MotoGP Catalunya

Så här gick diskussionen redan efter tre körde race. Folk här var upprörda över att Jantelagen inte gäller i Kentucky - vem f-n var han att leda VM? Det var bara Rossis oflyt som råkat få upp en mupp i VM-ledning. "Vale skulle dock vara i klar ledning redan efter Frankrike, flyt/oflyt jämnar ut sig, man måste vinna tävlingar" etc. etc.

Fyra race till är körda nu, och så är NH's VM-ledning STÖRRE, va f-n e det? Vilken otrolig orättivsa alltså, har inte FN något organ som kan ingripa mot denna?

Just nu ser jag bara två killar för titeln, tyvärr då Melandri och Capirex är skadade. En av dem är #69. Intressant att tillägga p.g.a. aktuella meriter. #46 är den andra och det är på gamla meriter han räknas med i titeljakten.

oFFkeFF skrev:
2246548 Vrid inte runt det helt, det jag och några andra skrivit är väl att någon som vinner VM åtminstone ska kunna vinna några race.
Fruktansvärt tråkigt, men det händer att folk som inte kört först över linjen en enda gång vunnit ett VM.
Han har tiden för sig, kan säkert vinna race också. Det känns mest som att om Peddo eller någon annan legat i ledningen utan seger så hade det säkert låtit "ohhh, otroligt starkt av en Rookie". Vad gäller Hayden så får man alltså inte imponeras av honom.

Last edited:
FireSalle skrev:
2246561 Vad gäller Hayden så får man alltså inte imponeras av honom.
Får får man väl, men det är svårt att impas av en förare som aldrig vinner race eller visar att han/hon har någon vinnarskalle i racen.

Nu har Hayden ryckt upp sig duktigt i år och faktiskt gjort flera stycken omkörningar i flera race. Men någon värdig vinnare av GP kan jag inte tycka att han är, tyvärr. Fortfarande en stabil och duktig förare, men för slätstruken och tråkig.

Tja, vad jag tycker om Hayden illustreras enklast av VM-tabellen.

Slätstruken och tråkig alltså :confused: Inte på banan iaf. Bra kontroll med snygga ställ. Vill du ser krascher gå på Rallycross eller något sådant där de inte hamnar på sjukan vid vurpor.
Hur han är privat känner jag inte till - men troligen en större partyprisse än t.ex. Peddo. Oavsett vilket så spelar det ingen roll, tabellen illustrerar hur han är som VM-förare så här långt. Det är NH&Co som hojåkare som är intressant för mig.

Bifogat

• Hayden.jpg
    Hayden.jpg
    69.6 KB · Visningar: 117
Last edited:
Ja det är ett djäkla tjat om ven som förtjänar att vinna. Den som blir världsmästare i år förtjänar det oavsett om han inte vinner ett enda race! Punkt slut! Sen tror jag personligen att Rossi kommer ta det. Sen kan man ju disskutera småsaker som "otur" osv. Men sånt ingår ju, det kan hända alla. Go Rossi :yoparty säger jag.

FireSalle skrev:
2246561Vad gäller Hayden så får man alltså inte imponeras av honom.
Du antingen bortser från eller har inte förstått varför han är ljummet populär utanför USA. Hayden är ett jättebra exempel på uttycket att glida in på en räkmacka. Efter en i internationella sammanhang måttligt imponerande AMA-titel fick han en av världens två mest eftertraktade sittplatser i roadracing: på en Repsol-Honda med Rossi som teamkompis och Doohan som mentor, coach och dadda. Det är klart att det stack i ögonen på många som hade andra favoriter för denna plats. När Rossi flyttade till Yamaha var det underförstått att Hayden skulle överta ansvaret att vinna för Honda. Precis som Honda förutsatte att Spencer, Gardner, Doohan, Okada, Criville, Ukawa och Biaggi skulle kamma hem guldpokaler och titlar åt dem. Den som inte gjorde det fick sparken (Ukawa, Biaggi). Men trots en vinst på snart fem säsonger kör Hayden alltjämt för Repsol-Honda. Jag förstår att Honda inte sparkar en förare som leder VM. Men räkna med att de är rejält missnöjda över att Hayden är en så medioker race- och titelvinnare jämfört med sina företrädare.

Så att vara imponerad av Hayden ter sig i mina ögon lite märkligt och borde bara vara möjligt om man är mer eller mindre historielös.

FireSalle skrev:
2246615 Tja, vad jag tycker om Hayden illustreras enklast av VM-tabellen.
Ja mig också, 0 vinster.
FireSalle skrev:
Slätstruken och tråkig alltså :confused: Inte på banan iaf.
Jo, han visar aldrig någon fighting spirit.
FireSalle skrev:
Oavsett vilket så spelar det ingen roll, tabellen illustrerar hur han är som VM-förare så här långt.
Ja 0 vinster.

Men men, någon ska väl vara först med att vinna stora klassen utan någon racevinst också :D
Är man bäst på att vara näst bäst så kan man ju vinna ändå...

