MotoGP - Gran Premio Red Bull de la República Argentina

Släpp tillbaka Radare och P3RRA! Händer ju inget i dessa trådar längre.. Nog för att jag uppskattar Roffes och Alatalos lite djupare och mer tekniska disskusioner men för en som mest läser utan att bidra så är det ju roligt med lite action.. :) Blev Gustav också bannad?

OT: KILLEN LEEEKER JU!

Alatalo: Hur faan är det ens möjligt att vara så jäkla överlägsen? Han spottar ju upp bästatider som ingenting. Lorenzo drog ett snabbt varv, då sätter han nästa 7 tiondelar snabbare, till synes utan ansträngning!
 
Last edited:
Kul att Lorre börjar få fart hojjen igen, :tummenupp

Det skall vara tighta rejs. :mattias
...och sen ska Marquez vinna. :hihi

Grym räddning av Smith i QP1!
 
Jag tror helt enkelt att det är en ren ryggmärgstalang av Valentino's såväl som Casey's kaliber vi ser. Kanske bättre, det får tiden utvisa. Dessutom är han inne i ett helt sinnessjukt "flow" just nu då allt bara stämmer, både hans egen körning och tekniken runt omkring. Detta boostar sannolikt självförtroendet vilket gör att han vågar göra det han gör och föra hela sporten framåt.

Vad är allt detta snack om bannade personer...? Har jag missat något...?
 
Alatalo, hur kan det komma sig att Pedrosa & Marquez har sån grym skillnad på hur mycket gaffelbenen sticker upp ur kronan? Det skiljer ju cm, på samma hoj. Kör de med helt olika framgaffelmodell?
I min värld (som är ganska liten) borde detta drastiskt förändra hur hela chassiet beter sig, samtidigt som HRC ju måste haft en tanke att "så här ska hojen byggas för maximala prestanda". Viktfördelning, TC, möjlig lutningsvinkel.. Allt måste ju skilja?

Nästa fundering, som du kanske inte har en aning om. Men varför är det bara Danis hoj som bränner bruna fläckar på kåporna? Brukar bli värre & värre ju längre helgen går. Högra sidan på båten får alltid en ful brun fläck där avgasröret passerar. Vare sig Casey eller Marqs hoj har visat samma symptom. Följdfrågan: Är det två Repsolhojarna eg. två helt olika cyklar som har betydligt mindre gemensamt än vad gemene man tror?
 
...Vad är allt detta snack om bannade personer...? Har jag missat något...?
Egentligen inte. P€RRA och Radare retade väl sig på varandra, Radare lite mer. Jag misstänker att det pm:ades friskt om oförätter till moderatorer, Swedie lackade väl ur och bannade Radare för ohörsamhet - permanent. Vad jag vet är P€RRA inte bannad, och Gustav O har väl aldrig deltagit i de lingvistiska bataljerna? Han har väl bara annat för sig, om än han borde checka in nu när JLo hittat luft under vingarna... :)

Som jag förstått det hela. Så länge det pratas, spekuleras och diskuteras hoj tillför allihopa en hel del till våra GP-trådar så visst kan man sakna dem ibland!
 
Last edited:
Alatalo, hur kan det komma sig att Pedrosa & Marquez har sån grym skillnad på hur mycket gaffelbenen sticker upp ur kronan? Det skiljer ju cm, på samma hoj. Kör de med helt olika framgaffelmodell?
I min värld (som är ganska liten) borde detta drastiskt förändra hur hela chassiet beter sig, samtidigt som HRC ju måste haft en tanke att "så här ska hojen byggas för maximala prestanda". Viktfördelning, TC, möjlig lutningsvinkel.. Allt måste ju skilja?

Nästa fundering, som du kanske inte har en aning om. Men varför är det bara Danis hoj som bränner bruna fläckar på kåporna? Brukar bli värre & värre ju längre helgen går. Högra sidan på båten får alltid en ful brun fläck där avgasröret passerar. Vare sig Casey eller Marqs hoj har visat samma symptom. Följdfrågan: Är det två Repsolhojarna eg. två helt olika cyklar som har betydligt mindre gemensamt än vad gemene man tror?

