MotoGP 2024: Silly Season

Status
Ej öppen för fler svar.
Vad det kostat Honda att hålla MM med "hela" hojar under säsongerna är nått jag funderat över.
Och nu är det Gresini som ska ta kostnaden. Det är ju inte bara kåpor som skrotas vid krasch.
Finns det en sammanställning av hur många krascher varje MotoGP förare haft 2022 eller 2023 ?
 
Last edited:
Vad det kostat Honda att hålla MM med "hela" hojar under säsongerna är nått jag funderat över.
Och nu är det Gresini som ska ta kostnaden. Det är ju inte bara kåpor som skrotas vid krasch.
Finns det en sammanställning av hur många krascher varje MotoGP förare haft 2022 eller 2023 ?
Den här sammanställningen är från mid season. Vet inte om det finns en mer aktuell sammanställning.
https://mgp1official.com/motogp-mid-season-crash-report/
 
Last edited:
Har Pol bara två crasher? :va
Där ser man så fel jag har för det känns som han ligger i sandlådan oftare än så. :)

Och att Bagnaia håller sån klass med bara 4 krasher är imponerande! ?

Och Marc ska åka samma hoj nästa år som har näst mest krasher i år...
Även om jag gissar att han kommer krasha färre ggr nästa år.

Finns det någon lista på hur många krasher man gjort själv kontra hur många man "råkat ut för" pga av andra.
 
Den här sammanställningen är från mid season. Vet inte om det finns en mer aktuell sammanställning.
https://mgp1official.com/motogp-mid-season-crash-report/
Lysande !
Då blir Containerfartyget med kåpor till Gresini ännu mer motiverat eftersom Gresini 2024 får krasch listans 1:a Marc Marquez (14 krascher) och 2:a Alex Marquez (12 krascher) i teamet.
(Alex Marquez Gresini på delad 2:a plats med Joan Mir Repsol Honda också 12 krascher).
Och Kraschlistan för 2023 toppas av Repsol Honda teamet ......med MM och Mir.
Alatalo har på annan plats skrivits att tiden är förbi när satelitteamen körde egna inställningar osv på hojarna men Nakagami och Rins , också på Honda, har klarat sig bättre.
För de haft vederbörlig respekt för Hondan eller för de varit sjukskrivna över flera lopp ?
 
Last edited:
Har Pol bara två crasher? :va
Där ser man så fel jag har för det känns som han ligger i sandlådan oftare än så. :)

Och att Bagnaia håller sån klass med bara 4 krasher är imponerande! ?

Och Marc ska åka samma hoj nästa år som har näst mest krasher i år...
Även om jag gissar att han kommer krasha färre ggr nästa år.

Finns det någon lista på hur många krasher man gjort själv kontra hur många man "råkat ut för" pga av andra.
Pol har ju inte kört så många race, åtminstone inte fram till sommaruppehållet. Det var väl i första racet han kraschade rejält och var borta ett bra tag.

Bagnaias krascher har väl kommit några gånger när de inte borde komma, dvs under race.

Den listan skulle vara intressant att se, jämförelsen mellan självförvållade krascher och såna som man har råkat ut för när andra gjort misstag.
 
Lysande !
Då blir Containerfartyget med kåpor till Gresini ännu mer motiverat eftersom Gresini 2024 får krasch listans 1:a Marc Marquez (14 krascher) och 2:a Alex Marquez (12 krascher) i teamet.
(OK Alex Marquez Grisini på delad 2:a plats med Joan Mir Repsol Honda också 12 krascher).
Och Kraschlistan för 2023 toppas av Repsol Honda teamet ......med MM och Mir.
Alatalo har på annan plats skrivits att tiden är förbi när satelitteamen körde egna inställningar osv på hojarna men Nakagami och Rins , också på Honda, har klarat sig bättre.
För de haft vederbörlig respekt för Hondan eller för de varit sjukskrivna över flera lopp ?
Rins har varit sjukskriven ett bra tag, troligen därför LCR klarat sig bättre än Repsol.
Nakagami verkar ha mest respekt för Hondan...
 
Ska bli väldigt intressant att se nästa år om kraschmängden håller i sig för bröderna Marquez.
 
Är det här en inte så subtil diss av Marquez från Stoner?



”We saw Alex Rins win in Austin, he dominated that race. A bike doesn’t go from winning to being massively uncompetitive.”

“It’s easy to sit there and think the grass is greener. To look at what else is doing. Ducati have beaten most bikes and are doing a good job.

“It’s easy to lose heart and motivation and confidence. Those things combined drop you down hill.”
 
Är det här en inte så subtil diss av Marquez från Stoner?



”We saw Alex Rins win in Austin, he dominated that race. A bike doesn’t go from winning to being massively uncompetitive.”

“It’s easy to sit there and think the grass is greener. To look at what else is doing. Ducati have beaten most bikes and are doing a good job.

“It’s easy to lose heart and motivation and confidence. Those things combined drop you down hill.”
Ja, det där reagerade jag på när jag kikade på TNT-sändningen.

Utöver det loppet så har Honda tagit endast 2st topp-5 (i fulla race) - JM 5:a i Indien och MM 3:a i Japan. USA-resultatet var en avvikelse. Rätt pilot på rätt bana. Lägg där till att det var i början av säsongen och att de andra stallen kanske inte lärt sig nyttja det nya materialet full ut. Så jag håller nog inte med Stoner (som förvisso borde ha mer koll än jag) om hans slutsats.
 