Nyteknik skrev:
2246631 Du antingen bortser från eller har inte förstått varför han är ljummet populär utanför USA. Hayden är ett jättebra exempel på uttycket att glida in på en räkmacka....
Så att vara imponerad av Hayden ter sig i mina ögon lite märkligt och borde bara vara möjligt om man är mer eller mindre historielös.
Så p.g.a. säsongerna -03 och -04 så borde han inte få leda VM nu? Konstigt FIM inte lagt in det heller i sin poängsättning...

Inte Haydens fel att Repsol tog upp honom, fler skulle hoppa på den chansen.
Han imponerade inte de första två åren, men gjorde ju lite resultat ifjor. En vinst som alla här tjatar om att man måste ha och så trea totalt. Inte så illa alls.
Att han inte fyllde Rossis skor när han gick kan f-n inte ens HRC i sin fantasi föreställt sig? Om så var fallet så var det en viktig väckarklocka för dem att det inte är Repsol-dekalerna på sidan som vinner titeln åt dem.

Att Honda inte dumpat honom beror kanske på hans utvecklingstrend? Det han tillför vid sidan om? Lägger vad jag förstår många varv, utvärderar nya saker etc. Är det att åka med på en räkmacka?
Martin skrev:
2246638 Jo, han visar aldrig någon fighting spirit.
Pallplatser ger fler poäng än bollhavet!

Last edited:
Det känns inte så konstruktivt att lägga ord i munnen på andra
och sen argumentera mot dem.

Man får gilla vilken förare man vill t o m Cardoso,
han är säkert än reko kille även om han dö-sist varje gång.

Vad gäller regler så tror jag faktiskt att FIM och Dorna kommer
att se över dem om Hayden vinner VM utan en enda seger.
En brantare poängtrappa kanske?

FireSalle skrev:
2246650 Så p.g.a. säsongerna -03 och -04 så borde han inte få leda VM nu? Konstigt FIM inte lagt in det heller i sin poängsättning...

Inte Haydens fel att Repsol tog upp honom, fler skulle hoppa på den chansen.
Han imponerade inte de första två åren, men gjorde ju lite resultat ifjor. En vinst som alla här tjatar om att man måste ha och så trea totalt. Inte så illa alls.
Att han inte fyllde Rossis skor när han gick kan f-n inte ens HRC i sin fantasi föreställt sig? Om inte så var det en viktig väckarklocka för dem att det inte är Repsol-dekalerna på sidan som vinner titeln åt dem.

För att pallplats ger fler poäng än bollhavet?

Får och får, det är klart han får göra det, det är ingen som bortser från fakta.
Sen är det väl upp till var och en om man låter sig imponeras av det eller inte.

gthyni skrev:
2246663 Det känns inte så konstruktivt att lägga ord i munnen på andra
och sen argumentera mot dem.
?
gthyni skrev:
2246663
Vad gäller regler så tror jag faktiskt att FIM och Dorna kommer
att se över dem om Hayden vinner VM utan en enda seger.
En brantare poängtrappa kanske?
Bara de inte ändrar spelreglerna mitt i säsongen så.

oFFkeFF skrev:
2246665 Får och får, det är klart han får göra det, det är ingen som bortser från fakta.
Sen är det väl upp till var och en om man låter sig imponeras av det eller inte.
Men det är ju ett sådant löjligt gnäll över att han leder VM - så typiskt svenskt på något sätt att gnälla och framhäva det negativa om en som leder VM.
Det är en kul säsong! [Notera, gäller inte startkraschen igår] Det har redan varit några riktigt bra race, förra i Italien t.ex. Det är kul med många olika vinnare innevarande säsong. Det är kul med flera olika fabrikat i täten (KR ligger före Kawasaki i konstruktions-VM?). Det är kul med riktiga utmanare till Rossi om titeln.
Nicky Hayden har inte gjort något ojuste. Hayden har konsekvent visat sig i täten. Grattis till VM-ledningen Nicky!

FireSalle skrev:
2246710Grattis till VM-ledningen Nicky!
Det blir lite som att föreläsa om vattets betydelse för sjöfarten när du skriver att Hayden är en duktig poängplockare och välförtjänt mästerskapsledare.

Om man har sina skäl att tycka mindre om Hayden kan man framhålla att han jämfört med sina HRC-företrädare utmärker sig på ett negativt sätt.

Vi har våra skäl att framhålla det ena eller det andra. Du väljer att framhålla det positiva.

Edit: det har framhållits både negativa och positiva egenskaper hos alla förare som det är möjligt att tycka något om. Varför skulle Hayden vara ett undantag?

Nyteknik skrev:
2246752
Edit: det har framhållits både negativa och positiva egenskaper hos alla förare som det är möjligt att tycka något om. Varför skulle Hayden vara ett undantag?
Det är mycket möjligt att jag överdriver, jag blir väl upprörd över att det så kvickt ska slås ned på en duktig förare - och så spårar det ur därifrån.

