MotoGP-hojar utan reglemente?

Äldre F1:or har ju fortfarande varvrekordet på vissa banor. T.ex. har Montoya varvrekordet ca 1.35 på Sepang, och det är från 2004.

Den här videon illustrerar farten en F1:a har jämfört med FIA GT-bilar.
[YOUTUBE-ID]Ex5dhhpSHCw[/YOUTUBE-ID]
 
Precis! Spoiler på en MC måste vara aktivt reglerad för att alltid trycka ner hjulen och jag tror en sån skulle kunna reducera varvtiderna fruktansvärt mycket. Inget skulle hindra att kurvhastigheten fördubblades mot idag och lägg till att aktiva spoilers även skulle kunna användas som luftbromsar. Utöver att de ökande marktrycket minskar bromssträckan avsevärt.

Jag tror en 2 minuters varvtid lätt skulle kunna reduceras med 30 sekunder.
Om greppet i kurvor förbättras så mycket, måste väl också lutningsvinkeln bättras på lite till väl?
 
Äldre F1:or har ju fortfarande varvrekordet på vissa banor. T.ex. har Montoya varvrekordet ca 1.35 på Sepang, och det är från 2004.

Den här videon illustrerar farten en F1:a har jämfört med FIA GT-bilar.
[YOUTUBE-ID]Ex5dhhpSHCw[/YOUTUBE-ID]

F1:or är grymma, ...men den där overlapen är inte ärlig.

De olika sekvenserna är filmade från två positioner ganska långt från varandra samt med olika objektivbrännvidd vilket syns både på "perspektivvinklarna" och även på den röda linjen som är med på FIA GT-bilden men ej på F1:bilden.

Tittar man både vid 5, 24 & 45 sek ungefär, är det inte så stor hastighetsskillnad på de två biltyperna när dom ligger nära varandra längre bort i bild.
 
Last edited:
F1:or är grymma, ...men den där overlapen är inte ärlig.

De olika sekvenserna är filmade från två positioner ganska långt från varandra samt med olika objektivbrännvidd vilket syns både på "perspektivvinklarna" och även på den röda linjen som är med på FIA GT-bilden men ej på F1:bilden.

Tittar man både vid 5, 24 & 45 sek ungefär, är det inte så stor hastighetsskillnad på de två biltyperna när dom ligger nära varandra längre bort i bild.

ja videon ljuder en aning, men farten på en F1 där är löjlig, fast inget går långsamt i Radillion/eau rouge kurvan.
Jag har sett endurance vm och F1 där och kört själv, Spa ger ordet bana en ny dimension.
[YOUTUBE-ID]K2cNqaPSHv0[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]kBmcjp-vAaY[/YOUTUBE-ID]
 
Ja, om däcken ska göra jobbet men med fri aerodynamik kanske inte däcken behöver göra jobbet? Ett flygplan kan ju svänga med många G.
Fast vad vore poängen? Om man ändå ska ha 20 kvadratmeter vingyta (eller vad som nu kan behövas för att styra på ren aerodynamik), varför inte bygga ett flygplan istället? Tror inte att man lockar speciellt mycket publik i längden med något som bara skulle se otroligt fånigt ut. Och ett är då säkert, man kan inte köra MotoGP utan en massa publik, oavsett vad som rent tekniskt skulle gå att konstruera.

Edit: Fast motbevisa mig gärna, bygg en som funkar och är cool. :)
 
Last edited:
Underbara bana!

Varför kör inte MotoGP eller WSBK där? Dålig säkerhet för hojarna?

Ja antagligen är det väl säkerheten, jag tyckte den hade bra säkerhet för nationell nivå, förutom möjligen Blanchimont partiet ( 02:00 till 02:20 i filmen och eg håller man nästan fullt vid 02:17 ), som troligen är det som fäller banan internationellt också.
[YOUTUBE-ID]yHFPvFir5r0[/YOUTUBE-ID]

Chikanen är ombyggd sen dess.
Brorsan har kört där några gånger och troligen i år igen, i ONK.
 
Last edited:
Kan inte låta bli att fortsätta lite OT: Om någon till äventyrs har kört spelet Grand Prix Legends så har ni också kört den gamla Spabanan, har för mig att en 50cc-racer snittade runt 180 km/h där! Wunderbar!
http://www.youtube.com/watch?v=Nw7iKszQZhQ
 
Kan inte låta bli att fortsätta lite OT: Om någon till äventyrs har kört spelet Grand Prix Legends så har ni också kört den gamla Spabanan, har för mig att en 50cc-racer snittade runt 180 km/h där! Wunderbar!
http://www.youtube.com/watch?v=Nw7iKszQZhQ


Snabbaste snittfarten i 250 klassen sattes på gamla Spa, tror det var -67 eller -68 och 223km/h i snitt :tummenupp
 
Snabbaste snittfarten i 250 klassen sattes på gamla Spa, tror det var -67 eller -68 och 223km/h i snitt :tummenupp

Har för mig att jag läst någonstans att snabbaste snittfart i kungaklassen hålls av Barry Sheene på ett chikanfritt Monza. Edit: Spa var det visst enl info här. 204 km/t i snitt, 1977. Fast det rimmar lite dåligt med 223 km/t för 250-klassen. :va Nånting stämmer nog inte.

För att återgå lite till topic, ...så skulle det ju vara behjälpligt att bevaka ev jagande kombattant medelst bakåtkameraskärm i instrumenteringen.
Finns det egentligen något i dagens reglementen som hindrar detta, ...och om inte, varför har inte sådant synts till ?
 
Last edited:
Jag vill ha 800cc tvåtakt. absolut inge TC eller LC eller annat tjafs utan den som vinner ska kunna hantera hojjen och vara "galnast"..

(Man ska behöva vara minst halvgud för att klara av första kurvan..)
 
Har för mig att jag läst någonstans att snabbaste snittfart i kungaklassen hålls av Barry Sheene på ett chikanfritt Monza. Edit: Spa var det visst enl info här. 204 km/t i snitt, 1977. Fast det rimmar lite dåligt med 223 km/t för 250-klassen. :va Nånting stämmer nog inte.

För att återgå lite till topic, ...så skulle det ju vara behjälpligt att bevaka ev jagande kombattant medelst bakåtkameraskärm i instrumenteringen.
Finns det egentligen något i dagens reglementen som hindrar detta, ...och om inte, varför har inte sådant synts till ?


-77 hade det väl lagts in någon chikan/kurva på rakan etc.


Sedan ska man inte glömma att det fortfarande fanns intressanta hojar i tex 250 klassen, tvåtakt V4 mot 4takt radsexa :tummenupp

Något år senare var allting 2cylindrigt efter regeländringar. Tog många år innan fart och varvtider var där de hade varit.
 
En bild för att stimulera fantasin på er som spekulerar. :)

race-cars-2025-2.jpg
 
Last edited:
Ska leta fram det nummer av Roadracingworld där de lät folk från HRC, WCM, Yamaha etc spekulera fritt kring just detta ämne. Måste grotta ner mig i mina tidningssamling bara...
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Poängen är att vinna med gällande reglemente.
Det vill jag hävda hänger ganska mycket på VAD man vinner med gällande reglemente.

Att vinna något där de bästa av de bästa möts för att göra upp (som MotoGP exempelvis) är en rätt stor grej. Att vinna något som alla tröttnat på så snart nyhetens behag har lagt sig, och bara några glada entusiaster pysslar med smäller inte riktigt lika högt. Vindsurfingmotorcyklar tror jag som sagt har goda möjligheter att parkera med eftertryck i den senare kategorin.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top