MotoGP 2023: Silly Season.

A Marquez till Gresini.

Gresini Racing announce Alex Marquez for 2023 ride

The two-time World Champion will partner Di Giannantonio on a Ducati next season, replacing Bastianini

Att de signar A. Marquez måste vara ett sätt att försöka locka storebrorsan till Ducati, jag kan inte se någon annan anledning...
 
Att de signar A. Marquez måste vara ett sätt att försöka locka storebrorsan till Ducati, jag kan inte se någon annan anledning...
A-marquez känns som den som kastat sin Honda i gruset klart minst denna säsong eller?

Samtliga Ducatis ligger högt i listorna.
Jag tror de skaffat sig en stabil chaufför till en bra hoj och hoppas att paketet blir en kanonmatchning.
 
Man ska inte glömma att Alex alltid varit lite grann av en ”late bloomer” jämfört med många andra.

Samtidigt är han ju världsmästare i både Moto3 och Moto2 (vilket de allra flesta inom MotoGP inte är), så ett visst mått av talang finns definitivt. Året han vann Moto3 så är han ju före bl.a. Miller, Rins, Bastianini, Oliveira och Binder och året han vann Moto2 så är han ju före Binder, Marini, Di Giannantonio, Bastianini och Martin. Knappast en dålig meritlista…

Samtidigt som han endast kört MotoGP på det som numera anses vara den sämsta hojen.

Någon är i alla fall sugen att ge honom mer tid och en annan hoj…
 
Last edited:
Grejen är ju som Alatalo säger att A. Marquez är just en late bloomer, som tog sina titlar i de lägre klasserna typ hans femte år...

Hade Mir, Vinjales, Rins mfl stannat kvar i Moto2 i mer än en säsong så hade de förmodligen blivit världsmästare där på andra försöket, hade det gjort de mer talangfulla?

Jag har svårt att se att A. Marquez inte kommer att vara den långsammaste Duccepiloten, men men, den som lever får se...

Att Ducati väljer A. Marquez istället för tex Oliviera kan bara bero på antingen att Oliviera tackar nej, eller möjligtvis att Oliviera kräver mycket högre lön...

Eller att Ducati tror att de har större chans att signa M. Marquez om brorsan redan finns där ;)
 
Jag är ju lite tveksam på att Ducati signerar A. Marquez för att kanske om ett par år få M. Marquez. Dels är det ju en sjuukt långsökt satsning isf, och dels för att frågan är om MM93 har en massa rejs på topp kvar i kroppen nu. Det har ju inte riktigt sett ut som det de senaste åren. Och hur mycket är det kvar om ett par år då?
Nej, jag tror nog att Ducati plockade AM73 mer på herrens egna meriter. Att han gjort ett "halvdant" jobb på en hoj som ingen utan hans bror verkar kunna få nära pallen kan ju ses som positivt om han samtidigt inte klagat hela tiden. Och han kan ju köra hyfsat fort.
 
Rins klar för LCR. Om vi antar att Mir och Ogura är så gott som klara för Honda så tycker jag Hondas uppställning för 2023 är den starkaste de haft på länge! Återstår att se om de får ordning på hojen.

https://www.crash.net/motogp/news/1...rins-joins-lcr-honda-2023-2024-motogp-seasons
Kan Mir månne få ordning på Hondan?

Såg en intervju med Eddie Lawson, han gick till Honda från Yamaha säsongen 1989 som innehöll 15 race, på de 15 rejsen bytte Honda ram 13 gånger efter Lawsons önskemål, slutresultatet blev bra och Lawson tog sin fjärde titel det året...

Rankar Mir väldigt högt, hoppas han får ordning på Hondan och inte kraschar sönder sig...
 
Kan Mir månne få ordning på Hondan?

Såg en intervju med Eddie Lawson, han gick till Honda från Yamaha säsongen 1989 som innehöll 15 race, på de 15 rejsen bytte Honda ram 13 gånger efter Lawsons önskemål, slutresultatet blev bra och Lawson tog sin fjärde titel det året...

Rankar Mir väldigt högt, hoppas han får ordning på Hondan och inte kraschar sönder sig...
Här är intervjun med Eddie Lawson:


Agostini verkar för övrigt inte vara något helgon...
 
Dovi verkar ganska sugen på att komma ifrån Yamahan.
Som tidigare nämnt borde han nog lagt handskarna på hyllan då han lämnade Ducati...

Chrutchlow ersätter resterande race.

 
MOTOGP 2023 PRE-SEASON TESTING

February 5-7 – Sepang shakedown
February 10-12 – Sepang test
March 11-12 – Portimao test
 
Dovi verkar ganska sugen på att komma ifrån Yamahan.
Som tidigare nämnt borde han nog lagt handskarna på hyllan då han lämnade Ducati...

Chrutchlow ersätter resterande race.


iannone är däremot sugen på att komma tillbaka. Tror dock inte att han har tiden på sin sida, om två år lär han vara ett såpass osäkert kort att inget stsll kommer välja honom före talangfulla nykomlingar från Moto2. Kanske att superbike kan vara något men fyra års frånvaro från racing lär nog påverka hans chanser även där.

 
iannone är däremot sugen på att komma tillbaka. Tror dock inte att han har tiden på sin sida, om två år lär han vara ett såpass osäkert kort att inget stsll kommer välja honom före talangfulla nykomlingar från Moto2. Kanske att superbike kan vara något men fyra års frånvaro från racing lär nog påverka hans chanser även där.

Han får väl falla tillbaka på sin modellkarriär...
 
KTM tar på sig surprised pikachu-masken över att Raul Fernández inte trivs hos dem, trots att de signade honom till ett motogp-kontrakt han verkligen inte ville ha, med en hoj som inte presterar. Nu finns det väl indikationer på att Fernández är en diva också men svårt att se vad KTM egentligen väntade sig när de forcerade fram den här situationen…

 
Det finns - eller fanns - en helt annan orsak till lömsk "re-branding" inom MotoGP, nämligen att registrera en nuvarande hoj som ett nytt motorcykelmärke för att runda det så kallade concession-reglementet. Alltså att köpa sig fler testdagar och fler tillgängliga motorer för att kunna snabba på utvecklingen, även av hojen med det "gamla" märket...

Nu ska alla sådana frågor passera MSMA och det är föga sannolikt att de andra tillverkarna kommer att släppa fram en sådan manöver från KTM. I så fall kommer vi inom kort att se LCR Acura, RNF Piaggio och kanske något annat team på en Toyota eller Lexus motorcykel...

Med dagens nyhet om Pol och GasGas så får vi se vad detta slutar med…
 
Med dagens nyhet om Pol och GasGas så får vi se vad detta slutar med…

GasGas kommer inte räknas som en annan tillverkare utan en KTM hoj i den bemärkelsen iaf.

Although GasGas will be competing under their own name, this does not mean that they will be regarded as a new manufacturer under MotoGP regulations. For the purposes of the rules, GasGas will be treated as KTM. That means they will not have concessions, have the same engine homologation and testing rules as KTM. They will also have no representation in the MSMA, KTM remaining the representative for the Pierer Mobility Group brands.

 
Är detta vad publiken vill ha?
Starten är ett kritiskt moment där det kan gå lite hur som helst, dvs det är spännande vem som leder efter 1 varv. Är ofta inte den som tog Q2 (tror jag ?) och ökad spänning drar publik.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top