Nyteknik skrev:
2246752 Om man har sina skäl att tycka mindre om Hayden kan man framhålla att han jämfört med sina HRC-företrädare utmärker sig på ett negativt sätt.
Som att vara den förste sedan Rossi att utmana om titeln? Iaf. är det just den egenskapen som jag skulle vilja framhäva för tillfället.

Åhh, nu är det bara pajkastning i den här tråden.

Visst, personligen gillar jag Rossi för den typ han är och för att han kör bra, det bidrar nog till att åtminstånne jag kollar på MotoGP över huvud taget.

MEN, för många verkar MotoGP endast handla om förarna, sätt Rossi på en "skruttomobil GT" och han kommer inte vinna ett endaste race för även om alla andra åker av så kommer hans åkdon ändå att haverera innan kurva 7.

Det poängsystem man valt inom MotoGP (gilla det eller inte) bygger på att man tar med ALLT:
Hur hojen körs, hur bra den håller, finns det någon som kan ställa in den rätt, är det rätt lufttryck i däcken, har man putsat visiret rätt?

Visst vill vi se en "aktiv" totalsegrare MEN som systemet är nu så är det bara att gratulera MR Hayden...... Tillsvidare :D

en smilbild till:
232480.jpg

Kenny hittar formen under racet:
"I'm not really confident in myself in the beginning of the race but I'm getting there," confessed Kenny Jr. "In the race I was running with John but I didn't know if there was somebody behind him. When I let him passed I realised we were alone. So I kept pushing and passed him down the straight with Honda power, it was awesome.

Är det Kurtis som ska köra KRs andra hoj, tro?

duccen900ss skrev:
2246709 Var finns racet att ladda ner? Webb länk eller torrent... :Bugar

Har letat som en tok på nätet efter rejset... Hittar inget...
Snälla någon :Bugar ! Jag missade det! :huvet
En länk eller en torrent, snälla! :bow

FireSalle skrev:
2246786 Det är mycket möjligt att jag överdriver, jag blir väl upprörd över att det så kvickt ska slås ned på en duktig förare - och så spårar det ur därifrån.
Så blir det lätt när någon uttalar ensidiga och överdrivna omdömen. Då slår pendeln tillbaks med minst samma kraft! Den kritik som har framförts mot Hayden är ju i relation till Valmers kampanj mot Biaggi bara en lätt bris.

FireSalle skrev:
2246786Som att vara den förste sedan Rossi att utmana om titeln? Iaf. är det just den egenskapen som jag skulle vilja framhäva för tillfället.
Jag skrev att han utmärker sig negativt jämfört med sina HRC-företrädare. Bortsett Ukawa och Biaggi har ingen förare som har kört för HRC haft så få pole och vinster till sitt namn som Hayden. Trots Doohan lyckades både Criville och Okada plocka en hel del segrar och poles. Även Biaggi attackerade och besegrade Doohan ("trots" att han inte körde för HRC). Lawson, Spencer och Gardner utgör resten av de förare som har kört för HRC och de har alla varit oändligt mer framgångsrika än Hayden. Så det är inte helt lätt att se varför det finns skäl att imponeras av just Hayden; man måste ju se till en förares förutsättningar att lyckas.

Lazlo440 skrev:
2246852 Har letat som en tok på nätet efter rejset... Hittar inget...
Snälla någon :Bugar ! Jag missade det! :huvet
En länk eller en torrent, snälla! :bow
Du missade ingenting. Det var ett trist race.

Nyteknik skrev:
2246866 Den kritik som har framförts mot Hayden är ju i relation till Valmers kampanj mot Biaggi bara en lätt bris.
Du kan säkert söka i forumet och se att jag även där ogillade personangreppen och framhöll det som presterades på banan.

Nyteknik skrev:
2246866
Jag skrev att han utmärker sig negativt jämfört med sina HRC-företrädare. Bortsett Ukawa och Biaggi har ingen förare som har kört för HRC haft så få pole och vinster till sitt namn som Hayden. Trots Doohan lyckades både Criville och Okada plocka en hel del segrar och poles. Även Biaggi attackerade och besegrade Doohan ("trots" att han inte körde för HRC). Lawson, Spencer och Gardner utgör resten av de förare som har kört för HRC och de har alla varit oändligt mer framgångsrika än Hayden. Så det är inte helt lätt att se varför det finns skäl att imponeras av just Hayden; man måste ju se till en förares förutsättningar att lyckas.
Kanske ändå inte en helt igenom rättvis jämförelse? Hayden var säkert inte uppgiften mogen 2003, men nu är han det. Däremellan kom ju Hondas praktmiss att tro att HRC-dekaler är trimning nog att vinna allt och glatt förskjuta både Rossi och Burgess. Kan tänka att det inte var så kul att vara The Kentucky Kid i den vevan. Ditt "Bortsett ..." säger också en del eller hur?
Vill minnas att Doohan var ganska sur för att Criville och Okada fick ta del av hans inställningar/arbete.
Dessutom så var team:et klart dominanerande under några år men det är väl en annan diskussion.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2