MotoGP Aragon - Gran Premio Movistar de Aragón

Det borde ju i så fall rent logiskt betyda att Pedrosa inte är vassast i FP3 och i position inför kvalen, men förmodligen i hygglig fart inför racet på söndag eftermiddag.

Motsatt effekt verkar det vara för Maverick och Suzi, som verkar trivas i lägre temperaturer över racedistans.

Den som lever får se :)

För övrigt kör jag sista bandagen för säsongen med Sydskånes EMSE på Sturup Raceway. Hoppas på en lika bra dag där som förarna får på Aragon!!! och till alla er andra weekend warriors som upprätthåller era drömmar och ambitioner på olika banor runt om i Svea Rike!
 
Var det nån som trampade dig på tårna eller? Ingen har kallat MM för tråkig, endast du. Ingen har planerat att kalla Rossi tråkig, endast du.

Det är många som har kallat MM för tråkig i år. Men för att svara på det viktiga; Det är ingen som har trampat mig på tårna och det var inte meningen att få det att låta som om jag var bitter eller något i den stilen. My bad! :krama
 
Intressant att du lägger så stor vikt vilka däck dom kör på.

Däcken är utan tvekan den viktigaste komponenten på en motorcykel. Allt annat med chassie, fjädring och engine management är mer eller mindre underordnat.

Vet ni vad det blir för däck nu då?

Däcken är betydligt mer komplicerade än de "soft, medium och hard" som uppges i pressmaterialet. Om jag räknar rätt angående alla artikelnummer som figurerat sedan första testen med det franska märket så är vi nu uppe i 119 stycken olika däck. Däcktillverkaren väljer själva vilka däck som är "soft, medium och hard" vid respektive tävling och detta är oftast olika däck för olika banor. Inget nytt med detta. Detta var precis likadant med Bridgestone.

Framdäcken i Misano var "one-offs" för just denna bana som bäst beskrivs som en gokartbana med tveksamt grepp. Enklast beskrivna som en supermjuk stomme kombinerat med relativt hårt gummi, både för det däck som kallades "soft" respektive "hard". Framdäcken i Aragon är mer eller mindre tillbaka till de som gällde i Brno och Silverstone. Jag skulle därför bli mycket överraskad om DP håller en hel racedistans. Jag tror mycket mer på MM i dessa förhållanden och med dessa framdäck. Jag skulle gilla att ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om DP vinner här.
 
Däcken är utan tvekan den viktigaste komponenten på en motorcykel. Allt annat med chassie, fjädring och engine management är mer eller mindre underordnat.



Däcken är betydligt mer komplicerade än de "soft, medium och hard" som uppges i pressmaterialet. Om jag räknar rätt angående alla artikelnummer som figurerat sedan första testen med det franska märket så är vi nu uppe i 119 stycken olika däck. Däcktillverkaren väljer själva vilka däck som är "soft, medium och hard" vid respektive tävling och detta är oftast olika däck för olika banor. Inget nytt med detta. Detta var precis likadant med Bridgestone.

Framdäcken i Misano var "one-offs" för just denna bana som bäst beskrivs som en gokartbana med tveksamt grepp. Enklast beskrivna som en supermjuk stomme kombinerat med relativt hårt gummi, både för det däck som kallades "soft" respektive "hard". Framdäcken i Aragon är mer eller mindre tillbaka till de som gällde i Brno och Silverstone. Jag skulle därför bli mycket överraskad om DP håller en hel racedistans. Jag tror mycket mer på MM i dessa förhållanden och med dessa framdäck. Jag skulle gilla att ha fel, men jag skulle bli mycket överraskad om DP vinner här.

Tack för att du kastar oss nollor tillbaka till verkligheten, kommer ihåg när Johan "#Stiggy" Stigefelt försökte förklara hur J-vla mycket däcken gör i någon Eurosport sändning på-90 talet. Man kan trimma, justera fjädring mm. och få till ett bra varv. Men när Randy Mamola har lyckats fixa ett bra däck i depån är man 1-sec snabbare/varv.
 
Nu lite konspirationsteorier. Det finns indikationer på att kvaliteten kan variera från ett ex till ett annat, åtminstone händer det att förarna skyller på det. Så frågan är då, får vissa förare medvetet bättre däck än andra?
 
