MotoGP - Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Nakagami diskad i Moto2, så Kallio tvåa efter Rabat, Luthi ny trea.

Lorenzo är gudomligt startsnabb men tvingas köra både på och över hörntänderna för att försöka klara sitt patenterade ryck. Den som ska bli mästare i år kommer nog inte att kunna kosta på sig mer än en nolla, så JLo får förmodligen spela korten något säkrare de kommande tävlingarna.

Marquez lysande igen, han kan förmodligen tacka beslutet att välja det hårda bakdäcket för en del av segern då Rossi kopplade greppet om både Pedrosa och Bautista mot slutet. Den som kan rejsa Marquez på det viset utan att förivra sig eller ge upp är definitivt inte slut som artist. PuNcKkt! ;)

Ska aldrig Smith lära sig att hålla sig på hjulen när han har chansen till en riktigt framskjuten placering? Pannben eller insida?

Synd om PEsp, han förtjänade ett bättre öde än ett växellådshaveri i sin premiär.

Redding - nådde sitt mål och kom in före Hayden i sitt första MGP. Snyggt jobbat.

Next stop Austin med klar Hondafavör. Det blir intressant att se om Yamaha närmat sig till denna säsong.

Bäst av allt - vilka fighter vi bjöds på! Fortsätter det så här är det nästan ointressant vem som till slut tar hem bucklan. Nästan... :)
 
Last edited:
Next stop Austin med klar Hondafavör. Det blir intressant att se om Yamaha närmat sig till denna säsong.

Bäst av allt - vilka fighter vi bjöds på! Fortsätter det så här är det nästan ointressant vem som till slut tar hem bucklan. Nästan... :)

Jag tycker Yamahan ser ut att va snabbare på rakorna i år. Nån annan som noterade samma sak?
Häftigt race! Många förare gjorde bra ifrån sig och det ger mersmak till nästa tävling!
 
Det verkar helt klart kunna bli fler som fightas om det i år. :)
Aliens, Rossi, Bradl, Bautista och Smith.
Betydligt mer ovisst om det blir 6-7 stycken i tätklungan.
Hade hoppas på mer från EsA, men det kanske kommer.

Det är iaf en sjuhelvetes säsong vi kommer få se! :tummenupp
 
Nakagami diskad i Moto2

Attans!
Det var ju inte bra. Inte för någon av oss=)

Jag såg nämligen att du hade valt nästan precis samma förare i ditt "team", som mitt. Enda skillnaden är att jag tog Aegeter som andre man i Moto 2, där du valt Folger, om jag minns rätt. Aegeter krashade, så du är några poäng före mig nu... =)

Så man får inte ha "trimfilter" i Moto2 alltså... :D
Var det en medveten eller omedveten regelbrytning av teamet?
 
Efter att ha sett racet, känns det lite som att ducatis gamla fina framhjuls släpp nu även finns tillgängligt för alla stall..:3freak tycker faktiskt lite synd om samtliga som for ut..
annars ett riktigt grymt race. roligt att se att klungan höll sig så pass länge i racet.
 
Fantastiskt underhållande! Men var det bara jag som tyckte det såg väldigt halt ut för typ samtliga? Kändes som att det kunde släppa för vem som helst, när som helst (vilket det också gjorde för många iofs). Inget drömställe att starta säsongen på. Men näst intill chockerande race! Vilken injektion av lycka, bjöds på överraskningar hela tiden!

Är väldigt nöjd över att se hur Rossi och Yamman faktiskt inte längre har några problem att hänga på Marquez, både ut på rakorna, i de långa svepande böjarna men även att de båda håller stumt bredvid varandra och bromsar lika hårt och sent. Var inte alls samma klasskillnad mellan Hondan och Yamman som förra året.

Vad sa kommentatorerna, det var samma tidsskillnad mellan 1:an och 2:an förra året som det var mellan 1:an och 6:an i år? Är väääldigt jämnt nu i så fall :tummenupp
 
Det var ett rejs med bästa underhållningsinnehåll... standardtv kan dra nått gammalt över sig, allt man behöver är ju MotoGP videopasset.
 
Bäst av allt - vilka fighter vi bjöds på!

Och allt som behövdes var några riktiga fabrikscyklar med riktigt motiverade och talangfulla förare...inga extra liter bränsle, jättemjuka däck eller upphausade halvtalanger. But wait - det hade vi ju förra året med...?

Fabrikernas revansch på Dorna...? Lite pungspark i alla fall...?
 
Och allt som behövdes var några riktiga fabrikscyklar med riktigt motiverade och talangfulla förare...inga extra liter bränsle, jättemjuka däck eller upphausade halvtalanger. But wait - det hade vi ju förra året med...?

Fabrikernas revansch på Dorna...? Lite pungspark i alla fall...?
Mjo, förvisso - Men förare #1-5 som passerar flaggan inom 13 s från vinnaren måste vi nog alla medge är intrikat och en betydlig stämningshöjare? :)

Du har rätt i att fabriksteamen verkade mer än lovligt nöjda över utfallet!
Rejsresultatet ligger ju betydligt närmare Sepang-testerna än träningarna i Quatar och påvisar nog mer att de riktiga fabriksteamen klarar att hämta igen det försprång satellit och open givits i o m sina träningsdagar inom de träningstillfällen som racehelgen medger.

When the flag drops... Jag tror både Dorna och fabriksteamen glädjer sig åt fansens eufori över den täta rejsingen och de många passeringarna - bra reklam för sporten. Sedan får nog Dorna ändå inse att fabriksteamen inte är tappade bakom en vagn utan vet vad de gör när de lägger upp sina strategier...;)

Ducati - Ptjaa, Dovi i mål 12s bakom Marquez är bättre än i fjol, men fortfarande inte "med". Ducatis "open"-fördelar lär väl mer synas lite senare under säsongen och efter fortsatt utveckling? Noterade för övrigt och med tanke på Ditt tidigare inlägg angående elektroniken som "felkälla", Crutchlows kommentar kring sitt rejsresultat enligt denna artikel: "Dovizioso's team-mate Cal Crutchlow finished in sixth place after battling electronic issues.". Intet nytt under solen...

Men visst är det skojigt i alla fall? :) Nu hoppas vi bara att Honda inte defilerar lika starkt som ifjol på Austin utan att även det övriga sällskapet lyckas haka på. Det mår i alla fall mitt lilla "team" bra av!
 
Last edited:
Riktigt bra race, hade varit intressant att se hur det hade utvecklats sig om Lorenzo och Bradl lyckats hålla sig på hjulen.
Bådar gott inför resten av säsongen :tummenupp
 
Riktigt bra race, hade varit intressant att se hur det hade utvecklats sig om Lorenzo och Bradl lyckats hålla sig på hjulen.
Bådar gott inför resten av säsongen :tummenupp

Lorenzo hade seglat iväg och vunnit och Bradl hade blivit passerad av MM och Rossi och slutat 4:a. . . . Nu vet du! :D
 
Lorenzo hade seglat iväg och vunnit och Bradl hade blivit passerad av MM och Rossi och slutat 4:a. . . . Nu vet du! :D

Haha tack, då vet jag :tummenupp

Vad hände med Crutchlow på slutet, va det soppatorsk? Han har ju fan 4 liter mer än de andra i toppen :tungan
 
han säger själv att det inte va soppatorsk. "Technical issue from lap 5"

Ahaa ja det låter ju mer rimligt. För övrigt tycker jag begränsning av bränslet är löjligt, hur kul blir racingen om den som är bäst på eco-driving ska vinna :dummer
 
Last edited:
Ahaa ja det låter ju mer rimligt. För övrigt tycker jag begränsning av bränslet är löjligt, hur kul blir racingen om den som är bäst på eco-driving ska vinna :dummer

Ja, det såg ju verkligen ut som soppatorsk... Men på bike står det att ECU:n hade tappat bort var den var på banan så att effekten var helt fel på fel ställen.

Om jag var förare hade det nog räckt att det händer en gång i ett race så hade jag vänligt men bestämt bett ingenjörerna att ta bort sånt skit. Eller åtminstone sätta dit en override-knapp eller nåt.

Men de kanske måste ha såna effektstrategier för att soppan ska räcka? Vilket skulle vara ännu mer BS.
 
Är väldigt nöjd över att se hur Rossi och Yamman faktiskt inte längre har några problem att hänga på Marquez, både ut på rakorna, i de långa svepande böjarna men även att de båda håller stumt bredvid varandra och bromsar lika hårt och sent. Var inte alls samma klasskillnad mellan Hondan och Yamman som förra året.

Man kanske inte ska dra för stora växlar av det, Marquez var ju trots allt inte 100%. Men helt klart var det en solid insats från Rossi och det ska man inte ta ifrån honom. Sen håller jag inte riktigt med om att det var någon jättestor klasskillnad mellan Yamahan och Hondan förra året, de var bra på olika saker. Däcken verkade också gynna Yamaha mer förra året än vad de gynnade Honda.
 
Om jag var förare hade det nog räckt att det händer en gång i ett race så hade jag vänligt men bestämt bett ingenjörerna att ta bort sånt skit.

Och det hade förmodligen även "tagit bort" dina chanser att överhuvudtaget kunna mäta dig med de andra.

Fabrikarna tycker ju uppenbarligen att det är värt att köra med "sämre" däck och mindre soppa bl a för att få köra med egen mjukvara. Så förmodligen kan det ge väldigt stora fördelar.

Vore dock riktigt kul att se samtliga GP-förarna köra hojar helt utan "elektronik" som t ex reglerar effekten beroende på var dom är. Antagligen skulle även resultatlistorna kunna se annorlunda ut.

Väntar bara på den dagen där någon blir tvungen att gå in i depå för att "boota om" hojen.. :D
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top