MotoGP - Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Som jag förstått det har depån kontakt med hojen ja, för att managera soppan över loppet.

Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.
 
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.

Lite same-same, men olika. Det är aktiv managering av mappningen...inte från depån då. :) Inte desto mindre piss för det... ;) Visst driver motorsporten utvecklingen framåt, men att se Crutchlow hoppa fram duccen för att nå mållinjen...njä, fail på det.
 
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.

Bra info. Var har du hittat den - vore intressant att läsa in sig lite mer för att förstå varför det ser ut som det gör.

BTW - mycket enklare att se live hur hojarna beter sig med chatter, chassiinstabilitet, sladd mm. Ser helt enkelt inte det på TV.

Grymt kul att Rossi är hungrig. Han såg väldigt stabil ut hela racet - hade han haft några kusar till på rakan hade han klippt 1a placering.
 
Bra info. Var har du hittat den - vore intressant att läsa in sig lite mer för att förstå varför det ser ut som det gör.

Jag har spenderat nästan halva min livstid med att konstruera delar av dessa system. Om du vill läsa på om sådant och även annan MotoGP-teknik så kan jag rekommendera de böcker som Neil Spalding har skrivit. Han är en enormt kunnig och påläst journalist / fotograf och det han skriver om tekniken stämmer verkligen, till skillnad från diverse bloggare och mer sensationslystna journalister.
 
Alatalo - vad är din analys av det här racet? Skulle vara kul att höra en professionell bedömning på varför utgången blivit som den blev.

Kommer till exempel Rossi kunna fightas om pallen eller beror det bara på att det var "speciella" omständigheter på Qatar som gjorde det möjligt (halt)?

Körde Lorenzo mer på gränsen än vad han gjorde i fjol för att ens kunna hänga på topp 3?

Är väldigt intresserad av dina spekulationer!

Hur tror du Aleix Espargaro kommer hänga med i race? Kval verkar ju fungera väldigt bra för honom iallafall!
 
han säger själv att det inte va soppatorsk. "Technical issue from lap 5"

Det gick ju faktiskt att se att hans transponder fick seperyck med, när han helt plötsligt började frifalla ner genom fältet till position 21 för att på ingen tid alls studsa tillbaka till position 8, och den mindre vändan senare där han föll ner till 16 och studsade magiskt upp till 6 igen.
Lär ju vara ganska onödigt spännande att köra med full effekt på fel ställen när man inte tror att man har det. Tycker det är skapligt imponerande att lyckas ratta runt hojen i 16 varv med det problemet och fortfarande komma på en någorlunda respektabel position. Oförutsägbar mängd effekt vid hårda nerlägg med en hoj som är dålig på just nerlägg känns alldeles för spännande.
 
Kul jävla race.
Noterade att Pedrosa har samma kolfiberförstärkning på svingen som MM,
det är väl nytt för honom/i år?
 
Samma sak hände Haydens Ducce på Aragorn för något år sen. Minns jag inte helt galet så drabbades även Melandri.

Trist att inte Bautista fick börja säsongen med en pallplats. Ser honom som det starkare kortet framför Bradl & Smith. Han skulle behöva ett kanonresultat nu i början för att boosta självförtroendet lite. När han väl tar en pallplats tror jag mycket av hans hets kommer försvinna & han därefter regelbundet kan börja utmana om pallen.

Pedrosa.. Tyckte han såg ovanligt taggad ut på presskonferensen i torsdags & sen är det precis samma visa igen. Jag har länge tyckt att han "förtjänar" en titel men om han ska vara lika ovillig i år att bjuda upp till kamp så hoppas jag HRC väljer att plocka in nån ny istället.

Trist för Yamaha att Lorenzo förstörde sin M1a, dock kul för VM då kampen börjar redan från start! Att döma av försäsongstesterna & denna helg så ser GP ut att kunna bli riktigt kul 2014.

Nakagami.. Kan inte undgå att tänka på om han skulle tagit sin första seger istället, usch & bli diskad för något man inte ens rår över. Nån i Idemitsu-teamet lär få löneavdrag kommande månad. Straffet var onödigt hårt även om regler är regler. Kunde man inte mätt upp luftflödet & sen gett tidstillägg + kraftiga böter till teamet?