Nu lite konspirationsteorier. Det finns indikationer på att kvaliteten kan variera från ett ex till ett annat, åtminstone händer det att förarna skyller på det. Så frågan är då, får vissa förare medvetet bättre däck än andra?
Tror knappast det skulle vara medvetet utan helt enkelt slumpen. Wsbk har haft ganska mycket sådana problem med pirelli.
Däremot under eran med flera tillverkare så kunde en satellitförare ha tre gummiblandningar att välja på och en fabriksförare 20st... Då gjordes en del däck on demand på plats i mobila däcktillverkningar samt att dom hade kvaldäck som höll i två varv.
 
I år är väl det år MM kört minst "vilt"?
Är väl bara något enstaka race vi sett honom verkligen fightas annars har han ju mest sejfat hem sina placeringar i år.

Han säger ju dessutom att han skulle vara komfortabel med att inte vinna flest race men ta titeln och känna sig som champion.
Här är jag lite kluven faktiskt.
Det finns champion-glitter både i flest racevinster och flest poäng.
Vet inte riktigt vad jag tycker glimmar klarast? :va

Möjligt.. Men Fp3 stärker onekligen min känsla att Marquez otvivelaktigt även i år kör alldeles för mycket på gränsen mot sina medtävlande.
 
Mycket gick väl inte Hondas väg (förutom MM) i början på året? Men tycker de har ryckt uppt sig fantastiskt på senaste racen. Trots sina många undermåliga ingenjörsmissar de senaste åren (minns bla uselt placerad "abs-givare" på bakhjulet för något år sedan(var väl på Aragon Pedrosa fick smaka asfalt pga det)) Särskilt kul tycker jag det är att Cal åter igen visar vilken grym chaufför han är! Liksom på Yamaha visar han att han hänger fabrikarna i hasorna! Men särskilt jämna och stabila tycker jag inta Honda har varit under säsongen vs. Yamaha.

TC-givaren var det nog inget fel på alls men det var väl inte tänkt att den skulle hålla för en påkörning av teamkompisen....
 
"The million dollar session"?[/QUOTE]

Ja jäklar! Måste vara ett av de dyraste träningspassen på länge i MotoGP. :gnissla:crash
Såg ni Tech 3 bossen, när EsP kraschade för andra gången....man såg hur € snurrade i hans uppspärrade ögon. Han såg allt lite blek ut.:näsblod

Tre rejäla krascher för samma team på ett pass.....dyyyyyrt!
 
Last edited:
TC-givaren var det nog inget fel på alls men det var väl inte tänkt att den skulle hålla för en påkörning av teamkompisen....

Skrev inte att det var fel på givaren, ogenomtänkt placering av den bara. Ungefär som depåutfarten på Aragon.
 
Bara att gratulera Brad Binder. Solklart bäst i Moto3 i år.

Synd att Lowes kastat massa poäng i sjön på sista tiden. Annars hade vi haft tre killar som slogs om Moto2.
Det är porr att se Lowes och Luthi köra! :yoparty
 
Skit oxå! Då var spänningen borta i årets MotoGP....:mad:
 
MM gjorde det som alla trodde synd bara att han lyckades rädda framhjulssläppet.

Fattar inte hur VR med sin rutin kunde välja just den kurvan att prova ta sig om JL det var ju aldrig ens nära!
 
2 Aprilior före alla Ducatis förgyller min söndag!
Första kurvorna efter start var ju fantastiska, otroligt att alla kom helskinnade ur det!
 
Jaha det sög ju. Håller med om att MM kunde haft den goda smaken och tappat hojen i början. :D
 
Sådärja.

Marc leder efter FP1 och kommer vinna racet och titeln.
Vi fortsätter från nu i tråden "2017 MotoGP - försäsongstugg!".

Frågor på det? :)

#sarkasm

Edit: Justerade lite... ;)

Nix. :tummenupp

Kul för Aprilia.
Bra kört av Cal igen!
Tror verkligen Rossi hade chans på andraplatsen om han valt ett annat ställe för sin omkörning.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top