag såg på TV och resultatlistorna.
 
Crutchlow:confused: ducati hade kunnat signa vem som helst fast till en betydligt lägre lönekostnad, det här börjar fan bli löjligt asså men det viktigaste är att cal skrattar hela vägen till banken:yoparty
 
Oväntat..........

Kul med Pol!
Kul med Dovi!

Synd att dom inte har Något med slutresultatet att göra i morgon.
 
Vad är det som händer? :va
MM i pole pos, visst. Men Esp och Dovi i första led? Lorre kvalar sämre än Rossi?! Men Pedrosa nia, sist i tredje led?!!

Världen är uppochner! :dummer
 
Q2:
1. Marc Marquez ESPRepsol Honda Team (RC213V) 1m32.042s [Lap 6/8]304km/h (Top Speed)
2. Pol Espargaro ESPMonster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 32.734s +0.692s[8/9]309km/h
3. Andrea Dovizioso ITADucati Team (Desmosedici) 1m32.755s +0.713s[6/8]308km/h
4. Stefan Bradl GERLCR Honda MotoGP (RC213V) 1m32.846s +0.804s[8/9]307km/h
5. Valentino Rossi ITAMovistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 32.873s +0.831s[8/9]307km/h
6. Jorge Lorenzo ESPMovistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 32.899s +0.857s[8/9]305km/h
7. Alvaro Bautista ESPGo&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 33.006s +0.964s[8/9]308km/h
8. Aleix Espargaro ESPNGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m33.015s +0.973s[6/8]301km/h
9. Dani Pedrosa ESPRepsol Honda Team (RC213V) 1m33.023s +0.981s[9/9]310km/h
10. Bradley Smith GBRMonster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 33.058s +1.016s[7/8]305km/h
11. Andrea Iannone ITAPramac Racing (Desmosedici) 1m33.102s +1.060s[3/8]304km/h
12. Cal Crutchlow GBRDucati Team (Desmosedici) 1m33.315s +1.273s[2/8]304km/h

Q1:
13. Nicky Hayden USADrive M7 Aspar (RCV1000R) 1m33.859s
14. Yonny Hernandez COLPramac Racing (Desmosedici) 1m 33.999s
15. Colin Edwards USANGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m34.203s
16. Scott Redding GBRGo&Fun Honda Gresini (RCV1000R)* 1m 34.233s
17. Hiroshi Aoyama JPNDrive M7 Aspar (RCV1000R) 1m34.457s
18. Karel Abraham CZECardion AB Motoracing (RCV1000R) 1m 34.880s
19. Hector Barbera ESPAvintia Racing (Avintia) 1m35.499s
20. Broc Parkes AUSPaul Bird Motorsport (PBM-ART)* 1m 35.795s
21. Michael Laverty GBRPaul Bird Motorsport (PBM-ART) 1m 35.932s
22. Mike Di Meglio FRAAvintia Racing (Avintia)* 1m36.163s
 
Vilken form MM är i! 100%-ig alla poles + alla segrar så långt. Var ska det sluta? Han hade kunnat göra 1, 31-tider idag. Den störste någonsin? Börjar tro det.

Riktigt kul med Yama och Ducce i topp också. Har MM någon svaghet är det starten. Dani kommer nog kunna plocka placeringar i starten. Jorge vill nog inte hamna bakom Dani. Bradl kan flyga iväg från 4:e. Kan Pol hålla känslorna och nerverna i styr? Kommer Dovi vara i vägen för Jorge? Upplagt för årets mest spännande start.
 
Marc, Superlativen börjar ta slut. :Bugar
WTF 1 - Pol som bästa Yamma.
WTF 2 - Dovi på en Ducce i första led.
Bradl - Håll hela racet nu då!
WTF 3 - Rossi kvalar före Lorre.
Synd att inte EsA och Ianonne höll ihop det riktigt.
WTF 4 - Cal för hvete! :smasha

Starten och de 3-4 första varven har potential att bli episka! :)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top