MotoGP Jerez 2008

Nakano :yoparty
423021eh9.jpg
Skulle vara roligt att se Stoners ansiktsuttryck där i hjälmen. :tungan
 
Tiden går, baby. Saker och ting utvecklas. Rossi är gammal och sliten, impotent och väderbiten. Kronslut, förverkad, en föredetting med framtiden bakom sig


Bla...bla...bla..!!! :hållerbådahändernaföröronen



:tungan


Och han är alls ingen föredetting.!! Så det så!!! :mattias
 
Intressantaste infon från den gågna helgens race var nog ändå det här.

2008 Spanish Grand Prix:

Pole position: Jorge Lorenzo SPA Fiat Yamaha (M) 1min 38.189secs

Fastest lap by manufacturer:
Honda: Dani Pedrosa SPA Repsol Honda (M) 1min 40.116secs
Yamaha: Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha (B) 1min 40.192secs
Suzuki: Loris Capirossi ITA Rizla Suzuki (B) 1min 40.402secs
Kawasaki: John Hopkins USA Kawasaki Racing (B) 1min 41.336secs
Ducati: Casey Stoner AUS Ducati Marlboro (B) 1min 41.386secs

Stoner alltså långsammare än de snabbaste på alla andra märkena och över sekunden efter Pedrosa/Rossi/Honda/Yamaha.
 
Stoner alltså långsammare än de snabbaste på alla andra märkena och över sekunden efter Pedrosa/Rossi/Honda/Yamaha.
Hade jag inte sett Stoners framfart förra säsongen hade jag sagt att han har problem. Men tyvärr tror jag det är ett tillfälligt problem som har att göra med någon inställning som inte var rätt. Gissar att ordningen är återställd på Estoril.
 
Hade jag inte sett Stoners framfart förra säsongen hade jag sagt att han har problem. Men tyvärr tror jag det är ett tillfälligt problem som har att göra med någon inställning som inte var rätt. Gissar att ordningen är återställd på Estoril.

Jag tror det var 2mm högre ride-height som löste problemet och på måndagen var han med i toppen igen.
 
Stoners tid på måndag är ju på kvaldäck och jag har inte sett några tider på racedäck.

Det var detta jag läste. (motorcyclenews.com). Han sänkte racetiden med ca 1 sek:

Asked how he had made such a significant step in lap times at the test, Stoner told MCN: “The change we made to get that time was so small and it is kind of disappointing that we missed that setting by such a small margin.

“We lifted the bike about two millimetres just to get more transfer.

“The problem is we tried this in testing at the end of last year and it didn’t work.

“But then we had a different swingarm pivot point and a different front fork spring in. With the setting we had for the race we weren’t too far away.

“We just needed to lift the bike a bit to get it to transfer better and I had a lot more traction and a lot better braking stability and it was like a different bike.

“The first exit with the same set-up as the race I could only do a 1.41.5.

“We changed it and bang, immediately I did a 40.8 and then got to a 40.5.

“With that set-up I’m sure I could have raced for the podium. We definitely made a big improvement.”
 
Jag tror det var 2mm högre ride-height som löste problemet och på måndagen var han med i toppen igen.
Ja, titta! Som jag trodde.

”We changed it and bang, immediately I did a 40.8 and then got to a 40.5.”

Synd. Det är roligare när vi får se olika förare i toppen.

Har Melandris obegripligt dåliga inledning på säsongen diskuterats? Snacka om misslyckat byte av arbetsgivare. Från titelkandidat till backmarker...
 
Är det någon som har nån rolig bild från den här incidenten från testerna dan efter racet? :D

Lorenzo, on pole for his first two MotoGPevents, gave Hopkins some 'hand signals' after believing that the Kawasaki rider was planning to tuck in behind him to set a fast lap time.

Hopper, who claims he had simply been letting the Fiat Yamaha rider past, then lost his own temper and is thought to have reacted by pulling alongside Lorenzo and grabbing his helmet.

Speaking at Estoril, venue for this weekend's Portuguese Grand Prix, Hopkins described it as a 'racing incident' - but hopes Lorenzo will apologise.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top