MotoGP - Malaysia Sepang

Jag tycker det var ett pinsamt beslut (trots att jag inte ens gillar Honda särskilt mkt). Om RD hade haft åsikter om placering på kabeln så borde man påpekat det på besiktningen.
Om jag förstod motivering rätt så fick Honda sitt straff pga brister i mjukvaran som ska gå in i ett säkerhetsläge när en sensor går sönder.
 
P€RRA;5903599 skrev:
Pedrosa och Lorenzo gnäller så fort det händer något medan Rossi och Marquez garvar. Undra varför de två förstnämnda inte är så populära? :D

“When sitting on the bike I have quite a lot of pain, as the seat is very hard"

Gode Pedrosa som i morse gör ett monstervarv "gnäller" (för vilken gång i ordningen om pain) o uppskattar säkert en något mjukare sits av HRC !!
 
500cc 2001:
Snabbaste varv - 2:06.618 (Rossi), pole - 2:05.637 (Capirossi)

Moto2 2013:
Snabbaste varv hittills på FP - 2:07.321 (Rabat)
 
500cc 2001:
Snabbaste varv - 2:06.618 (Rossi), pole - 2:05.637 (Capirossi)

Moto2 2013:
Snabbaste varv hittills på FP - 2:07.321 (Rabat)
Det där kan inte stämma! Skulle en skräckinjagande, frustande tvåtaktsfemhundra med knivskarpt chassi som slängde av föraren bara han tittade snett på den ha varit bara aningen snabbare än en lätt trimmad standardfyrtaktare med bara 100 cc mer?

;)
 
P€RRA;5904352 skrev:
Det där kan inte stämma! Skulle en skräckinjagande, frustande tvåtaktsfemhundra med knivskarpt chassi som slängde av föraren bara han tittade snett på den ha varit bara aningen snabbare än en lätt trimmad standardfyrtaktare med bara 100 cc mer?

;)

Det verkar som att en del har hänt... trots allt :)
 
500cc 2001:
Snabbaste varv - 2:06.618 (Rossi), pole - 2:05.637 (Capirossi)

Moto2 2013:
Snabbaste varv hittills på FP - 2:07.321 (Rabat)
Om man jämför toppfarterna ser man:

Rabat: 270,3 km/h (CBR 600 RR – ca 125 hk)
Barros: 276,3 km/h (NSR 500 – ca 200 hk)

Man undrar ju om vädret var jämförbart.
 
Finns en video på motogp.com (tror bara den kan ses om man har videopass) som visar MM, JL, DP, VR och CC i superslowmo i kurva 2. Intressant att se hur de 3 första ser klart mer aktiva ut när de ska ändra riktning och klänger från den ena till den andra sidan. VR och CC ser ut att ta det mycket lugnare och har överkroppen lägre.
 
... Löjligt beslut att bestraffa Honda med -25P
Och jag tycker det var löjligt att bestraffa MM överhuvud taget för detta... Man kunde vart hårdare på Silverstone istället då han faktiskt körde farligt....
Detta är min åsikt iaf...

Jag säger inte emot, Du har många med Dig som tycker likadant. Men som sagt - jag är inte förvånad att det blev som det blev.

Jag kollade FP1 och höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när Marquez tidigt i träningen ska bromsa förbi Hayden, som hamnar i utkanten av banan...:)
 
OT: Undra vilket straff Biaggi fick 2001 på Sepang när han "körde över sin förmåga" och klippte Roberts bakhjul? Troligtvis inget alls.
 
Last edited:
P€RRA;5904537 skrev:
EDIT: Strålande sol och perfekt väder på racet 2001.

Dessutom, trenden för snabbaste racevarv under tvåtaktstiden:
2001: 2:06.618 (Rossi)
2000: 2:06.839 (Roberts)
1999: 2:07.213 (Doohan)


Till 2002 kapade de rätt rejält, till 2:04.925 (Biaggi). Då körde de ju dock fyrtakt.
 
DP såg förvånansvärt bra ut på FP3!
 
P€RRA;5904548 skrev:
OT: Undra vilket straff Biaggi fick 2001 på Sepang när han "körde över sin förmåga" och klippte Roberts bakhjul? Troligtvis inget alls.

Biaggi har väl aldrig gjort nått fel :D
 
Biaggi har definitivt aldrig gjort något fel i sin karriär:) Men man måste älska grinkuken för hans sköna attityd, iaf förr.
Personligen tycker jag det är ett tråkigt beslut MM och Honda/HRC får emot sig, kanske i linje med arbetet för säkerhet kring roadracing men trist för sporten.
Han säger själv att han inte tänker ändra sig men det lär finnas i bakhuvudet när det hettar till igen och då blir det ordentligt jobbigt:) Grabben har den körstilen, fullt in och bomba fan ur:)
 
Q2:
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.011s (Lap 7/7)
2. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.336s (7/7)
3. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.359s (7/7)
4. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 0.578s (5/5)
5. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.692s (7/7)
6. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 0.974s (7/7)
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.306s (7/7)
8. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 2m 1.635s (6/6)
9. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 2.151s (2/3)
10. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 2m 2.536s (7/7)
11. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 2m 2.900s (6/7)
12. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) No Time

Q1:
13. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 2.858s (2/6)
14. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 3.175s (2/6)
15. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 3.212s (6/7)
16. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 3.418s (4/7)
17. Yonny Hernandez COL Ignite Pramac Racing (GP13) 2m 3.651s (6/7)
18. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 3.805s (4/7)
19. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (ART CRT) 2m 4.198s (3/7)
20. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 4.310s (3/7)
21. Luca Scassa ITA Cardion AB Motoracing (ART CRT) 2m 5.199s (6/7)
22. Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT) 2m 6.038s (3/6)
23. Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 6.203s (2/6)
24. Damian Cudlin AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART CRT)* 2m 6.273s (4/6)

Surt för Bradl!!
 
Fifan. lite otäckt när Lorenzo skrämmer Iannone ut i gräset i slutet på bakrakan på FP4 då det är ca 10 min kvar!

Straffpoäng? :va
 
P€RRA;5904548 skrev:
OT: Undra vilket straff Biaggi fick 2001 på Sepang när han "körde över sin förmåga" och klippte Roberts bakhjul? Troligtvis inget alls.

Ja, eller när han armbågade ut Rossi i gruset på vilken-bana-det-nu-var. :mad:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top