MotoGP Estoril

Hm, ja jag måste ha glömt att Rossis RCV gick 10-15 km/t snabbare än sina huvudmotståndare det året och att han hade bättre däck 8 ggr av 10 jämfört med sina huvudrivaler...

Detta är roadracing inte dragracing. Toppfart är inget med dåliga ingångar/utgångar ur kurvor. Gissa vad Hondan hade för övertag.

Jämförelse är Superbike förr i tiden då Ducati blev omkörda utan problem på rakorna men vann racen ändå tack vara motorkaraktär/chassie.
 
Last edited:
Vaaaaaleeeeentiiiiinoooooooooooo :yoparty :yoparty

Äntligen någon vinst iaf, men Stoner lär ju vinna säsongen, kan nästan säga att han är värd det trots att jag glöder för #46 :gnissla
 
Frågan är om någon förare någonsin har haft ett sånt materiellt övertag i 500/motoGP under en säsong som Stoner har haft tills nu? Ingen jag kan komma på iaf!
Rossi själv? Doohan? Giacomo Agostini!
Visst, Capirex sitter på samma material, men lika bra som 800-Duccens karraktär passar Stoner, lika illa passar den Capirex..
Sen lägger inte Ducati ner nån energi på Capirossis önskemål osv osv..
Jag har ingen insikt, men Stoner var ny i team:et och alla Duccarna lika iaf. när säsongen drog igång. Men visst när en visar sig dugligare än de andra och har chans att kamma hem titeln så satsar de säkert mer på honom NU! Men om Capirex hamnat ur rampljuset så är det av egen kraftlöshet...
[/QUOTE]
Undrar hur många race Stoner hade vunnit i år om han hade kört på Michelin.. och om Duccen hade haft 10-15 km/t lägre toppfart.. med andra ord, dom förutsättningar som exempelvis Rossi och Pedrosa ha haft i år...
Det var väl bara i början av säsongen det var dragrace? Borde du inte uppdatera din bild av MotoGP efterhand säsongen ändrat karaktär? Stoner har visat att han har fart även i böjarna. Tror Stoner kunnat prestera liknande på annat material. Dock verkar han inte trivas med Michelins framdäck.
 
Last edited:
Hm, ja jag måste ha glömt att Rossis RCV gick 10-15 km/t snabbare än sina huvudmotståndare det året och att han hade bättre däck 8 ggr av 10 jämfört med sina huvudrivaler...

Så du menar att det inte var den överlägset bästa cykeln i startfältet? Hur man än ser det med däcken så har Rossi alltid haft tillgång till bäst däck förutom i år.
 
Det var väl bara i början av säsongen det var dragrace? Borde du inte uppdatera din bild av MotoGP efterhand säsongen ändrat karaktär? Stoner har visat att han har fart även i böjarna. Tror Stoner kunnat prestera liknande på annat material. Dock verkar han inte trivas med Michelins framdäck.

precis, bra sammanfattning :fakta O i går såg vi även att Fiat Yamaha blåsa Ducatin på rakan o HRC går bättre så något har dom ju gjort rätt under testerna, vilket såklart gynnar alla oavsett personlig favorit man har..
 
02 skulle jag säga att Rossi hade segern till skänks, de andra tillverkarna förutom Yamaha som började närma sig i slutet av säsongen. Rossi blev ju dessutom direkt utmanad av barros när han fick en rc211v i slutet av säsongen.
 
Stoner säger sig ha fått kopplingsproblem på femte varvet och därefter inte haft någon motorbroms. Man kan ju fråga sig hur mycket detta gjorde för resultatet med tanke på hur det sett ut de senaste racen. Förefaller troligt att Vale o Pedrosa fått det betydligt tuffare om Stoner haft en frisk hoj.
 
Stoner säger sig ha fått kopplingsproblem på femte varvet och därefter inte haft någon motorbroms. Man kan ju fråga sig hur mycket detta gjorde för resultatet med tanke på hur det sett ut de senaste racen. Förefaller troligt att Vale o Pedrosa fått det betydligt tuffare om Stoner haft en frisk hoj.

Intressant ... var har du läst det?
 
Nicky nöjd med cykeln o Michelin, skyller på eget misstag o hyllar d snabba framför honom igår..

