MotoGP Gran Premio d'italia TIM 2015

Jag tror att Rossi kan stressa Lorre till ETT misstag som då ändå blir tvåa efter Rossi, o Dovi trea. MM kör upp sig till 4.
Jag tror Lorre startar på medium bak o Rossi på hårt. Därför tror jag på Rossis tålamod.
 
Fantastiskt roligt kval. Kul också att se MM tappa humöret. Hoppas på Dovi och Iannone imorgon men känns som att Lorenzo kommer bli omöjlig. Rossi har ju kört upp sig i tidigare race men ser inte riktigt bekväm ut.
 
Ptjaa, det går ruskigt fort just nu i MotoGP och snabbast av alla går det för Lorenzo. Rossi måste både göra en övernaturlig start och dessutom bryta sig förbi en hel del motorstarka Ducatis för att ha skuggan av en chans i morgon, tyvärr lär det bli svårt och tyvärr lär inte heller FabriksDuccarna hinna med när expressloket JL får upp ångan. VR har första varvet på sig att hämta in, möjligen två. Sedan är det kört.

Ducati kommer på pallen igen, men på vilken position? Tvåa eller trea? Men går vare sig VR eller JL omkull står där nog två blå hojar. Jag gissar på JL före Dovi före VR. Inte skoj men rätt sannolikt ...

Någon gång hoppas jag få veta vad som föranledde Lorenzo att hitta sin "Mojo" när cirkusen väl nådde det,europeiska fastlandet. Jag tror ju inte karln styrs av hemlängtan utan någon förändring i chassi eller setupstrategi måste ligga bakom att däcken funkar igen för hans körstil? Jaja, någon gång över en kopp kanske man kan uppfatta en viskning om vad som föranlett återuppståndelsen... :)
 
Last edited:
Allt är såklart efter MM:s alla fadäser bäddat för Jlo o VR. Dovi o Ianonne på crapbike kommer lika självklart tyvärr aldrig att hålla rejset ut.
 
. Kul också att se MM tappa humöret.
Ja, det var intressant. Så har jag aldrig sett honom reagera förut, så kanske ligger det något i abethebabes inlägg tidigare i tråden ändå?

Jag tror att Rossi kan stressa Lorre till ETT misstag som då ändå blir tvåa efter Rossi, o Dovi trea. MM kör upp sig till 4.
Jag tror Lorre startar på medium bak o Rossi på hårt. Därför tror jag på Rossis tålamod.

För att Rossi ska kunna stressa Lorenzo måste han först hinna ikapp, och det verkar inte sannolikt med tanke på nr 99s form denna (och tidigare) helger. Men, allt kan förstås hända, och jag hoppas verkligen att Lorenzo inte lyckas hänga av övriga i starten. Visst är han fenomenalt duktigt, men det är ju skittråkigt att titta på.
 
Allt är såklart efter MM:s alla fadäser bäddat för Jlo o VR. Dovi o Ianonne på crapbike kommer lika självklart tyvärr aldrig att hålla rejset ut.

Vad baserar du det på? Att Dovizioso varit på pallen fyra av fem race denna säsongen och att den här banan uppenbarligen passar Duccarna har uppenbarligen inget med saken att göra i alla fall?
 
Avgörs i första sektionen, den som vill slå Lorre måste vara före där annars är det kört.
Får han fritt är han för vass i sista för att någon ska kunna göra annat än komma upp bakom resten av varvet.

Rossi, som är svagast i sista där duccarna går bra, kommer få det kämpigt, kan nog kanske få se en resa genom gruset i första böj........

Palltipp nu efter kvalet om de håller sig på banan

1 Lorre
2 Dovi
3 Rossi

Pedrosa bästa honda, sannolikt 4. :)

Moto3 blir roligaste racet i morgon, ska bli kul att se vad Quartararo kan hitta på. :)
Moto2, håller sig Lowes på hjulen? Vart är Kallio? Saknas det inte lite karaktärer?
 
Hmmm bara att hoppas att Lorre får en dålig start och att Rossi får till en superdito. Viktigt är iaf att båda dom röda missilerna är före lorre efter första böj. För spänningen i rejset alltså. Men jag unnar iofs Dovi en seger också
 
Dovizioso kommer väl ha både materiell och mental fördel på Mugello. Vi länken nedan från 2012 når Rossi i slutet av klippet 351 km/h – vad kommer vi få se i helgen...?

https://www.youtube.com/watch?v=w0WPSEjkbE8

361 km/ för Dovi strax innan inbromsning, ungefär samma punkt på banan som Rossi (kollar på klippet nu på motogp.com). Som jämförelse når Lorenzo cirka 331-332 km/h som max.
 
361 km/ för Dovi strax innan inbromsning, ungefär samma punkt på banan som Rossi (kollar på klippet nu på motogp.com). Som jämförelse når Lorenzo cirka 331-332 km/h som max.

Kommentatorerna på BTsport diskuterade om 361 km/h var den verkliga hastighet eller om de justerat mätparametrarna för att få bra press och PR för Ducati. Jag antar att om man ställer in en hjul diameter som är 2-3 % större i loggern än vad den är i verkligheten så blir hastighet som rapporteras i tv-rutan ca 10 km/h högre.

Låter visserligen konstigt att de skulle fuska sig till högre siffror, vad säger officiella speed-trap datan? Är Ducati så överlögsen?
 
