MotoGP Malaysia test 1 Sepang 4-6 Feb

Nytt fint grönt ställ för Nicky :D

Om inte bilden ljuger allt för mycket ser cykeln onekligen ut som en pocketbike under Nicky som då ändå inte är en bjässe!
1743443_10151872588527120_914333788_n.jpg
 
Last edited:
EsA nu 6:a före båda Tech3-maskinerna, och Iannone bästa ducce (open?).

Ser inte ut som att Ianonne kör Open spec. Dock ser det ut som att Yonny Hernandez gör det.

http://www.crash.net/motogp/results/200010/1/sepang-motogp-test-times-tuesday-3pm.html

Blue = Factory class - Control ECU hardware, but manufacturer software.
20 litres of race fuel, five engine changes for the season. All engines must be identical throughout the year, within the same team (development freeze).

Red = Open class - Full control ECU system, hardware and software.
24 litres of race fuel, twelve engine changes for the season. No engine development freeze, plus a softer rear tyre allocation relative to the Factory class.

Black = Test Rider.
 
Efter att ha sett diverse inspirerande filmer om den nya Suzukin och hur pass "nära" de påstått att den legat i förhållande till de andra maskinerna, så undrar man ju onekligen varför RdP ligger fyra och en halv sekund efter :va Han kanske går ut lugnt och njuter av det fina vädret....men det är fan inte söndag idag Randy!
 
Har ni MotoGP video pass så kan man se en kort video från Sepang.!
Härligt att se och höra dom igen!!
Live News
Check out the early video highlights from Sepang
 
Ptjaa, så var första dagen avklarad, från crash.net:

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.286s (Lap 52/62)
2. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.804s | +0.518s (58/61)
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.906s | +0.620s (73/75)
4. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 1.082s | +0.796s (26/47)
5. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 1.240s | +0.954s (48/52)
6. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 1.320s | +1.034s (10/25)
7. Aleix Espargaro ESP NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 1.419s | +1.133s (19/26)
8. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2m 1.538s | +1.252s (38/44)
9. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.634s | +1.348s (42/48)
10. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.876s | +1.590s (54/55)
11. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2m 2.483s | +2.197s (25/26)
12. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2m 2.497s | +2.211s (21/27)
13. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 2.552s | +2.266s (47/48)
14. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2m 2.860s | +2.574s (16/38)
15. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2m 2.891s | +2.605s (28/49)
16. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 3.126s | +2.840s (14/35)
17. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 3.319s | +3.033s (53/56)
18. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2m 3.328s | +3.042s (49/51)
19. Randy de Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2m 3.893s | +3.607s (47/75)
20. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider 2m 4.267s | +3.981s (27/64)
21. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2m 4.431s | +4.145s (41/48)
22. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 4.922s | +4.636s (34/44)
23. Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2m 5.825s | +5.539s (50/51)
24. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 5.889s | +5.603s (32/40)
25. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2m 6.070s | +5.784s (14/14)
26. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2m 6.755s | +6.469s (21/41)

Reflektioner:
- Marquez ca en halv sekund före Lorenzo under större delen av dagen. Oklart hur hans längre stints står sig i jämförelse med Yamahas? Gustav O?
- FTR-Yamaha går som tåget. Trots förmiddagens strul hittar vi Edwards omedelbart efter Smith, Aleix före bästa Ducati.
- Rossi bra med hela dagen, men än har vi inte sett det bästa av Lorenzo. Blir intressant att kolla Yamahas simuleringar, har en känsla av att Rossi legat närmare än fjolårets halvsekund efter Lorenzo
- Pedrosa verkar likaså ha kört ett tufft testprogram idag, hans snabbaste tid kom under sista tio. Dani tillsammans med de Puniet mäktade med 75 varv i hettan:3freak
- Vad kommer Crutchlow att säga? 1.3s bakom Iannone? Förvånansvärt få varv på samtliga Ducatis, bara Iannone, Pirro och Hernandez närmar sig femtio.
- Härligt varmt och gott har dom i alla fall... :)

EDIT - enligt statistiken på MotoGP.com förefaller Hondorna ha matchat Yamaha rätt väl under de fåtal längre stints som förekommit.
 
Last edited:
Ptja, vad kan man dra för slutsatser av detta då, sådär på en höft :) Inte mycket verkar ha ändrats i den absoluta toppen, men förhoppningsvis kan Valentino ha hittat de där extra tiondelarna så att han på allvar kan vara med om pallplatserna den här säsongen. I mitten verkar en hel del ha hänt och vi kommer nog få en hel del sköna fighter för platserna mellan 6-10. Skulle vara skitkul om Aleix kunde få häng på Bautista och Bradl i racen. Därefter kommer vi nog iallafall inledningsvis se ett gäng Duccar slåss med Tech 3-grabbarna, men allt eftersom säsongen går tror jag att Pol och Bradley närmar sig ovan nämnda trio mer och mer och lämnar de röda i dammet bakom sig. RCV1000R verkar ha en del att förbättra innan de kommer ikapp Yammas motsvarighet, helt klart.

