MotoGP - Gran Premio Red Bull de la República Argentina

Fi fan. Ny bana. Och allt kan hända. Men som vanligt. Händer väl det gamla vanliga.

Att MM kommer först.
Lorenzo kommer 2:a. OM han inte tjuvsartar. Blir skitnödig och måste hitta tjotta. Blir rasande arg och måste stanna och få tröstklubba. :rolleyes:
Peddot och Rossi kommer fightas om 3:de. Det är Rossi kniper som kniper den. För Peddot tycker det går lika bra att komma 4:a. Annars måste han ju anstränga sig. Och det orkar/vill han inte.

Bradl hetsar upp sig för mycket och vurpar.

VEM som helst. Utom MM får komma överst på pallen. Känns som årets säsong kommer vara avgjord till midsommar annars. :gnissla

/M
 
Meh...tjugi minuter försenat jue! :va
 
Tycker banan ser riktigt trevlig ut. :)
Några långa svepande böjar (lite blint säger kommentatorerna) och lite tajta böjar.
Blir nog spännande det här. :tummenupp
 
Redding 1 sek före Peddo och nästan en halv före MM. :yoparty
 
Showa rular...! Eller är det argentinska staten som sett till att Repsolhojarna tankats med diesel...?
 
Vad är det vita/dammaktiga som sprutar upp då och då från bakhjulet på hojarna? Ser riktigt halt ut stundtals, men verkar bli bättre men fortfarande dåligt utanför spåret.
 
Jahupp, ännu ett lopp som Marquez kan leka hem... kul. Eller :va

Man kan ju inte låta bli att imponeras av killen, men för spänningens skull suger det ju.
 
Showa rular...! Eller är det argentinska staten som sett till att Repsolhojarna tankats med diesel...?
Que? Visste jag inte bättre skulle jag tro att Du var fuller, men min herre kanske tittar på ett bandat lopp? ;)

Som fjädringstekniker må det rinna till i mungipan när man kikar på höghastighetskamerornas slow-motion, vad de stackars bitarna får jobba över curbsen!

Både Marquez och Pedrosa inponerar stort, såg ju till och med ut att ha roligt när de lekte följa John mot slutet av passet. Det blir nog en sen natt för Yamaha, och att Dovi kör så bra är inte mindre uppseendeväckande. Tycker jag.

Men Marquez dominerar, vilken njutning att se honom byta lack med PEsp tidigt i passet. Det händer ju en massa roligt i fältet, skit i att HRC dominerar så öppnar sig världen. Nog kommer Yamaha att förbättra sig till kvalet, var så säkra. Men cirkus MM rår de nog inte på, om ingen skadar sig...
 
Jävla tv.nu, det står bara motorsport träning två från rio Hondo och självklart trodde man att tredje passet skulle vara motogp men det är moto2, är så van vid racet där motogp brukar vara sist. Kanske aldrig är så på träningarna men man tycker ju att de kan skriva ut vilken klass som kör.
 
Jävla tv.nu, det står bara motorsport träning två från rio Hondo och självklart trodde man att tredje passet skulle vara motogp men det är moto2, är så van vid racet där motogp brukar vara sist. Kanske aldrig är så på träningarna men man tycker ju att de kan skriva ut vilken klass som kör.

Moto2 är väl inte fy skam? :tummenupp
 
Några bilder som stannar kvar efter MGP FP2. :)
1. MM som kontinuerligt tok-broms-sladdar in i första böj. :3freak
2. Ianonne som gör en low-high-sider!??!? :va
3. Framhjulet som från MM var mm från EsP's bakdäck. :crash
4. Karel som blåser förbi Bautista!!?!?? :confused:
5. Rossi som i slutet inte kan låta bli att rycka förbi Lorre. :krama

Eftersom däcken inte är yamma-däck verkar alla banor vara honda-banor. :(

MM körde på slutet med medium fram, hard bak och blir oslagbar på söndag! :fakta
 
Last edited:
Que? Visste jag inte bättre skulle jag tro att Du var fuller, men min herre kanske tittar på ett bandat lopp? ;)

Som fjädringstekniker må det rinna till i mungipan när man kikar på höghastighetskamerornas slow-motion, vad de stackars bitarna får jobba över curbsen!