Hondas nya Moto3-maskin kommer bli giftig! Lagom till Mugello/Catalunya kommer Hondan vara den nya KTM!
 
Alatalo, tack till dig för att du skriver här. Värt mycket och är betydligt mer intressant än mycket annat när man vet att det finns en insyn som är helt unik.

Jag hoppas du orkar fortsätta leverera intressanta små inlägg då och då!
 
Alatalo - vad är din analys av det här racet? Skulle vara kul att höra en professionell bedömning på varför utgången blivit som den blev.

Kommer till exempel Rossi kunna fightas om pallen eller beror det bara på att det var "speciella" omständigheter på Qatar som gjorde det möjligt (halt)?

Körde Lorenzo mer på gränsen än vad han gjorde i fjol för att ens kunna hänga på topp 3?

Är väldigt intresserad av dina spekulationer!

Hur tror du Aleix Espargaro kommer hänga med i race? Kval verkar ju fungera väldigt bra för honom iallafall!

Jag tror att andra redan har satt fingret på varför det blev som det blev. Då det väl blev race handlade det ju bara om fabrikscyklar och deras förare. Fabrikerna är inte dumma och de som sitter på dessa cyklar gör det av en orsak. Även om man inte är där rent resultatmässigt på fredag morgon så har man ändå på något sätt läget under kontroll och vet hela tiden vad som behövs för att prestera på söndag.

De många frontkrascherna är utan tvekan relaterade till banans tveksamma och föränderliga grepp. Jag ser ingen annan förklaring då två ledare samt några till kraschar på exakt samma sätt.

Jag tror att VR är en pallkandidat i betydligt fler race än detta. Dels för att han verkar ha klarat omställningen till den senaste generationen däck bättre än sin teamkollega. Dels för att han verkar ha tagit sig samman på ett mentalt plan. Att hans byte av chefsmekaniker påverkat resultatet ser jag dock som rent nonsens. Både Jeremy Burgess och Silvano Galbusera är otroligt kompetenta i den rollen, men inget av förra årets problem eller årets uppryckning går att relatera till just chefsmekanikerns jobb.

Lorenzo gick utan tvekan på hörntänderna och lite till. Att dra redan på första varvet är ju hans mer eller mindre patenterade sätt att vinna race. Detta sätt kräver dock en helt perfekt setup, koncentration och även ganska stora kulor. Storleken på kulorna var det nog inget fel på, men setupen och koncentrationen kanske inte riktigt var där och detta i kombination med banans tveksamma och föränderliga grepp gjorde att det slutade i gruset.

Espargaro har gjort en delvis imponerande försäsong, men jag kommer inte att ansluta mig till hyllningskören förrän han faktiskt vinner race. Jag tycker inte att han är en ny alien och mycket av det baserar jag på att han redan haft bra styrningar i MotoGP utan att blomma ut. De som är riktiga aliens levererar från första sekund, annars är de inga aliens. Han kan mycket väl ta pallplaceringar i race där däckreglementet spelar de andra ett spratt, men om jag måste rangordna förare just nu så tycker jag att Bradley Smith såväl som Alvaro Bautista visar minst lika mycket potential.
 
Nej, den enda tillåtna kontakten mellan depån och hojen är depåtavlan. Det är därför man ibland kan se instruktioner till föraren om att byta mapp. Depån kan inte ändra motorstyrningen på elektronisk väg.

Däremot har alla fabrikers motorstyrsystem ett inbyggt "navigerinssystem" som gör att hojen vet var på banan den befinner sig. Dessa system navigerar grovt med hjälp av transpondern, varvtiden och sektortiderna och lite mer i detalj med trottelposition, bromstryck och fjädringsrörelser (full gas betyder oftast början av en raka, full broms betyder slutet av en raka, fullt bottnad gaffel likaså och kombinationen 85 mm framgaffelposition, 30 mm stötdämparposition, ingen gas och ingen broms betyder att man är precis mitt i en sväng). Dessa "navigeringssystem" används för att göra en motormappning, motorbromskontroll med mera som ändrar sig för varje raka och varje kurva.