Angående uppsticket så kan det förklaras dels med att "samma" framgaffel helt enkelt existerar i olika längder, dels med att övre trippelclampan existerar i flera olika utföranden. De bruna fläckarna har jag inte tänkt på, men "samma" ram existerar helt klart i en mängd olika styvhetsutföranden varför det inte är helt otänkbart att något kåpfäste sitter annorlunda. Dock, om det är något du har noterat genom flera år så skulle jag tippa på att det har att göra med hur mekanikerna varmkör hojen. Det är varmkörningen som skapar högst värme och mekaniker såväl som denna procedur har varit samma sedan 2009 i alla fall.
 
På tal om fjädring så bör not EspP och Smith ta en titt hur MM attackerar sista kurvan. När Marc går över kurbsen är hojen rock steady (eller ja, så stadig en Moto GP hoj nu är i det läget) och när de gör det är fjädringen helt komprimerad och har inget att jobba på när de träffar kurbsen.
 
Pedrosa verkade ta till sig lite av Marquez körstil i kvalet. Efter långrakan backade han in Hondan moto2-style i högern, genom och ut ur kurvan levde cykeln om ordentligt. Han plockade 0,15 sek på Marc i den sektorn, och i slutet var det den sektorn Dani var närmast. Hoppas det ännu blir jämnare än vad kvaltiderna visar.
 
Snygga armbågar av Fenati på Marquez och Miller i sista kurvan.:3freak
Race-direction utreder fortfarande fast killarna fick ta emot pris på podiet.
Hur svårt kan det vara? :smasha
 
Grymma första 2 varv.:tummenupp
Sen var det bara fråga om när MM skulle vrida på.
Riktigt kul att Jorge är tillbaka.:)
Cred till Peddo som verkar ha köpt ett par kulor någonstans. :rolleyes:
 
Håller med Kratoz, riktigt roligt race att titta på, speciellt de första varven.
Kudos till Pedrosa som knep andraplatsen!
Synd att Rossi alltid ska stöka till det i dom första varven, ligg tvåa och känn lugnet en stund.. :)
Marquez är ju bara kungen!
Ianonne!
Synd att Bradl aldrig riktigt får till det, tappar ständigt i slutet på racen.
 
Godkänt race!

Synd på torpederingen på Rossi - ville verkligen se en fight mellan Rossi och Lorenzo!

Iannone imponerar stort - i mina ögon sätter jag honom före A.Esp!
 
Kul bana som verkligen bjuder in till fight. Yamaha personal ska tydligen innan rejset sagt att "allt flyter på bra, vi har bara ett problem. Marc Márquez."
 
Pedrosa! Varför kör han inte alltid sådär? Han har ju uppenbarligen både talang & race-face.
 
Ptjaa, mycket bättre blir det väl inte? Mycket hjärta, mycket vilja och byte av placeringar vid var och varannan kurva.

Rossi bromsade själv bort pallplatsen, när sedan Bradl tryckte ut honom lite senare var det bara att kämpa sig tillbaka till fjärdeplatsen. Lorenzos testade sitt ryck, men det hjälpte ändå inte. Måhända att det vore klokt att prova strategin att följa istället? Tyvärr hinner han förmodligen inte med pöjken i de situationerna...

Pedrosa då? Han såg ut att ha skoj, roligt att han tar hem duellen med JLo. Sådant bygger självkänsla.

Iannone satsar friskt, välförtjänt position som bästa Ducce. Men Aoyama före Hayden då??!! Skojigt och välförtjänt:)

Nej, riktigt bra rejsing och en fin bana. Nice!
 
Bra första varv!

Nån annan so hörde Lorre säga "Many didnt believe in me, i give fuck yous"? hehe
 
MM - VAD I HELVETE?! Vilken best!
VR - Hungrigare än på länge, men bromsade ut sig själv. Bra återhämtning.
JL - Demonroboten är tillbaka, lyckas han hålla i? Långt ifrån MM, still.
DP - Vunnit ett par kulor på lotto, kul! Blir inte många fler i år.
IAN - Äntligen! Så bra, hejja hejja!
AOY - :O
DOV - Kämpa för i helvete!
BRA - Någon som är förvånad? Kommer han någonsin att ha "is i magen"?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top