MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

Hernandez och Crutchlow.

Nää. Bara Hernandez som kör Open. De andra kör Factory Option.

Ducati has so far confirmed that Pramac's Yonny Hernandez will race in the Open class with Crutchlow, Dovizioso and Hernandez's team-mate Andrea Iannone still provisionally listed as Factory.
 
Nää. Bara Hernandez som kör Open. De andra kör Factory Option.

Ducati has so far confirmed that Pramac's Yonny Hernandez will race in the Open class with Crutchlow, Dovizioso and Hernandez's team-mate Andrea Iannone still provisionally listed as Factory.
Nu är jag med, läste det som att CC och YH kör Open.
Fel av mej.
 
Last edited:
Dum fråga: Är det bara soppamängd och ECU som skiljer open och factory? Har för mig jag läst något om däckskillnader också?

EDIT: hittade detta på crash.net artikeln om det stämmer.

"The new Open class requires use of the complete control ECU, but allows benefits such as four litres more race fuel, twelve engine changes, a softer rear tyre and no in-season engine development freeze."

Jag tänker att ett mjukare däck borde kunna ge enorma fördelar på vissa banor/förhållanden/kval?
 
Last edited:
Dum fråga: Är det bara soppamängd och ECU som skiljer open och factory? Har för mig jag läst något om däckskillnader också?

EDIT: hittade detta på crash.net artikeln om det stämmer.

"The new Open class requires use of the complete control ECU, but allows benefits such as four litres more race fuel, twelve engine changes, a softer rear tyre and no in-season engine development freeze."

Jag tänker att ett mjukare däck borde kunna ge enorma fördelar på vissa banor/förhållanden/kval?

Korrekt. De har tillgång till mjukare däck, sen så får de oxå fler motorer, samt göra uppdateringer på motorn under året.. mendans de andra är "frysta"
 
Alla pratar om vad "open" får göra... och de har en del fördelar, så jag vänder på frågan lite, vad är fördelen med att köra factory ? - Man får använda sin egen ECU ? är de allt ?:va
 
Alla pratar om vad "open" får göra... och de har en del fördelar, så jag vänder på frågan lite, vad är fördelen med att köra factory ? - Man får använda sin egen ECU ? är de allt ?:va

Samma ECU hos alla, men factory-teamen får köra med egenutvecklad programvara medans open-teamen får köra med mjukvara från ECU-tillverkaren/Dorna.
 
Alla pratar om vad "open" får göra... och de har en del fördelar, så jag vänder på frågan lite, vad är fördelen med att köra factory ? - Man får använda sin egen ECU ? är de allt ?:va

Man skulle kunna se det så här:

Open får tillgång till mer bränsle, kan använda tolv motorer per säsong och kan dessutom uppdatera sin motor under säsongens gång. Dock måste man använda en standardiserad mjukvara med ett antal fasta inställningar som inte går att ändra.

Factory får tillgång till mindre bränsle, kan endast använda fem motorer per säsong och designen på dessa motorer är "fryst" och får således inte ändras under säsongens gång. Dock får man använda sin egen mjukvara och man är fri att göra detta hur man vill med hur många inställningar man vill och hur många ändringar man vill.

Det är ganska uppenbart vilket reglemente fabrikerna själva föredrar. Honda har tydligt deklarerat att man lägger ner allt vad MotoGP heter om man tvingas att använda någon annans mjukvara och jag är ganska övertygad om att Yamaha's inställning är densamma.
 
Lorenzo och Rossi tydligen väldigt missnöjda med det nya hårda bakdäcket som Bridgestone kommit med. Marquez och Pedrosa nöjda. Det är ju lite så pendeln svänger med enhetsdäck.

Detta är Bridgestone's senaste generation av så kallade "reinforced shoulder" däck och denna typ av däck kommer att vara standard på ännu fler tävlingar under 2014 jämfört med 2013.

Detta är den typ av däck som anses missgynna förare vars körstil bygger på behov av "edge grip" för att snabbt kunna resa upp hojen och därmed skapa sitt eget "drive grip". Nu verkar det som att Bridgestone äntligen tagit till sig av den tidigare kritiken och denna generation verkar vara den minst dåliga hittills, alltså den generation som missgynnar förare som Stoner, Pedrosa och Marquez minst.

Vilket skulle kunna förklara ovan nämnda förarkommentarer...
 
Man skulle kunna se det så här:

Open får tillgång till mer bränsle, kan använda tolv motorer per säsong och kan dessutom uppdatera sin motor under säsongens gång. Dock måste man använda en standardiserad mjukvara med ett antal fasta inställningar som inte går att ändra.