I övrigt summerade väl Roffe det kanske bra tycker jag :)
 
Intressant första dag men svårt att dra några stora växlar på topp fyra åtminstone. Lorenzo hade tydligen fått massage under dagen så han kanske har fysiska problem. Känns som om Lorenzo och Pedrosa har mer att ge för att närma sig Marquez men frågan är om Rossi också kan det, han har ju börjat bra tidigare men inte kunnat förbättra sig lika mycket över tid.
FTR Yamahan verkar vara betydligt mer med i matchen än Hondan som ju verkligen inte lever upp till förväntningarna - Stoner was just three-five tenths slower than on the factory bike snacket kan ju stämma men de sa inte att han var en dryg sekund efter de snabbaste på fabrikshojen kanske?
Med tanke på prislappen för Hondan så känns den som en sämre investering än Yamahan än så länge.
Ducati är omöjliga att läsa av men de har ju inte heller kunnat komma med något radikalt nytt så det är väl inte så förvånande. Mest intressant blir ju om de går Open med all sina hojar eller inte.
 
...FTR Yamahan verkar vara betydligt mer med i matchen än Hondan som ju verkligen inte lever upp till förväntningarna - Stoner was just three-five tenths slower than on the factory bike snacket kan ju stämma men de sa inte att han var en dryg sekund efter de snabbaste på fabrikshojen kanske?
Med tanke på prislappen för Hondan så känns den som en sämre investering än Yamahan än så länge.
Ducati är omöjliga att läsa av men de har ju inte heller kunnat komma med något radikalt nytt så det är väl inte så förvånande. Mest intressant blir ju om de går Open med all sina hojar eller inte.
David Emmets sammanfattning på Twitter efter dagen: "Marquez looking outstanding, Rossi looking very good, Aleix superb, Pol impressive. Iannone excellent. RCV1000R slow. Very interesting."

Oavsett vad man tycker om honom så gillar jag skarpt hans värdering av superlativ:)

Edit - Mycket gagg på twitter just nu, där Hayden anser att motoreffekten i hans RCV1000R är för låg (mer lik en 800!), Nakamoto surar över jämförelserna visavi FTR-M1, Edwards lovar att det kommer mera och Lorenzo tillsammans med Smith finner Yamahan för hetsig i utgångarna på grund av magrare bränsleblandning. Rossi glad över bättre egenskaper vid inbromsning, nu stavas enda problemet "Marquez" :)

Crutchlow inte överdrivet euforisk över GP14 års framsteg so far.

Härligt att det rullar igång igen:tummenupp
 
Last edited:
Crutchlow måste stå och dunka huvudet i något hårt just nu.

Hoppas Rossi håller utvecklingskurvan som alla andra i morgon.
 
Bedrövligt att Ducati är över 2 sec efter. Visst det är test osv, men det är garanterat ingen förare som vill ligga så lång efter.

Och detta SPECIELLT när Pirro har vart och testat tidigare i veckan...

Ser ut att bli skit i år igen...
- Vart är Stoner när man behöver han!? :fakta
 
Han kan åtminstone torka sig med fler sedlar av ädlare valör nu. :)

Förvisso, men han måste ju ändå ha varit fullständigt medveten om att detta skulle inträffa. Så fort han satte pennan på kontraktet måste han ju vetat att han skulle ligga och jag åttondeplatser med sin gamle polare Dovi. Men som många gånger tidigare sagt, så handlar det bara om pengar tråkigt nog.
 
Någon som vet när och var kommande tester är

Winter testing calendar, 2013-14:

11-13 Nov MotoGP™ post-race test, Valencia

4-6 Feb MotoGP™ Malaysia test 1, Sepang

11-13 Feb Moto2™/Moto3™ test, Valencia

18-20 Feb Moto2™/Moto3™ test, Jerez

26-28 Feb MotoGP™ Malaysia test 2, Sepang

7-9 Mar MotoGP™ Qatar test, Losail

11-13 Mar Moto2™/Moto3™ test, Jerez
 
Ja, :captainobvious :D

Man undrar väl snarare mer vad som faktiskt gör skillnaden. Slirkoppling, hk, osv.

Fundamentalt felbyggd hoj med en motor som är fysiskt för stor vilket gör att de måste kompromissa med chassiet och de har en felbalanserad hoj som understyr för mycket, bland annat..
 
Förvisso, men han måste ju ändå ha varit fullständigt medveten om att detta skulle inträffa. Så fort han satte pennan på kontraktet måste han ju vetat att han skulle ligga och jag åttondeplatser med sin gamle polare Dovi. Men som många gånger tidigare sagt, så handlar det bara om pengar tråkigt nog.
Pengar och övertygelsen om att man är bättre än sina konkurrenter är väl orsakerna..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top