MotoGP: 600cc ersätter 250cc

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Hittade följande artikel...

MotoGP: Rules for 600cc MotoGP class drawn up
12 September 2007 15:40


Four-stroke 600cc bikes racing in 2010 as replacement for the current world 250 championship has moved a step closer with draft technical rules for the new class being drawn up.

The new class will be exclusive for four-strokes four-cylinder machines but with production engines only with limited rpm.

Chassis design and construction will be prototype under proposals currently the subject of heated debate inside the Motorcycle Sport Manufacturers Association.

The proposals have enraged European factories like Aprilia and KTM, who form the bulk of the 250 and 125 grids.

Bosses of both factories believe there is an agreement in place with Dorna for the 250 two-stroke F-class to run until the end of the 2011 season.

But Dorna and Honda is pushing for the new rules to be implemented for 2010, with HRC recently confirming it would cease all two-stroke production at the end of the 2009 campaign.

KTM designer Harald Bartol is a long-standing two-stroke engineer and tuner, and views the proposed four-stroke future with trepidation.

"Technically I have no problem with it. I will build a four-stroke. I don't care. But I have a problem whether it is good for racing," he said.

"The costs will explode. As now, 125 and 250 for growing up in racing and coming to MotoGP is the best situation. As we know, it is coming from only one company.

“They are pushing from the other side. Last year they said 2012. Then it was too quiet for a long time but it was coming through the back door, to Dorna," said Harald Bartol.

"If we go to 600 this is bad for racing. I am not sticking to two-strokes, but it should be a proper race bike. Not donkey racing, with a 600.

“This is a big lump of iron. Six-hundreds are racing already, so why do the same thing?

“And as for making funny rules about making a special chassis for a production engine, every handicap formula in the past was always bad. If you have too many rules, it spoils it," he said.

Key points of the draft technical rules are; ENGINE Four-stroke engines only Maximum capacity 600cc, Maximum four cylinders, No oval pistons RPM limited, No pneumatic valve operation systems, or variable timing.

INLET AND FUEL SYSTEM
Throttle body diameter limited
Fuel injector type limited
Fuel spec – standard unleaded fuel

GEARBOX
Six speed gearbox
Limited alternate gear ratios available

ELECTRONICS
RPM limiter on each bike

CHASSIS
Design and construction of the chassis is free

WEIGHT
One and two cylinders (TBA)
Three cylinders (TBA)
Four cylinders (155kg)

Other points:
No carbon brakes
No carbon composite wheels
Teams can only scrutineer one motorcycle per rider Limited number of complete engines per rider at each event
 
Det med en hoj per gubbe är skit!
Kastar du dig får du hoppas på att intemycket går sönder om du ska kunna sätta en bra tid på kvaler.
Sen gå in och sätta restriktorer på sprutet låter som en enhetsklass trots att det är en prototypklass!
 
Trist. Lite bättre vore det med 400 cc t.ex., 600 räjsar vi med redan. Fast jag tycker 250 borde vara kvar.
 
Låter som någon Amerikan klippt och klistrat ihop nått "scoop"?
Låter inte så trovärdigt faktiskt.. :va
 
Varvtalsbegränsade produktionsmotor på 600, en hoj per person och och 155 kilo? Låter sanslöst, kan omöjligt ta 125 eller 250:s plats som plantskola. Då måste det vara bättre att köra WSS.
 
Så hopplöst med alla tillkrånglade begränsningar och styrningar i något som ändå blir en fabriks-klass! Bara idén att styra antalet cylindrar, material i bromsskivor och bla bla bla. Ännu sämre koppling mellan racing och utveckling för oss dödliga.

Något som däremot skulle intressera mig oerhört, vore en 100% standardklass. Eller två.... En klass för max 600 och en med obegränsad slagvolym. Kravet skulle vara gatregistrering med gatdäck. Endast najade oljepluggar och tejpade glas, i övrigt direkt från butik.
Eventuella race-brister hos maskinerna får lov att klaras genom anpassning precis som överallt annars.
Snacka om konsumentupplysning avsennde motor, chassi, fjädring, däck och så vidare när Bike-tester blir verklig racing! Jag är övertygad om att det skulle bli tight också.

Som de första årens svenska Superbike...
 
standardklasserna finns, Super Stock och Super Stock 600. De kör med superbike-cirkusen men visas sällan på svensk TV-

Tanken med restriktorer och andra begränsningar istället för en riktig prototypklass på t ex 450cc är väl att hålla ner kostnader, men det känns ändå som trixande från HRC för att till varje pris föra in fyrtakt.
 
