MotoGP - Laguna Seca 22/7

Jag uttryckte mej kanske lite klumpigt.:glömdet
Vad jag menade var att det är ändå lite märkligt, att alla dopingavslöjande till trots, hur cykelsporten behåller sitt enorma intressegrepp i sydeuropa, och på så vis fortfarande en given plats för sponsring.



Jag vill inte dra igång någon diskussion kring detta, men vad jag menar är att i mina ögon så börjar proffcykel att få ett skamfilat rykte, och därför så tycker jag att det är lite märkligt att det fortfarande tilltalar stora sponsorer.

Nu är jag ingen hängiven cykelfantast, men så har det väl varit i åtminstone tio år? Folk vet att "alla" är dopade, men det har ingen större påverkan på intresset.
 
Nu är jag ingen hängiven cykelfantast, men så har det väl varit i åtminstone tio år? Folk vet att "alla" är dopade, men det har ingen större påverkan på intresset.
Beror på egen uppfattning. Själv upplever jag det som att mediaintresset är mer riktat på fusket, vem som ska åka fast nästa gång etc. Inte fullt så mycket kring fixstjärnor. Vem vill synas med Landis t.ex.?
 
Beror på egen uppfattning. Själv upplever jag det som att mediaintresset är mer riktat på fusket, vem som ska åka fast nästa gång etc. Inte fullt så mycket kring fixstjärnor. Vem vill synas med Landis t.ex.?

Det är i Sverige, ett land som inte är speciellt stort inom cykelsport och dessutom först i ledet att fördöma doping. Nere på kontinenten ser det annorlunda ut.
 
Det är i Sverige, ett land som inte är speciellt stort inom cykelsport och dessutom först i ledet att fördöma doping. Nere på kontinenten ser det annorlunda ut.
??? Som när huvudsponsorn till det Holländska stallet kräver att de tar ut ledaren för en lögn? När T-mobile flyttar sina pengar ifrån cykelsporten för att de inte vill synas där. Hetsjakten i Italien på Pantani&Co. Finns många fler exempel, där stall och sponsorer agerat emot och verkligen brytt sig. De hör hur fansen buar åt de som ska skänka stjärnglans för de investerade pengarna. TV-kanaler slutar sända etc. På kontinenten begriper de även "pengar", när de försvinner så påverkar det.

Jag tror sporten lider hårt, även på kontinenten. Sverige har aldrig varit en faktor på touren, vad har vi? En etappseger?
 
Last edited:
Gösta "Fåglum" Pettersson vann girot 1971 och var trea på touren året innan.
 
Nu är jag ingen hängiven cykelfantast, men så har det väl varit i åtminstone tio år? Folk vet att "alla" är dopade, men det har ingen större påverkan på intresset.

Dansken vart ju utbuad inför o efter gårdagens etapp för sitt handlande, så visst tar alla med sina hjärnceller i behåll avstånd o visst påverkar d intresset globalt då tv bolag ställer in sina sändningar osv ......

Nere på kontinenten ser det annorlunda ut.

Skitsnack! Tror jag inte alls på, folk verkar fullt förståligt förbannade..
 
Last edited:
Gösta "Fåglum" Pettersson vann girot 1971 och var trea på touren året innan.
Motsäger inget jag sa. Han vann aldrig en etapp-seger på touren och girot är en annan tävling.
Angående giro-segern påminner det väl lite om diskussionen kring VM här (får ju ändå anknyta till RR lite :)), han vann totalt utan en enda delseger. ;)
 
Last edited:
Vilken ovärdig vinnare! :)
Sjävklart :) Hade det funnits trampcykel.com på den tiden hade det forumet översvämmats av kommentarer av just den typen - all vet ju att Eddy Merckx var den värdige vinnaren på den tiden, bara det han körde inte girot det året (alltså inte hans ballongdäck som var orsaken) :tungan
 
Nyfiken:

• Varför har ni rest till USA?
• Skola/plugg = flygskola?
• Hur länge ska ni stanna?
• Vad har du för kamera?

