MotoGP Aragon - Gran Premio Movistar de Aragón

Jaha
Då handlar GP om vale och lorenzo ska fördela smulorna eftersom mm utan större ansträngning kan promenera hem titeln

Kul för Aprilia att få med båda hojarna i topp 10. Hoppas de fortsätter i stil med suzuki att utvecklas för då blir det än roligare 2017. För det är vad som hägrar nu, 2017.
 
MM gjorde det som alla trodde synd bara att han lyckades rädda framhjulssläppet.

Fattar inte hur VR med sin rutin kunde välja just den kurvan att prova ta sig om JL det var ju aldrig ens nära!

Jaha det sög ju. Håller med om att MM kunde haft den goda smaken och tappat hojen i början. :D

Eller tråkigt att de andra var alldeles för långsamma?

I övrigt känns platserna välförtjänta även om jag hade hoppats på MM/Rossi/Vinales i den ordningen.
Sjukt bra körning av Marquez som inte höll igen i racet utan gick för vinst. Hade dock gärna sett en episk fight mellan honom och Rossi :fakta
 
Eller tråkigt att de andra var alldeles för långsamma?

I övrigt känns platserna välförtjänta även om jag hade hoppats på MM/Rossi/Vinales i den ordningen.
Sjukt bra körning av Marquez som inte höll igen i racet utan gick för vinst. Hade dock gärna sett en episk fight mellan honom och Rossi :fakta

Dom andra va inte långsamma. MM hade bara tur när han körde.
 
Fattar inte hur VR med sin rutin kunde välja just den kurvan att prova ta sig om JL det var ju aldrig ens nära!

Tror inte de va meningen med ett omkörningsförsök där, bromsade lite för sent och valde att släppa upp bromsen för att inte Torpedera lorre..
Men synd oavsett, hade troligen blivit bra fight annars !
 
Nix. :tummenupp

Kul för Aprilia.
Bra kört av Cal igen!
Tror verkligen Rossi hade chans på andraplatsen om han valt ett annat ställe för sin omkörning.

Jo, lite rookiemisstag över det försöket faktiskt. Han såg ut att ligga ganska bekvämt bakom Lorenzo och kunde ha valt ett bättre ställe med lite tålamod. Åas, att titta på och att köra är jävligt skilda saker. :hihi

Man får väl ta och gratulera MM för en snyggt körd säsong, för nu är det upp till honom att slarva bort titeln. Han gjorde ett typiskt MM-race den här gången, det är fan bara han som kan rädda upp de där framhjulssläppen, och sedan med precision och larvigt mycket högre fart köra om de framförvarande förarna. Viñales hade inte kunnat ställa till mycket för honom även om han inte hade sumpat förstakurvan i en bitter bromsfajt. :hihi
 
Däcken är utan tvekan den viktigaste komponenten på en motorcykel. Allt annat med chassie, fjädring och engine management är mer eller mindre underordnat.



Däcken är betydligt mer komplicerade än de "soft, medium och hard" som uppges i pressmaterialet. Om jag räknar rätt angående alla artikelnummer som figurerat sedan första testen med det franska märket så är vi nu uppe i 119 stycken olika däck. Däcktillverkaren väljer själva vilka däck som är "soft, medium och hard" vid respektive tävling och detta är oftast olika däck för olika banor. Inget nytt med detta. Detta var precis likadant med Bridgestone.

Framdäcken i Misano var "one-offs" för just denna bana som bäst beskrivs som en gokartbana med tveksamt grepp. Enklast beskrivna som en supermjuk stomme kombinerat med relativt hårt gummi, både för det däck som kallades "soft" respektive "hard". Framdäcken i Aragon är mer eller mindre tillbaka till de som gällde i Brno och Silverstone. Jag skulle därför bli mycket överraskad om DP håller en hel racedistans. Jag tror mycket mer på MM i dessa förhållanden och med dessa framdäck. Jag skulle gilla att ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om DP vinner här.

Inte illa, såg jag inte fel så ramlade DP ner ett par placeringar mot slutet.
 
Hur kan placeringen vara ogenomtänkt när det krävs en påkörning för att den ska gå sönder?
Jag har för mig att det snackades om att varken Yamaha eller Ducati hade sina givare så vanskligt placerade då. Honda satte ju dit ett skydd efteråt och var givaren sitter idag vet jag inte.

Att ha en sådan viktig detalj så utsatt känns verkligen konstigt då kontakt mellan hojar förekommer ofta.
 
Jag har för mig att det snackades om att varken Yamaha eller Ducati hade sina givare så vanskligt placerade då. Honda satte ju dit ett skydd efteråt och var givaren sitter idag vet jag inte.

Att ha en sådan viktig detalj så utsatt känns verkligen konstigt då kontakt mellan hojar förekommer ofta.

Fast, en kabel som sitter fast på ovansidan av svingen är väl ganska lätt att anta att om ett annat fordon kommer åt den så är det antagligen en krasch redan där.
Den satt ju inte så att det var helt uppenbart skitdumt att ha det så. Nu visade det sig ju ändå vara ickeoptimalt, så de ändrade på det.

Kommer ihåg att folk höll på och spånade om att MM klippte den med mening när det hände. :dummer
 
Mest värt att uppmärksamma under helgen var väl ändå att Brad Binder i stor stil blev världsmästare i Moto3. Ska bli intressant att se vad han kan uträtta i framtiden.

Kryckan uttalade sig ganska tydligt om vad han tyckte om JL:s gnäll om VR:s omkörning.
 
Kul race i början..

Att Marquez skulle göra något annat än att krascha eller vinna var ju en lågoddsare.
Nu gjorde han nästan båda.

Jävligt synd att Rossi missade inbromsningen, hade varit kul att se vad hänt sista varvet.

VM är i princip avgjort, Marquez måste krascha ut två race och Rossi måste vara vinna två race och vara före i de två Marquez håller sig på hjulen, kommer inte hända tyvärr.
 
Med tanke på MMs körstil vore inte en bruten arm en oväntad händelse som orsak till poängbortfall, men han får gärna hålla sig på hjulen.
 
Mest värt att uppmärksamma under helgen var väl ändå att Brad Binder i stor stil blev världsmästare i Moto3. Ska bli intressant att se vad han kan uträtta i framtiden.

Kryckan uttalade sig ganska tydligt om vad han tyckte om JL:s gnäll om VR:s omkörning.

Binder ska onekligen bli intressant att följa, jag hoppas på att han håller sin klass i Moto2 och vidare upp i MotoGP. MM behöver någon som kan skallas med honom när VR pensionerar sig. :hihi

Vad gäller Pedrosa så ska det här vara en bild på hans framdäck från racet:
gomma_pedrosa.jpg
Och Dovis ska tydligen ha sett ut sådär med.
Ganska imponerande att ta sjätte plats med det där däcket.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top