MotoGP Laguna Seca.

Automan99 skrev:
2326709 inte precis , men är mycket skadeglad emot rossi . Jag har inte missat ett race på 4 år . rossis vinster och framgångar var skoj dom första 3 sesongerna .Att det svider lite i ögat på dig förstår jag han är hju så trevlig , men detta är racing och se samma person dominera och vinna så många race är verkligen inte kul på något sätt hur trevlig och sprallig han än må vara .

Trevlig förare...? Det är ju gulligt men jag tror inte att någon kollar på MotoGP för att se hur trevlig Rossi är efteråt...(med vissa "Bukkakkeforumsundantag" här och där kanske :hihi).
Synd att du är skadeglad mot en person som har satt ribban högre för att han är så pass duktig..är det inte det sport handlar om? Att pressa fram nya rekord o gå över gamla gränser? Om ingen ligger i täten finns det ju inget att försöka överträffa. Att Rossi gjort det, tyder ju på att de andra inte har haft vad som krävs.
Jag är inte fanatiker av någon förare utan blir imponerad om jag ser att någon kör bra..sedan är det kul om någon utvecklas tydligt och förbättras.

Neutral skrev:
2327145 Jag tycker man ska vinna flest race, regelbundet kvala i pole och ha snabbaste race-varv, då är det inget snack.
Precis. Se bifogade länkar för hur två mkt värdiga världsmästare tagit titeln. Må hända på ovanligt dominerande sätt. Men skillnaden mot Hayden är stor. Även jämfört med de två längst ner (Roberts och Criville som brukar benämnas som ovärdiga mästare).

http://www.europark.com/ny-gpdat/st2001_500.htm

http://www.europark.com/ny-gpdat/ny-s_597.htm

http://www.europark.com/ny-gpdat/st2000_500.htm

http://www.europark.com/ny-gpdat/ny-s_599.htm

Last edited:
..Vad är en värdig mästare egentligen...troligen den som har mest poäng när säsongen är över....
Dock så vet vi ju alla att Hayden inte är den bästa föraren..långt ifrån...
Han har ju suttit på den bästa hojen i alla sina år i MotoGP och endast
mäktat med tre segrar...två på hemmaplan (tycker jag ej räknas som en riktig
merit) och en när Edwards krashade ut i sista kurvan.....
Hayden har ju aldrig åkt ifrån det övriga ordinarie fältet utanför USA och när
det övriga fältet varit fullt friska...men tycker att Hayden har faktiskt haft
maximalt flyt detta år....Elias krashade ut Rossi, Capirossi + Melandri skadade, Rossi skadad, Yamaha med en hoj som ej är att lita på, Edwards krashar ut i ledning..
Men som sagt...tur & otur ingår i spelet....så tack Rossi för din dominans men nu
är den över....Hayden mästare 2006, Pedrosa mästare 2007--?

Neutral skrev:
2327145 Jag tycker man ska vinna flest race, regelbundet kvala i pole och ha snabbaste race-varv, då är det inget snack. Roberts vann väl bara fyra race när han tog VM, Hayden har två segrar hittills, där har du en absolut lägsta gräns. Men Hayden har ju sex race kvar, vem vet, det var ju efter Laguna i fjol det vände för honom så nu kanske självförtroendet går i topp och han börjar med det. Han har ju utvecklats mer än jag trodde var möjligt så sent som tidigare i år. Jag tänkte mer om VM var klart nu, han kan ju som sagt under de sista racen dominera. Vi får se helt enkelt.

Du kanske själv skulle göra en reality check angående Capirossi, världens ojämnaste förare som du alltid tror ska placera sig i topp varje race. Lika osannolikt som Edwards.

Jämnhet är väl nyckel ordet i årets VM..Jag ser racing på den här nivån som teamsport o team Repsol Honda har ju bevisligen fixat detta bäst så här långt..Ang Capirex så tippar jag ofta o gärna med hjärtat..Dock så tippa jag så här inför Laguna seca..

Mitt tipps till Söndag kväll (svensk tid race kl 23.00-00.00)

1. Marco
2. Valentino
3. Nicky

Kenny jr blir näst bäst jänk på en 5 plats.. Mitt tipps till Söndag kväll (svensk tid race kl 23.00-00.00)
Du ser ingen Capirex :tummenupp

#space skrev:
2327217 Jämnhet är väl nyckel ordet i årets VM..Jag ser racing på den här nivån som teamsport o team Repsol Honda har ju bevisligen fixat detta bäst så här långt..Ang Capirex så tippar jag ofta o gärna med hjärtat..Dock så tippa jag så här inför Laguna seca..

