MotoGP Michelin® Grand Prix of Styria

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så jäkla kul att se Pedrosa och Cal!
Känns som en klassåterträff. :hihi

Edit: Nice att vara igång igen. :)
Pedrosa topp 10.

Haha, håller med. Var någon sekvens där Pedrosa och Rossi var med i bild samtidigt ute på banan i Q1.

Kändes som att tiden hoppat tillbaka några år :D

Och samtidigt, riktigt imponerande av Pedrosa. Inte långt efter tidsmässigt och då måste det vara lite skillnad på att köra "på riktigt" jämfört med ett test utan media osv osv..

Trist om racet förstörs av regn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad betyder flag-to-flag-race ? Sökte och hittade hos motogp.com
"Flag to flag procedure in MotoGP™
What is flag to flag? How does it work? Find out all you need to know in this 3D video"
Inte f-n hittade jag någon Video om Flag to Flag ?!?
Jo hittade det här, när det blir tillåtet byta till regnhojen / torrhojen(?) så visas en vit flagga.
Citat: Dennoch gibt es einen entscheidenden Unterschied. In der MotoGP werden im Trockenen Carbon-Bremsen verwendet, im Nassen Stahlbremsen. Das ist ein Hauptgrund für den Motorrad-Wechsel, denn Carbon-Bremsen brauchen eine gewisse Betriebstemperatur, die im Regen schwierig zu erreichen ist. slut citat

Det är alltså inte bara däck utan också bromskivor som byts.......
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Spännande Moto3! :)
Men det såg ut som Acosta satsade så hårt i sista kurvan att det fick Garcia att krascha och Pedro var lååååångt ut på grönt.
RD tyckte det var OK.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Vad betyder flag-to-flag-race ? Sökte och hittade hos motogp.com

Jo hittade det här, när det blir tillåtet byta till regnhojen / torrhojen(?) så visas en vit flagga.

Som du skriver så är det att racet fortgår oavsett väderomslag.
Istället för att det blir rödflaggat vid regn, får förarna gå in och byta hoj med regnsetup.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Spännande Moto3! :)
Men det såg ut som Acosta satsade så hårt i sista kurvan att det fick Garcia att krascha och Pedro var lååååångt ut på grönt.
RD tyckte det var OK.
Han blev ju tryckt dit så det var ju inte hans fel att han hamnade på det gröna, då är det ok om man inte tjänar på det om jag fattat rätt
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Han blev ju tryckt dit så det var ju inte hans fel att han hamnade på det gröna, då är det ok om man inte tjänar på det om jag fattat rätt
Acosta blir uttryckt i kurva tre.
Men i näst sista kurvan så satsar han så hårt på innern så han kör långt ut på grönt.
Det är vid 55:25 på racevideon hos MotoGP.com.
Jag tycker det ser ut som Acosta aldrig klarat att hålla sig på banan med den satsningen.
I samband med det så går Garcia omkull.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Acosta blir uttryckt i kurva tre.
Men i näst sista kurvan så satsar han så hårt på innern så han kör långt ut på grönt.
Det är vid 55:25 på racevideon hos MotoGP.com.
Jag tycker det ser ut som Acosta aldrig klarat att hålla sig på banan med den satsningen.
I samband med det så går Garcia omkull.
Ah, du tänkte på den. :tummenupp

Men då var ju redan Garcia omkull så han tjänade ju inget på det.
Garcia hade ju alternativet att släppa fram han, hålla sitt spår och gå förbi om han inte klarade det, sett i backspegeln så valde han fel.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ah, du tänkte på den. :tummenupp

Men då var ju redan Garcia omkull så han tjänade ju inget på det.
Garcia hade ju alternativet att släppa fram han, hålla sitt spår och gå förbi om han inte klarade det, sett i backspegeln så valde han fel.
Ja, jag antar att RD såg det precis som du förklarar. :)

Men, som jag ser det, så har inte Garcia något riktigt val när Acosta kommer och trycker honom utanför race-line.
Garcia måste, för att hålla sig själv på banan, vika in vilket förorsakar kraschen då han är uttryckt på den halare delen att banan.

Jaja, att Acosta är någon att hålla ögonen på framöver är solklart!
Orolig talang och vinnarskalle! :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jäklar vilken start på motogp. :3freak
Hoppas Savadori är OK.
Trist för Dani.
Många som bytte färg i början på loppet.
Synd med röd-flagg för det såg ut att bli ett riktigt spännande race!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Otroligt bra kört av JMartin! :Bugar
Med tanke på kraschen i Portugal och att bli pressad hela racet av Mir.

Pedrosa blir 10'a!
Också otroligt med tanke på 3års uppehåll!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Otroligt bra kört av JMartin! :Bugar
Med tanke på kraschen i Portugal och att bli pressad hela racet av Mir.