:)

  • Vi blev erbjudna jobb som flyginstruktörer i San Diego efter vår examination i Sverige. Ser det som en kul grej men framförallt för att det är meriterande.
  • Vi pluggar första 3-4 månaderna för att konvertera cert och ta instruktörsbehörigheter. Fick även jobb som ground instructor i Airlaw med kort varsel förra veckan :) Flygskola=ja, svensk sådan med europeiska elever samt massvis indier.
  • Vi har visum för 2 år. Sedan får vi se vad som händer.
  • Canon EOS350D med standard 18-55mm objektiv, samt ett Sigma 70-300mm modell budgetvariant.
 
Nyfiken:

• Varför har ni rest till USA?
• Skola/plugg = flygskola?
• Hur länge ska ni stanna?
• Vad har du för kamera?

:)
Du glömde fråga om han är singel och om du har chans på honom :7peta
Då du verkar lite blyg hjälper jag dig med den frågan. :rolleyes:



:D :D :D

Grattis till jobbet Berra. :tummenupp
Ser ut som att du har "the best time of your life".
Coola bilder!!!

Åsa. :hej
 
  • Vi blev erbjudna jobb som flyginstruktörer i San Diego efter vår examination i Sverige. Ser det som en kul grej men framförallt för att det är meriterande.
  • Vi pluggar första 3-4 månaderna för att konvertera cert och ta instruktörsbehörigheter. Fick även jobb som ground instructor i Airlaw med kort varsel förra veckan :) Flygskola=ja, svensk sådan med europeiska elever samt massvis indier.
  • Vi har visum för 2 år. Sedan får vi se vad som händer.
  • Canon EOS350D med standard 18-55mm objektiv, samt ett Sigma 70-300mm modell budgetvariant.
Sökte ni aktivt arbete i Kalifornien eller söker amerikanska flygskolor arbetskraft i Norden/Sverige?(!)

Svensk flygskola i Kalifornien med massa indiska elever?

Låter som en (tre) pojkdröm(mar) har gått i uppfyllelse! :tummenupp
 
Farbror visste ju uppenbarligen inte att en MotoGP-racer har en justeringsmekanism för bromsen på vänster sida styret. Kan ju vara bra att veta innan man uttalar sig om eventuella skador i samband med kollisioner.

Jodå, det råkar jag veta, men det snackades om bromsslangar tidigare i tråden och det var dessa jag refererade till ...
Sedan förstår jag att du är generellt desperat eftersom du verkar tycka att ålder är ett straff och förmodligen vet att det "straffet" kommer du inte undan. Passa på att gör allt du inte tror att du kommer att kunna göra när du blir några år äldre. SKYNDA DIG!!! :)
Att döma av dina bilder så trimmade jag produktionsracerhojar innan du var född och ja, jag kommer ihåg hur man gör det. Eftersom det var tvåtaktare så kunde man göra en del själv på de befintliga delarna. Med fyrtaktarna går det mest ut på att byta ut delar till sådana som nästan vem som helst kan köpa ... kräver inte så mycket insikt om motorns funktion som när du tillverkar eller modifierar sina egna delar.
För att t ex göra en kam behövs relativt avancerade maskiner, dvs sådana som man inte har råd att ha i garaget och därför är man oftast hänvisad till att köpa dylika.
Det enda jag kommer ihåg att jag köpte som special var excentriska vevtappar som krävde slipmaskiner med offsetmöjligheter. Eftersom jag inte kände nån som hade en sådan så blev det att köpa dylika från Danmark. Jag pressade sedan dessa i vevaxeln, riktade denna till 30 my på vardera sidan, fick 354 cc och kunde tävla i 500 cc-klassen också.
Hur gör du när du ska trimma eller ändra kubik?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top