MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

Crutchlow måste stå och dunka huvudet i något hårt just nu.

Hoppas Rossi håller utvecklingskurvan som alla andra i morgon.

Nädå, varför tror du det? Han har väl varit ganska tydlig med att pengarna (lönen) var viktigare än att vinna, sitta å fisa runt på en skitcykel i två år för ca 14 000 000€:tummenupp synd för ducati och motogp, fet cigarr för den gode engelsmannen, ducati är och som det ser ut förblir ett fabriksstall fast förankrat i de nedre regionerna fajtandes med crt och satellithojarna, tyvärr:crash
 
Orkar inte Jorge vara med i år?

Antalet varv som nöts måste ju säga något om ambitionen, viljan och orken om det inte är tekniska problem som gör att de går i depå. Imponerande av Rossi att vilja/orka ligga kvar i toppen både i resultat och ambition.

Starkt av Suzuki att nöta så mycket med så färskt material.

Bådar gott för en bra säsong. Synd om Jojjes ambition börjar tackla av, jag som började gilla honom förra säsongen.

Henrik
 
Det stod tidigare i tråden att lorre hade fått massage. Kanske inte var helt ok i kroppen.
 
Fundamentalt felbyggd hoj med en motor som är fysiskt för stor vilket gör att de måste kompromissa med chassiet och de har en felbalanserad hoj som understyr för mycket, bland annat..

Fundamentalt felbyggd är väl att ta i. Flera förare vann både race och hade mästerskapspotential fram till 2007 (capirossi och stoner). Var den grundläggande geometrin så annorlunda då mot hur det varit under de senaste årens kräftgång?
 
Fundamentalt felbyggd är väl att ta i. Flera förare vann både race och hade mästerskapspotential fram till 2007 (capirossi och stoner). Var den grundläggande geometrin så annorlunda då mot hur det varit under de senaste årens kräftgång?
De flesta bedömare verkar rätt eniga i att Duccen krävde skräddarsydda däck med egenskaper anpassade för dess egenheter. Med enhetsdäcken försvann den möjligheten och de andra tillverkarna lyckades bättre med att anpassa chassit till däcken i stället för tvärt om.
 
Fundamentalt felbyggd är väl att ta i. Flera förare vann både race och hade mästerskapspotential fram till 2007 (capirossi och stoner). Var den grundläggande geometrin så annorlunda då mot hur det varit under de senaste årens kräftgång?
Mycket som ändrats sedan dess. Nytt motorreglemente med begränsing på borrning, Ducatin var en av de mer kortslagiga motorerna under Casey eran, annat chassie nu där man gått från CroMo via kolfiber till aluminium, enhetsdäck där man förlorade en av sina fördelar. Casey lämnade ju för att det inte gick att vinna VM på hojen längre osv. osv.
 
Lorenzo ska tydligen inte ha gillat hur gasresponsen var på den nya motorn eftersom man måste spara bensin jämfört med tidigare år så var den magrare vilket påverkade hur han kunde gå på gas osv. Med tanke på att just hur mjuk han är på att smyga på gasen och hålla hög kurvhastighet så är det nog mest en tidsfråga innan de får till det. Tror jag.
 
Jag tror Cal tänkte dels på pengarna och dels på att man inte vinner vm på en satellit hoj. Och den enda fabriksstyrningen som fanns va den hos Ducati.

Cal Crutchlow vinner nog inte vm på Ducati heller, men om stjärnorna ställer sig rätt och om som genom ett mirakel Ducatin blir den bästa cykeln där ute så finns iaf en möjlighet.

Jag tycker han gjorde det enda rätta faktiskt..... Friskt vågat hälften vunnet!
 
Ujujuj vad det går snabbt idag. Marquez redan under 2.00.00 med Pedrosa, Bradl och Rossi i hälarna. AleixE femma på 2.00.5 på NGM-M1 må ju kallas sensationellt! Ianonne 8:a med sin Ducce under 2.01 är väl också det rätt bra?

Men generellt går det fort. Riktigt fort idag.
 
Alla utom Marques har satt sina snabbaste tider nu tidigt på förmiddagen innan det blir för varm..
Tror inte det kommer hända nått mer nu förens sista halvtimmen...Då det börja svalna och dom tar i det lilla sista!
Tror det är nått fel på Jorge eller så passar inte hojen honom än men den passar Rossi..
Mina 2 cent..
 