Nej, jag kommenterade bara ett inlägg som i sin tur sannolikt kommenterade ställningen tidigt under första träningen. På ett helt nytt ställe är det ju inte ovanligt med lite omkastad resultatlista en bra bit in på helgen.

Sedan är ju förhållandet mellan argentinska staten och Repsol inte det bästa. Vill minnas att staten häromåret konfiskerade ett antal oljekällor som Repsol ägde, med motiveringen att Repsol inte uppfyllt sin del av någon form av avtal om att utveckla infrastrukturen i det berörda området. Denna konflikt var ju bidragande till att detta GP inte infördes förrän i år.

Videobilderna över curbsen är inte bara roliga att titta på, de säger också en del om setupstrategin hos olika team och även hos olika fjädringstillverkare. Jämför själv hur fjädringsrörelserna ser ut för någon som MM jämfört med någon längre bak i kön.
 
...Videobilderna över curbsen är inte bara roliga att titta på, de säger också en del om setupstrategin hos olika team och även hos olika fjädringstillverkare. Jämför själv hur fjädringsrörelserna ser ut för någon som MM jämfört med någon längre bak i kön.
Javisst ja, något bråk var det ju. Mmm, Marquez låter verkligen hojen röras, förmodligen i utbyte mot maximalt fäste - dämpningen verkar betydligt hårdare ställd på andra. Att sedan hojen rör sig lite längre verkar inte bekomma honom eller stabiliteten ett dugg, fokus ligger redan framåt och hojen hänger med. Imponerande. Stort.

Efter FP3 verkar ordningen återställd, noterar att idealvarvet ligger en halv sekund upp gentemot MMs snabbaste varv. Så vi kan nog förvänta oss rejäla förbättringar i kvalet.
 
Marquez låter verkligen hojen röras, förmodligen i utbyte mot maximalt fäste - dämpningen verkar betydligt hårdare ställd på andra. Att sedan hojen rör sig lite längre verkar inte bekomma honom eller stabiliteten ett dugg, fokus ligger redan framåt och hojen hänger med. Imponerande. Stort.

En av få grundregler gällande dämpning - särskilt returdämpning - är att minskad dämpning alltid erbjuder bättre fäste i utbyte mot sämre chassiestabilitet. En talangfull förare som MM som kan hantera detta kommer naturligtvis att välja det alternativ som erbjuder maximalt fäste.

Detta är något som många "sideline experts" verkar glömma då de kommenterar en hojs prestanda utifrån hur de tycker att den ser ut på banan. Typexemplet är Casey Stoner på Ducatin som hade så kallade pumpningar ut ur snudd på varje kurva. Vill minnas att "pålästa" delar av pressen spydde galla över Casey, Ducati såväl som fjädringstillverkaren för detta. Det de inte visste var att detta var ett medvetet val och hade de bemödat sig att ta fram tidtagaruret så hade de förstått varför...
 
En av få grundregler gällande dämpning - särskilt returdämpning - är att minskad dämpning alltid erbjuder bättre fäste i utbyte mot sämre chassiestabilitet. En talangfull förare som MM som kan hantera detta kommer naturligtvis att välja det alternativ som erbjuder maximalt fäste.

Detta är något som många "sideline experts" verkar glömma då de kommenterar en hojs prestanda utifrån hur de tycker att den ser ut på banan. Typexemplet är Casey Stoner på Ducatin som hade så kallade pumpningar ut ur snudd på varje kurva. Vill minnas att "pålästa" delar av pressen spydde galla över Casey, Ducati såväl som fjädringstillverkaren för detta. Det de inte visste var att detta var ett medvetet val och hade de bemödat sig att ta fram tidtagaruret så hade de förstått varför...
Absolut, tycker mig minnas ett par artiklar på det temat. Även vi amatörernas amatörer kan ju påverkas ju av den teorin, hur många gånger blandar man inte ihop "släpp" med att hojen rör sig, ökar returdämpningen och har därefter återställt sinnesron. Bara för att verkligen uppleva ett släpp när tempot sedan ökar en aning och/eller man passerar ojämnheter i eller ut ur en kurva när man kranar på lite. Att våga låta hojen röra på sig är nog en sak man bör lära sig om man har ambitioner, extra intressant att skillnaderna är så pass synbara till och med på denna nivå...:)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top