Mitt tipps till Söndag kväll (svensk tid race kl 23.00-00.00)

1. Marco
2. Valentino
3. Nicky

Kenny jr blir näst bäst jänk på en 5 plats.. Mitt tipps till Söndag kväll (svensk tid race kl 23.00-00.00)
Du ser ingen Capirex :tummenupp

hur har du det med tidsuppfattningen? :)

R2 skrev:
2327222 hur har du det med tidsuppfattningen? :)
haha jo men det är ett klipp från i förra vecka o som visar att jag kan tippa utan att ta med Capirex osv osv som disskusionen lite gick ut på.. :)

#space skrev:
2327229 haha jo men det är ett klipp från i förra vecka o som visar att jag kan tippa utan att ta med Capirex osv osv som disskusionen lite gick ut på.. :)
haha
jo jag anade det, men det kanske behövs "quotes" så här tidigt

Gustav O skrev:
2326965 "Reigning world champion Valentino Rossi told reporters this afternoon that his rear Michelin tire failed and lost rubber, causing him to slow his pace which made his Yamaha overheat which in turn caused the engine to fail."
Vänstra sidan på Rossis bakdäck var inte vackert, syndes klart och tydligt under loppets slut.
Trist, för han såg helt klart ut att vara på gång.

Enligt Suzuki och Vermeulen fick han problem med insprutningen och de tror att det kanske hade med värmen att göra.
Därav de rätt grova missarna när Hayden och sedan Butter passerade.
De hade garanterat kört om ändå men tredjeplatsen hade nog CV klarat.
Han var mycket nöjd med sina Bridgestone (Hopper också) och de 16 första varven var kul att se, inte ofta en Suzuki toppar :)

Lite intressant att KR-teamet plockat mer VM-poäng med en enda hoj än vad Kawasaki gjort med två.

Ducati vill nog bara glömma LS så fort som möjligt :hihi

Man kan diskutera om en vinnare är värdig eller inte hur länge som helst men för att dra till med en floskel så gäller det att ta sig i mål och samla så många poäng som möjligt.
Om Rossi hade kraschat och missat halva säsongen så hade jag förstått kritiken mot Nicky men han prenumererar ju på pallplatser och är så här långt en klart värdig ledare av tabellen.
Tror att Hayden kan lyckas bra även nästa år på Hondas 800 eftersom de utan tvekan lagt ner mest pengar och tid på att ta fram den nya hojen (Honda skriver ju i princip regelboken för MotoGP).

Verkar som om Honda tillfälligt lyckats vinna över Rossi. Bättre hoj, åtminstone snällare mot däcken, men betydligt sämre förare som leder VM. ;)

Det känns lite som att det är nu Rossi verkligen får visa hur bra han är, visst han har tagit en massa titlar när hans material har varit bäst eller likvärdigt med det bästa, men nu sitter han i samma sits som Kevin Schwantz gjorde i hela sin karriär, och Kevins motståndare hette inte Hayden och Pedrosa, utan Rainey, Lawson och Doohan.

lyssnade på intervjuerna på motogp.com:

Checa var inte så glad för att vara bästa Yamaha,
mer ledsen att Valentino inte fick chansen att utmana om segern

Nakano och Edwards var frusterade även om de försökte hålla god min

Vingmuttern pratar bara om VI. OK det är en lagsport men det är väl ändå inte
teamet som vrider på rullen i startögonblicket :hihi

Chris Ash skrev:
2327485 Det känns lite som att det är nu Rossi verkligen får visa hur bra han är, visst han har tagit en massa titlar när hans material har varit bäst eller likvärdigt med det bästa, men nu sitter han i samma sits som Kevin Schwantz gjorde i hela sin karriär, och Kevins motståndare hette inte Hayden och Pedrosa, utan Rainey, Lawson och Doohan.

Ööh ja. Debutant året hos Yamaha såg man verkligen hur M1:an förnedrade Hondorna :tomten

Blir ju lite svårare att vinna lopp (även för en gud som Rossi) när materialet
inte håller för kval-däck eller ett helt lopp...eller..:)

jian skrev:
2327574 Blir ju lite svårare att vinna lopp (även för en gud som Rossi) när materialet
inte håller för kval-däck eller ett helt lopp...eller..:)
Att Yamahan inte funkar bra med kvaldäck ger ju problemet att Rossi måste köra upp sig genomfältet och stressa bakdäcket för hårt. På Sachsenring funkade dte men på Laguna Seca tog underlaget och den höga temperaturen ut sin rätt. Det var däcket som gjorde att han fick bryta, överhettningen av motorn och det påföljande raset berodde på att däcket var slut och han körde så långsamt att kylningen inte funkade som den skulle.

Chris Ash skrev:
2327485 Det känns lite som att det är nu Rossi verkligen får visa hur bra han är, visst han har tagit en massa titlar när hans material har varit bäst eller likvärdigt med det bästa, men nu sitter han i samma sits som Kevin Schwantz gjorde i hela sin karriär, och Kevins motståndare hette inte Hayden och Pedrosa, utan Rainey, Lawson och Doohan.
precis, nu imponerar han som mest.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...