MotoGP: 600cc ersätter 250cc

Förslaget låter inte så troligt men att vi går från tvåtakt till fyrtakt råder det knappast något tvekan om. Honda känner väl att de tappat greppet helt om 125/250 och vill vinna ny mark med en mindre fyrtaktsserie.
 
3170790 Förslaget låter inte så troligt men att vi går från tvåtakt till fyrtakt råder det knappast något tvekan om. Honda känner väl att de tappat greppet helt om 125/250 och vill vinna ny mark med en mindre fyrtaktsserie.
Ungefär som de har greppet om den fyrtaktsklass som körs i GP nu? ;)

Det kommer ju att bli en övergång till ngt annat än tvåtakt men det största problemet är kostnaden och hur fabriker/team ska klara av det. Det är ju på gränsen att de klarar av MotoGP som det är nu och fler ännu dyrare klasser blir ju ännu svårare.
 
Ungefär som de har greppet om den fyrtaktsklass som körs i GP nu? ;)
..

Av 37st körda race i GP i år har Honda vunnit 2st. En i 250GP och en i MotoGP. Med tanke på hur framgångsrika dom varit tidigare och som dom påpekade i sitt pressmedelande av sitt 25 års jubileum av HRC, så känns inte det som att Honda/HRC har så bra koll på sina grejjer längre.. Vem lyssnar på en förlorare? :tungan
 
Honda är fortfarande en kraftfull maktfaktor, underskatta dem aldrig, annars skulle inte denna diskussion finnas öht.
 
gp är dött nu mera. Det ända som är lite kul är 125. Jag kommer inte kolla mer vilket är synd för Jag var på gränsen till fanatisk förut.
 
Honda är fortfarande en kraftfull maktfaktor, underskatta dem aldrig, annars skulle inte denna diskussion finnas öht.
Precis!
Lite tidigt att döma ut Honda bara för att de har en misslyckad säsong, de vann ju förra året.

Oavsett hur sant det är som står i första inlägget kan ju en standard 600-motor vara ett sätt att hålla nere kostnaderna.
 
..
Oavsett hur sant det är som står i första inlägget kan ju en standard 600-motor vara ett sätt att hålla nere kostnaderna.

Problemet är lite grann att GP är och alltid varit serien för prototypracing. Hojarna får inte lov att vara tilllgängliga till publiken på gatan eller vara baserade på delar från dom. Det finns redan andra serier där man kör med gathojar. Är inte så längesen WCM blev diskade för att dom andvände delar från veven och hela växellådan från en R1:a i sin MotoGP hoj.

Sen tror jag många missar att det kan bli väldigt dyrt när man har så många "begränsningar" som han som skrev det påhittade reglementet med 600-motorer. Han trodde nog det var så som man skulle kunna begränsa kostnaderna för en 4-t klass. Men verkligheten brukar så rätt annorlunda ut. Är ofta som dom mera standarbaserade motorer kostar lika mycket att hämta ut dom få ( och då mycket viktigare hk gentemot konkurenterna) än att ha mera fritt i reglerna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top