MotoGP - Gran Premio Red Bull de la República Argentina

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Fi fan. Ny bana. Och allt kan hända. Men som vanligt. Händer väl det gamla vanliga.

Att MM kommer först.
Lorenzo kommer 2:a. OM han inte tjuvsartar. Blir skitnödig och måste hitta tjotta. Blir rasande arg och måste stanna och få tröstklubba. :rolleyes:
Peddot och Rossi kommer fightas om 3:de. Det är Rossi kniper som kniper den. För Peddot tycker det går lika bra att komma 4:a. Annars måste han ju anstränga sig. Och det orkar/vill han inte.

Bradl hetsar upp sig för mycket och vurpar.

VEM som helst. Utom MM får komma överst på pallen. Känns som årets säsong kommer vara avgjord till midsommar annars. :gnissla

/M
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Meh...tjugi minuter försenat jue! :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycker banan ser riktigt trevlig ut. :)
Några långa svepande böjar (lite blint säger kommentatorerna) och lite tajta böjar.
Blir nog spännande det här. :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Redding 1 sek före Peddo och nästan en halv före MM. :yoparty
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Showa rular...! Eller är det argentinska staten som sett till att Repsolhojarna tankats med diesel...?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vad är det vita/dammaktiga som sprutar upp då och då från bakhjulet på hojarna? Ser riktigt halt ut stundtals, men verkar bli bättre men fortfarande dåligt utanför spåret.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Banan heter ju Rio Honda, så snart ser vi Repsol i topp :D
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jahupp, ännu ett lopp som Marquez kan leka hem... kul. Eller :va

Man kan ju inte låta bli att imponeras av killen, men för spänningens skull suger det ju.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Showa rular...! Eller är det argentinska staten som sett till att Repsolhojarna tankats med diesel...?
Que? Visste jag inte bättre skulle jag tro att Du var fuller, men min herre kanske tittar på ett bandat lopp? ;)

Som fjädringstekniker må det rinna till i mungipan när man kikar på höghastighetskamerornas slow-motion, vad de stackars bitarna får jobba över curbsen!

Både Marquez och Pedrosa inponerar stort, såg ju till och med ut att ha roligt när de lekte följa John mot slutet av passet. Det blir nog en sen natt för Yamaha, och att Dovi kör så bra är inte mindre uppseendeväckande. Tycker jag.

Men Marquez dominerar, vilken njutning att se honom byta lack med PEsp tidigt i passet. Det händer ju en massa roligt i fältet, skit i att HRC dominerar så öppnar sig världen. Nog kommer Yamaha att förbättra sig till kvalet, var så säkra. Men cirkus MM rår de nog inte på, om ingen skadar sig...
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jävla tv.nu, det står bara motorsport träning två från rio Hondo och självklart trodde man att tredje passet skulle vara motogp men det är moto2, är så van vid racet där motogp brukar vara sist. Kanske aldrig är så på träningarna men man tycker ju att de kan skriva ut vilken klass som kör.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jävla tv.nu, det står bara motorsport träning två från rio Hondo och självklart trodde man att tredje passet skulle vara motogp men det är moto2, är så van vid racet där motogp brukar vara sist. Kanske aldrig är så på träningarna men man tycker ju att de kan skriva ut vilken klass som kör.

Moto2 är väl inte fy skam? :tummenupp
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Moto2 är väl inte fy skam? :tummenupp

Absolut inte men hade velat se motogp. Hade jag hunnit hade jag sett båda, men nu var jag ute och kom hen lagom till motogp, trodde jag. Men vad fan, man ska inte gråta över spilld mjölk. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Några bilder som stannar kvar efter MGP FP2. :)
1. MM som kontinuerligt tok-broms-sladdar in i första böj. :3freak
2. Ianonne som gör en low-high-sider!??!? :va
3. Framhjulet som från MM var mm från EsP's bakdäck. :crash
4. Karel som blåser förbi Bautista!!?!?? :confused:
5. Rossi som i slutet inte kan låta bli att rycka förbi Lorre. :krama

Eftersom däcken inte är yamma-däck verkar alla banor vara honda-banor. :(

MM körde på slutet med medium fram, hard bak och blir oslagbar på söndag! :fakta
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Que? Visste jag inte bättre skulle jag tro att Du var fuller, men min herre kanske tittar på ett bandat lopp? ;)

Som fjädringstekniker må det rinna till i mungipan när man kikar på höghastighetskamerornas slow-motion, vad de stackars bitarna får jobba över curbsen!