Ja, det där reagerade jag på när jag kikade på TNT-sändningen.

Utöver det loppet så har Honda tagit endast 2st topp-5 (i fulla race) - JM 5:a i Indien och MM 3:a i Japan. USA-resultatet var en avvikelse. Rätt pilot på rätt bana. Lägg där till att det var i början av säsongen och att de andra stallen kanske inte lärt sig nyttja det nya materialet full ut. Så jag håller nog inte med Stoner (som förvisso borde ha mer koll än jag) om hans slutsats.
Ja, jag tänker nog lite som du. Marquez sa också att Hondans nuvarande kvaliteter passade unikt bra på just Austin och vi vet ju att Rins är vass på den banan. Men Stoner hade å sin sida en unik förmåga att plocka ut maximalt ur materialet han körde på, så jag tänker också att det lite är en snyting mot Marc, typ "vadå, kan du inte hålla fokus och komma över hojens begränsningar? JAG klarade ju det på den erkänt svårkörda duccen". Vilket man ju kan tycka vad man vill om, om det skulle vara så. T.ex. att det är naturligt att inte ha självförtroende på topp efter svårt skadeläge i flera år.
 
Ja, jag tänker nog lite som du. Marquez sa också att Hondans nuvarande kvaliteter passade unikt bra på just Austin och vi vet ju att Rins är vass på den banan. Men Stoner hade å sin sida en unik förmåga att plocka ut maximalt ur materialet han körde på, så jag tänker också att det lite är en snyting mot Marc, typ "vadå, kan du inte hålla fokus och komma över hojens begränsningar? JAG klarade ju det på den erkänt svårkörda duccen". Vilket man ju kan tycka vad man vill om, om det skulle vara så. T.ex. att det är naturligt att inte ha självförtroende på topp efter svårt skadeläge i flera år.
Han kan väl ha en poäng kanske men hur ofta ramlade Mir och Rins av Suzuki? Visst kan det vara en slump men Hondachaufförernas sjukskrivningstal har väl stuckit ut en smula eller?

Hojen måste ju rimligen ha någon egenskap som antingen inte talar om att den tänker kasta av dig eller något som gör att den skickar dig i omloppsbana när du tar rygg på någon snabb för att den har en brist övriga tweakat bort?
 
Last edited:
Han kan väl ha en poäng kanske men hur ofta ramlade Mir och Rins av Suzuki? Vissta kan det vara en slump men Hondachaufförernas sjukskrivningstal har väl stuckit ut en smula eller?

Hojen måste ju rimligen ha någon egenskap som antingen inte talar om att den tänker kasta av dig eller något som gör att den skickar dig i omloppsbana när du tar rygg på någon snabb för att den har en brist övriga tweakat bort?
Precis, håller med helt. Något är det med Hondan som inte funkar. Var mer intresserad av varför Stoner valde att säga det han gjorde, lät lite vasst som sagt.

Det är möjligt att Stoner hade lyckats hitta rätt väg med Hondan men han hade också en unik kompetens när det gällde att få ut maximalt ur en hoj, trots ev brister enligt vad vissa bedömare beskrivit det. Marc har ju kunnat köra runt problem tidigare men men just nu har han kanske varken den fysiska eller mentala styrka, och ev har han inte heller haft aromers unika kompetens där, även om han givetvis är talang av guds nåde i övrigt.
 
Nu när Marc lämnar Honda efter många framgångsrika år och tyvärr ett slut som skulle kunna se roligare ut så kan jag tycka att varför inte också lämna 93 och börja om på ny kula helt utan minnen från förr.

Ny hoj, nytt stall och nytt nummer, nu kör vi järnet !
Lycka till grabben.
 
Precis, håller med helt. Något är det med Hondan som inte funkar. Var mer intresserad av varför Stoner valde att säga det han gjorde, lät lite vasst som sagt.

Det är möjligt att Stoner hade lyckats hitta rätt väg med Hondan men han hade också en unik kompetens när det gällde att få ut maximalt ur en hoj, trots ev brister enligt vad vissa bedömare beskrivit det. Marc har ju kunnat köra runt problem tidigare men men just nu har han kanske varken den fysiska eller mentala styrka, och ev har han inte heller haft aromers unika kompetens där, även om han givetvis är talang av guds nåde i övrigt.
Hur var det nu, skrev inte mr Fjädringsdude Alatalo något om att man justera hojen för ännu bättre prestanda ifall föraren kan acceptera att hojen ormar sig och lever om?

Kan det i så fall vara det man gör för att ens hänga med och att förarna flyger till höger och vänster pga av någon slags ovana att förstå vad som händer?

Eller har jsg rört ihop allt som vanligt?
 
Nu när Marc lämnar Honda efter många framgångsrika år och tyvärr ett slut som skulle kunna se roligare ut så kan jag tycka att varför inte också lämna 93 och börja om på ny kula helt utan minnen från förr.

Ny hoj, nytt stall och nytt nummer, nu kör vi järnet !
Lycka till grabben.
J@vlar vad det kommer säljas merc hur det än blir med numret. :)
 
J@vlar vad det kommer säljas merc hur det än blir med numret. :)
Vetifan det. På Sachsenring var det tomt som ett kvinnohuvud vid MM's merctält. VR46 teamet var köer hela helgen vid alla merctält. 60-70 % gick i nån VR46 merc sen han själv körde. När Vinales bytte från 25 till 12 så insåg han tidigt att för att få ut sitt nya nummer fick folk byta in sina gamla merc mot nya.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top