kör man inte liknande transpondersystem som i svensk rr eller mx, dvs att den enbart sänder och slingan/dekodern gör jobbet? Har någonstans sett en blå amb-liknande transponder.
att man har exvis gps för att räkna ut banposition kan jag förstå men inte att transpondern kan hjälpa till där.
 
kör man inte liknande transpondersystem som i svensk rr eller mx, dvs att den enbart sänder och slingan/dekodern gör jobbet? Har någonstans sett en blå amb-liknande transponder.
att man har exvis gps för att räkna ut banposition kan jag förstå men inte att transpondern kan hjälpa till där.

Hojarna mäter hela tiden varvtider såväl som sektionstider med hjälp av transpondersystemet och detta sparas i dataloggningen och / eller presenteras för föraren. Detta kan också användas för positionsbestämning. Som någon ovan skrev, att åka av banan så att man missar en av mellantiderna kan få konsekvenser för denna positionsbestämning...

Positionsbestämning med GPS är inte tillåtet sedan några år tillbaka. Man har en GPS som visar blå / röda / orange prickar på TV-produktionens karta, men denna får inte loggas.
 
Last edited:
Hojarna mäter hela tiden varvtider såväl som sektionstider med hjälp av transpondersystemet och detta sparas i dataloggningen och / eller presenteras för föraren. Detta kan också användas för positionsbestämning. Som någon ovan skrev, att åka av banan så att man missar en av mellantiderna kan få konsekvenser för denna positionsbestämning...

Positionsbestämning med GPS är inte tillåtet sedan några år tillbaka. Man har en GPS som visar blå / röda / orange prickar på TV-produktionens karta, men denna får inte loggas.

intressant, är det banans transpondersystem som sänder tillbaka uppgifterna till hojen då tro?
extremt nyfikenhetsväckande detta.
 
intressant, är det banans transpondersystem som sänder tillbaka uppgifterna till hojen då tro?
extremt nyfikenhetsväckande detta.

Ja det har även används på prov vid vissa pro superbike tävlingar i sverige. Man kan se tider samt placering på kval osv.

edit: nu hittar jag inget om det på mylaps eller amb. Märkligt, känns som att det var en bra produkt som gjorde gps laptimers överflödiga.

Hur som helst, jävligt gött att MotoGP säsongen är igång igen!
 
Last edited:
Tänkte på en grej.. hur gick det med lorenzos motor.. har han bara 4st kvar nu? Eller får de laga en krashad motor?
 
Är de konstaterat att motorn är förbrukad, visst hojen gick åt skogen men är väl inte samma sak som att motorn är kass eller ?
 
Såg inte racet i realtid utan reprisen. Kan säga att det var en jävla tur att jag visste resultatet i förväg. :brinnerup

Härligt att se Rossi kriga lite som i gamla tider. Den där jävla knäcken från åren på Ducati tog hårt. Men kanske att han nu skakat av sig det sista tvivlet.

Klart att rejset va lite oväntat med diverse kracher som gjorde att restulatet blev som det blev. Men. Det är ju lika varje gång. En trillar här. Å en trillar där. Tillhör cirkusen.

Därför är det väl oxå för tidigt att säga någonting redan nu. Om vem som kommer vara bäst/sämst/medioker.

Längtar redan till nästa rejs. Med förhoppning om att:

Rossi står sig, och behåller sin hunger.
Pedrosa får lite tagg och visar glädje när han kör och faktiskt tar en pallplats. Vaffan ska han vara så jävla sur för.!?
MM kan väl låta dom andra små tjurarna få en chans i alla fall.
Lorenzo blir intressant att se om han behåller sin stabilitet om konkurensen ökar. Eller ska han plocka fram tröstklubban igen. :rolleyes:

Nää. Äääntligen. Är det igång. :tummenupp
 
Har kollat runt lite men hittar ingen bild på MM's värsta stoppie under sista tredjedelen av racet,
den när han lyfte bakhjulet så grovt innan högern, efter att han återtog ledningen igen från Rossi.
Det var grymt.

Skulle vara kul att se en bra bild på det igen.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top