Hmmm bara att hoppas att Lorre får en dålig start och att Rossi får till en superdito. Viktigt är iaf att båda dom röda missilerna är före lorre efter första böj. För spänningen i rejset alltså. Men jag unnar iofs Dovi en seger också

Ducatina är fortfarande dopade så skulle dom vinna anser jag att dom vinner på fusk! att ducati inte hängt med i utvecklingen pga av inkompetent folk är inte alla andras fel. Hur gick snacket! Hur många pallplatser krävdes det för att ducati skulle bli av med förmånerna? Hur mkt har dom hittills blivit av med!?
 
Ducatina är fortfarande dopade så skulle dom vinna anser jag att dom vinner på fusk! att ducati inte hängt med i utvecklingen pga av inkompetent folk är inte alla andras fel. Hur gick snacket! Hur många pallplatser krävdes det för att ducati skulle bli av med förmånerna? Hur mkt har dom hittills blivit av med!?

Dom har väl tappat ett par extra liter men har fortfarande 2-3 liter mer än fabrikarna? Vet inte vad som händer om dom skulle vinna. Fusk tycker jag är att överdriva. Dessutom inte alltid en fördel att ha dom mjukare däcken istället för dom hårdare
 
Dom har väl tappat ett par extra liter men har fortfarande 2-3 liter mer än fabrikarna? Vet inte vad som händer om dom skulle vinna. Fusk tycker jag är att överdriva. Dessutom inte alltid en fördel att ha dom mjukare däcken istället för dom hårdare

22 istället för 20 för fabrikarna, 24 innan.

Tror nog, om 361 är korrekt, att den hastigheten lär vi inte se under racet i morgon, då kommer dom nog inte i mål...
 
Ducatina är fortfarande dopade så skulle dom vinna anser jag att dom vinner på fusk! att ducati inte hängt med i utvecklingen pga av inkompetent folk är inte alla andras fel. Hur gick snacket! Hur många pallplatser krävdes det för att ducati skulle bli av med förmånerna? Hur mkt har dom hittills blivit av med!?

De har väl redan blivit av med 2 liter soppa? Sedan blir de ju av med de mjukare däcken om de tar förstaplatser... Om jag inte minns fel.
 
Om jag minns rätt så skulle Ducati få köra hela detta år och även nästa år med de förmåner de har nu oavsett hur mycket de vinner (de har redan förlorat allt som de kunde förlora). Men ganska nyligen bestämdes det att de från och med nästa år får köra på samma regler som Honda och Yamaha (antagligen för att de tagit ifatt snabbare än förväntat).

Alatalo kanske är mer insatt, för reglerna och förutsättningarna för Ducati ändras hela tiden tycker jag!? :va
 
361 km/ för Dovi strax innan inbromsning, ungefär samma punkt på banan som Rossi (kollar på klippet nu på motogp.com). Som jämförelse når Lorenzo cirka 331-332 km/h som max.


Om man jämför äpplen med päron visst.
Q3 såg ut så här, dvs inte riktigt så stor skillnad

1 29 Andrea IANNONE ITA Ducati Team Ducati 349.5 1'46.489
2 99 Jorge LORENZO SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 338.8 1'46.584 0.095 / 0.095
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 346.3 1'46.610 0.121 / 0.026
11 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 344.2 1'47.090 0.601 / 0.040
 
Om jag minns rätt så skulle Ducati få köra hela detta år och även nästa år med de förmåner de har nu oavsett hur mycket de vinner (de har redan förlorat allt som de kunde förlora). Men ganska nyligen bestämdes det att de från och med nästa år får köra på samma regler som Honda och Yamaha (antagligen för att de tagit ifatt snabbare än förväntat).

Alatalo kanske är mer insatt, för reglerna och förutsättningarna för Ducati ändras hela tiden tycker jag!? :va
nej, nästa fördel förlorar den lilla fabriken när de vunnit tre torrace, då ryker optiondäcken. 2016 blir det än tuffare, då ryker fördel efter fördel baserat på ett poängsystem.

2015 regler: https://ultimatemotorcycling.com/20...otogp-podiums-2015-motogp-class-option-rules/
2016 regler: https://motomatters.com/news/2015/04/03/2016_motogp_rules_clarified_7_engines_22.html
 
Om man jämför äpplen med päron visst.
Q3 såg ut så här, dvs inte riktigt så stor skillnad

1 29 Andrea IANNONE ITA Ducati Team Ducati 349.5 1'46.489
2 99 Jorge LORENZO SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 338.8 1'46.584 0.095 / 0.095
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 346.3 1'46.610 0.121 / 0.026
11 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 344.2 1'47.090 0.601 / 0.040

Visst är det så men de mäter inte den högsta uppnådda farten på raksträckan, men det gör de i det klippet jag citerade med Rossi på gamla Duccen. Den officiella mätningen sker några sekunder innan de når den högsta farten på rakan.

Så jag jämför päron och päron, eller äpplen och äpplen :)
 
Både Calle Crycka och Dovi har ätit grus under wup. Frågan är om de kör på andrahojarna vid racestart.
Lorre var stabil som berget även denna gång.

Tipset

Lorre
Ian
Vale
 
nej, nästa fördel förlorar den lilla fabriken när de vunnit tre torrace, då ryker optiondäcken. 2016 blir det än tuffare, då ryker fördel efter fördel baserat på ett poängsystem.

2015 regler: https://ultimatemotorcycling.com/20...otogp-podiums-2015-motogp-class-option-rules/
2016 regler: https://motomatters.com/news/2015/04/03/2016_motogp_rules_clarified_7_engines_22.html

Satan så rörigt:näsblod med med lite taktisk körning kan t ex ducati bibehålla förmånerna även framöver om jag fattat det rätt!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top