MotoGP Jerez 2008

För mig så när en som är ny i en klass kör ifrån dom andra "gamla" betyder det att han är bättre än dom andra. Skulle det vara lätt att köra så skulle det vara ännu lättare för dom som redan kört mycket mera med sina hojar.

Lorenzo har hemmabana och körde lite andra spår i många kurvor mot en hel del andra. Han är taggad och på topp i sin formkurva. Svår att slå då dvs.
 
Instämmer med föregående talare!!

Nej Herr Messerpropeller.... jag är helt nykter och jag är inte bitter..
Jag har ett riktigt liv utanför det här forumet. Jag kåserar bara lite kring fenoment racing och dess innehåll från dom erfarenheter jag har lyckats samlat på mig.
Jag klankar inte ner på andra medmäniskor med sura inlägg utan jag skriver egna inlägg i debatten som kan roa eller intressera andra här på forumet..


Sen till ett annat inlägg:
Jag visste inte om Capirossis och Haydens inlägg i debatten men jag förstår deras frustration Även om jag kan anses som en pratkvarn av andra här på forumet.:rolleyes:
 
För mig så när en som är ny i en klass kör ifrån dom andra "gamla" betyder det att han är bättre än dom andra. Skulle det vara lätt att köra så skulle det vara ännu lättare för dom som redan kört mycket mera med sina hojar.

Lorenzo har hemmabana och körde lite andra spår i många kurvor mot en hel del andra. Han är taggad och på topp i sin formkurva. Svår att slå då dvs.
Amen.
 
Det är nått fel tycker jag när blåbär som kört 250 förra året kan bara kliva in och tycka att det är lättare att köra en 800a än en 250!!!
Max vann sitt debutrace i 500 så det var ännu enklare på den tiden då eller?
 
När han själv var ivägen för Pedrosa för två år sedan var han heeelt oförstående till det hela och menade att han inte hade hindrat honom öht.


Hur såg du det? Jag kunde inte utröna ngt av det på sändningen.

Klart att han var oförstående, han är ju individualist precis som alla de andra. Se bara på Kallio, han gjorde liknande gester idag (igår).

1. det stod 65 på den blå knarren = Capirex
2. Han mös i idealspåret, annars är det inte sådan fartskillnad
 
WORDS, Roffe

Ja, och förr i världen var det alltid sol och 35 grader på sommaren, två meter snö och -25 grader på vintern, det gick fortare på hockeyrinkarna för alla hade riktiga hockeyrör och inga hjälmar, mjölken kostade 1 öre litern, Tage Erlander var snäll mot alla, alla hade jobb och ingen var bög.
Jo, jag förstår om du sitter och tycker synd om dig själv eftersom du aldrig kommer att få uppleva den frihet som fanns när ditt manöverutrymme på det personliga planet var enormt mycket större än vad det är nu med alla förbud, påbud, bestämmelser och övervakningar. Om du INTE tycker synd om dig själv så beror det antingen på att du inte förstår vidden av ökad personlig frihet eller att du inte känner dig mogen att hantera den.

För mig så när en som är ny i en klass kör ifrån dom andra "gamla" betyder det att han är bättre än dom andra. Skulle det vara lätt att köra så skulle det vara ännu lättare för dom som redan kört mycket mera med sina hojar.

En annan slutsats av att de är lättare att köra kan också vara att de som kört dem ett par år blir bortskämda med hojens förlåtande egenskaper och blir därmed också slarvigare. Lollipop har fortfarande det i sig att han ska köra hojen, att han får ta ansvar för sina inputs och just nu håller han på att, fortfarande skärpt, leta efter hojens begränsningar. Det är möjligt att han också blir loj om ett tag och tycker att hojen ska ta hand om hans misstag också ...
 
Last edited:
Klart att han var oförstående, han är ju individualist precis som alla de andra. Se bara på Kallio, han gjorde liknande gester idag (igår).

1. det stod 65 på den blå knarren = Capirex
2. Han mös i idealspåret, annars är det inte sådan fartskillnad
Det kan inte ha spelat en avgörande roll eftersom Stoner ändå var lite långsammare än sitt snabbaste varv även innan sista sektionen.
 
En annan slutsats av att de är lättare att köra kan också vara att de som kört dem ett par år blir bortskämda med hojens förlåtande egenskaper och blir därmed också slarvigare. Lollipop har fortfarande det i sig att han ska köra hojen, att han får ta ansvar för sina inputs och just nu håller han på att, fortfarande skärpt, leta efter hojens begränsningar. Det är möjligt att han också blir loj om ett tag och tycker att hojen ska ta hand om hans misstag också ...

Detta förutsatt att de andra inte letar begränsningar och är mer laidback. Tror inte det är ett troligt scenario då de om det skulle vara fallet inte har något att hämta i MotoGP.
 
Lorenzo är en jävel på att köra hoj helt enkelt. Att det är för mycket elektronik tycker jag dock.
 
både Rossi och Lorenzo har haft motorproblem i helgen, verkar vara det allvarligaste hotet mot en Yamaha-seger.
 
Lorenzo är en jävel på att köra hoj helt enkelt. Att det är för mycket elektronik tycker jag dock.

Är det inte lite intressant att med all elektronik så är det ändå stora skillnader i varvtider. Tillexempel Stoner som vann förra racet och ligger nu i 3'e led inför detta, 0.6sekunder mellan 1 och 2'a kvaltid.
 
Last edited:
Jag tippar

1. Edwards
2. Peddo
3. Hayden
4. Stoner
5. Dovi
 
1. Lorenzo - jammascha!
2. Dovi
3. Edwards
4. Rossi
 
Last edited:
Viss risk att Stoner klotar idag ...
 
@Roffe: Det är väl lite historielöst att klämma ur sig att förare nu kan komma in och vinna direkt? Jarno Saarinen kommer du säkert ihåg.
Det finns fler exempel på förare som placerat sig bra tidigt. Vinner Lorenzo idag är det kanske jämförbart med Kenny Roberts debut i stora klassen? Det var inte igår.
 
@Roffe: Det är väl lite historielöst att klämma ur sig att förare nu kan komma in och vinna direkt? Jarno Saarinen kommer du säkert ihåg.
Det finns fler exempel på förare som placerat sig bra tidigt. Vinner Lorenzo idag är det kanske jämförbart med Kenny Roberts debut i stora klassen? Det var inte igår.
Äsch, sådana detaljer kan man inte hänga upp sig på. Ta en pipa tvåtaktsrök och dröm dig tillbaka bara.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top