MotoGP - Japans GP

Kan de inte införa Turbo?! otroligt att tävla med insugsmaskiner på 2000-talet. Näe överladda skiten så det händer nåt! 600cc och överladdning, skulle ge en liten, lätt smidig motor med mycket kraft.
 
Kan de inte införa Turbo?! otroligt att tävla med insugsmaskiner på 2000-talet. Näe överladda skiten så det händer nåt! 600cc och överladdning, skulle ge en liten, lätt smidig motor med mycket kraft.

Har funnits i reglementet förr under tvåtaktseran.
Ovalkolvsmotorer på 250 kubik med överladdning.
Dock ingen som byggde nån.
 
Det som ständigt förvånar mig är att om 2-takt är så fantastiskt, och så många vill ha en 2-takts 500 som gathoj eller racehoj. Varför är det då inget märke som bygger en sådan, med en sån där fantastiskt bra direktinsprutning som gör att den drar lika lite bensin som en ny 1000cc och går bättre än en sådan.
Den borde med en sådan fantastiskt enkel och bra teknik väga ca 140-150 kg.
Och dom kan ha samma tankvolym som 4-taktarna. Och givetvis med 1000-1200 mils serviceintervall för det klarar väl en sådan motor?
Den borde inte heller behöva kosta mer än en ny 1000cc eftersom en 2-taktare är en så enkel och bra teknik.

Jag skulle kunna tänka mig en att köpa en iaf!
 
Men Honda äger inte Dorna, de är dominerande, men om t.ex. Aprilia kom fram med något överlägset så skulle det nog svänga.
Fast det är ju inte så. MSMA, dvs tillverkarnas gruppering, är ju de som har skrivit regelverket för klasserna och dr har HRC haft ordförandeposten länge samt enligt de som vet påverkat riktningen kraftig. De var drivande i regeländringarna både i MotoGP och i 250/Moto2. Både Aprilia och KTM var emot regeländringarna i 250 men röstades ner. trots överlägsna tekniska lösningar. ;)

Dorna jobbar hårt på att förändra maktstrukturen nu när de nuvarande kontrakten går ut efter 2011 års säsong, där de vill ha mer att säga till om gällande reglementet tillsammans med FIM. Finns massor att läsa om det på nätet.

Det som ständigt förvånar mig är att om 2-takt är så fantastiskt, och så många vill ha en 2-takts 500 som gathoj eller racehoj. Varför är det då inget märke som bygger en sådan, med en sån där fantastiskt bra direktinsprutning som gör att den drar lika lite bensin som en ny 1000cc och går bättre än en sådan.
Den borde med en sådan fantastiskt enkel och bra teknik väga ca 140-150 kg.
Och dom kan ha samma tankvolym som 4-taktarna. Och givetvis med 1000-1200 mils serviceintervall för det klarar väl en sådan motor?
Den borde inte heller behöva kosta mer än en ny 1000cc eftersom en 2-taktare är en så enkel och bra teknik.

Jag skulle kunna tänka mig en att köpa en iaf!
Ett väldigt stort problem gällande DI på tvåtakt är att Orbital äger patenten på det och de pengar de vill ha för licenstillverkning gör det omöjligt för små tillverkare att använda det.
Om man tittar på cross/enduro så presenterar ju Husaberg sina första tvåtaktare i företagets historia, KTM gör tvåtaktare etc.
 
Last edited:
Både Aprilia och KTM var emot regeländringarna i 250 men röstades ner. trots överlägsna tekniska lösningar. ;)
Överlägsna enligt vem? De som sitter med hemma med sin video2000, amiga, plasmaskärm, aps-kameror och ibland tar en tur på sin plastcykel? ;)
 
Överlägsna enligt vem? De som sitter med hemma med sin video2000, amiga, plasmaskärm, aps-kameror och ibland tar en tur på sin plastcykel? ;)
Enligt de som ser skillnad på tekniska lösningar och vad vissa får för handikapp i reglerna för att hävda sig mot en annan överlägsen lösning. ;)
 
Enligt de som ser skillnad på tekniska lösningar och vad vissa får för handikapp i reglerna för att hävda sig mot en annan överlägsen lösning. ;)
Honda sitter bara på tronen tills någon/några är tillräckligt bra för att putta ned dem. När KTM/Aprilia har ett erbjudande om ett bättre alternativ så kommer det att slå igenom.
Moto2 var verkligen inte döden för sporten, det är ju f.n. klassen som räddat underhållningsvärdet.
 
Honda sitter bara på tronen tills någon/några är tillräckligt bra för att putta ned dem. När KTM/Aprilia har ett erbjudande om ett bättre alternativ så kommer det att slå igenom.
Moto2 var verkligen inte döden för sporten, det är ju f.n. klassen som räddat underhållningsvärdet.
Fast där har jag en annan åsikt. Honda är extremt starka och inte genom sina överlägsna tekniska lösningar, gällande racingen, utan genom sin storlek och dominanta position i MSMA. Det var därför de fick igenom de förändringar vi ser. Tom Dorna och FIM tycker ju det eftersom de vill ändra maktstrukturen gällande reglementet. Det handlar inte om att fyrtakt är överlägset tvåtakt för rejsmaskiner utan om politik från de(n) största tillverkarna för egen vinning.

Det är ju inte pga bytet av motortyp som Moto2 av en del anses vara bättre än 250.
 
Fast där har jag en annan åsikt. Honda är extremt starka och inte genom sina överlägsna tekniska lösningar, gällande racingen, utan genom sin storlek och dominanta position i MSMA. Det var därför de fick igenom de förändringar vi ser. Tom Dorna och FIM tycker ju det eftersom de vill ändra maktstrukturen gällande reglementet. Det handlar inte om att fyrtakt är överlägset tvåtakt för rejsmaskiner utan om politik från de(n) största tillverkarna för egen vinning.

Det är ju inte pga bytet av motortyp som Moto2 av en del anses vara bättre än 250.
Det är väl inte så att Aprilia/Derbi, Yamaha, Ducati, KTM(?) och Suzuki är tvingade att ställa upp? Om de har något bättre så blir det tvingande - om serien bara skulle bli ett historia med ett fabrikat så tror jag att den skulle vara just historia på mindre än en säsong.
 
Det är väl inte så att Aprilia/Derbi, Yamaha, Ducati, KTM(?) och Suzuki är tvingade att ställa upp? Om de har något bättre så blir det tvingande - om serien bara skulle bli ett historia med ett fabrikat så tror jag att den skulle vara just historia på mindre än en säsong.
I frågan om Moto2 så röstades ju KTM/Aprilia ner totalt så visst tvingas de av besluten.
 
Att drömma om svunna tider och hur det kunde/borde ha blivit är ju bara tragiskt.
Det är 2010 nu...

Du.. Takter har kommit och gått genom VM´s historia. Bara att läsa på så kan du ju oxå hänga med i en diskussion.
 
Det lär ju åtminstone bidragit en hel del till att fler förare sitter på konkurrenskraftiga cyklar.
Vilken vedbodtrimmare som helst skulle kunna ta fram en 600 2T som spöade dagens Moto2-ekipage.

Inte riktat direkt till Busaberg: Försök begripa att 2T - kilo för kilo eller eller cc för cc - är en mer effektiv funktionsprincip än 4T.
Att denna bättre konstruktion inte får användas i prototypracing - som ska vara en arena för konstruktörernas bästa idéer - är en stor skandal.

Att kalla tävling med plomberade enhetsmotorer prototypracing ännu värre! Även om det resulterar i spännande race.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top