MotoGP finalen 2009 - Valencia - live

Ja...då hörde nog min inre röst ganska rätt. :tomten
Då fortsätter jag med gnället på kommentatorerna, vi kollade på MotoGP loppet när vi kom hem från Valencia igår och blev superförvånade när Peter Dahlbom (den som förvirrar mest och säkert ställer till det för Lyon) säger att "normalt så är det eftersäsongstester på Valencia men inte i år, de får vänta tills Estoril". :dummer

Undrar hur han kommenterar detta :brinnerup :

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4505492&postcount=46

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4507595&postcount=79

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4507136&postcount=68

Kan lova dig att det inte var speciellt varmt, det var halv storm och vinden kylde ner allt och alla rätt rejält. :fakta

Förstår nu efter att läst enskilda förarrapporter att bliderna med sol ljög en hel del och att det var svårt att få upp temp i däcken som flera klagade på får man ta på allvar..

Ang Stoner och WU hans rutiner kan jag bara hålla med dig :tummenupp

Men okej, det är helt okej att köra superlångsammast på warmup lap, men hur långsamt? Vad säger reglementet? Ska vi ha tävlinga i långsammast varv runt? Första böjarna?

Hur fånigt blir det om ingen drar iväg på warmup lap nästa år? Alla rullar i 10 km/h tills halva varmet och brallar på då? Blir fint.

Jag har nog missförstått vad warmup lap är till för då helt enkelt, förlåt. Stoner gör rätt, alla andra gör fel! Det blir asbra nästa år. Rejsen 10 min försenade för att vi tävlar i långsammast warmup lap. Fakk yä! :yoparty

Jag har nog missförstått vad warmup lap är till för då helt enkelt, förlåt. Stoner gör rätt, alla andra gör fel! Det blir asbra nästa år. Rejsen 10 min försenade för att vi tävlar i långsammast warmup lap. Fakk yä! :yoparty
Du har nog missförstått det, Stoner kör till sidan från sin position i något av de första startleden, de flesta hinner förbi innan startrakan är slut, efter det "brallar" han på och kommer någon sekund senare till sin startposition än de andra. Han känner förmodligen att han vinner något på detta, de andra gör det inte. Vad är problemet? Har du hört någon av hans konkurrenter klaga?

Först i sandfållan har oftast sandigast däck. Svår balansgång, det där.
En bra strategi är att rulla ut sist och köra lagomt fort på WU, fast jag brukade alltid stå i sista led ändå... mest för att slippa bli torpederad av unga vildhjärnor eller nåt.

I ERF skulle väl inte Stoners taktik funka då han inte skulle kunna klämma sig förbi de tjocka gubbarna i sista ledet :arsele

I ERF skulle väl inte Stoners taktik funka då han inte skulle kunna klämma sig förbi de tjocka gubbarna i sista ledet :arsele
I ERF kör vi riktig klassisk Lemans start, den i teamet som har minst sämst kondis får kuta 20 meter och hoppa på hojen... jag får aldrig starta mao.

Men okej, det är helt okej att köra superlångsammast på warmup lap, men hur långsamt? Vad säger reglementet? Ska vi ha tävlinga i långsammast varv runt? Första böjarna?

Hur fånigt blir det om ingen drar iväg på warmup lap nästa år? Alla rullar i 10 km/h tills halva varmet och brallar på då? Blir fint.

Du gnäller ju som värsta kärringen:arsele, om du kollat upp lite så är start strategin Ducatis och inte Stoners:D

Lite bilder från helgen.

1. Ingen tvekan om var vi var.
2. Lorenzo med entourage påstod sig äga stället
3. Tåsseland insåg att han inte hade nåt att göra på banan
4. Randy tog ett dopp men verkade glad ändå
5. MC-folket vaknade sent
6. Men när de väl vaknat så vällde de in!
7. Simon i källaren har precis dumpat sina chanser att vinna VM men vinkade ändå.
8. Rossifans precis överallt, fast än att vi var i Spanien.

Bifogat

• 1 MotoGP Valencia.JPG
    1 MotoGP Valencia.JPG
    94.8 KB · Visningar: 42
  • 8 Rossis fans.JPG
    8 Rossis fans.JPG
    93.8 KB · Visningar: 57
  • 7 Simoncielli nybadad.JPG
    7 Simoncielli nybadad.JPG
    107.8 KB · Visningar: 71
  • 6 MC park mindre tom.JPG
    6 MC park mindre tom.JPG
    81.8 KB · Visningar: 54
  • 5 MC park tom.JPG
    5 MC park tom.JPG
    50.9 KB · Visningar: 48
  • 4 RdP nybadad.JPG
    4 RdP nybadad.JPG
    84.9 KB · Visningar: 62
  • 3 JT nytt jobb.JPG
    3 JT nytt jobb.JPG
    43.5 KB · Visningar: 44
  • 2 Lorenzo Land.JPG
    2 Lorenzo Land.JPG
    104.1 KB · Visningar: 56
1. Endast alkoholfri öl på banan, tur att man har smugglat förr.
2. sporthoj.com på banan, rätt friska killar, "Ere MotoGP nu eller? Fan, vi fick ta taxi hit för att hinna" :D

Bifogat

• 9 Smuggelöl.jpg
    9 Smuggelöl.jpg
    40.2 KB · Visningar: 68
  • 10 sporthoj.JPG
    10 sporthoj.JPG
    86.9 KB · Visningar: 85
Last edited:
Verkar funka så där för Hayden. Han har så kalla däck i starten, han blir ju torpederad bakifrån varje start.

Om du fortfarande inte fattat så kan jag informera om att det inte handlar om att värma däck utan att spara bränsle:D

”Gibernau's teammate Capirossi moved left around traffic across Gibernaus faster line (198 km/h at the point of the accident, according to the datalogger) and collected his front brake lever, locking Gibernaus front wheel and flipping his bike over.
http://www.motorsportmad.com/view/4170/

Jag kanske är blind, men jag kan för mitt liv inte se att Capirossi "rör sig åt vänster och korsar Gibernaus snabbare linje". Capirossi rör sig något åt vänster men inte mycket. Jag tycker det ser ut som Gibernau kommer med något högre fart bakifrån och kör in i Capi. Race accident.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla