MotoGP - Commercial Bank Grand Prix of Qatar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nakagami diskad i Moto2, så Kallio tvåa efter Rabat, Luthi ny trea.

Lorenzo är gudomligt startsnabb men tvingas köra både på och över hörntänderna för att försöka klara sitt patenterade ryck. Den som ska bli mästare i år kommer nog inte att kunna kosta på sig mer än en nolla, så JLo får förmodligen spela korten något säkrare de kommande tävlingarna.

Marquez lysande igen, han kan förmodligen tacka beslutet att välja det hårda bakdäcket för en del av segern då Rossi kopplade greppet om både Pedrosa och Bautista mot slutet. Den som kan rejsa Marquez på det viset utan att förivra sig eller ge upp är definitivt inte slut som artist. PuNcKkt! ;)

Ska aldrig Smith lära sig att hålla sig på hjulen när han har chansen till en riktigt framskjuten placering? Pannben eller insida?

Synd om PEsp, han förtjänade ett bättre öde än ett växellådshaveri i sin premiär.

Redding - nådde sitt mål och kom in före Hayden i sitt första MGP. Snyggt jobbat.

Next stop Austin med klar Hondafavör. Det blir intressant att se om Yamaha närmat sig till denna säsong.

Bäst av allt - vilka fighter vi bjöds på! Fortsätter det så här är det nästan ointressant vem som till slut tar hem bucklan. Nästan... :)
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Next stop Austin med klar Hondafavör. Det blir intressant att se om Yamaha närmat sig till denna säsong.

Bäst av allt - vilka fighter vi bjöds på! Fortsätter det så här är det nästan ointressant vem som till slut tar hem bucklan. Nästan... :)

Jag tycker Yamahan ser ut att va snabbare på rakorna i år. Nån annan som noterade samma sak?
Häftigt race! Många förare gjorde bra ifrån sig och det ger mersmak till nästa tävling!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar helt klart kunna bli fler som fightas om det i år. :)
Aliens, Rossi, Bradl, Bautista och Smith.
Betydligt mer ovisst om det blir 6-7 stycken i tätklungan.
Hade hoppas på mer från EsA, men det kanske kommer.

Det är iaf en sjuhelvetes säsong vi kommer få se! :tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nakagami diskad i Moto2

Attans!
Det var ju inte bra. Inte för någon av oss=)

Jag såg nämligen att du hade valt nästan precis samma förare i ditt "team", som mitt. Enda skillnaden är att jag tog Aegeter som andre man i Moto 2, där du valt Folger, om jag minns rätt. Aegeter krashade, så du är några poäng före mig nu... =)

Så man får inte ha "trimfilter" i Moto2 alltså... :D
Var det en medveten eller omedveten regelbrytning av teamet?
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Efter att ha sett racet, känns det lite som att ducatis gamla fina framhjuls släpp nu även finns tillgängligt för alla stall..:3freak tycker faktiskt lite synd om samtliga som for ut..
annars ett riktigt grymt race. roligt att se att klungan höll sig så pass länge i racet.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Fantastiskt underhållande! Men var det bara jag som tyckte det såg väldigt halt ut för typ samtliga? Kändes som att det kunde släppa för vem som helst, när som helst (vilket det också gjorde för många iofs). Inget drömställe att starta säsongen på. Men näst intill chockerande race! Vilken injektion av lycka, bjöds på överraskningar hela tiden!

Är väldigt nöjd över att se hur Rossi och Yamman faktiskt inte längre har några problem att hänga på Marquez, både ut på rakorna, i de långa svepande böjarna men även att de båda håller stumt bredvid varandra och bromsar lika hårt och sent. Var inte alls samma klasskillnad mellan Hondan och Yamman som förra året.

Vad sa kommentatorerna, det var samma tidsskillnad mellan 1:an och 2:an förra året som det var mellan 1:an och 6:an i år? Är väääldigt jämnt nu i så fall :tummenupp
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det var ett rejs med bästa underhållningsinnehåll... standardtv kan dra nått gammalt över sig, allt man behöver är ju MotoGP videopasset.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bäst av allt - vilka fighter vi bjöds på!

Och allt som behövdes var några riktiga fabrikscyklar med riktigt motiverade och talangfulla förare...inga extra liter bränsle, jättemjuka däck eller upphausade halvtalanger. But wait - det hade vi ju förra året med...?

Fabrikernas revansch på Dorna...? Lite pungspark i alla fall...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och allt som behövdes var några riktiga fabrikscyklar med riktigt motiverade och talangfulla förare...inga extra liter bränsle, jättemjuka däck eller upphausade halvtalanger. But wait - det hade vi ju förra året med...?

Fabrikernas revansch på Dorna...? Lite pungspark i alla fall...?
Mjo, förvisso - Men förare #1-5 som passerar flaggan inom 13 s från vinnaren måste vi nog alla medge är intrikat och en betydlig stämningshöjare? :)

Du har rätt i att fabriksteamen verkade mer än lovligt nöjda över utfallet!
Rejsresultatet ligger ju betydligt närmare Sepang-testerna än träningarna i Quatar och påvisar nog mer att de riktiga fabriksteamen klarar att hämta igen det försprång satellit och open givits i o m sina träningsdagar inom de träningstillfällen som racehelgen medger.

When the flag drops... Jag tror både Dorna och fabriksteamen glädjer sig åt fansens eufori över den täta rejsingen och de många passeringarna - bra reklam för sporten. Sedan får nog Dorna ändå inse att fabriksteamen inte är tappade bakom en vagn utan vet vad de gör när de lägger upp sina strategier...;)

Ducati - Ptjaa, Dovi i mål 12s bakom Marquez är bättre än i fjol, men fortfarande inte "med". Ducatis "open"-fördelar lär väl mer synas lite senare under säsongen och efter fortsatt utveckling? Noterade för övrigt och med tanke på Ditt tidigare inlägg angående elektroniken som "felkälla", Crutchlows kommentar kring sitt rejsresultat enligt denna artikel: "Dovizioso's team-mate Cal Crutchlow finished in sixth place after battling electronic issues.". Intet nytt under solen...

Men visst är det skojigt i alla fall? :) Nu hoppas vi bara att Honda inte defilerar lika starkt som ifjol på Austin utan att även det övriga sällskapet lyckas haka på. Det mår i alla fall mitt lilla "team" bra av!
 
Last edited:

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Riktigt bra race, hade varit intressant att se hur det hade utvecklats sig om Lorenzo och Bradl lyckats hålla sig på hjulen.
Bådar gott inför resten av säsongen :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Riktigt bra race, hade varit intressant att se hur det hade utvecklats sig om Lorenzo och Bradl lyckats hålla sig på hjulen.
Bådar gott inför resten av säsongen :tummenupp

Lorenzo hade seglat iväg och vunnit och Bradl hade blivit passerad av MM och Rossi och slutat 4:a. . . . Nu vet du! :D
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Lorenzo hade seglat iväg och vunnit och Bradl hade blivit passerad av MM och Rossi och slutat 4:a. . . . Nu vet du! :D

Haha tack, då vet jag :tummenupp

Vad hände med Crutchlow på slutet, va det soppatorsk? Han har ju fan 4 liter mer än de andra i toppen :tungan
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
han säger själv att det inte va soppatorsk. "Technical issue from lap 5"

Ahaa ja det låter ju mer rimligt. För övrigt tycker jag begränsning av bränslet är löjligt, hur kul blir racingen om den som är bäst på eco-driving ska vinna :dummer
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ahaa ja det låter ju mer rimligt. För övrigt tycker jag begränsning av bränslet är löjligt, hur kul blir racingen om den som är bäst på eco-driving ska vinna :dummer

Ja, det såg ju verkligen ut som soppatorsk... Men på bike står det att ECU:n hade tappat bort var den var på banan så att effekten var helt fel på fel ställen.

Om jag var förare hade det nog räckt att det händer en gång i ett race så hade jag vänligt men bestämt bett ingenjörerna att ta bort sånt skit. Eller åtminstone sätta dit en override-knapp eller nåt.

Men de kanske måste ha såna effektstrategier för att soppan ska räcka? Vilket skulle vara ännu mer BS.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Är väldigt nöjd över att se hur Rossi och Yamman faktiskt inte längre har några problem att hänga på Marquez, både ut på rakorna, i de långa svepande böjarna men även att de båda håller stumt bredvid varandra och bromsar lika hårt och sent. Var inte alls samma klasskillnad mellan Hondan och Yamman som förra året.

Man kanske inte ska dra för stora växlar av det, Marquez var ju trots allt inte 100%. Men helt klart var det en solid insats från Rossi och det ska man inte ta ifrån honom. Sen håller jag inte riktigt med om att det var någon jättestor klasskillnad mellan Yamahan och Hondan förra året, de var bra på olika saker. Däcken verkade också gynna Yamaha mer förra året än vad de gynnade Honda.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om jag var förare hade det nog räckt att det händer en gång i ett race så hade jag vänligt men bestämt bett ingenjörerna att ta bort sånt skit.

Och det hade förmodligen även "tagit bort" dina chanser att överhuvudtaget kunna mäta dig med de andra.

Fabrikarna tycker ju uppenbarligen att det är värt att köra med "sämre" däck och mindre soppa bl a för att få köra med egen mjukvara. Så förmodligen kan det ge väldigt stora fördelar.

Vore dock riktigt kul att se samtliga GP-förarna köra hojar helt utan "elektronik" som t ex reglerar effekten beroende på var dom är. Antagligen skulle även resultatlistorna kunna se annorlunda ut.

Väntar bara på den dagen där någon blir tvungen att gå in i depå för att "boota om" hojen.. :D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top