MotoGP Donington Park

Jag tror även Rossi uppskattar att Yamaha bygger en hoj som är anpassad efter honom för att han ska kunna köra så fort som möjligt medans Honda bygger en så bra hoj som möjligt och sedan är det upp till förarna att köra på hojens villkor.

Undantaget från detta är årets M1 vilken endast verkar vara byggd för att få lite spänning i årets sammandrag i MotoGP.
 
Gustav O skrev:
2279228 Iom att det är mer och mer elektronik så minskar förardelen men det där är ju Burgess ord och han har nog en hyfsad insikt i det där....nu är det kanske 60/40?
Japp, Burges verkar bara säga saker som stämmer, tex att man ska vinna alla WSBK-lopp överlägset för att ha något i MotoGP att göra (med andra ord var/är tex Baross en rejäl sopa) :rolleyes:

Om 80/20 nu någonsin har stämt så skulle det innebära att tex Rossi kunde ha suttit på den absolut sämsta hojen i startfältet och ändå varit med på pallen (en omöjlighet eftersom inte ens Rossi kan få en dålig hoj att gå tillräckligt fort för att hänga med i toppen).

Sen vet jag inte om jag köper det där med att elektroniken har gjort det så mycket lättare (lite kanske men mest för att förhindra tex high-siders). Vissa verkar vilja få det till att vilken förare som helst kan hoppa upp på en MotoGP-hoj och köra bra tackvare elektroniken. TC i alla ära men kolla tex Melandris problem i helgens race så ser man att det kanske hjälpte honom från att krascha men någon full gas ut ur kurvorna som det snackas om är inget annat än snack (oftast från gamla förare som körde 2-takts "monstren"). Kolla ombordkameran på vilken förare som helst så ser man att de "smeker" gasen ut ur kurvorna.
 
sandstream skrev:
2279770 Japp, Burges verkar bara säga saker som stämmer, tex att man ska vinna alla WSBK-lopp överlägset för att ha något i MotoGP att göra (med andra ord var/är tex Baross en rejäl sopa) :rolleyes:

Om 80/20 nu någonsin har stämt så skulle det innebära att tex Rossi kunde ha suttit på den absolut sämsta hojen i startfältet och ändå varit med på pallen (en omöjlighet eftersom inte ens Rossi kan få en dålig hoj att gå tillräckligt fort för att hänga med i toppen).

Sen vet jag inte om jag köper det där med att elektroniken har gjort det så mycket lättare (lite kanske men mest för att förhindra tex high-siders). Vissa verkar vilja få det till att vilken förare som helst kan hoppa upp på en MotoGP-hoj och köra bra tackvare elektroniken. TC i alla ära men kolla tex Melandris problem i helgens race så ser man att det kanske hjälpte honom från att krascha men någon full gas ut ur kurvorna som det snackas om är inget annat än snack (oftast från gamla förare som körde 2-takts "monstren"). Kolla ombordkameran på vilken förare som helst så ser man att de "smeker" gasen ut ur kurvorna.
Angående TC så är det ju inget snack om att det är oerhört viktigt för att hojarna går att köra så fort som de gör. Att vem som helst kan kära så fort är ju så klart snicke-snack vilket alla förstår som kört motorcykel eftersom det innebär mer än att gasa.
Hur tror du styrkeförhållandet hoj/förare ser ut då?
 
Gustav O skrev:
Hur tror du styrkeförhållandet hoj/förare ser ut då?
Det beror ju helt på vilken hoj det gäller, vilka förarna är och vad de ska göra.
Frågan känns väldigt komplex och jag kan inte ge något bra svar.
80/20 känns dock väldigt förenklat.
 
sandstream skrev:
2279818 Det beror ju helt på vilken hoj det gäller, vilka förarna är och vad de ska göra.
Frågan känns väldigt komplex och jag kan inte ge något bra svar.
80/20 känns dock väldigt förenklat.

Det förhållandet snackar grabbarna själva om i Faster i alla fall och dom borde ju veta, eller hur.
 
sandstream skrev:
2279818 Det beror ju helt på vilken hoj det gäller, vilka förarna är och vad de ska göra.
Frågan känns väldigt komplex och jag kan inte ge något bra svar.
80/20 känns dock väldigt förenklat.
Det är ju så klart ett förenklat resonemang men Jeremy Burgess måste ju anses ha viss information som inte vi är i närheten av.
 
Swedie skrev:
2277884 Kenny Roberts då? Han bara låg där, gjorde inte ett knyst för sig egentligen.. han bara var där. Tråkigare och fegare får man väl leta efter...

