MotoGP Gran Premio d'italia TIM 2015

nej, nästa fördel förlorar den lilla fabriken när de vunnit tre torrace, då ryker optiondäcken. 2016 blir det än tuffare, då ryker fördel efter fördel baserat på ett poängsystem.

2015 regler: https://ultimatemotorcycling.com/20...otogp-podiums-2015-motogp-class-option-rules/
2016 regler: https://motomatters.com/news/2015/04/03/2016_motogp_rules_clarified_7_engines_22.html

Som jag förstår det kan Ducati endast förlora de mjuka däcken, men då samtidigt få tillgång till de hårda om de vinner fler race i år? De har fortfarande många fler motorer och får göra obegränsat med testning.

Att de får använda fler motorer är enbart något som de kan förlora till 2017 om jag förstår det rätt? Poängsystemet införs först 2016 och det är enbart till nästkommande säsong som de poängen kan göra så att de förlorar motorerna t.ex., men å andra sidan kan de förlora rättigheten till oändligt med testning under samma säsong.

Det är inte direkt solklart för oss åskådare hur detta systemet fungerar trotts att det har en enorm inverkan på racen (det enda kommentatorerna pratar om är ju hur Ducati mm. har mer bränsle och under kval så har de mjukare däck), man kan ju tycka att det borde gynna sporten av att göra den mer åtkomlig för oss tittare? :va
 
Satan så rörigt:näsblod med med lite taktisk körning kan t ex ducati bibehålla förmånerna även framöver om jag fattat det rätt!
Ja, alla team utan vinst sedan 2013 har möjlighet att köra med förmånerna framåt, de mjuka däcken är ju en fördel under kval men i rejs kan de ha fördel av de hårdaste däcken de saknar tillgång till idag. Jag tror inte Ducati kommer att köra full fabriks i år, fler motorer och framför allt "fria test" (inom ramen för de tilldelade antalet testdäck) är värdefullt inför nästa säsong. Men så länge Dovi ligger så bra till tror jag inte de sparar på krutet utan kör för fullt!

Som jag förstår det kan Ducati endast förlora de mjuka däcken, men då samtidigt få tillgång till de hårda om de vinner fler race i år? De har fortfarande många fler motorer och får göra obegränsat med testning.

Att de får använda fler motorer är enbart något som de kan förlora till 2017 om jag förstår det rätt? Poängsystemet införs först 2016 och det är enbart till nästkommande säsong som de poängen kan göra så att de förlorar motorerna t.ex., men å andra sidan kan de förlora rättigheten till oändligt med testning under samma säsong?

Det är inte direkt solklart för oss åskådare hur detta systemet fungerar trotts att det har en enorm inverkan på racen (det enda kommentatorerna pratar om är ju hur Ducati mm. har mer bränsle och under kval så har de mjukare däck), man kan ju tycka att det borde gynna sporten av att göra den mer åtkomlig för oss tittare? :va
Japp, jag har förstått det så - i år kan däcksfördelen ryka med omedelbar verkan, nästa år ryker även den "fria" testningen direkt om man besöker podiet för ofta.

Utan det mjukare däcket hade definitivt inte Ducati kvalat in som de gjort i år, samtidigt har fabriksteamen ibland en fördel av de hårdare däcken i race. Jag tror personligen det är en anledning till att det blir lite roligare att titta, fler omkörningar och inte lika mycket ledkörning. Dessutom har vi ju en viss Yamahaförare som envisas med att köra upp sig genom fältet från åttonde-ish startrutan... :)
 
Ja, alla team utan vinst sedan 2013 har möjlighet att köra med förmånerna framåt, de mjuka däcken är ju en fördel under kval men i rejs kan de ha fördel av de hårdaste däcken de saknar tillgång till idag. Jag tror inte Ducati kommer att köra full fabriks i år, fler motorer och framför allt "fria test" (inom ramen för de tilldelade antalet testdäck) är värdefullt inför nästa säsong. Men så länge Dovi ligger så bra till tror jag inte de sparar på krutet utan kör för fullt!

Japp, jag har förstått det så - i år kan däcksfördelen ryka med omedelbar verkan, nästa år ryker även den "fria" testningen direkt om man besöker podiet för ofta.

Utan det mjukare däcket hade definitivt inte Ducati kvalat in som de gjort i år, samtidigt har fabriksteamen ibland en fördel av de hårdare däcken i race. Jag tror personligen det är en anledning till att det blir lite roligare att titta, fler omkörningar och inte lika mycket ledkörning. Dessutom har vi ju en viss Yamahaförare som envisas med att köra upp sig genom fältet från åttonde-ish startrutan... :)

Med poängsystemet som införs kan man både vinna poäng men även bli av med poäng därav menar jag att ducati kan med lite taktisk körning bibehålla fördelarna framöver efter att poängsystemet införts! Frågan är vilket som är värt mest? Pallplatser eller fördelar såsom fria tester etc
 
Känns som att Kent bara vilar sig till slutet, låter dom andra leka lite tills det är dags att köra. . .
 
Jäklar vilket race! Några försökte med taktik och andra bara "kötta"! :D

Hmmm, bästa spanjor på 7:e, är detta ett resultat av det ekonomiska läget i landet eller en "Marquez-effekt"?
"Sorry, MM var mycket bättre i din ålder så vi letar nog vidare efter någon ny att satsa på..."
Eller är landet bara tömt på talanger kanske..

Intressant iaf. :)
 
Det kval varvet Ian la var väl hack i häl med lorre? Hoppas han håller hela racet!

Undra hur dovi och cal mår psykiskt och fysiskt efter den märkliga och snabba vurporna de bjöd på! :(

Fan vad jag tycker att de är jobbigt när lorre känns så förbannat stabil.. Kan han inte börja sura så ROSSI kan vinna!!!! :)

Forza ROSSI nu är de snart dags!

Hoppas Marquez biter ihop och inte gräver ned sig, såg jobbigt ut för han igår:(
 
Rossi Rossi Rossi:huvet
 
Ptjaa, Pöjken har problem men DP is back! Varför anar jag att Hondas resultat har en del att göra med DPs form och förmåga? Notera CCs hoj efter att han lämnat skeppet och hojen slipper föraren, tänkvärt :) Nu återstår det att kolla #2 och 3, tyvärr gissade jag visst på fel Ducce...
 
Last edited:
Trodde jag inte om Ianonne, han brukar ju inte vara så stabil, säkert testerna där.

Rossis kval kostar, Mycket!

MM, undrar vad som går runt i skallen nu? Det där borde sätta sig lite kan man tycka..

Lorre, tja......2015-mästare? Utmanaren kvalar för dåligt så det är ju troligt.

Kul att Pedrosa är tillbaka! :)

När/hur försvann Miller?
 
Bra race inte mer. Återigen ingen tvekan vem som är publikens kung :hihi
 
MM vilken inledning på racet. Trist att han klota bort sig, blir jobbit att klättra ikapp i mästerskapet nu.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top