Factory får tillgång till mindre bränsle, kan endast använda fem motorer per säsong och designen på dessa motorer är "fryst" och får således inte ändras under säsongens gång. Dock får man använda sin egen mjukvara och man är fri att göra detta hur man vill med hur många inställningar man vill och hur många ändringar man vill.

Det är ganska uppenbart vilket reglemente fabrikerna själva föredrar. Honda har tydligt deklarerat att man lägger ner allt vad MotoGP heter om man tvingas att använda någon annans mjukvara och jag är ganska övertygad om att Yamaha's inställning är densamma.


Har du någon inblick i vad magneti marellis mjukvara mer detaljerat erbjuder?
Vet att Hayden sa i nån intervju att tex tc inte går att sätta upp kurva för kurva tex...
Inställningar för motorbroms etc?

Alla snackar ju om fördelarna med open men vart i ligger begränsningarna med vad man kan göra med det nya systemet?
 
Last edited:
Har du någon inblick i vad magneti marellis mjukvara mer detaljerat erbjuder?
Vet att Hayden sa i nån intervju att tex tc inte går att sätta upp kurva för kurva tex...
Inställningar för motorbroms etc?

Alla snackar ju om fördelarna med open men vart i ligger begränsningarna med vad man kan göra med det nya systemet?

Inte annat än att hårdvaran är baserad på deras gamla Marvel som funnits för konsumentbruk en längre tid, att mjukvaran har utvecklats tillsammans med vissa CRT-kunder och att dataloggningsprogrammet är det gamla kära WinTax.

Allt är naturligtvis relativt då man säger att detta system är begränsat. Mjukvaran är fortfarande grymt sofistikerad jämfört med alla gathojar och alla prylar från Dynojet och Bazzaz och alla så kallade kit-insprutningar till diverse Superbikes. Man har naturligtvis full kontroll över bränsle- och tändmapp och även över saker som traction control, wheelie control och engine brake reduction och man kan programmera dem in i minsta detalj.

Dock misstänker jag att man inte har tillgång till lika många kontrollstrategier som vissa tillverkares egna system. De kan till exempel manövrera sin traction control utifrån tiotalet olika strategier som alla bygger på indata från olika givare och de kan kontinuerligt byta strategi beroende på vilken situation hojen befinner sig i och vilken historia hojen genomgått sekunderna före. Jag gissar att antalet sådana strategier är mycket mer begränsat hos ett system som skall passa en massa olika tillverkare, därav Haydens uttalande.
 
Fryst motor, inkl växellåda? Eller får växellådan utvecklas under säsong?
 
Fryst motor, inkl växellåda? Eller får växellådan utvecklas under säsong?

Frågan är ju absolut aktuell för till exempel B.Smith och P.Espagaro som ligger under factory flagg. De är ju säkert sugna på att få seamless transmission under säsongen om det erbjuds!
 
Vad har hänt med Valentino? Han ser vassare ut. Jorge Lorenzo sa i en intervju att Rossi kommer vara en titelkandidat 2014, innan testerna ens började. Var det pk kommentar eller har han sett något vi annat missat?
 
Hur lång tid hade Valentino på sig inför förra årets säsong att prova ut, modifiera och anpassa hojen jämfört med tills denna säsong? Skulle kunna vara en tänkbar förklaring. Hoppas iaf att det går bra för honom iår, har en känsla att han inom kort lägger av...
 
Vad har hänt med Valentino? Han ser vassare ut. Jorge Lorenzo sa i en intervju att Rossi kommer vara en titelkandidat 2014, innan testerna ens började. Var det pk kommentar eller har han sett något vi annat missat?



Enligt Rossi själv låter 2014 års Yamha M1 honom att bromsa senare och stabilare än vad fjolårets hoj gjorde. Detta har Rossi efterfrågat en lösning på och nu känns det som de har hittat något bra.

Problemen Rossi hade förra året kan till stor del härledas till det mjuka framdäcket som bridgestone introducerade redan 2012. Det lät inte Rossi spela på sitt starkaste kort, nämligen sena stabila inbromsningar, något som han levt gott på under stora delar av sin karriär.

Detta påverkade dock inte Lorenzo nämnvärt förra året då han sägs tillämpa en annan körstil som bygger på att bromsa tidigare och "mjukare" och hålla en högre kurvhastighet.

En intressant grej som kom fram på testet var att Lorenzo(åtminstone i testets första dagar) verkade lida mer av att bara ha 20 liter att tillgå än Rossi gjorde. Detta därför M1an ändrat karaktär och blivit lite aggressivare i motorn, och detta hindrade Lorenzo att köra sin silkeslena stil med hög kurvhastighet.

Man kan dock vara säker på att Yamaha kommer göra allt de kan för att minimera detta problem. Lorenzo sa också sista dagen att de hade hittat en lösning som gjorde detta problem mycket mindre påtagligt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top