"I was riding right on the edge and used up a lot of my tyres to try to catch the leaders, and then I made one big mistake which cost me a lot of time. My bike ran really well today. The engine was good and the Michelin tyres worked well so I really don’t have a lot of excuses – those guys were just a little bit quicker and I give them credit. This was my first pole position of the year and I had the fastest lap of the race which is definitely positive. We’re way better off than we were a few months ago so things feel like they’re back on track and I’m enjoying riding the bike again. So, we’ll go to Motegi and try to keep it rolling. We’ve got four more cracks at it!”

Själv tyckte jag att inställningen såg misstänkt ut i varje böj när hojen flöt ut i "dirtline" men som Nicky säger så verkar d ju inte alls stämma..
 
Trots att man bara behövde rulla i mål så gör CV sitt sämsta race för året och visar hur kass han är. ;)

Kul att det var lite fight om tätplatserna igår och Stoners kopplingsproblem kan väl ha spelat in eftersom han kom brett efter start och mål vid flera tillfällen. Om han hade vunnit med en fungerande koppling är dock inte säkert.
 
sååå, då var det race:t avklarat. Nån som kan poängsystemet? Vad händer nu? finns fortfarande chansen för valentino? eller har stoner alldeles för stort övertag? Vad händer om Valentio kommer etta resterande 4 race och stoner ändå hamnar på pallen? Ja, ni förstår hur jag menar...

Vinner Rossi återstående fyra racen så får inte Stoner snitta mer än 6 poäng, då hamnar dom lika.
Kommer Stoner före Rossi i nästkommande race så är det avgjort till Stoners fördel.
Sen finns det otaliga kombinationer man kan räkna på.
 
Rossi själv? Doohan? Giacomo Agostini!
Ja Ago var den jag tänkte på, skulle vara han då möjligtvis. :)
Så du menar att det inte var den överlägset bästa cykeln i startfältet? Hur man än ser det med däcken så har Rossi alltid haft tillgång till bäst däck förutom i år.
Ja, jag tror den var långt ifrån lika överlägsen som Ducati/Bridgestone varit i år.
Hur som helst, ska man tolka det som att du tror att Stoners överlägsenhet i år beror på just han själv, och att han är en lika bra, eller bättre, förare än Rossi?
Då är det bara att konstatera att vi tycker annorlunda..

Det kanske mest tydliga exemplet på Stoners materiella övertag är att han har 8 segrar i år, mot Pedrosas 1.
Men visst, det beror väl på att Stoner har utvecklats väldigt mycket som förare just i år...
 
Ja Ago var den jag tänkte på, skulle vara han då möjligtvis. :)

Ja, jag tror den var långt ifrån lika överlägsen som Ducati/Bridgestone varit i år.
Hur som helst, ska man tolka det som att du tror att Stoners överlägsenhet i år beror på just han själv, och att han är en lika bra, eller bättre, förare än Rossi?
Då är det bara att konstatera att vi tycker annorlunda..

Det kanske mest tydliga exemplet på Stoners materiella övertag är att han har 8 segrar i år, mot Pedrosas 1.
Men visst, det beror väl på att Stoner har utvecklats väldigt mycket som förare just i år...

Jag säger inte att Stoner inte har ett materiellt övertag, det har han alla gånger, men att det är inte första gången i GP-historien det händer.

Angående material så har väl Pedrosa alltid setat på bättre än Stoner, förutom i år då.

Faktum kvarstår dock, Stoner har dominerat i år. Men om inte om hade funnits...
 
Det kanske mest tydliga exemplet på Stoners materiella övertag är att han har 8 segrar i år, mot Pedrosas 1.
Men visst, det beror väl på att Stoner har utvecklats väldigt mycket som förare just i år...

Du glömmer att det inte är så svart och vitt som att Ducatin/Bridgestone paketet är bättre. Paketet Stoner/Ducati/Bridgestone är däremot klart bäst i år. Sedan kan man tvista till förbannelse om vilka paketdelar tyngdpunkten ligger på. Det som talar emot att just däck och hoj skulle vara så överlägsna är att en så duktig förare som Capirossi inte gjort bättre ifrån sig. På Doohans tid var Crivilles framskjutna placeringar en bra indikator på att hoj/däck kombon var bäst.

Stoner passar helt enkelt som handen i handsken på årets Ducati skodd med årets Bridgestone.
 
Han hushöll med poängen :)
Ett taktiskt perfekt lopp ... :tummenupp

Aha - du menar som Hayden förra året!
(skönt att det är tillåtet med taktik och att inte alltid vinna vinna vinna varje lopp premieras...)
Eller hur var det nu?
Hayden var en fegis...men när ducatister gör likadant då är det ok?
:D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top