Roberts såg inte ut att ha nog fäste fram sista 5/10 varven, i alla fall inte genom "RedGateCorner" där vi stod.
Förresten var det otroligt att höra alla hojar "live"
och gissa vilka som lät bäst ?........Suzuki så klart, vilket vrål :D
 
Men för f-n, upp med en länk så man kan se loppet. Missade det i söndags, sitter hemma o är sjuk. SESÅ!

( :) )
 
Madhonda skrev:
2278227
Rossi ÄR "the one and only" :tummenupp :)

//Mad

Men Madicken då! I söndags var han "second and only"...


-Show me a man that comes second and I'll show you a loser.
Stirling Moss

.
.
.
.
 
Last edited:
The blade skrev:
2279934 Det förhållandet snackar grabbarna själva om i Faster i alla fall och dom borde ju veta, eller hur.
Klart de vet mer om racingen än vad vi gör men 80/20 regeln kan ju omöjligt stämma i alla fall.

Ta tex två identiska hojar, och då menar jag identiska in i minsta detalj, och två förare som kör varsin av dem. Då är förhållandet 100/0.

Ta sen en RC211V och en Pramac Ducati och sätt två lika bra förare på varsin av dem och förhållandet är 0/100.

Sätt Rossi på en Pramac Ducati eller Tech 3 Yamaha och säg att han lär stå på pallen oavsett bana eftersom han är 80% av ekipaget....

Jag förstår som sagt vad som menas med 80/20 men tycker inte att det kan användas speciellt ofta.
 
80/20 stämde nog på 500-tiden
nu har kostaderna rusat iväg så det är svårt att konkurrera med de
som har mest Yen att spendera.

Mycket heder åt Ducati och KR som kämpar på i underläge och ändå
lyckas så bra att de kan störa HRC och Yamaha
 
valmers skrev:
2282126 Loser, möjligen.


Åhå, rättstavspolisen i farten? :D
Ajaj, redigerat nu. Inte ska vi väl behöva stå ut med att se ett sånt anskrämligt stavfel... Men det var i alla fall inte sär skrivet.
 
Det kunde knappast bli ett bättre race:

• Hayden kör ut i gruset samma varv som Roberts sätter nytt banrekord.
• Butter/Blyger vinner med Doohan-marginal.
• Rossi gör ett perfekt race i förhållande till sina förutsättningar.
• Hayden tappar en massiv del av sitt försprång (nu 26 före Butter/Blyger).

:banana

Edit: därtill en riktig nagelbitare till sista varvet! Även Valmers måste hålla med om att spänningen ökar i takt med att poängskillnaden krymper - oavsett vem som leder.

:tummenupp
 
Last edited:
Michelin angående vilka som kör med det mindre framdäcket...


"Dani is using our smaller profile front tyre now, after we introduced a new construction of this tyre at Assen. Some riders prefer the smaller profile, others like the bigger profile, it all depends on the bike and the riding style. We now have four guys out of nine using the smaller profile tyre: Dani, Kenny (Roberts Junior, Team Roberts KR211V-Michelin), Valentino and Colin (Edwards, Camel Yamaha Team YZR-M1-Michelin)."
 
sandstream skrev:
2279818 Det beror ju helt på vilken hoj det gäller, vilka förarna är och vad de ska göra.
Frågan känns väldigt komplex och jag kan inte ge något bra svar.
80/20 känns dock väldigt förenklat.

Jag har sett och läst fler intervjuer med Burgess och det han nog menar är 80/20 mellan föraren och just hans hoj, sen finns det snabbare och långsammare hojar och snabbare och långsammare förare.

Jag läste någon annan intervju där han sa ungefär att "-Ifall en förare vill ha styrhalvor i guld och han kör fortare bara för det, då får han naturligtvis styrhalvor i guld även om det inte har någon som helst betydelse för hojen..."
 
Niklasinorr skrev:
2286324 Jag har sett och läst fler intervjuer med Burgess och det han nog menar är 80/20 mellan föraren och just hans hoj, sen finns det snabbare och långsammare hojar och snabbare och långsammare förare.
Det låter som en vettigare förklaring.
gthyni skrev:
2281799Mycket heder åt Ducati och KR som kämpar på i underläge och ändå lyckas så bra att de kan störa HRC och Yamaha
Hur menar du att Ducati slår ur underläge?
Visst är Yamaha och Honda större tillverkare och totalt sett har mer pengar än Ducati men är det en ofantlig skillnad på hur mycket pengar de och Ducati lägger ner per år per hoj?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top