Ujujuj vad det går snabbt idag. Marquez redan under 2.00.00 med Pedrosa, Bradl och Rossi i hälarna. AleixE femma på 2.00.5 på NGM-M1 må ju kallas sensationellt! Ianonne 8:a med sin Ducce under 2.01 är väl också det rätt bra?

A. Espargaro behöver sitta på en riktig hoj snart, han är imponerande. Nästan två sekunder snabbare än näst snabbaste Open class och uppe och före alla satellithojar förutom Bradl.

Damn. Ett tag trodde jag att CRT-hojarna passade honom fånigt bra men det är nog bara så att han är riktigt bra helt enkelt.

Visar även lite på hur bra Yamma-motorn går ihop med Dorna-elektroniken? Eller hur lite roll elektroniken spelar under nuvarande förutsättningar kanske man ska säga också med lite mer soppa, den här banan osv osv.

Spännande spännande!
 
Riktigt besviken på motogp.com som inte sänder. :gnissla
Det är ju för att kunna följa sånt här som man skaffar deras videopass.
 
...annat chassie nu där man gått från CroMo via kolfiber till aluminium...

Vilket, om jag minns rätt, gjorde motorn större med mer material eftersom den skulle vara en bärande del av chassit osv. När de sedan gick över till alu-ram så anpassade de inte motorn därefter.
 
Visar även lite på hur bra Yamma-motorn går ihop med Dorna-elektroniken? Eller hur lite roll elektroniken spelar under nuvarande förutsättningar kanske man ska säga också med lite mer soppa, den här banan osv osv.

Jag är helt övertygad om att nackdelarna med den begränsade elektroniken kraftigt överskuggas av fördelarna som kommer med den. Hayden hade nämnt något om att en av begränsningarna var att nu hade han en anti-wheelie-inställning, medan på Ducatin så kunde han ha en per kurva.
Nu vet jag inte vilka fler begränsningar (säkert minst traction control per kurva som också ryker) standardmjukvaran ger, men är det mestadels i samma nivå som det där så känns det som att sånt löses med en bra förare. Jag menar, hur gjorde de på 500-tiden? Eller är traction/wheelie control så sofistikerad att du inte kan komma upp i den nivån på ren känsla?
 
dag två.

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 59.926s (Lap 38/65)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.336s | +0.410s (12/61)
3. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 0.339s | +0.413s (13/52)
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.464s | +0.538s (18/60)
5. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 0.547s | +0.621s (16/42)
6. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.573s | +0.647s (27/49)
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.603s | +0.677s (27/66)
8. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 0.855s | +0.929s (9 /48)
9. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 0.897s | +0.971s (51/55)
10. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.061s | +1.135s (4 /48)
11. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 1.146s | +1.220s (8 /45)
12. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 1.396s | +1.470s (11/47)
13. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 2.177s | +2.251s (6 /56)
14. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.287s | +2.361s (25/58)
15. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 2.545s | +2.619s (8 /35)
16. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 2.675s | +2.749s (13/45)
17. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider 2m 2.692s | +2.766s (8 /68)
18. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 2.825s | +2.899s (65/66)
19. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 2.970s | +3.044s (49/56)
20. Randy de Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 3.064s | +3.138s (73/96)
21. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 3.117s | +3.191s (39/52)
22. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 3.528s | +3.602s (37/41)
23. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 4.551s | +4.625s (2 /37)
24. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 4.619s | +4.693s (42/43)
25. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 5.261s | +5.335s (21/32)
26. Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 5.355s | +5.429s (4 /34)
 
nu hade han en anti-wheelie-inställning, medan på Ducatin så kunde han ha en per kurva.
Nu vet jag inte vilka fler begränsningar (säkert minst traction control per kurva som också ryker)
Bra att förarna återtar lite grann av kommandot över hojen från programmerarna!
Programmering per kurva är en dyr lek helt utan nytta för oss slutanvändare eller för bra racing.
 
A. Espagaro endast 0.6 sek efter Marquez! Bara hoppas att detta kan fungera under racedistans med...
Man undrar ju hur den kommer slita däcken tex?
 
Marquez kommer att steka alla det här året.

Kul också att RdP drar in 96 varv på Suzukin :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top