"WEIGHT
One and two cylinders (TBA)
Three cylinders (TBA)
Four cylinders (155kg)"

155kg, va f*-n i GP-klasserna skall man finna lätta välbyggda ingenjörsmässigt optimerade fordon, gjorda enbart för racing och med ett grundsyfte om utveckling och därmed skall de vara kompletta prototyper.
 

"Four cylinders (155kg)"

155kg, va f*-n i GP-klasserna skall man finna lätta välbyggda ingenjörsmässigt optimerade fordon, gjorda enbart för racing och med ett grundsyfte om utveckling och därmed skall de vara kompletta prototyper.
Det måste bara vara en tidningsanka. Kan någon se framför sig att de tar en CBR600RR-motor med restriktorer och trycker in i ett 250-chassi??
 
Ett i mina ögon värdelöst förslag som tar död på racingen som vi känner till den.
Dessutom är det snarlikt klasser som körs ihop med WSBK vilket bara ökar förvirringen. Låt racingklasserna vara en racingklasser och inga j-a modifierade standardklasser.
Om man tvunget ska ändra och istället kör 450 cc, max 2-cyl och låter motorkonstruktionen vara fri så utkristalliserar sig vad som är mest effektivt. Intressant att se 2t vs 4t i den storleken och med det antalet cylindrar :tummenupp
 
Om man tvunget ska ändra och istället kör 450 cc, max 2-cyl och låter motorkonstruktionen vara fri så utkristalliserar sig vad som är mest effektivt. Intressant att se 2t vs 4t i den storleken och med det antalet cylindrar :tummenupp
Det är väl redan avgjort? Aprilia hade sin V-twin som Harada körde redan -99 (380cc), inte en chans att en 4-t 450 mäter sig med den.
 
Last edited:
min (och andras) idé liknande MX2-reglementet:

* 250cc tvåtakt resp 450cc fyrtakt
* max 2 cylindrar
 
Tror inte på 600 som ersättare. UEM har ju haft stora problem bara med att få lov att använda namnet på en 600-klass till EM pga Flamini som äger WSBK. Att då andvända samma motorer/klass till en konkurerande VM-serie vill dom nog inte släppa ifrån sig rättigheterna för.

Dessutom har man provat denna klassen i Spanien för massa år sen. Men man lade snabbt ner den pga att den var så dyr och det inte fanns något intresse för den. Block och vev skulle vara std-600, resten fick ändras.

Att Honda säger att man ska sluta med att sälja 2-t 2010 gäller nog egentligen bara deras produktion av hojar till allmänheten. Men klart att dom säkert vill att HRC med kanske byter? Men jag har inte sett något sånt utalande nånstans. Den gäller bara Honda, inte HRC. Jag hade nog sett det som bra om Honda slutar. Det hade helt klart öppnat upp marknaden i racingen för mindre märken som Gnani, FGR, SEEL, KTM och aprilia osv. Tror ingen kommer sakna någon Honda i startfältet 250GP ändå? Speciellt inte om det fylls på med andra märken.

Det som är sagt för några år sen till IRTA, när man ändrade i MotoGP, är att 2009 skulle man tidigast ta upp ev ändringar i 250GP. Om ändingar skulle genomföras så skulle det genomföras tidigast 2012 och dom reglerna som finns nu skulle ha en 5-års period som övergång räknat från 2009. Så teamen skulle veta att 250cc 2-t kan man köra till 2014 oavsett rykten och vad man bestämmer.

Är nog dom här ryktena om att Honda ska sluta med 2-t får vissa att spekulera i att dom kommer gå bakvägen till DORNA och pressa fram nya regler tidigare än sagt. Det som jag läst och som verkar mest logiskt är att man ska se över ett reglement där man kan tävla med lika vilkor med 2t vs 4-t. Honda och Ducati vill ha 4-t och man vill ha kvar aprilia och KTM som vill ha 2-t. Förmodligen så skulle det vara en 400cc med 2 cylindrar som är mest troligt. Dvs en halv MotoGP-motor. Man har även rätt mycket diskutioner om alternativa bränslen med. Man vill få bort dom nuvarnade bensinmotorerna i GP om det går.
 
Last edited:
Tror inte .... är mest troligt. Dvs en halv MotoGP-motor. Man har även rätt mycket diskutioner om alternativa bränslen med. Man vill få bort dom nuvarnade bensinmotorerna i GP om det går.

Bra analys ...
Ska man ändra bränsle så lär man få gå upp i tankvolym eller minska antalet varv ...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top