Pedrosa blir 10'a!
Också otroligt med tanke på 3års uppehåll!
Oj, är det bara tre år sedan Pedrosa lämnade. Känns som det var så mycket längre sen, jag hade spontant gissat på fem år...

Grattis till J.Martin! Tyckte han var lite svajigare än Mir i mitten av racet men på slutet hade han total kontroll. Undrar också vad som hände med Pecco, var det bara huvudet som inte hängde med vid omstart, för han var ju riktigt snabb i slutet av racet men med total kraftgång i början gjorde det ju omöjligt att fortsätta. Ändå kul att se hur bra Suzuki nu kan hänga på Duccarna med rear ride height device, bådar gott inför fortsatt säsong.

Marc fortsätter att kompensera bristen på formen med oansvarig körstil. Hans manöver i första kurvan innan omstart hade fått någon form av konsekvens om han kört i Moto3 men reglerna är ju inte samma för alla förare som vanligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi fick se att även MotoGP-cyklar kan brinna. Konstigt att det inte verkade finnas fler vinklar på vurpan.

J. Martin går från klarhet till klarhet. Jag trodde att han skulle ha problem att orka hela vägen efter så lång rehab.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vi fick se att även MotoGP-cyklar kan brinna. Konstigt att det inte verkade finnas fler vinklar på vurpan.

J. Martin går från klarhet till klarhet. Jag trodde att han skulle ha problem att orka hela vägen efter så lång rehab.
Tydligen är Red Bull Ring inte fullt så tuff för kroppen då det är färre kurvor och riktningsförändringar så frestar också på mindre. Inbromsningarna är väl tuffare då.

Speaking of which så känns ju kurva tre som en säkerhetsmässigt jäkligt tveksam kurva för motorcyklar men banan är väl främst gjord för F1…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min BMW 318is kändes lite klen där, men det var första banan jag körde med bil.
Jag hade nog sett kurva 4 som mer farlig eftersom man åker nedför in i den. Missar man trean finns det yta att åka på, men i fyran är det grus.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min BMW 318is kändes lite klen där, men det var första banan jag körde med bil.
Jag hade nog sett kurva 4 som mer farlig eftersom man åker nedför in i den. Missar man trean finns det yta att åka på, men i fyran är det grus.

jag tänker mer att trean är den långsammaste kurvan på banan efter ett av de snabbaste partierna vilket gör att förarna samlas upp i en tight grupp där man också måste få exakt rätt linje för att få bra fart i utgången plus att den i viss mån är blind för förarna i ingången, så det är massor av faktorer som spelar in. Sen att kurvan är den kanske extremaste hårnålen på hela kalendern, med en i mina ögon lite märklig utformning gör den inte säkrare.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vi fick se att även MotoGP-cyklar kan brinna. Konstigt att det inte verkade finnas fler vinklar på vurpan.

J. Martin går från klarhet till klarhet. Jag trodde att han skulle ha problem att orka hela vägen efter så lång rehab.
Här finns en hel del bilder på hur det såg ut efter kraschen.

 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jaha, lite blandade känslor efter helgen....

Han som fick mig att börja titta på Motogp har beslutat att pensionera sig vilket kommer lämna ett tomrum som nog ingen kan fylla på länge än. Beslutet var väntat och hellre pensionerad än backmarker.

Banan bjuder på ganska bra racing men undrar om det inte kan bli ett föraruppror snart om inte säkerheten blir bättre. Tre rödflagg på tre race och alla de incidenterna hade lätt kunnat leda till mkt allvarliga konsekvenser. I min mening har de haft tur att ingen skadat sig allvarligt eller förolyckats.

Väldigt roligt att pramac fick sin seger men det känns lite som när Ianonne tog Ducatis första seger istället för Dovi. Nu är Martin inte det minsta lik Ianonne än just den liknelsen(som tur är) men Zarco känns som han hade förtjänat att vinna.

Qvarten kändes som att han gjorde som mästarmaterial gör och tog alla poäng han kunde utan att riskera några.

Suzukis ride hight device verkar göra Mir (och Rins) till verkliga hot framöver.

Miller skrotade sina Mästerskapschanser och man undrar ju vad Ducati kommer tycka om Pramac placerar båda sina förare högre i mästerskapet än fabriksförarna i slutet av året.

MV är ett mysterium som han själv inte verkar kunna lösa...

Var tog Bagnaia vägen?

MM:s rammning av Aesp innan omstarten var inte snygg. Han beteende måste snart börja straffa sig från RD. Att världens största talang ska kunna "putta" sig fram i fältet är inte ok.

Gött att se Pedrosa igen!
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top