Nej, jag kommenterade bara ett inlägg som i sin tur sannolikt kommenterade ställningen tidigt under första träningen. På ett helt nytt ställe är det ju inte ovanligt med lite omkastad resultatlista en bra bit in på helgen.

Sedan är ju förhållandet mellan argentinska staten och Repsol inte det bästa. Vill minnas att staten häromåret konfiskerade ett antal oljekällor som Repsol ägde, med motiveringen att Repsol inte uppfyllt sin del av någon form av avtal om att utveckla infrastrukturen i det berörda området. Denna konflikt var ju bidragande till att detta GP inte infördes förrän i år.

Videobilderna över curbsen är inte bara roliga att titta på, de säger också en del om setupstrategin hos olika team och även hos olika fjädringstillverkare. Jämför själv hur fjädringsrörelserna ser ut för någon som MM jämfört med någon längre bak i kön.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Videobilderna över curbsen är inte bara roliga att titta på, de säger också en del om setupstrategin hos olika team och även hos olika fjädringstillverkare. Jämför själv hur fjädringsrörelserna ser ut för någon som MM jämfört med någon längre bak i kön.
Javisst ja, något bråk var det ju. Mmm, Marquez låter verkligen hojen röras, förmodligen i utbyte mot maximalt fäste - dämpningen verkar betydligt hårdare ställd på andra. Att sedan hojen rör sig lite längre verkar inte bekomma honom eller stabiliteten ett dugg, fokus ligger redan framåt och hojen hänger med. Imponerande. Stort.

Efter FP3 verkar ordningen återställd, noterar att idealvarvet ligger en halv sekund upp gentemot MMs snabbaste varv. Så vi kan nog förvänta oss rejäla förbättringar i kvalet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Marquez låter verkligen hojen röras, förmodligen i utbyte mot maximalt fäste - dämpningen verkar betydligt hårdare ställd på andra. Att sedan hojen rör sig lite längre verkar inte bekomma honom eller stabiliteten ett dugg, fokus ligger redan framåt och hojen hänger med. Imponerande. Stort.

En av få grundregler gällande dämpning - särskilt returdämpning - är att minskad dämpning alltid erbjuder bättre fäste i utbyte mot sämre chassiestabilitet. En talangfull förare som MM som kan hantera detta kommer naturligtvis att välja det alternativ som erbjuder maximalt fäste.

Detta är något som många "sideline experts" verkar glömma då de kommenterar en hojs prestanda utifrån hur de tycker att den ser ut på banan. Typexemplet är Casey Stoner på Ducatin som hade så kallade pumpningar ut ur snudd på varje kurva. Vill minnas att "pålästa" delar av pressen spydde galla över Casey, Ducati såväl som fjädringstillverkaren för detta. Det de inte visste var att detta var ett medvetet val och hade de bemödat sig att ta fram tidtagaruret så hade de förstått varför...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En av få grundregler gällande dämpning - särskilt returdämpning - är att minskad dämpning alltid erbjuder bättre fäste i utbyte mot sämre chassiestabilitet. En talangfull förare som MM som kan hantera detta kommer naturligtvis att välja det alternativ som erbjuder maximalt fäste.

Detta är något som många "sideline experts" verkar glömma då de kommenterar en hojs prestanda utifrån hur de tycker att den ser ut på banan. Typexemplet är Casey Stoner på Ducatin som hade så kallade pumpningar ut ur snudd på varje kurva. Vill minnas att "pålästa" delar av pressen spydde galla över Casey, Ducati såväl som fjädringstillverkaren för detta. Det de inte visste var att detta var ett medvetet val och hade de bemödat sig att ta fram tidtagaruret så hade de förstått varför...
Absolut, tycker mig minnas ett par artiklar på det temat. Även vi amatörernas amatörer kan ju påverkas ju av den teorin, hur många gånger blandar man inte ihop "släpp" med att hojen rör sig, ökar returdämpningen och har därefter återställt sinnesron. Bara för att verkligen uppleva ett släpp när tempot sedan ökar en aning och/eller man passerar ojämnheter i eller ut ur en kurva när man kranar på lite. Att våga låta hojen röra på sig är nog en sak man bör lära sig om man har ambitioner, extra intressant att skillnaderna är så pass synbara till och med på denna nivå...:)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top